2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö 4-1

Matchtrådar för alla matcher.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: fre 01 mar 2024, 15:15
Stjärnan skrev: fre 01 mar 2024, 14:28 Nu krånglar du ju bara till allting.

En målvakts uppgift är ganska enkel. Det handlar inte om att spela styrspel, göra assist eller mål, att spela fysiskt eller att åka i rätt bågar i mittzon. En målvakts uppgift är att stoppa puckar från att gå i mål. Iaf är det vad jag har fått för mig. Ju fler man stoppar desto bättre är man. Ju fler man stoppar desto bättre procent får man. Varför är det så svårt att förstå?

I andra stycket så krånglar du bara till allting, som sagt.
Ja, vill man inte förstå kommer man inte förstå.

Givetvis spelar det ingen roll vilket motstånd man möter, vilka lägen man får emot sig, ifall man är sliten/lätt förkyld/småskadad, det handlar givetvis bara om hur många puckar man stoppar. Jag lägger mig platt och erkänner att jag har fel i att det finns minst en dimension till att ta hänsyn till när det gäller hur bra en målvakt är.
Ett typiskt Wiborgsvar märker jag ;)

Klart sånt spelar in, det är jag fullt med på. Även att en målvakt med sämre stats kanske är suveränt duktig på att täcka av ytor som gör att skott aldrig kommer eller behöver räddas.. och därför inte syns i statistiken. Men sådana skott kan ju också gå in.
På en hel säsong brukar sådant jämna ut sig. Har de stått lika mycket och mött samma lag som är fallet här, och det skiljer 2-3% så är jag säker på att vi har en bättre och en sämre målvakt, även om bägge håller SHL klass...
Senast redigerad av Stjärnan den fre 01 mar 2024, 15:27, redigerad totalt 1 gång.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: fre 01 mar 2024, 14:29 Att ens diskussionen existerar….
Vilket dravel….
Märks på diskussionerna att vi aldrig lirar slutspel…
Bästa målvakten står….den andra stannar i båset….
Det är ingen social verksamhet med istid till alla i ett slutspel…

I förra årets slutspel….
ALLA lagen hade sin förstemålvakt som de satsade på konstant från start genom hela slutspelet.
Inget djävla dribblande på målvaktsposten…
Bästa målvakten står det är inte svårare än så , lagen gör allt för att vinna.
Krångla inte till det och försvåra det i onödan….vi har tillräckligt svårt med slutspel ändå.

Åttondelar ifjol…
Leksand - Rögle
3ggr = Armalis
3ggr = Rifalk

Oskarshamn - Luleå
3ggr = Juel
3ggr = Lassinantti

——————————

Kvartsfinaler ifjol
Växjö - Luleå
7ggr = Larmi
7ggr = Lassinantti

Färjestad - Frölunda
7ggr = Tomkins
6ggr = Johansson
1ggr = (Match 1 stod Dichow , pga sjukdom av Johansson som saknades helt)

Skellefteå - Rögle
6ggr = Rifalk
5ggr = Söderström
1gång = Tuohimaa (Söderström hade hållit nollan innan i 2raka slutspelsmatcher mot Rögle och de valde då spara Söderström i 1match här , pga hans skadehistorik de var lite nojiga om han skulle hålla hela slutspelet)

Timrå - Örebro
6ggr = Johansson
5ggr = Enroth
1gång = Arntzen ***Detta är den enda matchen i hela förra slutspelet , som det sker en naturlig målvakts rockad i… Niklas Eriksson chansade på att byta målvakt till match 4…då dom hade förlorat i match 3. Innan dess hade Örebro tagit 2 raka.

