LIF i media

Användarens profilbild
Wiborg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: Igår, 15:38
Eastis skrev: Igår, 15:30 Det kan väl inte stämma!?

I texten står det att de som investerar får tillbaka sina 500.000kr plus 250.000kr år 2030. Med 20 andelar får föreningen idag in 10 miljoner men ska 2030 betala tillbaka de 10 miljonerna plus 5 miljoner om allt går som det är tänkt.

Vad ger varje övergång till NHL?

Det här är ju ytterligare ett sätt att skjuta problemen på framtiden, på samma sätt som sign-out bonusar. När vi når 2030 kommer de 15miljonerna ses som en utgift som ingen kan förklara för då har vi bytt styrelser fyra-fem gånger.

Nä, se till å red ut problemen här å nu! Tro inte att det löser sig nån gång i framtiden!
En övergång till NHL ger väl 3 miljoner om jag minns rätt, så det skulle ju ge 30 miljoner, där 15 går till Leksand och 15 till investerarna, så jag ser inget fel i det förslaget, men jag kanske tänker fel?
Plus att man får in 10 miljoner nu så av de 30 miljoner man eventuellt får in så är det ju bara 5 miljoner om inte går till Leksand då övriga är avbetalningar. Dessutom så betalar man bara tillbaka 6 miljoner om ingen spelare skriver NHL-kontrakt och i så fall går plus 4 miljoner. Skulle säga att det är en riktigt bra deal som gynnar Leksand väldigt mycket.
Pain is temporary, glory is forever
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Okej jag ser ett problem med detta. vad händer om en spelare når nhl och inte dom andra? Måste vi betala alla ändå? Skulle vara bättre om vi knöt investering till spelare kanske?
https://www.sverigesradio.se/artikel/3236681
VSK fotboll planerar att sälja andelar i VSK-spelare som ett sätt att få in pengar till klubben.

– Som ekonomiansvarig har jag jättsvårt att se hur VSK ska kunna överleva om vi inte gör en sådan här satsning, säger Fredrik Jireteg, kassör i VSK fotboll.

De senaste åren har ekonomin varit ett stort bekymmer för VSK fotboll. Just nu är det inga akuta problem, enligt Fredrik Jireteg, i å med att spelarna gick med på tillfälligt sänkta löner, men fortfarande måste klubben få in mer pengar.

Därför har VSK tittat på hur klubbar som Degerfors, Mjällby och Åtvidaberg gör, och kommer att bilda ett aktiebolag eller en fond där det ska gå att köpa andelar i några av VSK:s spelare. Enligt planerna ska vem som helst – företag, organisationer, privatpersoner – kunna köpa andelar. Vilka spelare det kan bli frågan om vill inte Fredrik Jireteg säga ännu, även om han redan vet:

– Vi kommer inte att nämna dem innan vi lämnar ut det men vi har jättebra koll på vilka som är intressanta för marknaden, säger Fredrik Jireteg.

Den som köper en andel i en spelare kommer att få möjlighet att träffa "sin" spelare då och då. Rent ekonomiskt fungerar det så att andelsägaren får pengar om spelaren säljs vidare till en annan klubb, men om spelaren inte säljs blir det inga pengar.

– Det här är en högriskfond egentligen, du satsar på spelare, på människor, att bli bra fotbollsspelare, säger Fredrik Jireteg.

– Vad tror du om intresset för att köpa en andel i en spelare hos er?

– Intresset är stort, vi har ju fått information från marknaden om att det finns ett intresse för det här och det är det som har gjort att vi har tittat på det från första början säger Fredrik Jireteg, som hoppas att det från och med januari – februari någon gång ska gå att köpa andelar i VSK:s spelare.

Något sådant tänkte jag att det skulle kunna bli
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Man köper alltså en andel i en specifik spelare.
Satsar på en häst på placering.
Når denne spelare inte NHL återbetalas 60% av insatsen.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan