Arenaupplevelsen

Stjärnan

Re: Arenaupplevelsen

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: tis 12 nov 2024, 07:41
Stjärnan skrev: tis 12 nov 2024, 07:24 Här har vi -ser jag nu- gjort lite som i Florida.. Även om de hade en enorm display där spelare visades så ger även detta en fin känsla tycker jag. Bra LIF!

Bild

Amerant Bank arena: (som de nu hade uppgraderat med två nya displayer på sidorna av glaspartiet)
Bild
Till Leksands försvar i kampen mot Florida så får man väl ändå säga att Florida har lite bättre väderförutsättningar att anordna saker utanför arenan än Leksand ;-)
Något, något.. ;)

Helt klart är det svårt i dec-feb. Men 3 månader plus slutspel finns förutsättningar även här.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: tis 12 nov 2024, 14:37 Det räcker långt att göra det man gör bra istället för mediokert.

Bra ljus, bra ljud. Bra intro.

Isprojektorn gjorde skillnad. På den tiden hade vi intron. I allsvenskan. Nu har vi lite trötta tomtebloss och musik och ett lag som kommer ut i allt annat än samlad tropp. Ut ska de hursomhelst och spela musik kan man tom i Gränbyhallen så i princip saknar vi vad man kan kalla intro.

Sälj tomteblossen och köp en zeppelinare med inbyggd projektor. Uppdatera ljud så man kan höra intervju mm i pauserna och skapa (om det går) en dovare belysning över publikplatserna.
Yes! Skriver också under på det. Det kan väl inte vara för mycket begärt!?
Majkdus

Inlägg av Majkdus »

Wiborg skrev: tis 12 nov 2024, 07:39
CMB skrev: mån 11 nov 2024, 21:02 Om ett barn är intresserat av hockey så har Leksand ett lag i SHL som levererar just hockey. Vill inte barnet gå på hockey om det inte är något spektakel som erbjuds kring det så kanske man som förälder ska ta barnet på nån konsert/musikal/teater där det är de som - ni vet - håller på med detta professionellt.
Mina barn har inte varit speciellt intresserade av hockey men är det något lag som gäller så är det Leksand för där har de varit och de har träffat Liffe och de jublar när Leksand gör mål. Barn föds inte med ett hockeyintresse, det skapas. Skapar man en positiv upplevelse just kring Leksand så kommer barnen att hålla på Leksand ifall (när) intresset kommer. Jag ser hellre att mina barn håller på Leksand på grund av Liffe än att de håller på Örebro för att det är närmre. Det är inte hockeyintresset (bara) utan även intresset för just Leksand. Det är inte helt självklart för oss som bor utanför Leksand och till och med utanför Dalarna att våra barn automatiskt väljer Leksand ifall det uppstår ett hockeyintresse. Jag är med som ledare i hockeyskolan här i stan och förutom min son finns det en enda unge där som håller på Leksand för han håller på alla lag. Så utan upplevelsen av att se hockey live och träffa Liffe i tidig ålder så hade det nog sett annorlunda ut för mina barn i alla fall. Så jag tycker din kommentar om att gå på konsert/musikal/teater är ganska trångsynt, det handlar om mer än bara hockeyintresse för att ett barn ska växa upp till en leksandsupporter och där kan man göra väldigt mycket för att skapa ett leksandsintresse istället.
Ja precis. Jag har tre flickor ålder sex, nio och tolv. Äldsta jätteintresserad. Mellan ibland (än så länge). Yngsta ”följer med”.

Ska hela familjen gå på en match kostar biljetterna runt 1500 kr. Sedan kiosk, bensin och kanske ett besök i shopen på det. Tid och kostnad behöver vägas mot annat. Inget konstigt så är det ju för alla.

Menar vi allvar med att utveckla arenaupplevelsen tror jag man behöver tänka till här. Kan man ex locka och hjälpa familjer att prioritera ett Tegera-besök når man samtidigt även andra målgrupper. ”Nybörjare”, kvinnor, pensionärer, sponsorer osv. Folk drar folk.

En del trötta kommentarer men bortsett från dessa vill vi väl ändå att Leksandsfamiljen ska växa tillsammans 🫶🏻
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tis 12 nov 2024, 14:37 Det räcker långt att göra det man gör bra istället för mediokert.

Bra ljus, bra ljud. Bra intro.