———————————

Semifinaler
Växjö - Frölunda
6ggr = Larmi
6ggr = Johansson

Skellefteå - Örebro
6ggr = Söderström
6ggr = Enroth

——————————

Final
Växjö - Skellefteå
4ggr = Larmi
4ggr = Söderström

—————————-

Guldet till Växjö = Totalt 17 av 17 matcher på Larmi….
50% av gångerna har det alltså misslyckats med att inte dela på arbetsbördan. Dessutom enda gången man vilade en målvakt utan någon annan anledning än att just vila den målvakten så gick det laget vidare. Och bara för att man alltid gjort så är det ju på inget sett ett bevis på att det är rätt så jag vet inte riktigt hur du kan få det till att det absolut msåte vara så att man enbart kör på en målvakt. Bästa målvakten ska givetvis stå, men det ska vara bästa målvakten för dagen. Börjar en målvakt känna sig sliten är det inte säkert att det är så smart att spela den målvakten varken kortsiktigt eller långsiktigt och är inte heller den bästa målvakten. Har man någorlunda jämbördiga målvakter kan det vara smart att spela den andra målvakten i vissa matcher för att avlasta. Men varför tänka ett steg längre, det är kanske lite för jobbigt? Sen är det ju redan bevisat att Armalis är skitdålig eftersom han inte räddar tillräckligt många skott, så finns ju inte en chans i världen att han skulle vara bättre än Filip för dagen.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: fre 01 mar 2024, 15:24
Wiborg skrev: fre 01 mar 2024, 15:15
Stjärnan skrev: fre 01 mar 2024, 14:28 Nu krånglar du ju bara till allting.

En målvakts uppgift är ganska enkel. Det handlar inte om att spela styrspel, göra assist eller mål, att spela fysiskt eller att åka i rätt bågar i mittzon. En målvakts uppgift är att stoppa puckar från att gå i mål. Iaf är det vad jag har fått för mig. Ju fler man stoppar desto bättre är man. Ju fler man stoppar desto bättre procent får man. Varför är det så svårt att förstå?

I andra stycket så krånglar du bara till allting, som sagt.
Ja, vill man inte förstå kommer man inte förstå.

Givetvis spelar det ingen roll vilket motstånd man möter, vilka lägen man får emot sig, ifall man är sliten/lätt förkyld/småskadad, det handlar givetvis bara om hur många puckar man stoppar. Jag lägger mig platt och erkänner att jag har fel i att det finns minst en dimension till att ta hänsyn till när det gäller hur bra en målvakt är.
Ett typiskt Wiborgsvar märker jag ;)

Klart sånt spelar in, det är jag fullt med på. Även att en målvakt med sämre stats kanske är suveränt duktig på att täcka av ytor som gör att skott aldrig kommer eller behöver räddas.. och därför inte syns i statistiken. Men sådana skott kan ju också gå in.
På en hel säsong brukar sådant jämna ut sig. Har de stått lika mycket och mött samma lag som är fallet här, och det skiljer 2-3% så är jag säker på att vi har en bättre och en sämre målvakt, även om bägge håller SHL klass...
Armalis hade bättre räddningsprocent förra säsongen än vad Filip har hittills denna säsongen. Har Armalis blivit så mycket sämre i år att han gått från en av de bästa till en av de sämsta? Räddningsprocenten är så sjukt dåligt verktyg till att kolla hur bra en målvakt är så det är helt lönlöst att ens använda det, det säger mer om laget än målvakten. Det tar inte ett dugg hänsyn till expected goals t.ex. som hade varit en klart bättre måttstock. En kvott med antal insläppta jämfört med expected goals hade varit ett klart bättre verktyg att jämföra målvakter.

Dessutom, Mantas spelade mycket i början när det gick sämre samtidigt som Filip fick en sagolik start. Filips siffror har sjunkit sakta men säkert medans Armalis går uppåt. Skulle vi titta på båda målvakternas räddningsprocent senast 10 spelade matcher så tror jag att vi skulle få helt andra siffror. Visserligen lika irrelevanta de siffrorna men för de som inte kan/orkar/vill titta på något annat kanske skulle tycka det var intressant.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: fre 01 mar 2024, 15:35
Stjärnan skrev: fre 01 mar 2024, 15:24
Wiborg skrev: fre 01 mar 2024, 15:15
Ja, vill man inte förstå kommer man inte förstå.

Givetvis spelar det ingen roll vilket motstånd man möter, vilka lägen man får emot sig, ifall man är sliten/lätt förkyld/småskadad, det handlar givetvis bara om hur många puckar man stoppar. Jag lägger mig platt och erkänner att jag har fel i att det finns minst en dimension till att ta hänsyn till när det gäller hur bra en målvakt är.
Ett typiskt Wiborgsvar märker jag ;)

