Tränarna
-
- Intendent
Re: Tränarna
Hedberg lägger ut texten på SvenskaFans minsann https://www.svenskafans.com/hockeyzon/l ... en--679952
-
Läsvärt!Sniper skrev: ons 09 apr 2025, 22:38 Hedberg lägger ut texten på SvenskaFans minsann https://www.svenskafans.com/hockeyzon/l ... en--679952
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Challe bytte alltså plats med Hedberg, trodde kravet från honom var att få vara huvudtränare?
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
Näej.. Jag vet inte.
Alltså, Hedberg vet jag vem det är. Känner honom en aning. Kanonkille som jag tror kan göra stordåd som tränare.
….men tveksamt i just LIF. Men jag ger honom definitivt chansen. Hoppas det blir bra. Kan faktiskt bli det. Köper valet, det gör jag.
Men Niklas Persson. Jag såg intervjun och ser tre personer -varav en fiktiv- framför mig.
En Ulf Kristersson.
En Jonas Leven.
En kvacksalvare från Stureplan.
Nu är han tillbaka och det är bara att stötta, hoppas och hylla. Men jag har svårt att se oss ta nåt positivt kliv nästa år. Hedberg måste verkligen överträffa sig själv.
Jag ändrade lite då det såg lite felvinklat ut. Inte meningen att såra Pajen vilket det nog ser ut som. Men andemeningen kvarstår. Jag ska ge det chansen men tror inte riktigt på det.
Alltså, Hedberg vet jag vem det är. Känner honom en aning. Kanonkille som jag tror kan göra stordåd som tränare.
….men tveksamt i just LIF. Men jag ger honom definitivt chansen. Hoppas det blir bra. Kan faktiskt bli det. Köper valet, det gör jag.
Men Niklas Persson. Jag såg intervjun och ser tre personer -varav en fiktiv- framför mig.
En Ulf Kristersson.
En Jonas Leven.
En kvacksalvare från Stureplan.
Nu är han tillbaka och det är bara att stötta, hoppas och hylla. Men jag har svårt att se oss ta nåt positivt kliv nästa år. Hedberg måste verkligen överträffa sig själv.
Jag ändrade lite då det såg lite felvinklat ut. Inte meningen att såra Pajen vilket det nog ser ut som. Men andemeningen kvarstår. Jag ska ge det chansen men tror inte riktigt på det.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Ja lite märkligt måste man hålla med om, men gissar att vi inte hört riktigt alla argumenten från varken Leksand/Tjomme eller Karlberg. Kan tänka mig att Hedberg hade önskemål om vem och vilka han ska jobba med (helt i sin ordning tycker jag) och Karlberg ville nog gärna bli förstetränare men hittade en bra plats i FBK som assisterande när inte förstetränarposten fanns kvar längre.Ludde skrev: tor 17 apr 2025, 17:38 Challe bytte alltså plats med Hedberg, trodde kravet från honom var att få vara huvudtränare?
-
- Intendent
Soffmasen
29 april 2025, 05:55
Strax innan LIF gick ut med nyheten till allmänheten informerade Andreas Gärdsback, tillsammans med resten av den operativa ledningen, spelargruppen om den prekära situationen.
Efteråt klev nye huvudtränaren Johan Hedberg fram och höll ett brandtal.
" – Jag delade med mig av en reflektion kring vad Leksand har gått igenom under lång tid. Det känns bra att vi går till botten med det här och hittar alla dåliga saker som legat under lång tid, säger han och fortsätter:
– Det är ingen nyhet att Leksand haft problem under årens lopp. Det går tillbaka till 90-talet där det varit brandhärdar här och där. Det är enkelt att kasta skit på Leksand och det stormar ofta. Men det här kan leda till en starkare vi mot världen-känsla.
