Laget 24/25

Användarens profilbild
Sniper

Re: Laget 24/25

Inlägg av Sniper »

Masugnen goes Falu-Kuriren https://www.falukuriren.se/2024-10-25/j ... ttade-hit/
Ritolas keps skrev:
Lite kul att ett av Diaz inlägg är med på bild i artikeln.

Edit: och såklart var även Ramizier citerad. Dom har ändå valt ovanligt sansade inlägg att lyfta fram
Bild
CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: fre 25 okt 2024, 09:57 Masugnen goes Falu-Kuriren https://www.falukuriren.se/2024-10-25/j ... ttade-hit/
Ritolas keps skrev:
Lite kul att ett av Diaz inlägg är med på bild i artikeln.

Edit: och såklart var även Ramizier citerad. Dom har ändå valt ovanligt sansade inlägg att lyfta fram
Bild
Falukuriren goes Masugnen.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: fre 25 okt 2024, 16:53 Falukuriren goes Masugnen.
Ja, det är naturligtvis mer korrekt.
CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: fre 25 okt 2024, 16:56
CMB skrev: fre 25 okt 2024, 16:53 Falukuriren goes Masugnen.
Ja, det är naturligtvis mer korrekt.
Menade inte att det omvända var fel, vred bara på det då jag tycker det är sån låg sensationsjournalistik av Falukuriren. Tänker mest på att Marcus kan ta illa vid sig och tro att det är majoritetens åsikt och sätt att uttrycka sig. Och att tvångströja är en populär klädsel.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

syd b. skrev: lör 28 sep 2024, 23:52 Jag väljer, eller hoppas kanske mer...att tro på Karlberg Jr i år. Likt far sin, att blomstra inför den 5:e säsongen att bli ett reelt offensivt hot där poängen trillar in.
:-*
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

syd b. skrev: lör 26 okt 2024, 10:45
syd b. skrev: lör 28 sep 2024, 23:52 Jag väljer, eller hoppas kanske mer...att tro på Karlberg Jr i år. Likt far sin, att blomstra inför den 5:e säsongen att bli ett reelt offensivt hot där poängen trillar in.
En gång är ingen gång.
Två gånger är en jinx.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Gösen skrev: lör 26 okt 2024, 12:16
syd b. skrev: lör 26 okt 2024, 10:45
En gång är ingen gång.
Två gånger är en jinx.
Oops, får hoppas på tredje gången gillt.
Jjax

Inlägg av Jjax »

Lillgud skrev: ons 22 maj 2024, 18:24 Jag förstår inte ens när det läge att spela Hellsten….
Bara det är en gåta i sig….och att man kan gratulera motståndarna till segern på förhand….
Jag kan tänka mig att de ändå kommer vilja testa
Hellsten i 2 av de 9 inledande matcherna…
Ja nu är då en fjärdedel av serien spelad och nu är det i mitt tycke lagom att recensera spelarna. Vi kan väl då ta målvakterna som varit det största samtalsämnena innan säsongen.

Inte Philip succe på vår andre och tredje målvakt men nog känns det tryggare än vad vi som alltid är positiva trodde innan. Helt olika typer av spelare men efter skakig start så löser de sin uppgift med bravur. Tar det dom ska och lite till.
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Jjax skrev: sön 27 okt 2024, 21:28
Lillgud skrev: ons 22 maj 2024, 18:24 Jag förstår inte ens när det läge att spela Hellsten….
Bara det är en gåta i sig….och att man kan gratulera motståndarna till segern på förhand….
Ja nu är då en fjärdedel av serien spelad och nu är det i mitt tycke lagom att recensera spelarna. Vi kan väl då ta målvakterna som varit det största samtalsämnena innan säsongen.

Inte Philip succe på vår andre och tredje målvakt men nog känns det tryggare än vad vi som alltid är positiva trodde innan. Helt olika typer av spelare men efter skakig start så löser de sin uppgift med bravur. Tar det dom ska och lite till.
De är åtminstone inne i en bra period just nu båda två och visar att de kan. Det bådar väldigt gott.
I mitt tycke så har de visat på en stark högstanivå och en svag lägstanivå. Det borde kunna hålla oss kvar i SHL, men de får visa (mig) att de kan ligga på denna högre nivå under längre tid innan jag säger att vi kommer vara med i kvart/semi.
Sen kan jag säga att jag är klart överraskand över hur bra de båda spelat här i slutet så hatten av till Milner och Co.
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Jjax skrev: sön 27 okt 2024, 21:28

I mitt tycke så har Hellsten varit lite bättre än förväntat, Gidlöf mycket bättre än förväntat och Armalis lite sämre än förväntat. Armalis betyg är mycket möjligt att hans skada kan vara en orsak till. Vi vet för lite för att kunna avgöra det och även om jag inte tycker att han varit dålig, utan att det är försvaret som varit det stora problemet i de matcher det åkt in för mycket mål baklänges, så har han inte hunnit göra någon direkt stormatch.