Klart sånt spelar in, det är jag fullt med på. Även att en målvakt med sämre stats kanske är suveränt duktig på att täcka av ytor som gör att skott aldrig kommer eller behöver räddas.. och därför inte syns i statistiken. Men sådana skott kan ju också gå in.
På en hel säsong brukar sådant jämna ut sig. Har de stått lika mycket och mött samma lag som är fallet här, och det skiljer 2-3% så är jag säker på att vi har en bättre och en sämre målvakt, även om bägge håller SHL klass...
Armalis hade bättre räddningsprocent förra säsongen än vad Filip har hittills denna säsongen. Har Armalis blivit så mycket sämre i år att han gått från en av de bästa till en av de sämsta? Räddningsprocenten är så sjukt dåligt verktyg till att kolla hur bra en målvakt är så det är helt lönlöst att ens använda det, det säger mer om laget än målvakten. Det tar inte ett dugg hänsyn till expected goals t.ex. som hade varit en klart bättre måttstock. En kvott med antal insläppta jämfört med expected goals hade varit ett klart bättre verktyg att jämföra målvakter.

Dessutom, Mantas spelade mycket i början när det gick sämre samtidigt som Filip fick en sagolik start. Filips siffror har sjunkit sakta men säkert medans Armalis går uppåt. Skulle vi titta på båda målvakternas räddningsprocent senast 10 spelade matcher så tror jag att vi skulle få helt andra siffror. Visserligen lika irrelevanta de siffrorna men för de som inte kan/orkar/vill titta på något annat kanske skulle tycka det var intressant.
Ja. Armalis har faktiskt blivit så mycket sämre. Eller snarare att han gjorde hans livs säsong i fjol. I år tappar han in en puck per match som han tagit i fjol.

Klart Filips siffror sjunker efter den start han hade. Han kan ju inte hålla nollan i alla matcher. Då skulle han ju vara från en annan planet. Nu har han bara lyckats med det svåra 5 gånger. På hur många försök? 22-23?
Armalis har lyckats en gång.

Som sagt kan jag inte förstå hur du får det till att de är lika bra.

Sen... hur framtiden ser ut vet ju ingen. Det kanske tvärvänder när pressen ökar. Men det jag är emot är att tränarna verkar ha en klar plan över fördelningen fast vi har en som bevisligen är bättre. Gäller den planen även i slutspelet så är det fel, enl mig.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: fre 01 mar 2024, 14:29 Att ens diskussionen existerar….
Vilket dravel….
Märks på diskussionerna att vi aldrig lirar slutspel…
Bästa målvakten står….den andra stannar i båset….
Det är ingen social verksamhet med istid till alla i ett slutspel…

I förra årets slutspel….
ALLA lagen hade sin förstemålvakt som de satsade på konstant från start genom hela slutspelet.
Inget djävla dribblande på målvaktsposten…
Bästa målvakten står det är inte svårare än så , lagen gör allt för att vinna.
Krångla inte till det och försvåra det i onödan….vi har tillräckligt svårt med slutspel ändå.
Utifrån din sammanställning blir det ju väldigt tydligt att 9 av 10 lag som satsade hårt på en målvakt i slutspelet blev utslagna. Bara 10% chans att vinna SM-guld med en uttalad förstamålis, alltså. ;)
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Lillgud »

Vill man leta halmstrån och omständigheter….
Så kan man snurra fördelar åt den andra målvakten då likaväl….

Kikar man mellan våra 2 målvakter….
Just 1 match är egentligen inte kanske helt rättvis `i statistiken där heller´….
Det finns en tveksam match i den statistiken….
(Men det knappast så att det då talar till Mantas fördel)

Det gäller nyligen spelade Oskarshamn - Leksand….
Eftersom Mantas stod i 37min och 20sekunder….
(Merparten av matchen, som var på totalt 63min och 20sekunder lång)
37min och 20sekunder Mantas (11min och 20sekunder mer istid hade)
26min Larsson

Men ser man till omständigheterna….
Ställningen var 2-2….när han utgick.
Mantas hade släppt in 2mål och ställningen var oavgjord.
Larsson kom in och höll sen nollan så att vi faktiskt vann matchen.

Men eftersom Mantas var den som var på isen längst….tidsmässigt.
Var det han som tillägnades den segern i statistiken där.

Så vill man hård-dra statistiken….vilken målvakt vi vinner oftast med….
Så skulle man kunna justera siffrorna….
Om skulle ge den vinsten istället till just Larsson….

