Göran Greider
Leksandshockey, solrosor och olympiska guld
Hurdags börjar matchen? Det var frågan som dominerade på gatorna och på Siljans konditori i lördags. Hockeylaget hade bortamatch i Göteborg mot Frölunda. Själv satt jag på trottoaren utanför Lundells bokhandel och signerade min bok om Cornelis Vreeswijk. Det var ganska kallt. Ingen sol. Och det kändes som om gatulivet tömts i väntan på den där matchen. En man jag pratade med vid mitt lilla bokstånd sa att han inte var någon sportfåne, men att det kändes i luften i Leksand när det gått dåligt (eller bra) för LIF.
Och när det stiger rök från stugorna i byn får jag ibland en speciell association: Jag är ombord på ett gammalt ångfartyg, stävande mot hösten.
Plötsligt rullade en elrullstol in framför mig. Han hade en liten hund i knäet. Den heter Brissi. Jag kände igen mannen men kunde inte placera ansiktet. Vi pratade lite. Sen kom han tillbaka och gav mig ett exemplar av boken Lämna honom här, som han skrivit tillsammans med sin hustru Aja Lind. Och då föll polletten ner: Sveriges främste paraolympier genom tiderna, sportskytten Jonas Jacobsson, satt framför mig. Han skrev en rad i sin bok: ”Till Göran, en kulen dag i Leksand”.
Han tog under sin karriär 17 olympiska guldmedaljer.
Jag såg ut över det kulna Leksand och såg ljus.
*
Den stora frågan är om solrosorna i trädgården ska hinna slå ut. Jag satte fröna i jorden ganska sent. Många av dem är nu riktigt höga, men blomman har inte slagit ut på någon av dem - ett tiotal. Få blommor gör ett sådant intryck på mig som solrosor: De ser mäktiga och samtidigt oerhört vänliga ut. Ukraina har solrosen som en nationell symbol.
Några sista dahlior och rosenskäror har tittat fram. Men hösten är på väg. Ett dussin ensamma oplockade äpplen, högt i träden, faller ner i gräset. Jag blir vemodig. Ju äldre jag blir, desto mer betyder somrarna.
När det blir kallare är det en verkligt tröst att elda i kaminerna. Det är inte bara själva värmen, det är sprakandet och handhavandet av vedklabbar. Och när det stiger rök från stugorna i byn får jag ibland en speciell association: Jag är ombord på ett gammalt ångfartyg, stävande mot hösten.
Där står jag, vid relingen, och ser ut över årstidernas hav.
På lördagkvällen kollar jag sportresultaten: Det gick alltså helt åt helvete för Leksands hockeylag. Nej, jag varken såg eller hörde matchen. Men ett förkrossande nederlag för LIF landar nog tungt på orten. Hemvändande supportrar sitter väl där och sörjer och klagar högljutt på tåget.
Jag sitter och bläddrar i kvällen i boken om Jonas Jacobsson. Läser slutmeningen: ”Du blir inte bäst av att göra som alla andra, du måste hitta det som passar just dig och som du tror på.”
Meningen reser sig ur boksidan som en blommande solros.
Kulturella och mediala spår av LIF
-
Re: Kulturella och mediala spår av LIF
https://www.dalademokraten.se/2024-09-2 ... harebutton
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
Här har vi litteratur - om än inte skönlitteratur - där Leksand kommer nämnas:

Mats Lusth om stökiga åren: ”Fick åka polisbil”
Han är en av våra tuffaste hockeyhjältar.
Nu berättar Mats Lusth, 62, om slagsmål, fylla, sin tuffa uppväxt och brokiga karriär.
– Jag fick tidigt ett rykte om att vara galen, säger Lusth.
Expressen kan i dag exklusivt publicera utdrag ur guldhjältens bok ”Översten från Orsa”.
https://www.expressen.se/sport/hockey/m ... -polisbil/
-
https://x.com/Daniel_Sjolin/status/1849 ... 1ypIQ&s=19Wittgenstein skrev: tor 30 maj 2024, 17:18.