Meste leksingen Jon Knuts får utveckla vad Hedberg lyfte när han tog ordet i omklädningsrummet:
– Johan har ju likt en annan varit med om att det hänt mycket i klubben sedan tidigare. Han var inne på att Leksand på något vis alltid reser sig igen och alltid vill resa sig igen. Det var ett väldigt bra tal. "
Hårdare kravställan
Sedan Björn Hellkvist sjukskrev sig säsongen 2023/24 för att sedan lämna för Björklöven delade Charles Berglund och Mikael Karlberg på huvudansvaret i LIF-båset.
Enligt uppgifter till FK-sporten ska det ha skapats en irritation inom föreningen på att det ställdes för få krav på spelargruppen och att det är en markant skillnad på Johan Hedbergs stil på att leda ett lag.
– Jag förväntar mig att alla vill samma sak som jag vill att bli så bra som möjligt. Den professionalismen förväntar jag mig att alla går under. Hittils har alla delat den uppfattningen och det har varit ett härligt ”go” på fysträningen.
Har den här gruppen saknat din typ av kravställan?
– Jag tror att alla grupper behöver lite nytt blod då och då. Det har varit mycket kontinuitet under en längre tid, vilket är positivt också om du fattar mig rätt. Men som lag kan man behöva en ny röst. Efter en lång tid kan det bli en trasig skiva. Många tycker nog det är kul och positivt med en ny röst. ""
https://www.falukuriren.se/2025-04-29/b ... t-varlden/
-
JH i EX
PremiumHan har varit lagkompis med Mario Lemieux och Jaromir Jagr i Pittsburgh och varit coach i NHL.
Han har jobbat för andra SHL-lag och till och med tränat Mora (!).
Nu är ordningen återställd. Johan Hedberg hemma igen.
– Nu är jag redo för att vara huvudtränare i Leksand. Och vadå bo ute i världen? Det finns ingen bättre plats att bo på än Leksand, säger han.
Våren 2001 gjorde han dundersuccé i Pittsburgh Penguins. Johan Hedberg hade spelat farmarlagshockey med Manitoba Moose och hade älgar på sin ansiktsmask. Publiken i Pittsburgh vrålade ”MOOOOSE” och det tillverkades älghorn av plast som fansen hade på sig.
Superstjärnorna Mario Lemieux och Jaromir Jagr öste beröm över sin nya målvakt. Penguins slog ut både Washington och Dominik Haseks Buffalo innan det tog stopp i semifinalen mot New Jersey Devils.
Det var enorm press på Hedberg den våren. Och senare klarade han pressen som målvakt i NHL i tolv säsonger.
Ändå var det inte det tuffaste han upplevt i karriären.
– Nej, det var avgörande kvalmatchen med Leksand lockoutsäsongen 2005. Gamla ishallen revs och nya byggdes upp runtom. Vi skulle bara gå upp, det fanns inget annat. Det var mer lättnad än glädje när vi klarade det efter seger mot Nyköping i sista matchen. När jag pratade med en granne dagen efter sa han: ”kul att träffa dig igen, jag har inte sett dig sen augusti”.
– Vi hade mötts massor av gånger men jag hade varit helt utzoonad hela säsongen.
Trots den pärsen är han nu tillbaka hemma igen.
Första frågan jag ställde mig när Thomas Johansson hörde av sig var: ”Är jag mogen för att vara huvudtränare för Leksand?” Det är en tuff utmaning att ta sig an det här. Men jag är redo. Jag känner mig tryggare som ledare nu
Han fruktar inte vardagen med alla förhoppningar.
– Tvärtom. Jag ser det bara som positivt att så många är engagerade i Leksand och vi kommer nästan alltid till fullsatta arenor överallt. Det ger energi.
Inte rädd att behöva ”förklara dig” hemma i byn varje dag?
– Haha, inte alls. Jag har bott här i många år, även när jag varit i andra lag och jag känner så många här, det känns som jag hälsar på varenda människa när jag är ute. Men jag gillar det. Det finns en enorm hockeykunskap i Leksand. Och jag vore dum om jag inte lyssnade på människor.
Johan Hedberg är lyhörd och som spelare hade han över 15 coacher i Nordamerika.
