2025-01-07 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-4 str

Matchtrådar för alla matcher.
Ludde

Re: 2025-01-07 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Ludde »

Tar med mig att vi gjorde 4 mål idag.

Tråkig förlängning där inget lag ville avgöra.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Gösen skrev: tis 07 jan 2025, 21:21
Aggeman skrev: tis 07 jan 2025, 21:17 Hoppas till nästa gång att vi försöker skapa något i förlängningen då vi uppenbarligen har det ganska svårt med straffar.

Hålla pucken i 2 minuter utan en tillstymmelse till attack mot målet. Fyfan!
Det blir ju också rätt tydligt hur vårt självförtroende ser ut just nu. Rädslan att göra fel är större än att våga ta chansen att vinna.
Så är det. Ingen vågar riskera att få Haddock`s Olycksfågel kastad efter sig efter matchen.
Men spelar man för att inte förlora, då gör man ju oftast det.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Lampa

Re: 2025-01-07 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-4 str

Inlägg av Lampa »

Prognos på Elvenes?
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

bjernagris skrev: tis 07 jan 2025, 21:20 Läget i botten oförändrat. LIF, HV71 och LHC tog alla en poäng.
Även Modo tog en poäng. Det är spännande i botten. Lite FÖR spännande…
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

2025-01-09 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Phu. Kändes skönt när vi bärgade OT. Sen vill man ju inte torska i den men att vi gör 4 mål på drygt halva matchen är nästan galet.
Synd bara att de nöjde sig där. Eller egentligen såg det ut som att de nöjde sig redan vid 3-3.

Vet inte vad man ska säga riktigt. Kändes som att Luleå var värdig segern efter 60 då de ville mer och visade det. Men på nåt vis känner jag mig nöjd.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lampa

Inlägg av Lampa »

Visste redan innan vad Kloos skulle göra, det visste även Ward. Dags för honom att prova något annat nästa tillfälle.
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

Känns ändå helt ok. Lite senare på kvällen.
Varför?

Vi gör 4 mål. Eller 5 med Jon
Kloos får göra ett klassmål igen
Max sätter ett friläge
Vi gör mål på styrning! Östman dessutom.
Vi vänder från 1-3 underläge

Förhoppningsvis betyder dessa saker något för laget!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Eastis skrev: tis 07 jan 2025, 18:48 Det skrevs om fokus tidigare i tråden. Fokus måste ligga på att göra mål!!
Gör vi fem framåt är jag ok med att vi släpper in fyra.
Synd att det bara blev 4 ;)
Gösen skrev: tis 07 jan 2025, 20:11
Runntur skrev: tis 07 jan 2025, 20:10
Klas skrev: tis 07 jan 2025, 20:09 Nu blommar asfalten!

8-) 8-) 8-)
Haha ja det gör den sannerligen! Skjut mer Max!!
Han sköt för pass. 👍
Ja, man ser hur han tittar upp mot mitten flera gånger för att se ifall någon är med på returen. Helt klart smartaste spelaren i laget.
Klas skrev: tis 07 jan 2025, 20:25
Aggeman skrev: tis 07 jan 2025, 20:23
Klas skrev: tis 07 jan 2025, 20:18 Alabasterskalle och blötdjur!

Fanns väl rätt många vita där som borde kunnat rensa undan en klubba eller två..?
Ja verkligen. Tamare spel runt egen kasse hittar vi nog inte i SHL.

Sen är det ganska onödigt av Hellsten att ta bort klubban som skyddar det femte hålet när han ska blockera pucken.
Tycker överlag att Hellsten är fladdrigare i dag än vad han brukar vara. Tappar positioner, flaxar omkring…varit ganska mycket nät ledigt flera gånger.
Det blir så när vi har ett försvarsspel som inte är lika tight och han behöver göra fler och längre förflyttningar. Därför målvakter i defensivt bra lag oftast ser mindre flaxiga ut. Jag tycker förövrigt att Hellsten gjorde en riktigt bra match och gjorde många viktiga räddningar. Visst, han kanske borde varit tätare längs isen på fjärde, men annars var det en bra insats av honom.
Bagarn skrev: tis 07 jan 2025, 21:19 Inte mycket hopp i straffarna med Hellsten.

