Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Med anledning av gårdagens utropade seger - betyder det här att det inte blir fler hysteriska krönikor? Betyder det vidare att "extrapodden" nedan inte släpps?
Patrik Gunnarsson @patgunnarsson
Ska ikväll sätta mig ner i en "extrapodd" med @NiklasNiva och gå igenom hur han ser på det som händer i föreningen och allt runtomkring i efterdyningarna av SVT:s "dokumentär". Har du funderingar eller frågor är min DM öppen!
@BlavitaKrigare #LeksandsIF #LeksandSuperstars
2:31 PM · May 2, 2024
https://twitter.com/patgunnarsson/statu ... 8723451062
Kanske onödigt att börja droppa namn och riskera att "bli anmäld"? Det hade ju annars underlättat för oss som försöker förstå. Vem eller vilka är egentligen fienden som kallar dem "maktgalna och hatiska idioter"?

Hur som helst tror jag inte att det här är över. Undrar hur snacket går lokalt i Leksand? Kan det utvecklas till något som inte fanns där i början i någon ohanterlig utsträckning - hatet i Leksand? Grattis i så fall, Leksand Superstars.

Och grattis till att LIF-fostrade Isak Rosén https://www.eliteprospects.com/player/420269/isak-rosen rimligen kommer överväga att välja ett annat lag än Leksand om han en dag bestämmer sig för att återvända till Sverige.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Om vi bortser från innehållet i den gamla låsta artikeln - gångbar rubrik:
Utmålad som intrigmakare i "maktkampen" – här slår LIF-profilen tillbaka: "Leksand läcker som ett såll"
https://www.dalademokraten.se/artikel/u ... -ett-sall/
Vem i huset är det som springer omkring och läcker?

* * *
EFNbjorn
4 maj 2024, 17:26

Hotlips skrev:
Hur kan konfidentiellt stämplad handling komma i händerna på FK och Superstars ???


Hmm, tycker du att det är fel att innehållet kommer ut?
Ja, vad tror du? Har Leksands IF medgivit offentliggörande?
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Stjärnan »

HIPS skrev: lör 04 maj 2024, 08:46 Måste erkänna att förtroendet för Markus Bäckström sjunker som en sten för min del.
Mmm. Den sjönk för länge sedan för min del. Extra mycket när han fick en högre position på tidningen. Hemskt val!

Han var bra när han låg som en spion på taket till Borlänge flygplats med kikare och spanade mot planet för att se om Ryno var med till malmö.
Men sen har det barkat rätt ut åt skogen. Kanske inte slls konstigt att han tar SS parti.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Stjärnan »

Outa människor sysslar inte Sniper med vad jag vet. Det är Lillguds bord.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: lör 04 maj 2024, 17:43 Outa människor sysslar inte Sniper med vad jag vet. Det är Lillguds bord.
När det gäller medlemmar på det här forumet (och S*perstars forum) är det i regel roligare när de som valt att vara anonyma förblir anonyma. Då kan man fortsätta projicera sin fantasifulla bild på de mytiska gestalterna. Om identiteten på ena eller andra sättet skulle röjas finns risken att en lika halvgrå figur som en själv träder fram.

Visst kan man vara nyfiken - men man ska värna om sin livfullt ihopsnickrade bild.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wittgenstein »

Man får ha en viss förståelse för att det upplevs som att resenärerna här på färjan drar åt samma håll i denna fråga, men i det stora hela utgör vi väl ändå en minoritet? Jag är ingen storkonsument av sociala medier men på X får Superstars-falangen och dess supporterprofiler bara ryggdunk. Utifrån detta faktum känns det bara sunt med lite motargument.

Ibland tycker jag att det närmast råder en slags kulturell hegemoni inom LIFs supporterskap. Och till stor del är det "supportereliten" (ni vet vilka jag menar) som bestämmer hur denna kultur ska utformas. Det finns inte mycket utrymme för alternativa synsätt eller suppertermässiga uttryck. Superstars forum, och senare färjan, tycker jag erbjuder betydligt högre i tak än övriga LIF-forum. Utan detta andrum hade jag nog ibland börjat tvivla om jag alls passar in i denna församling.

Jag fick en gång i tiden möjlighet att skriva lite fria reflektioner för en LIF-sida (jag tror mina elektroniska fingeravtryck är raderade idag - men förväntar mig givetvis ändå att Sniper berättar vilket fordon som står på min farstukvist nu när jag öppnar upp för någon slags outning 😀). Jag uppskattade det men märkte också att det supporterskapet tycktes önska sig mest var samma gamla "heja heja kriga på, vi är bröder" und so weiter. Jag kanske är otydlig men så fort man skrev något som på minsta lilla sätt gick emot rådande kultur så blev det inte många likes, även om det var en mer intressant text än samma gamla vanliga av det där andra.

Kanske är jag otydlig, men vill väl egentligen bara säga att jag tycker färjan utgör en solig glänta i en annars ganska tät granskog.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Mats_ume »

Ja, det råder ju en helt annan kultur här på Färjan än i många andra läger - framförallt en vilja att tillföra utifrånperspektiv på ämnena snarare än att vilja agera hejarklack.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: lör 04 maj 2024, 14:00 Med anledning av gårdagens utropade seger - betyder det här att det inte blir fler hysteriska krönikor? Betyder det vidare att "extrapodden" nedan inte släpps?
Patrik Gunnarsson @patgunnarsson
Ska ikväll sätta mig ner i en "extrapodd" med @NiklasNiva och gå igenom hur han ser på det som händer i föreningen och allt runtomkring i efterdyningarna av SVT:s "dokumentär". Har du funderingar eller frågor är min DM öppen!
@BlavitaKrigare #LeksandsIF #LeksandSuperstars
2:31 PM · May 2, 2024
https://twitter.com/patgunnarsson/statu ... 8723451062
Kanske onödigt att börja droppa namn och riskera att "bli anmäld"? Det hade ju annars underlättat för oss som försöker förstå. Vem eller vilka är egentligen fienden som kallar dem "maktgalna och hatiska idioter"?

Hur som helst tror jag inte att det här är över. Undrar hur snacket går lokalt i Leksand? Kan det utvecklas till något som inte fanns där i början i någon ohanterlig utsträckning - hatet i Leksand? Grattis i så fall, Leksand Superstars.

Och grattis till att LIF-fostrade Isak Rosén https://www.eliteprospects.com/player/420269/isak-rosen rimligen kommer överväga att välja ett annat lag än Leksand om han en dag bestämmer sig för att återvända till Sverige.
24 timmar senare ser jag inga spår av denna podd. Ser fortfarande fram emot att höra detta samtal där personen som nu är i huvudfokus få lägga och brodera ut texten lite längre och mer detaljerat än vad Twitterformatet tillåter samt få göra detta i samråd med en tredje person.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Mats_ume »

Nu är podden ute!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: lör 04 maj 2024, 18:44 När det gäller medlemmar på det här forumet (och S*perstars forum) är det i regel roligare när de som valt att vara anonyma förblir anonyma. Då kan man fortsätta projicera sin fantasifulla bild på de mytiska gestalterna. Om identiteten på ena eller andra sättet skulle röjas finns risken att en lika halvgrå figur som en själv träder fram.
Förutom Klas som ju inte kan anses anonym längre män ändå en mytisk gestalt. Jag är väl inte heller speciellt anonym egentligen men är inte bara halvgrå utan helgrå så jag träder inte fram ur skuggorna ändå.

Sedan tror jag man gör bäst i att inse att man inte är anonym på nätet bara för att man har ett påhittat Nick. Vill någon ta reda på vem man är så är det sällan svårt att gräva fram informationen på något sätt utan att ens bryta mot några lagar.
Wittgenstein skrev: lör 04 maj 2024, 18:55 Man får ha en viss förståelse för att det upplevs som att resenärerna här på färjan drar åt samma håll i denna fråga, men i det stora hela utgör vi väl ändå en minoritet? Jag är ingen storkonsument av sociala medier men på X får Superstars-falangen och dess supporterprofiler bara ryggdunk. Utifrån detta faktum känns det bara sunt med lite motargument.
Min känsla är att de från gamla forumet som var närmast superstars följde med till X medan vi som inte är lika nära Superstars flyttade med hit istället. Jag har inget emot Superstars i stort utan tycker det de skapar på arenor om i landet är fantastiskt. Men det finns vissa individer i toppen på föreningen som jag tycker tar sig själva på för stort allvar och som har en svans som gör dem nästan lite farliga (inte våldsamma alltså men maktmässigt).