– Jag har lärt mig av både bra och dåligt ledarskap i NHL. Jag har lärt mig värdet av tydlighet. Spelarna ska veta precis vad som gäller.
– Jag har upplevt coacher som förnedrat spelare inför hela laget. ”Management by fear” tror jag inte alls på. Det kan funka en kort stund, men sedan tappar du laget ganska snart.
Ibland kan spelare må bra av en spark i arslet. Men ingen ska förnedras. Du kan vara tuff och hård utan att bete dig illa. Ingen tränare jag hade skällde på mig så mycket som Wayne Fleming i Leksand, men han är också den bäste tränare jag haft. Han var hård, men hade väldigt stort hjärta.
Hedberg och hans gamle tränare möttes många gånger under åren de båda var i NHL, innan Wayne Fleming gick bort i cancer våren 2013.
– Han var så stolt över sin tid i Leksand. Han brydde sig verkligen om spelarna och klubben.
Till den oundvikliga frågan, hur kan Johan Hedberg med blåvitt hjärta bli tränare för Mora i allsvenskan i tre år?
– Jag tänkte annorlunda när jag kom från NHL. Tänkte på det som ett yrke. Jag lånade till och med ut vår lagkapten till Leksand och sa att det var som att bli uppflyttad från ett farmarlag. Det blev inte så bra...
Nej, det förstår jag, det var inte så smart?
– Det var klantigt. Och det fick jag lära mig. Det blev en jättegrej och alla blev arga på mig. Jag underskattade rivaliteten mellan klubbarna.
Johan är tacksam för tiden i Mora och medger ödmjukt att han efter många år i USA fick lära sig det här med klubbkänsla igen. Under hans år i Mora slapp han också möta Leksand som var i SHL.
Ibland får man smällar man lär sig av.
Något som däremot aldrig förändras är hans kärlek till sporten. Han var 40 år då han lade av som målvakt.
– Jag fortsatte länge för att det var så jävla roligt. Första åren som tränare hoppade jag in i mål på träningar. Då lärde jag mig ännu mer varför vilka spelare blir så bra.
– Brent Burns och Joe Pavelski körde extra en halvtimme före varje träning, nästan varje dag. Jag stod i mål ibland, de kunde skjuta 100 skott, Burns laddade och Pavelski styrde typ 98 av dem. De tyckte om att snacka med mig om hur målvakter tänker och agerar.
Hedberg känner att han har en fördel som tränare av att ha upplevt motgångar som spelare. Han vet hur det känns att sitta på bänken.
– Det är tuffare för en sån som Wayne Gretzky när han blev coach, som spelare kunde han lägga en backhand bakom ryggen i pressade situationer, men hur många av hans spelare kan göra det?
Hedberg har också lärt sig att inte prata för mycket som ledare.
– Du kan ha två-tre punkter och aldrig för långa möten. Spelare zoomar ut väldigt snabbt. Hockeyspelare är inte gjorda för långa byten.
Hur var omställningen från NHL till allsvenskan?
Det är mindre resurser och mer åka buss. Men det är hockey och jag älskar att åka buss. Svenska bussar är också bättre än amerikanska bussar. Vi coacher sitter tillsammans och snackar, kollar klipp, filmer, spelar kort.
Johan Hedberg kommer hem till ett sargat Leksand. Missat slutspel var en stor missräkning och ekonomin har visat sig vara en ännu större missräkning – ännu en gång.
Johans fokus är hockey. Resten får andra sköta. Han har suttit i Leksand styrelse tidigare – under tiden då han var i USA – och då var han bland annat med om att sparka Tommy Salo. Där och då skar sig mellan de gamla landslagskompisarna.
– I den här branschen krockar man med folk ibland. Det viktiga är att vara ärlig och rak. Jag har redan sagt till dem jag ska jobba med i Leksand att de kanske kommer uppfatta mig som väldigt nordamerikansk ibland. Jag orkar inte med långa diskussioner. Säg vad du vill. Det ska vara högt i tak i tränarrummet. Men när vi bestämt oss, då ska vi vara eniga – när vi går ut i krig då har jag din rygg.