Försöker mig på en betygsättning där jag väger in min egen förväntning på spelaren innan säsongen, 2 är alltså ifall spelaren är exakt så bra som jag förväntat mig

I betyg från 0-5 (0 = katastrof, 1 = underkänd, 2 = godkänd, 3 = väl godkänd, 4 =mycket väl godkänd, 5 = fantastiskt)

Armalis = 1
Hellsten = 3
Gidlöf = 4

Fyller på med backar om någon dag och slutligen forwards
Pain is temporary, glory is forever
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

1 Gidlöf, Marcus LIF 95.45%
2 Arntzen, Jonas ÖHK 95.26%
3 Kiviaho, Henri MIF 93.85%
4 Holm, Arvid RBK 93.22%
5 Persson, Ludvig BIF 93.10%
6 Langhamer, Marek MIF 93.10%
7 Ward, Matteus LHF 91.94%
8 Johansson, Lars FRÖ 91.85%
9 Juel, Tim TIK 91.67%
10 Alnefelt, Hugo HV71 91.48%
11 Larmi, Emil VÄX 91.18%
12 Johansson, Jacob TIK 91.15%
13 Källgren, Erik BIF 90.91%
14 Myrenberg, Jesper LHC 90.65%
15 Enroth, Jhonas ÖHK 90.57%
16 Normann, Tobias FRÖ 90.16%
17 Lindvall, Gustaf SKE 90.09%
18 Lassinantti, Joel 90.00%
19 Heljanko, Christian LHC 89.85%
20 Rifalk, Christoffer RBK 89.77%
21 Söderström, Linus SKE 89.71%
22 Hellsten, Jakob LIF 89.54%
23 Åhman, Adam VÄX 89.13%
24 Lagacé, Maxime FBK 89.09%
25 Eriksson Ek, Olle MoDo 88.73%
26 Dichow, Frederik HV71 88.67%
27 Lehtinen, Lassi MoDo 88.22%
28 Marmenlind, Daniel MIF 87.75%
29 Armalis, Mantas LIF 87.05%
30 Clara, Damian FBK 85.81%

Tydligt vad statistiken säger…..

1an av 30 målvakter…
Gidlöf uppträtt hur lugnt tryggt och stabilt som helst.
Bara med sin närvaro täcker han upp i princip hela målet.
Väldigt positiv sensationell överraskning….
Helt given 1a borde vara i dagsläget till motsatsen bevisas och han gör sämre insatser…
Men fortsätter han leverera som i sina inledande matcher… Borde han vara målvakten man använder…
(Som känslan är nu , den dag Mantas blir frisk kommer vi försvagas för då skickar de ner den för dagen bäste till J20 igen) Att Gidlöf tex skulle hålla sig kvar i längden på tex Topp-5 om får många matcher känns ej realistiskt.
Men som han spelat är det möjligt att han då är bäst i Leksand. Och spelar man så bra som han gjort måste man få då fler chanser.

Hellsten… Plats 22 av 30….målvakter i SHL….
Hellsten gått bättre än förväntat sen väl serien startade.
Men det är inte alls samma trygghet när Hellsten står som Gidlöf. Visst noterade att han höll nollan och gjorde en tv-räddning i slutsekunderna mot Malmö. Men i övrigt var det inte direkt den tuffaste matchen att då stå i , Malmö har inte direkt ligans vassaste avslutare heller.
Men bara att Hellsten höll nollan var en överraskning och positivt. Hellsten spelat stabilare och bättre än förväntat helt klart , han inte gjort bort sig alls.
Samtidigt förväntningarna är låga…att ligga som nu kring 20plats…man ska nog inte förvänta sig direkt något bättre.
Andra målvakter i SHL är också bra eller bättre på att rädda puckar. Jag förväntar mig då fortsatt att när allt väl summeras att han kommer tillhöra dom sämre där nere i bottenskiktet.

Mantas Armalis….
Plats 29 av 30…. Det är givetvis katastrof siffror….
Helst som det är han som på förhand är vår uttalade förstemålis….och har nu 2st andra målvakter i klubben före sig som har bättre siffror. Armalis hade svaga siffror ifjol och behöver verkligen den dag han återkommer studsa upp ordentligt. Annars blir det pinsamt på sikt…
Blir intressant och se hur han levererar när han väl återkommer. Borde utan problem kunna matcha Hellsten..
Men frågan är hur bra Gidlöf egentligen är…och hur snabbt Gidlöf utvecklas just nu och stärks av dessa SHL framträdanden. Leksand spelar också bättre defensivt nu och med bättre självförtroende än inledningsvis så det väl inte omöjligt att Mantas borde då kunna spela bra den dag han sen återvänder.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

När Hellsten blev testad på riktigt gjorde han vad jag hela tiden förväntat mig av honom - svarade för en del finfina räddningar.

Vad jag ända sedan i somras oroat mig för är Kaz- och Hanses-syndromet: varvar eminenta räddningar med halvbilligt insläppta skott utifrån.

Att han mot Malmö inte släppte in några skott utifrån utan bemästrade trafiken framför mål gladde mig lika mycket som räddningarna vid närskott.

Äras den som äras bör: Millner.

Målvaktstränaren och hans adept betar av ett problem i taget - och i senaste matchen var det mesta åtgärdat.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Sniper skrev: mån 28 okt 2024, 19:20 När Hellsten blev testad på riktigt gjorde han vad jag hela tiden förväntat mig av honom - svarade för en del finfina räddningar.

Vad jag ända sedan i somras oroat mig för är Kaz- och Hanses-syndromet: varvar eminenta räddningar med halvbilligt insläppta skott utifrån.
Jasså? Du var väl en av de som tillsammans med Lillgud, Uffe88 med flera drev på hårdast och uttryckte skepsis mot J. Hellsten under sommaren och tidigare under hösten? Några exempelinlägg nedan, finns nog mer om man fortsätter leta. Har du glömt vad du tyckte i somras eller är det lite klassisk historierevisionism?
Sniper skrev: tor 16 maj 2024, 17:30De lyckades alltså med konststycket att plocka in något som spontant känns ännu värre än Rosengren
Det här är ju inte ens nedersta hyllan, ja inte ens något som ligger och skräpar på golvet utan något de släpat upp från källaren.
.
Hoppet står till att ovanstående fungerar som en antijinx.
Men fram tills dess - till att nye målvakten överraskar positivt - kommer jag ha en mycket mörk syn på framtiden.
Sniper skrev: tor 16 maj 2024, 23:13LIF-historiens mest deprimerande sillynyhet.
Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 10:40 Jag skrev då inte heller något ont ord om värvningarna av Mantas och Filip - av den enkla anledningen att magkänslan var bra. Det är den inte nu. Milt sagt.
Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 12:05 Jag försöker desperat hitta en anledning att tro på vår nye målvakt.
Sniper skrev: ons 29 maj 2024, 16:29 Blåvita Krigare kallade värvningen av Jakob Hellsten "pigg". Det skulle ju inte jag göra, snarare ångestframkallande (den hade varit pigg om förstemålvakten var en veritabel vägg som orkar stå hur många matcher som helst och aldrig är sjuk/skadad men att man ändå vill ge en oprövad målvakt chansen att skaffa sig SHL-erfarenhet).
Sniper skrev: lör 05 okt 2024, 17:31Beseglas Hellstens öde ikväll? Upp till bevis nu.
Sniper skrev: lör 28 sep 2024, 19:04 Jag vore en hycklare om jag inte sa att Hellsten-uppgifterna i våras var mitt värsta sillyögonblick någonsin.
Jag trodde inte det var sant.

Men samtidigt vet man aldrig, det kan vara en oslipad diamant.
Tänkte jag.
Och det kan han väl fortfarande vara - men vi behövde ett säkrare kort från start.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

bjernagris skrev: mån 28 okt 2024, 19:44
Sniper skrev: mån 28 okt 2024, 19:20 När Hellsten blev testad på riktigt gjorde han vad jag hela tiden förväntat mig av honom - svarade för en del finfina räddningar.

Jasså? Du var väl en av de som tillsammans med Lillgud, Uffe88 med flera drev på hårdast och uttryckte skepsis mot J. Hellsten under sommaren och tidigare under hösten? Några exempelinlägg nedan, finns nog mer om man fortsätter leta. Har du glömt vad du tyckte i somras eller är det lite klassisk historierevisionism?
Sniper skrev: tor 16 maj 2024, 17:30De lyckades alltså med konststycket att plocka in något som spontant känns ännu värre än Rosengren
Det här är ju inte ens nedersta hyllan, ja inte ens något som ligger och skräpar på golvet utan något de släpat upp från källaren.
.
Men fram tills dess - till att nye målvakten överraskar positivt - kommer jag ha en mycket mörk syn på framtiden.
Sniper skrev: tor 16 maj 2024, 23:13LIF-historiens mest deprimerande sillynyhet.
Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 10:40 Jag skrev då inte heller något ont ord om värvningarna av Mantas och Filip - av den enkla anledningen att magkänslan var bra. Det är den inte nu. Milt sagt.
Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 12:05 Jag försöker desperat hitta en anledning att tro på vår nye målvakt.
Sniper skrev: ons 29 maj 2024, 16:29 Blåvita Krigare kallade värvningen av Jakob Hellsten "pigg". Det skulle ju inte jag göra, snarare ångestframkallande (den hade varit pigg om förstemålvakten var en veritabel vägg som orkar stå hur många matcher som helst och aldrig är sjuk/skadad men att man ändå vill ge en oprövad målvakt chansen att skaffa sig SHL-erfarenhet).
Sniper skrev: lör 05 okt 2024, 17:31Beseglas Hellstens öde ikväll? Upp till bevis nu.
Sniper skrev: lör 28 sep 2024, 19:04 Jag vore en hycklare om jag inte sa att Hellsten-uppgifterna i våras var mitt värsta sillyögonblick någonsin.

