2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro 1-2 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: fre 02 feb 2024, 09:35
Sniper skrev: fre 02 feb 2024, 09:32
Inte jättemycket att göra här.
...sa en Skellefteå-sprätt om den två dagar långa vistelsen i Leksand. Exakt vad hade de velat göra? Oavsett vistelseplats hade de ändå inte gjort annat än att sitta och scrolla på mobilen.
Tänkte på det också. Dessutom vad finns det i Skellefteå att göra som inte finns i Leksand?
När Skellefteå mötte Djurgården borta för x antal år sedan såg jag Jimmie Ericsson och fem andra Skellefteå-spelare driva runt i Globen Shopping. Vet inte om det är det de menar med att "göra" något.

Hemma i Skellefteå har de något som heter Citykompaniet. En Inga-Lena Bergman har google-recenserat stället och utdelat fyra stjärnor av fem:
Vårt stora fina köpcentrum i Skellefteå - Citykompaniet.
Som en liten stad i staden.Här kan man strosa , shoppa eller ta en kopp kaffe med vännen när som helst.
Ta tillfället i akt och gå in där vid nästa stadsbesök.
Under vistelsen i Leksand hade de på en halvtimme kunnat ta sig till Kupolen i Borlänge. Där hade sprätten och hans kompisar kunnat driva runt.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Aggeman »

Wiborg skrev: fre 02 feb 2024, 10:07
Aggeman skrev: fre 02 feb 2024, 09:41 Hrivik är stark på pucken och håller undan ofta, dock är han enbart noterad för en tackling på hela säsongen.
Jag säger inte att vi inte behöver spela mer fysiskt, men den där statistiken för tacklingar har jag inte mycket för. Först och främst har jag inte sett vad som definieras som en tackling. Har sett många matcher med saker som jag kallar för tacklingar men från spelare som gått från matchen utan en enda tackling i statistiken.

Matchen igår t.ex. Cehlarik och Johansson står noterade för varsin tackling. Jag såg flera andra spelare sätta in tacklingar på Frölundaspelare som försökte ta sig in i anfallszon men stoppades genom en tackling och inklämd in mot sargen. För mig är det en tackling, men tydligen inte enligt statistiken. Är en tackling bara när man träffar i bröstet och sätter någon på arslet? En bra tackling är inte alltid den som ser mest spektakulär ut, det kan vara något så enkelt som att får ner farten på motståndare tillräckligt för att egen spelare ska kunna ta pucken. Ni förstår var jag vill komma hoppas jag...
Givetvis är det en bedömningsfråga, jag anser att trycka upp någon mot sargen borde räknas också. Vissa spelare har dock möjligheten att använda kroppen mer med hänsyn till sin potential och roll i laget. Hrivik har inte rollen, men han har potentialen. De noterade tacklingarna kan ge en fingervisning om spelarens fysiska spel men som du framhåller behöver man inte stirra sig blind på den.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Lillgud »

Istället för att diskutera…om en enskild tackling blivit räknad i statistiken…
Är det väll bättre att kolla på hur det ser ut med dom räknade tacklingarna…
Inte så att statistiken som helhet är då missvisande eller ljuger….

Antal tacklingar per lag
——————
465 Timrå
406 Malmö
——————
367 Rögle
364 HV71
350 Frölunda
349 Oskarshamn
344 Örebro
331 Skellefteå
314 Luleå
307 Växjö
———————
289 Färjestad
280 Modo
276 Linköping
————————
211 Leksand
————————

Alla konkurenterna ser ju det tydligt att just Leksand vill absolut inte spela fysisk hockey….
Så när det väl blir slutspel och domarna släpper lite mer….och det blir mer fysisk kamp och hårdare fighter och dueller.
Stor risk att Leksand blir då testade på fysiskt spel….att motståndarna vill få det till mer tuffa hårda fighter… För att se om Leksingarna viker ner sig och inte tar närkamperna helhjärtat.
Utan Leksands spelarna kliver hellre lite undan i närkamperna och är mer rädda att skada sig än stå upp och ta fighten fullt ut i ett lite mer intensivt slutspels tempo.

————————
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Gösen »

CB I FK
Det är en jätteviktig match för oss mot Örebro. Vi möter ett lag som spelar för livet och är inblandade i streckstriden därnere, det blir en djävulsk utmaning, säger Challe Berglund.

– Där kan vi snacka om vikten av att vinna närkampsspelet. Örebro kommer att vara nöjda med det lilla och gå på våra misstag, så det gäller att spela med stor ödmjukhet.

Hur gör du för att väcka spelarna efter två raka förluster?

– Det blir ingen ”hårtork” i alla fall. Sånt fungerar inte nuförtiden. Det är ett gammalmodigt ledarskap.

Så hur gör du?

– Pratar med grabbarna och är tydlig, men inget blir bättre om nån halvidiot står och gapar inför dem.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Sniper »

- Kommer LIF-publiken av gammal vana skrika på domaren vid uppenbar regelvidrighet eller har insikten till sist sjunkit in och de är apatiskt tysta?
- Kommer någon skylt som meddelar att "vi närmar oss" eller "har passerat" särskild publiksiffra?
- Kommer vi ikväll ens märka att åtta av de förhatliga igår orsakade tidningsrubriker?

