Hur man lägger in bilder

Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Hur man lägger in bilder

Inlägg av Wiborg »

Mats_ume skrev: ons 24 jan 2024, 16:42
CMB skrev: tor 04 jan 2024, 17:49
Sniper skrev: ons 03 jan 2024, 10:19Vid nytt försök att lägga upp laguppställning (jag behöver avlastas och bjernagris kommer och går som han vill) ska man alltså inte klicka sig in på själva tweeten utan kopiera bilden direkt i flödet. Då kommer man se det lilla ordet small i slutet av bildadressen. Om man ändå misslyckas verkar det som att trådsidorna inte vanställs av för stora bilder här på nya forumet. Även CMB-bilder anpassas och blir inte större än många av bilderna i matchställs- och nostalgitråden.
Jag försökte få stor bild på detta forum också men det gick icke. :-?? ;) På Superstars forum så verkade det som om att det var ett mellanläge med antal pixlar på bilden som gjorde att det blev stor bild. Tog man till en typ 4k-bild så krymptes den ner till en passande storlek. Om jag minns rätt..? :-B
Här verkar vi se till att alla håller sig i schack! :mrgreen:
Skämt åsido, det verkar vara phpBB 3.x som sköter detta. Superstars körde 2.x.

Snart är phpBB 4 på väg, men jag vet inte om det är någon större skillnad.
Fortsätter lite här istället.

Går det att "tvinga" en storlek på en bild? Tänker att man kanske googlat upp en bra bild men att den är i fel storlek mot hur man vill att det ska se ut, kan man då tvinga den till en viss bredd eller höjd då?

Testar lägga upp en väldigt stor bild här för att se hur den ser ut:
Bild

Testar lägga upp en väldigt liten bild här för att se hur den ser ut:
Bild

Man vill t.ex. att båda dessa bilder är lika breda, går det att lösa eller får man bara leva med den storlek som forumet tycker att det ska vara?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Sniper »

Det här besvarar kanske inte Wiborgs fråga, men behandlar något annat mycket viktigt. Hur får man stora bilder att bli mindre? Själv kollar jag alltid runt en stund efter alternativa bildkällor, fogar in dem mellan img-klamrarna och förhandsgranskar. Om jag inte hittar något vettigt format får jag väl köra med den stora bilden. Men ibland måste man faktiskt kill your darlings. Släppa det och gå vidare.

Nu har jag emellertid funnit en annat tillvägagångasätt (jag behöver nästan aldrig döda en älsklingsidé). Man drar bilden upp till Google Lens, varpå det hoppar fram små trevliga storlekar. Vet inte om det är möjligt på mobil - jag gör det på datorn.

Vi kan ta ett exempel. Skenbart finns valda bilden bara i detta format:

Bild

Men om man drar bilden upp till Google Lens hoppar denna trivsamma storlek fram:

Bild
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tor 25 jan 2024, 09:51Man drar bilden upp till Google Lens, varpå det hoppar fram små trevliga storlekar. Vet inte om det är möjligt på mobil - jag gör det på datorn.
Inget som hjälper i detta fallet men en trevlig funktion som jag missat i Google så tack för den!
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Mats_ume »

https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2571406

Ser att det är fler som söker denna funktionalitet.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Wiborg »

Mats_ume skrev: tor 25 jan 2024, 13:06 https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2571406

Ser att det är fler som söker denna funktionalitet.
Ska jag tolka det som att det går att lägga till i forumet men det kräver handpåläggning och lägga in lite kodrader i html för forumet?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Mats_ume »

Wiborg skrev: tor 25 jan 2024, 13:48
Mats_ume skrev: tor 25 jan 2024, 13:06 https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2571406

Ser att det är fler som söker denna funktionalitet.
Ska jag tolka det som att det går att lägga till i forumet men det kräver handpåläggning och lägga in lite kodrader i html för forumet?
Vi är nog inte speciellt sugna på att göra mer handpåläggning på forumet i nuläget. Ni får skriva på phpbb.com och begära denna enhancement. 8-)
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Wiborg »

Mats_ume skrev: tor 25 jan 2024, 20:01
Wiborg skrev: tor 25 jan 2024, 13:48
Mats_ume skrev: tor 25 jan 2024, 13:06 https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2571406

Ser att det är fler som söker denna funktionalitet.
Ska jag tolka det som att det går att lägga till i forumet men det kräver handpåläggning och lägga in lite kodrader i html för forumet?
Vi är nog inte speciellt sugna på att göra mer handpåläggning på forumet i nuläget. Ni får skriva på phpbb.com och begära denna enhancement. 8-)
Nej, det förstår jag att ni inte vill så det var bara en fråga så att jag har förstått det hela rätt.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Mats_ume »

Wiborg skrev: fre 26 jan 2024, 14:58
Mats_ume skrev: tor 25 jan 2024, 20:01
Wiborg skrev: tor 25 jan 2024, 13:48
Ska jag tolka det som att det går att lägga till i forumet men det kräver handpåläggning och lägga in lite kodrader i html för forumet?
Vi är nog inte speciellt sugna på att göra mer handpåläggning på forumet i nuläget. Ni får skriva på phpbb.com och begära denna enhancement. 8-)
Nej, det förstår jag att ni inte vill så det var bara en fråga så att jag har förstått det hela rätt.
Men håll med om att det vore ett intressant socialt experiment om alla aktiva medlemmar på Färjan också började skriva på phpbb.com? :mrgreen:
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Wiborg »

Mats_ume skrev: fre 26 jan 2024, 16:41 Men håll med om att det vore ett intressant socialt experiment om alla aktiva medlemmar på Färjan också började skriva på phpbb.com? :mrgreen:
Haha, skulle väl inte dröja länge innan det forumet också stängdes likt superstars ;)
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Gösen »

Jodå. Vi har sett den😉
Men framförallt Wittgenstein lär uppskatta den gula fonden.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hur man lägger in bilder

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: tor 22 aug 2024, 15:23 Jodå. Vi har sett den😉
Men framförallt Wittgenstein lär uppskatta den gula fonden.
Färjan aka Gelbe-Armee-Fraktion.