Läktarkultur

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Läktarkultur

Inlägg av Aggeman »

Fjodor skrev: sön 03 mar 2024, 14:05
Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 12:59 Såg att trycket på läktaren diskuterades lite kort i matchtråden. Kikade på E4 derbyt i Linköping och Luleåmatchen innan vår match. Objektivt sett tycker jag vår ståplats med hjälp av sittplats slår båda hallarnas tryck utan problem. Linköping har ju sällan bra tryck, men man borde kunna förvänta sig något bättre i ett derby. Luleå var nästintill helt tysta sista 10 när det stod 1-1 (sjunger bara när de vinner).

Om man ser något värde i att jämföra, vill jag i alla fall dra slutsatsen att vår läktare inte är så pjåkig, om vi enbart förhåller oss till tryck och konsekvent sång. En annan fråga är hur högt man väljer att värdera ramsornas kvalitet, vilket är en komplexare fråga att förhålla sig till.
Jag har ingen åsikt om andra lags tryck i hallarna och vill vara tydlig med att det är bra att vi har en klack som är på plats match efter match. Det jag har åsikter om är att om man vill skapa tryck och ”skapa ett Leksand” så bör man väl också reflektera lite kring vad som får med sig sittplats och inte?

Trumman (min personliga åsikt) är bara sövande och irriterande och ”Vi är Leksands IF, Vi är Leksands IF, Vi är Leksands IF, Norra ståååååååå” är utan tvekan den absolut sämsta ramsan som en klack i någon idrott framfört. Dödar precis all energi i arenan och även spelarnas energi.

Så vad jag menar är, klacken gör ett bra jobb, men vill man få tryck och få med sig resten av arenan så kanske man ska fundera på vilka ramsor man sjunger om man vill få med sig resten eller om man vill sjunga för sig själva.

Bara att kolla gårdagens match i efterhand så är det tydligt vad som engagerar sittplats och inte.
Ja det som renderar i bäst tryck är ju de enkla exempelvis ”Liiiiiiifffff” där sittplats är med, den borde köras oftare. Håller med dig i att den ramsan du tar upp är riktigt seg. Trumman får gärna tas bort för min del också, man bör kunna hålla takten utan den. Gillar den nya ramsan ”vi följer Leksand land och rike runt..”
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Läktarkultur

Inlägg av Pellefant »

Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 14:39
Fjodor skrev: sön 03 mar 2024, 14:05
Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 12:59 Såg att trycket på läktaren diskuterades lite kort i matchtråden. Kikade på E4 derbyt i Linköping och Luleåmatchen innan vår match. Objektivt sett tycker jag vår ståplats med hjälp av sittplats slår båda hallarnas tryck utan problem. Linköping har ju sällan bra tryck, men man borde kunna förvänta sig något bättre i ett derby. Luleå var nästintill helt tysta sista 10 när det stod 1-1 (sjunger bara när de vinner).

Om man ser något värde i att jämföra, vill jag i alla fall dra slutsatsen att vår läktare inte är så pjåkig, om vi enbart förhåller oss till tryck och konsekvent sång. En annan fråga är hur högt man väljer att värdera ramsornas kvalitet, vilket är en komplexare fråga att förhålla sig till.
Jag har ingen åsikt om andra lags tryck i hallarna och vill vara tydlig med att det är bra att vi har en klack som är på plats match efter match. Det jag har åsikter om är att om man vill skapa tryck och ”skapa ett Leksand” så bör man väl också reflektera lite kring vad som får med sig sittplats och inte?

Trumman (min personliga åsikt) är bara sövande och irriterande och ”Vi är Leksands IF, Vi är Leksands IF, Vi är Leksands IF, Norra ståååååååå” är utan tvekan den absolut sämsta ramsan som en klack i någon idrott framfört. Dödar precis all energi i arenan och även spelarnas energi.

Så vad jag menar är, klacken gör ett bra jobb, men vill man få tryck och få med sig resten av arenan så kanske man ska fundera på vilka ramsor man sjunger om man vill få med sig resten eller om man vill sjunga för sig själva.

Bara att kolla gårdagens match i efterhand så är det tydligt vad som engagerar sittplats och inte.
Ja det som renderar i bäst tryck är ju de enkla exempelvis ”Liiiiiiifffff” där sittplats är med, den borde köras oftare. Håller med dig i att den ramsan du tar upp är riktigt seg. Trumman får gärna tas bort för min del också, man bör kunna hålla takten utan den. Gillar den nya ramsan ”vi följer Leksand land och rike runt..”
Håller med i mångt och mycket. Det vore kul om Leksand på läktaren kunde försöka sticka ut lite mer, det vore också kul om man kunde försöka ha lite mer flexibilitet och ramsor som har lite anknytning till vad som händer på isen.
Kanske även dags att hylla nån eller några spelare lite mer.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Läktarkultur

Inlägg av Aggeman »

Pellefant skrev: sön 03 mar 2024, 14:49
Håller med i mångt och mycket. Det vore kul om Leksand på läktaren kunde försöka sticka ut lite mer, det vore också kul om man kunde försöka ha lite mer flexibilitet och ramsor som har lite anknytning till vad som händer på isen.
Kanske även dags att hylla nån eller några spelare lite mer.
Ja personliga ramsor är mäktigt. Maxs ramsa är klockren exempelvis.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Läktarkultur

Inlägg av Aggeman »

Det bör kommenteras vilken jäkla inramning det var igår. LTCs tifo var världsklass, där detaljerna var galet snygga. Äppelbo gånglåt, och nostalgi på kuben, följt av Leksands Stars-låten. Riktigt smakfullt på alla sätt.