Blir såååå liten i kassen. Vet inte varför Omark inte bara la in den.

Bra att vända på matchen dock!
Vi tar med oss en pinne.
Kommer spelaren nära så täcker man hela målet om man täcker isen, enda sättet att få den förbi målvakten då är att runda eller hitta något hål. Sedan finns det ett fåtal spelare som har kylan och klassen att klara av att lägga en liten lobb över målvakten, det är jäkligt svårt men Omark har lyckats med det förr. Riktigt bra räddning av Hellsten så förstår inte alls kritiken. Avd. leta fel... Då finns det större anledning att klaga på straffläggarna.
Ludde skrev: tis 07 jan 2025, 21:22 Tar med mig att vi gjorde 4 mål idag.

Tråkig förlängning där inget lag ville avgöra.
Jag har sagt det förut men tåls att säga det igen då även Gidlöf antydde det efter bronsmatchen i JVM att 3 mot 3 i förlängning är helt värdelöst och straffar ett lotteri. Fem mot fem i fem minuter och ingen extrapoäng ifall inget lag gör mål hade varit klart mer intressant. Skulle resultera i två lag som toksatsar framåt eftersom det inte finns något att förlora eller några straffar att invänta.

Jag tycker vi gör en ganska dålig match, klart sämre än matchen mot Frölunda. Vi släpper till klart fler chanser och tycker inte att vi har så många fler chanser framåt, skillnaden är att vi har lite flyt och får in puckarna. Kanske att vi lyckades ha lite mer trafik framför mål, men annars är ju exempelvis Östmans mål en situation som lika gärna kunde styrts utanför istället som i tidigare matcher. Jag ser det dock som positivt att medstudsar skapar positiv energi och självförtroende, precis vad vi behöver nu.

Max frilägesmål var viktigt, efter att ha missat femte hålet flera gånger så har Ward läst in det och vet att det kommer ett skott där och täpper till mellan benen. Han är väl fortfarande i chock att Max sköt högt... Nu måste målvakterna vara beredda på fler varianter och då kommer femte hålet bli ett alternativ igen. Skönt också för Kloos och Karlberg att få göra mål igen samt poäng på "poängspelare" som Cehlárik och Caito som oavsett vad de säger i intervjuer givetvis får självförtroende av att stå med i protokollet.
Pain is temporary, glory is forever
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

Ja du Wiborg.
Kritik och kritik eller avdelning hitta fel vet jag väl inte.

Tycker Hellsten har presterat långt över förväntan - men har svårt för straffar.
Har släppt in 4 och tagit 6.
Det är tyvärr absolut bottensiffror och bara 2 målvakter som har sämre facit i SHL.

Du kan ju målvaktsspelet bättre än mig. Men jag tycker mig se att han inte vet om han ska attackera straffläggaren eller vänta ut honom.
Och han har då även storleken mot sig.

Tycker han är enormt mycket bättre i spelet än när det gäller att ta emot straffar.
Han får gärna motbevisa mig framåt.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

CB I FK
Nästan hela onsdagsträningen gick ut på att öva powerplay och ingångar i anfallszonen i den spelformen.

Efter att Charles Berglund tidigare har kritiserat att laget inte får tillräckligt många numerära överlägen är frågan befogad:

Får ni några powerplay?

– Igår (läs: tisdag) hade vi två faktiskt. Vi kan inte gnälla någonting på det, tycker jag. Egentligen skulle vi ha haft fler utvisningar emot oss, vi klarade oss undan billigt mot Luleå, säger han.

Jag tycker domarna var bra senast. Man kan inte kräva att de ser allt och än mindre att de ska blåsa för allt utan så länge samma nivå gäller för bägge lagen och att de helst släpper igenom situationer som kan uppfattas petiga så är jag nöjd.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Bagarn skrev: ons 08 jan 2025, 17:54 Ja du Wiborg.
Kritik och kritik eller avdelning hitta fel vet jag väl inte.