Bild
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: fre 02 feb 2024, 10:21
Wiborg skrev: fre 02 feb 2024, 09:35
Sniper skrev: fre 02 feb 2024, 09:32
...sa en Skellefteå-sprätt om den två dagar långa vistelsen i Leksand. Exakt vad hade de velat göra? Oavsett vistelseplats hade de ändå inte gjort annat än att sitta och scrolla på mobilen.
Tänkte på det också. Dessutom vad finns det i Skellefteå att göra som inte finns i Leksand?
När Skellefteå mötte Djurgården borta för x antal år sedan såg jag Jimmie Ericsson och fem andra Skellefteå-spelare driva runt i Globen Shopping. Vet inte om det är det de menar med att "göra" något.

Hemma i Skellefteå har de något som heter Citykompaniet. En Inga-Lena Bergman har google-recenserat stället och utdelat fyra stjärnor av fem:
Vårt stora fina köpcentrum i Skellefteå - Citykompaniet.
Som en liten stad i staden.Här kan man strosa , shoppa eller ta en kopp kaffe med vännen när som helst.
Ta tillfället i akt och gå in där vid nästa stadsbesök.
Under vistelsen i Leksand hade de på en halvtimme kunnat ta sig till Kupolen i Borlänge. Där hade sprätten och hans kompisar kunnat driva runt.
För många år sedan mötte jag och storebrorsan två småväxta norrlänningar med varsin gigantisk påse smågodis på gatan en kväll före match i Leksand. Vi började snacka och de ville veta var de skulle gå för lite drag i byn.

Brorsan frågade efter en stund om de ofta åkte från Luleå för att se bortamatcher, vilket inte direkt föll i god jord. Brorsan hade inte riktigt koll då det var Bulan och Rönnqvist vi pratade med. Efteråt när jag retade brorsan för denna okunskap var han mest upprörd för att ”vad är det för små lallare som vräker i sig godis och vill ut på lokal kvällen före match”.

Nåväl, vad vill jag ha sagt med detta? Kanske att
spelare från de norrländska lagen vill poängtera att de kommer från ”storstäder” när de är i Leksand som i deras ögon inte alls har det utbud till förlustelser som de är vana med hemifrån.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: fre 02 feb 2024, 15:06 Istället för att diskutera…om en enskild tackling blivit räknad i statistiken…
Är det väll bättre att kolla på hur det ser ut med dom räknade tacklingarna…
Inte så att statistiken som helhet är då missvisande eller ljuger….

Antal tacklingar per lag
——————
465 Timrå
406 Malmö
——————
367 Rögle
364 HV71
350 Frölunda
349 Oskarshamn
344 Örebro
331 Skellefteå
314 Luleå
307 Växjö
———————
289 Färjestad
280 Modo
276 Linköping
————————
211 Leksand
————————

Alla konkurenterna ser ju det tydligt att just Leksand vill absolut inte spela fysisk hockey….
Så när det väl blir slutspel och domarna släpper lite mer….och det blir mer fysisk kamp och hårdare fighter och dueller.
Stor risk att Leksand blir då testade på fysiskt spel….att motståndarna vill få det till mer tuffa hårda fighter… För att se om Leksingarna viker ner sig och inte tar närkamperna helhjärtat.
Utan Leksands spelarna kliver hellre lite undan i närkamperna och är mer rädda att skada sig än stå upp och ta fighten fullt ut i ett lite mer intensivt slutspels tempo.

————————
Oavsett hur statistiken räknas så drar du ju väldigt konstiga slutsatser. Bara för att man inte sätter in tacklingar betyder det ju inte att man inte kan eller vågar ta emot en tackling. Statistiken kan ju även vara ett tecken på att man har mycket puck och inte har samma behov av att sätta in en tackling. Som vanligt hittar du någon statistik och hittar på en sanning som passar din agenda.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Sniper »

Från norrländskt vulgärgodis till mat: I ett hus snett mittemot Tjommes nuvarande boende testade jag för första gången fondue. Det var långt innan Mirco Müller var född.
Fondue finns, mig veterligen i alla fall, i tre versioner; ost, olja och buljong. Vi valde bort ost för det känns lite väl mastigt som middag och olja känns både lite väl oljigt och brandfarligt då barn skulle vara med. Så det blev buljong.
https://helenalyth.se/2021/10/22/smakri ... ottfondue/
Mirco kör ju ost när han bjuder lagkamrater i olika lag på fondue. Det gjorde inte vi, men jag minns inte om det var olja eller buljong. Allt jag minns är att det var en väldig massa kött på bordet och att det var min dittills största matupplevelse.

Men det här ska egentligen inte handla om mat utan om backar. Så länge Lindholm, Norén och Lunkan är friska behöver vi ingen motsvarighet till Mirco. Hur blir det ikväll?

Bild
Senast redigerad av Sniper den lör 03 feb 2024, 12:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av bjernagris »

När det gäller statistik över tacklingar är väl det mest intressanta vad tacklingarna leder till? Alla lag kan åka runt och sätta tacklingar men varje tackling innebär en risk att hamna ur position.