Själv har jag t.ex. överraskats då författaren och kulturmannen Daniel Sjölin berättade om sin kärlek till LIF. Tydligen ska han, när han var programledare för Babel, ha diktat om LIF. Någon som kan rapportera om detta?
-
- Intendent
Vi har ju en del användare här som inte har tillgång till X-inlägg. Därför:Wittgenstein skrev: tor 24 okt 2024, 23:51https://x.com/Daniel_Sjolin/status/1849 ... 1ypIQ&s=19Wittgenstein skrev: tor 30 maj 2024, 17:18.
Själv har jag t.ex. överraskats då författaren och kulturmannen Daniel Sjölin berättade om sin kärlek till LIF. Tydligen ska han, när han var programledare för Babel, ha diktat om LIF. Någon som kan rapportera om detta?
Daniel Sjölin
@Daniel_Sjolin
Den hemlöse jag köper tidningen av: Åsså är du djurgårdare va?
Jag: Nej. Leksand.
Han (i sorti): Äh, fan Bajen och Leksand, Leksand och Bajen!
Det var över 140 år sedan bryggerikullorna intog Södermalm. Varken han eller jag minns, ändå är vi båda formade.
11:36 PM · Oct 24, 2024
En stor del av säsongsarbetarna var så kallade bryggerikullor. Under 1800-talet förekom en stor arbetsinvandring till Stockholm av arbetskraft från Dalarna. Arbetet var tungt – en fylld ”hundrakorg” (back med 100 flaskor) vägde 90 kg och skulle lyftas upp 125 cm av två kvinnor. Kullornas arbete, som var det bäst betalda av alla kvinnliga grovsysslor, bestod av rengöring, fyllning av buteljer, korkning och etikettering.
https://byggplanermunchen.se/bryggeriets-historia
-
- Kapten
Notera att med 1800-talets stora arbetsinvandring så sker den absolut största förändringen under seklets sista årtionde, dvs från 1890 och framåt. Detta som en konsekvens av den andra industriella revolutionen. Den första industriella revolutionen innebar större tekniksprång, men inte så stor social omvälvning. Samma scenario kommer inträffa nu när vi lämnar den tredje industriella revolutionen och går in i den fjärde industriella revolutionen.Sniper skrev: fre 25 okt 2024, 11:30Vi har ju en del användare här som inte har tillgång till X-inlägg. Därför:Wittgenstein skrev: tor 24 okt 2024, 23:51https://x.com/Daniel_Sjolin/status/1849 ... 1ypIQ&s=19Wittgenstein skrev: tor 30 maj 2024, 17:18.
Daniel Sjölin
@Daniel_Sjolin
Den hemlöse jag köper tidningen av: Åsså är du djurgårdare va?
Jag: Nej. Leksand.
Han (i sorti): Äh, fan Bajen och Leksand, Leksand och Bajen!
Det var över 140 år sedan bryggerikullorna intog Södermalm. Varken han eller jag minns, ändå är vi båda formade.
11:36 PM · Oct 24, 2024En stor del av säsongsarbetarna var så kallade bryggerikullor. Under 1800-talet förekom en stor arbetsinvandring till Stockholm av arbetskraft från Dalarna. Arbetet var tungt – en fylld ”hundrakorg” (back med 100 flaskor) vägde 90 kg och skulle lyftas upp 125 cm av två kvinnor. Kullornas arbete, som var det bäst betalda av alla kvinnliga grovsysslor, bestod av rengöring, fyllning av buteljer, korkning och etikettering.
https://byggplanermunchen.se/bryggeriets-historia
-
- Intendent
Mer än så var det ju inte. Och ändå gjorde dårarna ett stort nummer av Mora. Varpå de hade tur att hitta en riktig förevändning när valberedningen klantade sig och missade medlemskapet.Jag växte faktiskt upp i Los Angeles. I USA. Och orsaken till det var att min pappa var professor på UCLA, i Vatikanstaten och renässanskonst. Och han fick då en förfrågan att komma till Mora och bli chef för Zorn-samlingarna. Så vi flyttade från Los Angeles till Mora, och det är ett ganska tvärt kast kan jag ju säga att komma därifrån till lilla Mora. Och i Mora så var det ju tre saker man kunde göra. Det ena var att åka skidor, spela musik eller spela hockey. Och jag valde då att spela ishockey. Som gjorde att jag sedermera sen flyttade från Mora till Brynäs som 18-åring. Och mina föräldrar flyttade till Stockholm. Min pappa blev chef för Valdemarsudde och Nationalmuseum. Mina systrar till Lund respektive Stockholm. Så vi har ju liksom ingen bäring till Mora utan vi är ju stockholmare hela vår familj.
-
Kunde ju vara bra med en transparent lista med punkter med icke acceptabla ”egenskaper” hos styrelsekandidater. Skulle underlätta för valberedningar vid urval av möjliga personer att överhuvudtaget fråga framöver för att det inte ska bli en ”shitstorm”.Sniper skrev: ons 27 nov 2024, 10:28Mer än så var det ju inte. Och ändå gjorde dårarna ett stort nummer av Mora. Varpå de hade tur att hitta en riktig förevändning när valberedningen klantade sig och missade medlemskapet.Jag växte faktiskt upp i Los Angeles. I USA. Och orsaken till det var att min pappa var professor på UCLA, i Vatikanstaten och renässanskonst. Och han fick då en förfrågan att komma till Mora och bli chef för Zorn-samlingarna. Så vi flyttade från Los Angeles till Mora, och det är ett ganska tvärt kast kan jag ju säga att komma därifrån till lilla Mora. Och i Mora så var det ju tre saker man kunde göra. Det ena var att åka skidor, spela musik eller spela hockey. Och jag valde då att spela ishockey. Som gjorde att jag sedermera sen flyttade från Mora till Brynäs som 18-åring. Och mina föräldrar flyttade till Stockholm. Min pappa blev chef för Valdemarsudde och Nationalmuseum. Mina systrar till Lund respektive Stockholm. Så vi har ju liksom ingen bäring till Mora utan vi är ju stockholmare hela vår familj.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Jag tror inte vi behöver oroa oss. Nuvarande valberedning tar nog mössan i hand och frågar de inflytelserika supporterprofilerna innan de föreslår några namn. Dvs. i de fall de föreslagna inte själva är supporterprofiler.Fjodor skrev: ons 27 nov 2024, 12:30
Kunde ju vara bra med en transparent lista med punkter med icke acceptabla ”egenskaper” hos styrelsekandidater. Skulle underlätta för valberedningar vid urval av möjliga personer att överhuvudtaget fråga framöver för att det inte ska bli en ”shitstorm”.
-
Ja så är det nog, t.ex.:Wittgenstein skrev: ons 27 nov 2024, 12:43Jag tror inte vi behöver oroa oss. Nuvarande valberedning tar nog mössan i hand och frågar de inflytelserika supporterprofilerna innan de föreslår några namn. Dvs. i de fall de föreslagna inte själva är supporterprofiler.Fjodor skrev: ons 27 nov 2024, 12:30
Kunde ju vara bra med en transparent lista med punkter med icke acceptabla ”egenskaper” hos styrelsekandidater. Skulle underlätta för valberedningar vid urval av möjliga personer att överhuvudtaget fråga framöver för att det inte ska bli en ”shitstorm”.
- Ingen anknytning till Mora på något som helst sätt
- Aldrig ha varit på Norra Stå med rött inslag på tröjan
- Inte talat med fel personer vid besök på Siljans konditori
- Kompetens? Inte nödvändigt.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Är det Sniper som rattar det konto på Bluesky som vid första anblick framstår som ett officiellt LIF-konto? Eller är det bara ännu en trött djurgårdare som i vanlig ordning ska skämta om kopplingen mellan LIF och Bajen (som väl bara är ett skämt, för inte finns det väl fler som Sniper?).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Intendent
Det är Måns Möller (själv registrerar jag mig inte på en ekokammare för mainstream media-hjärntvättade):
Måns Möller
Komiker
1) Leksand och Hammarby.
2) Vi hade lantställe i Leksand och bodde granne med Leksandspelaren Roland Eriksson. När jag sedan skulle börja heja på ett lag i fotboll, kunde jag inte ta AIK eller Djurgården eftersom de mötte Leksand. Jag älskar stämningen på läktaren under Hammarbys matcher.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... favoritlag
-
Nu är det andra gången jag hör talas om bluesky och fick lov att kolla upp det. Speciellt när du hintar om att det är ett socialt medie för normal fungerande människor. Men låt mig tvivla. Det ser ju ut precis som X och fylls antagligen med samma skit.Sniper skrev: tor 05 dec 2024, 11:03 Det är Måns Möller (själv registrerar jag mig inte på en ekokammare för mainstream media-hjärntvättade):
Måns Möller
Komiker
1) Leksand och Hammarby.
2) Vi hade lantställe i Leksand och bodde granne med Leksandspelaren Roland Eriksson. När jag sedan skulle börja heja på ett lag i fotboll, kunde jag inte ta AIK eller Djurgården eftersom de mötte Leksand. Jag älskar stämningen på läktaren under Hammarbys matcher.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... favoritlag
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Intendent
Om det är "normalt fungerande" att sakna källkritiskt tänkande - att inte låta källkritiken också omfatta propagandamaskinerna i mainstream media och söka sanningen på riktigt och med urskillning - ja, då skulle jag inte direkt kokettera med att vara "normalt fungerande".Gösen skrev: tor 05 dec 2024, 11:11 Speciellt när du hintar om att det är ett socialt medie för normal fungerande människor.
Men jag redigerade ju bort det där med "mainstream media-hjärntvättade" (och behöll bara ekokammare). Don't go there, tänkte jag. Detta är ett hockeyforum. Men när du hann få med det i citatet, så hade jag inget annat val än att återställa det.
Olyckligt.
-
Nu förstår jag nog inte. Inget ovanligt med det, men i vilket social media är det källkritik som är den röda tråden? Skriver inte folk rakt ut just vad de tycker och tänker på alla plattformar?Sniper skrev: tor 05 dec 2024, 11:32Om det är "normalt fungerande" att sakna källkritiskt tänkande - att inte låta källkritiken också omfatta propagandamaskinerna i mainstream media och söka sanningen på riktigt och med urskillning - ja, då skulle jag inte direkt kokettera med att vara "normalt fungerande".Gösen skrev: tor 05 dec 2024, 11:11 Speciellt när du hintar om att det är ett socialt medie för normal fungerande människor.
Men jag redigerade ju bort det där med "mainstream media-hjärntvättade" (och behöll bara ekokammare). Don't go there, tänkte jag. Detta är ett hockeyforum. Men när du hann få med det i citatet, så hade jag inget annat val än att återställa det.
Olyckligt.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Musk-ägda Twitter, eller X, är källkritikens högborg. Det vet väl allaGösen skrev: tor 05 dec 2024, 12:29Nu förstår jag nog inte. Inget ovanligt med det, men i vilket social media är det källkritik som är den röda tråden? Skriver inte folk rakt ut just vad de tycker och tänker på alla plattformar?Sniper skrev: tor 05 dec 2024, 11:32Om det är "normalt fungerande" att sakna källkritiskt tänkande - att inte låta källkritiken också omfatta propagandamaskinerna i mainstream media och söka sanningen på riktigt och med urskillning - ja, då skulle jag inte direkt kokettera med att vara "normalt fungerande".Gösen skrev: tor 05 dec 2024, 11:11 Speciellt när du hintar om att det är ett socialt medie för normal fungerande människor.
Olyckligt.