Då skulle det inte sett ut så här då när visade det.
Vinstprocent-skillnad mellan målvakterna i våra matcher…
62,5% vinstchans med Larsson i kassen 15vinster-9förluster
40,9% vinstchans med Armalis i kassen 9vinster-13förluster

Utan då skulle det istället sett ut så här…. (Dubbelt så många vinster med Larsson)
64% vinstchans med Larsson i kassen **16**vinster-9förluster
38% vinstchans med Armalis i kassen **8**vinster-13förluster

Lägg till sen att vi efteråt slog nu Frölunda senast med Larsson också…
Då har vi siffrorna….
17vinster mot 9förluster = 65% med Larsson
8vinster mot 13förluster = 38% med Armalis

Vinstchanserna ökar extremt med Larsson som målvakt……

———————

Men men rätt siffror enligt statistiken är i dagsläget då:
16vinster , 9förluster = 64% Larsson
9vinster , 13förluster = 40,9% Armalis

————————
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Gösen »

Bild]
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Eastis »

Jag gick nog vilse i diskussionerna om en målvakt som definitivt inte kommer att delta i matchen tråden borde handla om.

Vem blir andramålis imorrn då? Är det junioren som fick hoppa in tidigare under säsongen eller hade vi signat en målis från HA, jag har för mig det. Men om vi tar in honom är det väl one-way som gäller nu och då blir han ju kvar resten av säsongen, eller?

Vi har nu 4 matcher kvar på hemmaplan innan slutspel och nu gäller det att visa att vi äger Tegera! Ingen j-vel ska hämta poäng hemma hos oss!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Gösen »

Anton Lindholm lyfts fram i Dagens låttext signerad Uffe.


Han säger
Jag har stökat mig fram längs den hårda vägen
Och kanske inte varit schysst i alla lägen
Jag har härjat som en hunner i Attilas här
Dom säger att jag sålt min själ
Men den har jag kvar jag svär
Det finns dagar då jag tvivlar på
Allt det man gjort och allt det man ville nå
Man tror man kan räkna ut hur allt ska bli
Men man får allt ha en jävla tur
Och ett spel som är stämt i dur
Och inte minst min vän en hygglig fantasi
Visst har det hänt att jag känt för å lämna landet
Men det är inte så lätt att slita bandet
Det bor en viking i mitt blod


När jag kysser havet - Ulf Lundell
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Stjärnan »

I Knuts frånvaro(?) blir väl Ashton med. Han har inte spelat i en vinnande match sedan läääänge tillbaka. Dags nu.

Gameday :(
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Sniper »

Inbördes möten under pågående SHL-sejour:
2019-20 Två trepoängare för Leksand, två segrar för Malmö (varav ena efter straffar).
2020-21 Leksand gick rent - tolv poäng.
2021-22 En trepängare för Malmö, tre segrar för Leksand (varav en efter förlängning).
2022-23 En trepoängare för Malmö, tre segrar för Leksand (varav en efter straffar).
2023-24 Två trepoängare för Leksand, en för Malmö.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Aggeman »

Gillar det Max, Hrivik och Kloos visar upp i sin kedja, jäkla fint stäm emellanåt.

FUS får ett lyft medan Elvenes får det lite svårare i sin nya omgivning. Jag tycker dock det är värt det då FUS är i behov av mer draghjälp i spelet med Kjell-Erik och Vejdemo, jämfört med Elvenes. Lang skulle behöva få upp sin fart och aggressivitet några procent för att göra tredjelinan mer slagkraftig. Han har sett lite blek och tam ut på slutet.

Östman hamnar lite i kläm i fjärdelinan, då han inte är en spelare lämpad för hårt checkande egentligen. Så länge han har kvar sin plats i PP bör han ändå vara tillfreds.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av bjernagris »

Bild
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Gösen »

Fylld av erfarenhet så kommer antagligen Luleå, Timrå, Linköping och även Frölunda förlora idag och ge oss möjlighet att stärka sjätteplatsen vilket enbart det bäddar för förlust idag.

Och Catami. 👀
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2024-03-02 Lördag 18:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Fjodor »

Börjar dra ihop sig. Får väl tro att det går åt helvete och att Händemark har lekstuga. Allt för att inte få jinx polisen efter sig.

Tycker för övrigt att vi har en offensivt värvad back som enligt mig varit solklart bäst defensivt och uppspelsmässigt de senaste 10-15 matcherna. Men verkar inte vara någon annan som sett samma sak, så jag nämner inte backen vid namn. Allt för undvika jinx och en indianare.

Tycker också att Karlberg gör ett bra jobb. Ashton? Även jag tycker han är värd en chans, men inte på Karlbergs bekostnad. Anton är bra med :mrgreen:
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff