Hur funkar det när man sparkar en sportchef? Är det som ett vanligt jobb att man får tre månaders lön och sedan inget mer eller hur ser avtalet och avtalen ut?
Knappast. Det är ett yrke med kontrakt som sannolikt mer kan jämställas med spelarnas. Har du ett avtal över tre år är föreningen hårdraget skyldig att se till att du får betalt för den tiden. Sen gör man nog normalt någon form av uppgörelse i de här fallen, men att Tjomme bara skulle få lön för tre månader ser jag som en utopi. En annan lösning skulle kunna vara likt höga positioner i näringslivet, där lönen i sig upphör men en typ av "fallskärm" löses ut om man sparkas. Oavsett upplägg får nog Tjomme några kronor på kontot.
Hur funkar det när man sparkar en sportchef? Är det som ett vanligt jobb att man får tre månaders lön och sedan inget mer eller hur ser avtalet och avtalen ut?
Knappast. Det är ett yrke med kontrakt som sannolikt mer kan jämställas med spelarnas. Har du ett avtal över tre år är föreningen hårdraget skyldig att se till att du får betalt för den tiden. Sen gör man nog normalt någon form av uppgörelse i de här fallen, men att Tjomme bara skulle få lön för tre månader ser jag som en utopi. En annan lösning skulle kunna vara likt höga positioner i näringslivet, där lönen i sig upphör men en typ av "fallskärm" löses ut om man sparkas. Oavsett upplägg får nog Tjomme några kronor på kontot.
Man säger ju att man har gjort en överenskommelse inom ramen för budgeten, så jag antar att han fått/får en del pengar under denna säsong för någon annan budget har man ju inte att förhålla sig till. Sedan hur mycket pengar det handlar om kommer vi nog aldrig att få veta men förhoppningen är ju att det inte kommerpåverka framtida budgetar.
– Jag blev så himla glad när jag hörde Michael Lindqvist (LIF-forward) säga det efter ett par månader hos oss: ”Jag tyckte att Färjestad hade en otroligt familjär känsla, men det är fasiken bättre i Leksand”. Det är ett gott betyg för föreningen.
Vi fyller på:
– Har egentligen allt jag behöver och jag är inte ute efter att ha något flashigt och min livsstil funkar i Leksand. Allt med Leksand är fint och i harmoni, allt från materialare, fystränare, alla ledare i föreningen, bra människor rakt igenom. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... vs-bra-har