Server, programvara och mig

Allmän information och nyheter om forumet
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Server, programvara och mig

Inlägg av Pastis »

Hej, lite information om bland annat tekniken bakom forumet. Forumet körs på en Ubuntu-server (Cloud) som står i Tyskland. Jag äger den så det är lugnt och säkert och vi har full kontroll. Vi använder version 3.3.10 av phpBB med motsvarande svenska språkpaket. Backup tas varje natt.

Känner Mats_ume sedan slutet av 90-talet och jag har mycket lång erfarenhet av IT. Hoppas ni ska trivas med det nya forumet!
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Mats_ume »

Pastis har stenkoll, det kan jag gå i god för!
Han har även en väderstation som är värd att ta en titt på: https://pastis.tauzero.se/vaderstation/
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Klas »

Mats_ume skrev: tis 19 sep 2023, 20:18 Pastis har stenkoll, det kan jag gå i god för!
Han har även en väderstation som är värd att ta en titt på: https://pastis.tauzero.se/vaderstation/

Är vi möjligen SHL’s enda forum med egen väderstation? Stort i så fall.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
SteelSky
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:10

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av SteelSky »

Klas skrev: tis 19 sep 2023, 20:31
Mats_ume skrev: tis 19 sep 2023, 20:18 Pastis har stenkoll, det kan jag gå i god för!
Han har även en väderstation som är värd att ta en titt på: https://pastis.tauzero.se/vaderstation/

Är vi möjligen SHL’s enda forum med egen väderstation? Stort i så fall.
Mäktigt!
- Ni har inte en challe
VonGustaf
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:55

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av VonGustaf »

Jäkla tur/skicklighet att nya forumet kom upp nu... För nu kommer inte jag in på det gamla....🙃😆
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!


"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Pastis »

Leksandsfärjan körs nu på en virtuell debian-server (v12 bookworm) som finns i Helsingfors. Jag äger den och har full kontroll över servern. Vi använder den senaste phpBB versionen, v3.3.11. Eftersom det svenska språkpaketet ännu inte är släppt, så har jag modifierat det svenska v3.3.10 lite så det ska fungera ändå. Ser ni några konstigheter med översättningar i menyer och liknade så meddela gärna mig det! Backup tas varje natt.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Mats_ume »

Kokar det nu på servern när vi har 59 samtidiga användare? :mrgreen:
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Pastis »

Mats_ume skrev: tor 11 jan 2024, 20:32 Kokar det nu på servern när vi har 59 samtidiga användare? :mrgreen:
Va, hela 59 stycken och Hera märker ingenting... ;) :mrgreen:
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Pastis »

Pastis skrev: lör 25 nov 2023, 23:56 Leksandsfärjan körs nu på en virtuell debian-server (v12 bookworm) som finns i Helsingfors. Jag äger den och har full kontroll över servern. Vi använder den senaste phpBB versionen, v3.3.11. Eftersom det svenska språkpaketet ännu inte är släppt, så har jag modifierat det svenska v3.3.10 lite så det ska fungera ändå. Ser ni några konstigheter med översättningar i menyer och liknade så meddela gärna mig det! Backup tas varje natt.
Precis uppdaterat till det officiella svenska språkpaketet för v3.3.11. Är lite ändringar från det vi tidigare körde på. Meddela gärna mig om ni ser några konstigheter.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av bjernagris »

Pastis skrev: mån 22 jan 2024, 08:15Precis uppdaterat till det officiella svenska språkpaketet för v3.3.11. Är lite ändringar från det vi tidigare körde på. Meddela gärna mig om ni ser några konstigheter.
En mindre konstighet; i botten av inlägg står det ju om det har redigerats och hur många gånger. Har inlägget redigerats flera gånger används dock singularformen av "gång" när det borde stå "gånger". Exempel nedan:

viewtopic.php?p=4576#p4576
Senast redigerad av Wiborg den fre 09 feb 2024, 13:18, redigerad totalt 8 gång.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Gösen »

Efter en redigering borde det inte stå någonting alls. Efter två redigeringar gång gång och tredje gången borde det stå vana.

En gång är ingen gång (förutom för Lundell. Där är ingen gång en gång) två gånger är en gång gång och tre gånger är en vana.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Pastis »

bjernagris skrev: fre 09 feb 2024, 14:30
Pastis skrev: mån 22 jan 2024, 08:15Precis uppdaterat till det officiella svenska språkpaketet för v3.3.11. Är lite ändringar från det vi tidigare körde på. Meddela gärna mig om ni ser några konstigheter.
En mindre konstighet; i botten av inlägg står det ju om det har redigerats och hur många gånger. Har inlägget redigerats flera gånger används dock singularformen av "gång" när det borde stå "gånger". Exempel nedan:

viewtopic.php?p=4576#p4576
Senast redigerad av Wiborg den fre 09 feb 2024, 13:18, redigerad totalt 8 gång.
De hade nog ändrat fel rad i den officiella svenska översättning. Jag ändrade det.

Kod: Markera allt

VAR
'EDITED_TIMES_TOTAL'    =>      array(
                1       =>                      'Senast redigerad av %2$s den %3$s, redigerad totalt %1$d gånger.',
                2       =>                      'Senast redigerad av %2$s den %3$s, redigerad totalt %1$d gång.',
        ),

ÄNDRAD TILL
'EDITED_TIMES_TOTAL'    =>      array(
                1       =>                      'Senast redigerad av %2$s den %3$s, redigerad totalt %1$d gång.',
                2       =>                      'Senast redigerad av %2$s den %3$s, redigerad totalt %1$d gånger.',
        ),

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Gösen »

Hadenäran på 63 års-dagen Pastis :YMPARTY:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 18:22
Ort: Grövelsjön

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Pastis »

Gösen skrev: sön 16 jun 2024, 12:17 Hadenäran på 63 års-dagen Pastis :YMPARTY:
Tackar! \:D/ :YMHUG:
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Server, programvara och mig

Inlägg av Sniper »

Djurgårdens nye målvaktstränare viewtopic.php?p=13132&hilit=t%C3%A5rtan#p13132 står för tårtan!

Bild