Mörker

Användarens profilbild
SteveY

Re: Mörker

Inlägg av SteveY »

Jag har väääldigt svårt att se hur vi ska kunna vinna ett kval.
Historisk sett åker vi alltid ur, och nu kommer pressen på laget nå nya höjder ”Leksands IF existens står på spel”.
Good luck, you gonna need it.
Enda chansen, som jag ser det, är att allt går våran väg.

1. Vi måste vara skadefria, ingen nyckelspelare får saknas.
  2. Gidlöv måste stå på tårna, VARJE match.
  3. Vi måste göra i pp, vi kommer inte vinna fyra matcher utan att gjort ett enda pp-mål.
  4. Vi måste vinna match 1 OCH 2. Vinner vi första så kan vi ta andra av bara farten. Får 2-0 i matcher så har vi chansen. Jag tror inte vi kapacitet att vända en matchserie från underläge, framförallt mentalt.
Eastis

Inlägg av Eastis »

SteveY skrev: mån 02 feb 2026, 22:02

Historisk sett åker vi alltid ur, och nu kommer pressen på laget nå nya höjder ”Leksands IF existens står på spel”.

3. Vi måste göra i pp, vi kommer inte vinna fyra matcher utan att gjort ett enda pp-mål.
  4. Vi måste vinna match 1 OCH 2. Vinner vi första så kan vi ta andra av bara farten. Får 2-0 i matcher så har vi chansen. Jag tror inte vi kapacitet att vända en matchserie från underläge, framförallt mentalt.

Det kanske är just osannolikheten i att allt det där ska slå in som blir vår styrka.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Eastis skrev: mån 02 feb 2026, 22:09

Det kanske är just osannolikheten i att allt det där ska slå in som blir vår styrka.

Fast allt behöver inte slå in och jag ska försöka förklara varför på varje punkt:

1. Vi har presterat som bäst när vi haft spelare borta den här säsongen. Vi har ingen given nyckelspelare som producerar hela tiden och som vi förlitar oss på. Vi har ett kollektiv utan spelare som sticker ut. Våra tilltänkta nyckelspelare har varit våran svaghet då de inte blivit de nyckelspelare i alla fall jag trodde att de skulle vara. Vår svaghet har blivit vår styrka vid skador. Sedan är det klart att vi inte klarar hur många skador som helst och det är väl egentligen bara Linkan som är en spelare som känns som att han har det lilla extra som kan avgöra täta matcher.

2. Nej, inte varje match. 4 matcher av 7 räcker

3. Förhoppningsvis höjer man ribban på domarnivån som vanligt i kval och slutspel och vi kan klara oss med 2-3 utvisningar per match. Så vill det sig väl kommer inte PP avgöra åt något håll.

4. Vi kommer högst sannolikt att få börja på bortaplan och det är ingen match vi måste vinna. Vinner vi våra matcher hemma så kommer det bli mer och mer nerver i matchserien och jag tror att det talar till vår fördel oavsett vilka vi möter. Sen om det räcker i slutändan låter jag vara osagt, men så länge vi vinner våra hemmamatcher kommer vi ha en bra chans att sno en på bortaplan också.

Med det sagt menar jag inte att det kommer bli lätt eller att det är givet att vi kommer klara kvalet, men det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna se några punkter som måste falla in för att det ska lyckas. Vi har ett motståndarlag som vi kommer möta och de kommer ha minst lika mycket ångest som vi har. Det är massor med nerver inblandade och mycket handlar också om vilket lag som kan slappna av mest och minimera misstagen.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Wiborg skrev: tis 03 feb 2026, 08:42

2. Nej, inte varje match. 4 matcher av 7 räcker

Tyvärr så vinner vi inte alla matcher när Gidlöv spelar riktigt bra. Ska vi lyckas ta fyra matcher i ett kval så måste han hålla väldigt hög nivå hela matchserien.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

SteveY skrev: tis 03 feb 2026, 09:49

1. Nej, inte varje match. 4 matcher av 7 räcker

Tyvärr så vinner vi inte alla matcher när Gidlöv spelar riktigt bra. Ska vi lyckas ta fyra matcher i ett kval så måste han hålla väldigt hög nivå hela matchserien.