I Örebro skar det sig med en annan gammal lagkompis, Johan Hedberg fick sparken och Niklas Eriksson tog hans plats.
– Vi hade stora meningsskiljaktigheter om hur vi skulle spela. Till slut var det tydligt att Örebro stod för något jag inte stod för. Jag ville ha mer fart, de ville ha mer fysik. Men det är inga ”hard feelings” mellan mig och Niklas. Sånt får man inte ta personligt.
Han har de senaste åren varit med om att slå Leksand. Han jublade lågmält efter de vinsterna: ”det kändes jättekonstigt att vinna mot Leksand”.
Vad kommer du stå för som tränare i Leksand?
– Vi ska vara mer framåtåkande. Snabbare ut ur egen zon. Jag vill att vi precis som Luleå ska vinna pucken högt upp. På grund av det ekonomiska läget blir det en annan trupp än i fjol. Vi kommer ge fler unga spelare chansen. Vi har jäkla mycket talang i våra juniorlag.
Hedberg säger ingenting om målsättning eller slutspel.
– Det är inte kul att prata process, men det är där vi är. Målet är att alla våra spelare ska bli bättre.
Han utstrålar lugn och trygghet, han som upplevt värsta press.
Och lite för närgångna supportrar.
– Jag har haft en ”stalker” efter mig en gång. Det började när jag var i Pittsburgh och kvinnan dök upp även i Leksand. Tills det stoppade.
Johan Hedberg använder sig av underliggande statistik, men inte som facit, mer som ett komplement.
– Vissa ändrar spelet utifrån siffror och ibland kan det vara kontraproduktivt. Ibland berättar statistik inte alls sanningen, en målvakt kan ha gjort 38 räddningar, men det mesta från utsidan.
Sen har vi det här med handskarna också. Han har skinnhandskar på sig i båset under matcherna. Han har ”Raynauds syndrome” som innebär att han har dåligt blodflöde i händer och fötter och lätt för att frysa.
– Jag fryser så det gör ont. Även sista åren som målvakt satt jag i bubbelpool varje paus för att värma upp mig igen. Att ta en puck med iskall hand är inte kul.
Sen är du stilig med dina handskar?
– Eller hur, det är min ”trademark” nu.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
- Intendent
Leksand genomgår ett stålbad just nu.
Ekonomin är i fokus och man kommer kanske inte bjuda fansen på de där stora värvningarna som välter kioskerna på Noret.
Man har dock fastnat för det arbete som Mattias Ritola gör i föreningen. Han är ”skillscoach” och har haft ansvar för att hjälpa juniorlagen med rekrytering. Nu får han en större roll i A-laget och har ansvar för individuell träning. Det kan handla om att öva på olika situationer vid sargen eller hur man får koll och kontroll på isen.
Ritola hade en fin hockeykarriär, där han var med och spelade upp Leksand till SHL och han hade även NHL-kontrakt med både Detroit Red Wings och Tampa Bay Lightning.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -backstrom
-
Sniper skrev: fre 16 maj 2025, 15:45Leksand genomgår ett stålbad just nu.
Ekonomin är i fokus och man kommer kanske inte bjuda fansen på de där stora värvningarna som välter kioskerna på Noret.
Man har dock fastnat för det arbete som Mattias Ritola gör i föreningen. Han är ”skillscoach” och har haft ansvar för att hjälpa juniorlagen med rekrytering. Nu får han en större roll i A-laget och har ansvar för individuell träning. Det kan handla om att öva på olika situationer vid sargen eller hur man får koll och kontroll på isen.
Ritola hade en fin hockeykarriär, där han var med och spelade upp Leksand till SHL och han hade även NHL-kontrakt med både Detroit Red Wings och Tampa Bay Lightning.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -backstrom
Saker behöver inte kosta för att vara bra. Vi betalar ju redan lönen så varför inte utnyttja den kunskapen till max? Som Fylking sa ÄNTLIGEN