Tänkte jag.
Och det kan han väl fortfarande vara - men vi behövde ett säkrare kort från start.
Hehe, så förutsägbart. Du inser inte själv att det är lite sjukligt att leta fram allt det där?
Ungefär lika sjukligt som att logga in som dold strax innan laguppställningen publiceras i tron att jag ska bli chockad över att någon postar densamma före mig. Tydligen är du helt ovetande om att moderatorer och admins ser alla dolda. Och tydligen har du inte fattat att jag är GLAD att jag slipper laguppställningsbördan utan du ser det som en tävling. Är du fem år, Kobran?
Hur som helst hade jag själv kunnat leta fram allt det där, jag är mycket medveten om vad jag skrivit. Men det står ju inte i motsats till dagens inlägg. Jag ville att Filip skulle ersättas av ett säkrare kort än Hellsten. Inte mer än så. Besvikelsen över detta kunde jag inte dölja. Likafullt skrev jag att Hellsten mycket väl kan bli en okej SHL-målvakt en dag. Men det valde du att utelämna i din citatlista. Jag är inte särskilt förvånad.

Edit: Eller sorry, du fick ju faktiskt med det.

Tänkte jag.
:)
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Sniper skrev: mån 28 okt 2024, 20:32
bjernagris skrev: mån 28 okt 2024, 19:44

.

Tänkte jag.
Hehe, så förutsägbart. Du inser inte själv att det är lite sjukligt att leta fram allt det där?
Ungefär lika sjukligt som att logga in som dold strax innan laguppställningen publiceras i tron att jag ska bli chockad över att någon postar densamma före mig. Tydligen är du helt ovetande om att moderatorer och admins ser alla dolda. Och tydligen har du inte fattat att jag är GLAD att jag slipper laguppställningsbördan utan du ser det som en tävling. Är du fem år, Kobran?
Hur som helst hade jag själv kunnat leta fram allt det där, jag är mycket medveten om vad jag skrivit. Men det står ju inte i motsats till dagens inlägg. Jag ville att Filip skulle ersättas av ett säkrare kort än Hellsten. Inte mer än så. Besvikelsen över detta kunde jag inte dölja. Likafullt skrev jag att Hellsten mycket väl kan bli en okej SHL-målvakt en dag. Men det valde du att utelämna i din citatlista. Jag är inte särskilt förvånad.
Tycker bara att kontrasten mellan "LIF-historiens mest deprimerande silly-nyhet", "något de släpat upp från källaren", "mitt värsta sillyögonblick någonsin" etc. och "jag har hela tiden förväntat mig [...] en del finfina räddningar" kändes lite väl skarp. Det tog runt 10-15 minuter att plocka ihop de citerade inläggen, tror nog flera här inne lägger mer tid än så på forumet men huruvida det är sjukligt eller inte är du säkert bättre lämpad att bedöma.

Sen när du har lugnat ner dig kan du väl fundera på om du tycker att ditt svar anstår en moderator på detta forum. Jag bemötte ett inlägg du skrev med att sakligt (och möjligen något sarkastiskt) belysa att du gav uttryck för andra åsikter tidigare och funderade på om du hade ändrat dig. Ditt svar tycker jag angränsar ett personangrepp. "Kobran"? "Sjukligt"? Masugnen-nivå, tyvärr.

Ang. laguppställningar (vad det nu hade med detta att göra...) har jag också uppfattat att du gett uttryck för att du uppskattar hjälp med detta. Ang. att logga in dolt; när jag besöker forumet från jobbdatorn, från vilken det är lättare än mobilen att posta bilder och där jag oftast sitter vid 17:00 på vardagar, loggar jag in dolt. I övrigt besöker jag mest forumet via mobilen, därav oftast korta inlägg.