Samtidigt har vi vunnit matcher utan att vinna målvaktsmatchen också så jag ser det inte alls hugget i sten att han måste vara bra i varje match. Givetvis är det en förhoppning men lite väl mycket ansvar att lägga på hans axlar.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

4. Vi kommer högst sannolikt att få börja på bortaplan och det är ingen match vi måste vinna. Vinner vi våra matcher hemma så kommer det bli mer och mer nerver i matchserien och jag tror att det talar till vår fördel oavsett vilka vi möter. Sen om det räcker i slutändan låter jag vara osagt, men så länge vi vinner våra hemmamatcher kommer vi ha en bra chans att sno en på bortaplan också.

Du får det att låta som en "vanlig" slutspelsmatch mellan två hyfsat jämna lag, så är inte fallet. Statistiskt sett så kommer vi vara sämre på allt jämfört med laget vi möter, och det vet spelarna i båda lagen. Vi har också sett flera exempel under säsongen där vi viker ner oss mentalt efter att ha hamnat i underläge i matcherna. Dessutom så har vi alltid jättestora problem mot lag som kommer ut supertaggade 110% från första nedsläpp. Dom få matcher vi haft chansen att vinna är när motståndarlaget går på 80-90%, och nej, det kommer inte hända i kvalmatcher.
Första två matcherna är nyckeln för att ens ha en chans i matchserien.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Det räcker väl att vi gör ett mål mer i fyra av matcherna.
Svårare än så är det väl inte?

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

SteveY skrev: tis 03 feb 2026, 09:59

1. Vi kommer högst sannolikt att få börja på bortaplan och det är ingen match vi måste vinna. Vinner vi våra matcher hemma så kommer det bli mer och mer nerver i matchserien och jag tror att det talar till vår fördel oavsett vilka vi möter. Sen om det räcker i slutändan låter jag vara osagt, men så länge vi vinner våra hemmamatcher kommer vi ha en bra chans att sno en på bortaplan också.

Du får det att låta som en "vanlig" slutspelsmatch mellan två hyfsat jämna lag, så är inte fallet. Statistiskt sett så kommer vi vara sämre på allt jämfört med laget vi möter, och det vet spelarna i båda lagen. Vi har också sett flera exempel under säsongen där vi viker ner oss mentalt efter att ha hamnat i underläge i matcherna. Dessutom så har vi alltid jättestora problem mot lag som kommer ut supertaggade 110% från första nedsläpp. Dom få matcher vi haft chansen att vinna är när motståndarlaget går på 80-90%, och nej, det kommer inte hända i kvalmatcher.

Jag skulle vilja säga att det är du som får det att låta som en vanlig matchserie där det enbart handlar om vilket lag som har bäst statistik. Du kan inte jämföra statistik med hur det sett ut under säsongen och hur det kommer se ut under kvalet. Alla siffror är historia och en sjumatchersserie i ett kval är något helt annat och handlar till 90% om att hålla nerverna i schack. Vi var sämre än Modo i allt som har med statistik att göra och som är möjligt att mäta 2016, men ändå var det vi som gick upp och de åkte ner för att de hade mer att förlora och klarade inte av pressen. Visst, nu är det inte något lag som kommer underifrån så det är ungefär samma press på båda lagen. Men det är ändå den som klarar av det mentala bäst som kommer att vinna matchserien, skillsen i lagen är för liten skillnad för att det ska gå att vinna även om man inte kan hantera pressen bättre.

Kan man nollställa efter en förlust? Kan man låta bli att sväva iväg efter en seger? Det är de sakerna som kommer avgöra.

Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Tycker ni båda har poänger med era resonemang, SteveY och Wiborg.

Att vi är det sämre hockeylaget oavsett motstånd står väl ganska klart bara av att titta på resultaten så här långt. Oavsett vad hokus-pokus Corsi eventuellt säger. Däremot är jag överens med Wiborg att i ett kval är det inte alltid det bättre laget som vinner, den mentala biten har en väldigt stor betydelse. Det har vi sett förr. Det, plus även målvaktsspelet, ser jag som nyckelfaktorer för ett framgångsrikt kval(givetvis finns det fler pusselbitar som special teams etc men även i dessa finns ju en mental faktor).