Tycker Hellsten har presterat långt över förväntan - men har svårt för straffar.
Har släppt in 4 och tagit 6.
Det är tyvärr absolut bottensiffror och bara 2 målvakter som har sämre facit i SHL.

Du kan ju målvaktsspelet bättre än mig. Men jag tycker mig se att han inte vet om han ska attackera straffläggaren eller vänta ut honom.
Och han har då även storleken mot sig.

Tycker han är enormt mycket bättre i spelet än när det gäller att ta emot straffar.
Han får gärna motbevisa mig framåt.
Straffarna lägger jag ingen som helst vikt vid egentligen då det är ett lotteri i mina ögon och det lilla underlaget vi har för statistik angående straffar säger egentligen ingenting. Det behövs 100+ straffar för att få något som kan liknas vid tillförlitlighet för att ta bort slumpfaktorn som tappad puck på grund av dålig is/stolpe in istället för stolpe ut/formkurva/självförtroende osv osv osv. Din statistik vet jag inte var du fått ifrån att men den är dessutom felaktig då jag får det till 5-7 och inte 4-6 (HV borta 2-1, Timrå borta 2-4, Luleå borta 1-2) som visserligen inte är bättre men rätt ska vara rätt.

Han blir grundlurad på straffen han släpper in, det kan jag inte säga emot. Men du påpekar att han gör ett dåligt ingripande på en straff som han räddar för att han går ner för lågt. Men han räddar pucken trots att Omark försöker lobba in den så jag ser inte felet i hans agerande. Tidigare straffar kommer jag inte ihåg, men att kritisera tisdagens straffar är jag helt oförstående till. Så jag vidhåller till att man letar fel om man dessutom ska väga in hur han presterat i tidigare matcher för att hitta fel i den här matchen.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tor 09 jan 2025, 06:56 CB I FK
Nästan hela onsdagsträningen gick ut på att öva powerplay och ingångar i anfallszonen i den spelformen.

Efter att Charles Berglund tidigare har kritiserat att laget inte får tillräckligt många numerära överlägen är frågan befogad:

Får ni några powerplay?

– Igår (läs: tisdag) hade vi två faktiskt. Vi kan inte gnälla någonting på det, tycker jag. Egentligen skulle vi ha haft fler utvisningar emot oss, vi klarade oss undan billigt mot Luleå, säger han.

Jag tycker domarna var bra senast. Man kan inte kräva att de ser allt och än mindre att de ska blåsa för allt utan så länge samma nivå gäller för bägge lagen och att de helst släpper igenom situationer som kan uppfattas petiga så är jag nöjd.
Jag håller till största del med även om jag tycker någon tripping var jävligt petig. Att man missar utvisningar kommer vi givetvis få leva med och som du säger så är det viktiga att det är samma nivå för båda lagen oavsett vilken nivå man väljer.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

I den eviga diskussionen kring målvakternas kompetens så kan det kanske vara så att Armalis möjligen är en bättre målvakt på straffar och närspel, men även att Hellsten är bättre på skott utifrån och att täcka ytorna i målet. Tar vi matchen mot Frölunda så kan i alla fall jag inbilla mig att oavsett täckning framför vid 2-0 så hade Hellsten kunnat stå rätt och motat pucken omedvetet, tack vare att han placerar sig rätt i mål och täcker (eller?)

Kan det vara läge att byta målvakt vid eventuell straffläggning?
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Pellefant skrev: tor 09 jan 2025, 11:19 I den eviga diskussionen kring målvakternas kompetens så kan det kanske vara så att Armalis möjligen är en bättre målvakt på straffar och närspel, men även att Hellsten är bättre på skott utifrån och att täcka ytorna i målet. Tar vi matchen mot Frölunda så kan i alla fall jag inbilla mig att oavsett täckning framför vid 2-0 så hade Hellsten kunnat stå rätt och motat pucken omedvetet, tack vare att han placerar sig rätt i mål och täcker (eller?)

Kan det vara läge att byta målvakt vid eventuell straffläggning?
Vet inte men skulle gissa att det är en större risk då han är iskall och inte alls inne i det.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!