En snabb regressionsanalys mellan "hits/game" och "points/game" för SHL-lagen hittills denna säsong ger en korrelation på ungefär -0.32, dvs. negativ. Det innebär att ju fler tacklingar ett lag gör per match, desto färre poäng tar de (eller vice versa, ju färre poäng ett lag tar per match desto fler tacklingar gör de).
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Aggeman »

Om det inte kommer ut ett taggat gäng på isen idag vet jag inte när det ska ske. Ta revansch för de tama insatserna tidigare i veckan och töm allt innan uppehållet. Örebro är en klubb i brygga så det gäller att ta vara på det. Ge dem inget att gå på.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: lör 03 feb 2024, 12:28 När det gäller statistik över tacklingar är väl det mest intressanta vad tacklingarna leder till? Alla lag kan åka runt och sätta tacklingar men varje tackling innebär en risk att hamna ur position.

En snabb regressionsanalys mellan "hits/game" och "points/game" för SHL-lagen hittills denna säsong ger en korrelation på ungefär -0.32, dvs. negativ. Det innebär att ju fler tacklingar ett lag gör per match, desto färre poäng tar de (eller vice versa, ju färre poäng ett lag tar per match desto fler tacklingar gör de).
Intressant.
Vi har ju ett väl fungerande styrspel som gör att vi förr eller senare erövrar puck utan att tacklas. I sarghörn eller att motståndet tar ett avslut från svag vinkel.

Allt handlar ju om att erövra pucken, vinna lösa puckar eller få stopp på puckföraren. Ett fysiskt spel är ju inte likställt med just tacklingar utan mer om att vara resolut. Känna sig störst och bäst i närkamperna och inte bry sig om att det antagligen kommer göra ont. Vilja och självförtroende är viktigaste ingrediensen.

Däremot vet vi att det fysiska spelet skruvas upp i slutspelet. Oavsett om det blir Rögle, Örebro, Luleå eller annat lag så kommer de gå hårt på våra puckförande spelare. Man kommer inte försöka ta pucken med hjälp av klubban från Elvenes. Man kommer mangla honom om han försöker stå still och dribbla två motståndare. Det måste man förbereda sig på. Upp med blicken och var beredd på tacklingar.

Jag hoppas Örebro spelar fysiskt idag.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Eastis »

Ska bli skönt att slippa det här ”slutspelet”. Ser framför mig hur vi precis som för något år sedan fullständigt förnedras av Örebro, vi kommer ingenstans och det fysiska spelet vinner dom överlägset. Det blir samma idag, vi hoppas att vi gör i alla fall ett mål och inte släpper in fler än 4.

Men sen ser jag fram mot kommande 10 matcher, då kan det nog bli kul med hockey en stund innan det ska spelas några sista förlustmatcher för säsongen.

All cred till Tjomme som byggt ett stabilt SHL-lag där vi kan konkurrera med topplagen i tabellen! Samtidigt krävs det att Tjomme inser att det krävs andra förmågor och spelare för att klara av ett slutspel. Synd att vi inte kan få in flera såna spelare till kommande säsong när truppen redan är i stort sett spikad. Men vi lär iaf bli kvar som SHL-lag, det är ju alltid nånting.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Wittgenstein »

Är det någon som läst en djupare analys av vad Örebrospelarnas tvist med deras klubb faktiskt innebär? Och varför Örebro stretar emot? Kan det eskalera?

(Man ska väl inte gotta sig åt andras elände, men i Örebro HK:s fall gör vi väl ett undantag?)
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Eastis »

Wittgenstein skrev: lör 03 feb 2024, 14:51 Är det någon som läst en djupare analys av vad Örebrospelarnas tvist med deras klubb faktiskt innebär? Och varför Örebro stretar emot? Kan det eskalera?

(Man ska väl inte gotta sig åt andras elände, men i Örebro HK:s fall gör vi väl ett undantag?)
Jag kan tänka mig att det är fler klubbar än Örebro som tolkat avtalet på samma sätt och där spelarna sitter i samma sits. Därmed bra att dom dragit det till tinget så blir det avdömt för samtliga vad som gäller.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-02-03 Lördag 18:00 Leksand - Örebro

Inlägg av Wittgenstein »

Eastis skrev: lör 03 feb 2024, 15:11
Wittgenstein skrev: lör 03 feb 2024, 14:51 Är det någon som läst en djupare analys av vad Örebrospelarnas tvist med deras klubb faktiskt innebär? Och varför Örebro stretar emot? Kan det eskalera?

(Man ska väl inte gotta sig åt andras elände, men i Örebro HK:s fall gör vi väl ett undantag?)
Jag kan tänka mig att det är fler klubbar än Örebro som tolkat avtalet på samma sätt och där spelarna sitter i samma sits. Därmed bra att dom dragit det till tinget så blir det avdömt för samtliga vad som gäller.
Ja, den tanken har slagit mig också. Verkar märkligt att bara Örebro skulle streta emot om det råder oklarheter.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.