En stor eloge till de som bidragit till skapandet.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Läktarkultur

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: ons 27 mar 2024, 11:23 Det bör kommenteras vilken jäkla inramning det var igår. LTCs tifo var världsklass, där detaljerna var galet snygga. Äppelbo gånglåt, och nostalgi på kuben, följt av Leksands Stars-låten. Riktigt smakfullt på alla sätt.

En stor eloge till de som bidragit till skapandet.
Sådär lagom bonnigt som man bara älskar :D
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Läktarkultur

Inlägg av Catami »

Wiborg skrev: ons 27 mar 2024, 13:53
Aggeman skrev: ons 27 mar 2024, 11:23 Det bör kommenteras vilken jäkla inramning det var igår. LTCs tifo var världsklass, där detaljerna var galet snygga. Äppelbo gånglåt, och nostalgi på kuben, följt av Leksands Stars-låten. Riktigt smakfullt på alla sätt.

En stor eloge till de som bidragit till skapandet.
Sådär lagom bonnigt som man bara älskar :D
Å vilket trycket på läktarna. Bland det värsta man upplevt.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Läktarkultur

Inlägg av Aggeman »

Idag var det väl rätt bra tryck? När man själv är i sylten är det svårt att avgöra, men det kändes bra.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Läktarkultur

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: tor 28 mar 2024, 23:41 Idag var det väl rätt bra tryck? När man själv är i sylten är det svårt att avgöra, men det kändes bra.
Riktigt bra tryck! Nu hänger jag på låset för att få vara en del av det på måndag...
Pain is temporary, glory is forever
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Läktarkultur

Inlägg av CMB »

Fjodor skrev: sön 03 mar 2024, 14:05
Aggeman skrev: sön 03 mar 2024, 12:59 Såg att trycket på läktaren diskuterades lite kort i matchtråden. Kikade på E4 derbyt i Linköping och Luleåmatchen innan vår match. Objektivt sett tycker jag vår ståplats med hjälp av sittplats slår båda hallarnas tryck utan problem. Linköping har ju sällan bra tryck, men man borde kunna förvänta sig något bättre i ett derby. Luleå var nästintill helt tysta sista 10 när det stod 1-1 (sjunger bara när de vinner).

Om man ser något värde i att jämföra, vill jag i alla fall dra slutsatsen att vår läktare inte är så pjåkig, om vi enbart förhåller oss till tryck och konsekvent sång. En annan fråga är hur högt man väljer att värdera ramsornas kvalitet, vilket är en komplexare fråga att förhålla sig till.
Jag har ingen åsikt om andra lags tryck i hallarna och vill vara tydlig med att det är bra att vi har en klack som är på plats match efter match. Det jag har åsikter om är att om man vill skapa tryck och ”skapa ett Leksand” så bör man väl också reflektera lite kring vad som får med sig sittplats och inte?

Trumman (min personliga åsikt) är bara sövande och irriterande och ”Vi är Leksands IF, Vi är Leksands IF, Vi är Leksands IF, Norra ståååååååå” är utan tvekan den absolut sämsta ramsan som en klack i någon idrott framfört. Dödar precis all energi i arenan och även spelarnas energi.

Så vad jag menar är, klacken gör ett bra jobb, men vill man få tryck och få med sig resten av arenan så kanske man ska fundera på vilka ramsor man sjunger om man vill få med sig resten eller om man vill sjunga för sig själva.

Bara att kolla gårdagens match i efterhand så är det tydligt vad som engagerar sittplats och inte.
”Musiken ligger inte i själva tonerna utan i tystnaden emellan.”

Wolfgang Amadeus Mozart
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Läktarkultur

Inlägg av Gösen »

Sittplats har näst intill varit självgående men där norra agerat dirigent.

Frölundas trumma blev totalt överröstad rakt igenom.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Läktarkultur

Inlägg av bjernagris »

Jag säger det igen, det är en riktigt lökig hymn de har i Scandinavium.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Läktarkultur

Inlägg av Aggeman »

Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Läktarkultur

Inlägg av bjernagris »

Slovakien skrällde framför “hemmapubliken” i Ostrava och vann mot USA.
Leksandsstjärnan Peter Cehlárik berättar då för hockeysverige.se om kedjan med supertalangen och stödet från publiken.
– Det är mer folk här så det blev lite högre än i Leksand, säger Cehlárik.
https://hockeysverige.se/2024/05/13/pet ... e-an-hemma