Sedan har jag svårt att se att det skulle vara något ryggdunkningsforum det här som nämndes tidigare. Skillnade här är väl att man klarar av att vara oense och släpper det och går vidare istället för att leka masugnen och upprepa samma sak hela tiden. Lite som "Det var du som började! Nej, du började! Nej, du!" osv. Sånt tycker jag vi inte har här utan vi har olika åsikter och alla låts ha olika åsikter men vi behöver inte bråka om det och trissa upp någon typ av hetsig stämning.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: mån 06 maj 2024, 09:00 Nu är podden ute!
Återge gärna i punktform vad som sägs när du/ni får tillfälle att lyssna. Jag tänker inte klicka mig in på någon Blåvita krigare-produktion. Vill inte jobba upp irritation direkt på måndagen (men det kommer man väl göra ändå när det återges :mrgreen:).
Wiborg skrev: mån 06 maj 2024, 09:04 Jag har inget emot Superstars i stort utan tycker det de skapar på arenor om i landet är fantastiskt.
Som jag sagt några gånger förr (och som egentligen inte kan upprepas nog många gånger): Det handlar aldrig om de helt vanliga supportrarna på Norra stå eller om de ovärderliga fans som bildar klack på bortamatcherna.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: mån 06 maj 2024, 09:37
Mats_ume skrev: mån 06 maj 2024, 09:00 Nu är podden ute!
Återge gärna i punktform vad som sägs när du/ni får tillfälle att lyssna. Jag tänker inte klicka mig in på någon Blåvita krigare-produktion. Vill inte jobba upp irritation direkt på måndagen (men det kommer man väl göra ändå när det återges :mrgreen:).
Wiborg skrev: mån 06 maj 2024, 09:04 Jag har inget emot Superstars i stort utan tycker det de skapar på arenor om i landet är fantastiskt.
Som jag sagt några gånger förr (och som egentligen inte kan upprepas nog många gånger): Det handlar aldrig om de helt vanliga supportrarna på Norra stå eller om de ovärderliga fans som bildar klack på bortamatcherna.
Kommer inte hinna börja lyssna innan kl 18, så någon annan får gärna ta "lead" på detta. 8-)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Maktkamp i Leksands IF urartade i hat och trakasserier
Hela valberedningen avgick efter schism med Leksandssupportrarna • Pingstvännen Sakarias Winberg, 45, var ordförande i valberedningen och stod mitt i stormen: Mycket bottnade nog i brist på förståelse.
https://www.dagen.se/nyheter/2024/05/06 ... kasserier/
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: mån 06 maj 2024, 14:05
Maktkamp i Leksands IF urartade i hat och trakasserier
Hela valberedningen avgick efter schism med Leksandssupportrarna • Pingstvännen Sakarias Winberg, 45, var ordförande i valberedningen och stod mitt i stormen: Mycket bottnade nog i brist på förståelse.
https://www.dagen.se/nyheter/2024/05/06 ... kasserier/
Ser för övrigt att artikeln är delad av Dagen både på Facebook och på X. Ingen diskussion där dock.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hatet i Leksand - dokumentär på SVT

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: mån 06 maj 2024, 14:17
Sniper skrev: mån 06 maj 2024, 14:05
Maktkamp i Leksands IF urartade i hat och trakasserier
Hela valberedningen avgick efter schism med Leksandssupportrarna • Pingstvännen Sakarias Winberg, 45, var ordförande i valberedningen och stod mitt i stormen: Mycket bottnade nog i brist på förståelse.
https://www.dagen.se/nyheter/2024/05/06 ... kasserier/
Ser för övrigt att artikeln är delad av Dagen både på Facebook och på X. Ingen diskussion där dock.
Ej heller bland våra vänner på X.
Niklas Niva Sjökvist @NiklasNiva · May 2
Blev uppringd av en journalist från tidningen Dagen. Han ville veta hur många medlemmar LSS hade och sen var han nöjd. När jag frågade varför sa han att han skrev om hatet i Leksand. När jag frågade mer kändes det uppenbart att han inte hade koll utan tog SVT:s ord för sanning.
https://twitter.com/NiklasNiva/status/1 ... 8429439174
Kristoffer Hansson @krippkit
@Rojk ?
Richard Rönnklint @Rojk · May 2
Jobbar inte på redaktionen. Men är Niklas säker att det var Dagen och inte typ Dagens Etc? Ser ingen riktig Dagen-vinkel på det hela
Niklas Niva Sjökvist @NiklasNiva · May 2
Numret som ringde mig:

Bild
Richard Rönnklint @Rojk · May 2
Ah okej, då finns det någon Dagen-vinkel. Jag skickar vidare dina länkar till våra nyhetschefer så får de ta del av dem.
Niklas Niva Sjökvist @NiklasNiva · May 2
Jag kan tänka mig en anledning iaf, om inte en vinkel. Och jag är milt uttryckt skeptisk på förhand till det som kommer att publiceras - men jag blir mer än gärna glatt överraskad. 🤷🏼‍♂️
Därefter avstannade konversationen, och inte ens @Rojk har uppmärksammat dagens Dagen.