Sett till historien och hur årets lag uppträder så känns det klart tveksamt om vi verkligen kan vinna den mentala kampen, tycker inte laget visat direkt mental styrka speciellt ofta under säsongen. Därför hoppas jag att det inte blir HV71 som motståndare, för de har tvärtom både kvalerfarenhet i laget och i båset och verkar kommit samman som grupp och visat stor moral vid flertalet tillfällen. De kommer vi bli slaktade av är min känsla. Så mitt hopp är att det blir Örebro eller Linköping, för dessa lag kan nog definitivt drabbas av kvalfrossa precis som Leksand. Och även om vi är mentalt veka så kanske vi möter ett likasinnat eller t om ännu darrigare motstånd med någon av dessa lag.

Sen håller jag delvis med SteveY om inledningen. Tror inte vi måste vinna bägge de två inledande bortamatcherna. Men vi bör nog verkligen nypa en av dem. För 0-2 underläge kommer garanterat lägga pressen på Leksandsaxlarna rejält tungt och dessutom minska mentala pressen på motståndarna. Så även om underläget i sig inte är omöjligt att vända på så tror jag mentalt att det kommer vara grymt jobbigt och extremt svårt att vända. 1-1 inför hemmamatch däremot kan ge råg i ryggen och lite mindre stela axlar.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Wiborg skrev: tis 03 feb 2026, 11:40
SteveY skrev: tis 03 feb 2026, 09:59
  1. Vi kommer högst sannolikt att få börja på bortaplan och det är ingen match vi måste vinna. Vinner vi våra matcher hemma så kommer det bli mer och mer nerver i matchserien och jag tror att det talar till vår fördel oavsett vilka vi möter. Sen om det räcker i slutändan låter jag vara osagt, men så länge vi vinner våra hemmamatcher kommer vi ha en bra chans att sno en på bortaplan också.

Jag skulle vilja säga att det är du som får det att låta som en vanlig matchserie där det enbart handlar om vilket lag som har bäst statistik. Du kan inte jämföra statistik med hur det sett ut under säsongen och hur det kommer se ut under kvalet. Alla siffror är historia och en sjumatchersserie i ett kval är något helt annat och handlar till 90% om att hålla nerverna i schack. Vi var sämre än Modo i allt som har med statistik att göra och som är möjligt att mäta 2016, men ändå var det vi som gick upp och de åkte ner för att de hade mer att förlora och klarade inte av pressen. Visst, nu är det inte något lag som kommer underifrån så det är ungefär samma press på båda lagen. Men det är ändå den som klarar av det mentala bäst som kommer att vinna matchserien, skillsen i lagen är för liten skillnad för att det ska gå att vinna även om man inte kan hantera pressen bättre.

Kan man nollställa efter en förlust? Kan man låta bli att sväva iväg efter en seger? Det är de sakerna som kommer avgöra.

Jag var lite inne på det i första inlägget. Kanske största anledningen till att jag tror vi förlorar kvalet är just det mentala. Tror inte det här laget/tränarna har vad som krävs.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

svepet skrev: tis 03 feb 2026, 12:26

Tycker ni båda har poänger med era resonemang, SteveY och Wiborg.

Att vi är det sämre hockeylaget oavsett motstånd står väl ganska klart bara av att titta på resultaten så här långt. Oavsett vad hokus-pokus Corsi eventuellt säger. Däremot är jag överens med Wiborg att i ett kval är det inte alltid det bättre laget som vinner, den mentala biten har en väldigt stor betydelse. Det har vi sett förr. Det, plus även målvaktsspelet, ser jag som nyckelfaktorer för ett framgångsrikt kval(givetvis finns det fler pusselbitar som special teams etc men även i dessa finns ju en mental faktor).

Sett till historien och hur årets lag uppträder så känns det klart tveksamt om vi verkligen kan vinna den mentala kampen, tycker inte laget visat direkt mental styrka speciellt ofta under säsongen. Därför hoppas jag att det inte blir HV71 som motståndare, för de har tvärtom både kvalerfarenhet i laget och i båset och verkar kommit samman som grupp och visat stor moral vid flertalet tillfällen. De kommer vi bli slaktade av är min känsla. Så mitt hopp är att det blir Örebro eller Linköping, för dessa lag kan nog definitivt drabbas av kvalfrossa precis som Leksand. Och även om vi är mentalt veka så kanske vi möter ett likasinnat eller t om ännu darrigare motstånd med någon av dessa lag.

Sen håller jag delvis med SteveY om inledningen. Tror inte vi måste vinna bägge de två inledande bortamatcherna. Men vi bör nog verkligen nypa en av dem. För 0-2 underläge kommer garanterat lägga pressen på Leksandsaxlarna rejält tungt och dessutom minska mentala pressen på motståndarna. Så även om underläget i sig inte är omöjligt att vända på så tror jag mentalt att det kommer vara grymt jobbigt och extremt svårt att vända. 1-1 inför hemmamatch däremot kan ge råg i ryggen och lite mindre stela axlar.

Är det inte varannan hemma och borta? Kollade nu och såg att man kör två borta sedan två hemma och ja då kan det ju bli tufft och helt klart mer press. Det jag sa om de två första matcherna var med tron om att det var en borta och sedan en hemma. Då håller jag helt med om att vi kan behöva vinna en borta direkt. Lyckas vi vinna en av bortamatcherna så släpper ju pressen lite samtidigt som pressen på motståndarna ökar och de måste istället vinna en på bortaplan. Däremot förlorar vi båda så blir ju pressen att vi måste vinna båda hemma direkt och det med mentalt underläge efter två förluster. Så visst håller jag med om att vi måste ta en bortaseger direkt.

SteveY skrev: tis 03 feb 2026, 13:25

Jag var lite inne på det i första inlägget. Kanske största anledningen till att jag tror vi förlorar kvalet är just det mentala. Tror inte det här laget/tränarna har vad som krävs.

Jag säger inte emot dig, men jag är inte lika säker på att LHC och ÖHK har det som krävs heller. Av de tre ser jag HV som svåraste motståndaren men samtidigt så har de dansat i kval många gånger och det brukar ta ut sin rätt till slut. Något som är till vår fördel gentemot alla dessa tre är ju att det i alla fall utåt sett är ännu rörigare hos dem än vad det är hos oss med sjukskrivningar, sparkningar, rykten osv osv.

Jag kommer säkert ha ångest under hela kvalet men kommer ändå försöka se det som en jävligt spännande matchserie och njuta av stunden.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Spelas det alltså BBHH(B)(H)(B), inte varannan?

PAssar oss isåfall väldigt illa. Vi är visserligen inget stabilt hemmalag men om vi vinner nån match så är det där. Att börja med två raka torsk och sedan flytta hem.... kommer vi aldrig repa oss ifrån. Då blir det 4 eller 5 matcher innan det är över. Sagt med vetskapen om psyket i gruppen.
Vi MÅSTE ta minst en av de två första och minst 1 av våra hemma. Då kan vi ha chansen.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tis 03 feb 2026, 14:46

Spelas det alltså BBHH(B)(H)(B), inte varannan?

PAssar oss isåfall väldigt illa. Vi är visserligen inget stabilt hemmalag men om vi vinner nån match så är det där. Att börja med två raka torsk och sedan flytta hem.... kommer vi aldrig repa oss ifrån. Då blir det 4 eller 5 matcher innan det är över. Sagt med vetskapen om psyket i gruppen.
Vi MÅSTE ta minst en av de två första och minst 1 av våra hemma. Då kan vi ha chansen.

Precis så är det och instämmer helt. Ska vi vända hem med 2-0 i baken så ska det till ett mirakel värre än 2016 för att vända det.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Ajdå, att börja med två borta känns ännu tyngre. Jag fick för mig att en av de två första var på hemmaplan..

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tis 03 feb 2026, 10:15

Det räcker väl att vi gör ett mål mer i fyra av matcherna.
Svårare än så är det väl inte?

:)) Gör Gösen till coach, sportchef OCH Vd, nu på en gång!

Coach-Gösen: - Gå nu ut och gör fler mål än motståndarna, då vinner vi!
Sportchefs-Gösen: - Kvittar vilka spelare vi har, bara vi kämpar lite mer än motståndarna så vinner vi!
Vd-Gösen: - Ekonomi är bara enkel matematik, kan vi bara plus och minus så har vi snart en ekonomi under kontroll!

Lätt som en plätt, säger Gösen. - Förresten så spelar inte Leksands IF någon roll, nån hotellnatt hit och dit som vi både kan ha och mista.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.