Isprojektorn gjorde skillnad. På den tiden hade vi intron. I allsvenskan. Nu har vi lite trötta tomtebloss och musik och ett lag som kommer ut i allt annat än samlad tropp. Ut ska de hursomhelst och spela musik kan man tom i Gränbyhallen så i princip saknar vi vad man kan kalla intro.

Sälj tomteblossen och köp en zeppelinare med inbyggd projektor. Uppdatera ljud så man kan höra intervju mm i pauserna och skapa (om det går) en dovare belysning över publikplatserna.
Var inte isprojektorn en SHL-grej? Vill minnas att det inte ens var lagen som ängde projektorerna utan SHL som ägde dem, men kan minnas helt fel. Oavsett så är den saknad... Känslan är att man numera tänker att vi är i SHL, vi behöver inte anstränga oss lika mycket, publiken kommer ändå.
Mats_ume skrev: tis 12 nov 2024, 17:29 Dovare ljus över publikplatserna torde väl vara mycket rimligt. Tror jag avhandlade ämnet på förra forumet. 2005, när arenan invigdes, var vi fortfarande i "lysrörstider". Numer finns ju möjligheten att lysa upp isen med riktat LED-punktljusarmaturer.
Ja, det skulle nog göra stor skillnad framförallt i tv-rutan. Sedan kan man ju köra fullt ljus om det är fullsatt och bra drag i arenan.
Pain is temporary, glory is forever
Wibbe

Inlägg av Wibbe »

Var inte isprojektorn en SHL-grej? Vill minnas att det inte ens var lagen som ängde projektorerna utan SHL som ägde dem, men kan minnas helt fel. Oavsett så är den saknad... Känslan är att man numera tänker att vi är i SHL, vi behöver inte anstränga oss lika mycket, publiken kommer ändå.
Jo, nu var det i och för sig väldigt längre sedan, men vill minnas att man först skulle köra med 12 projektorer, men det slutade med endast fyra per arena pga att de var så dyra.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wibbe skrev: fre 15 nov 2024, 12:59
Jo, nu var det i och för sig väldigt längre sedan, men vill minnas att man först skulle köra med 12 projektorer, men det slutade med endast fyra per arena pga att de var så dyra.
Men det är snart 2025. Vi lever redan nu i framtiden.
Vad kan de kosta?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Wibbe

Inlägg av Wibbe »

Men det är snart 2025. Vi lever redan nu i framtiden.
Vad kan de kosta?
Ja, antagligen är tekniken betydligt billigare nu än då.
Lifstarsll

Inlägg av Lifstarsll »

Majkdus skrev: mån 11 nov 2024, 20:01 Här är några tankar hur vi kan höja arenaupplevelsen på ett sätt som både engagerar och når bredare målgrupper, samtidigt som vi bevarar den genuina hockeykulturen, utan att förvandla det till ett vuxendisco:
Utveckla en arenaapp för interaktivitet och engagemang
Mediakuben som engagerande nav
Stämningsskapande effekter och klackens ledning
Engagera sittplats: Uppmuntra sittplats att delta i tifon och skapa samhörighet över hela arenan.
Hållbarhet och socialt ansvarstagande
Familjevänliga aktiviteter och barnfokus
Barnens hedersgäst: Låt ett barn få vara ”Matchens hedersgäst” och sitta på en hedersplats, samt få sitt namn uppropat och synas på storbildsskärmen. Detta är en fin gest som gör upplevelsen personlig och speciell för familjer.
Turer bakom kulisserna: Ge barn och deras familjer möjlighet att få en guidad tur bakom kulisserna för att se omklädningsrum, ismaskiner och annan spännande utrustning.
Sammanfattning
Förhoppningsvis kan vi skapa en uppslukande och genuin upplevelse som respekterar lagets identitet och hockeykulturen, samtidigt som vi engagerar en bred publik och lockar in nya generationer av supportrar.
Håller verkligen med om detta, väldigt bra förslag, sparar ovan de saker som jag tycker är speciellt bra.
Arena app som t ex kan visa vad mediakuben levererar kunde vara något kul.
Jättebra tankar!!!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag tycker också att förslaget:

...är ett lysande förslag, frågan är nu egentligen bara vad appen skall innehålla och erbjuda?

Omröstning på matchens spelare är väl en självklar grej?
....men mer?
Det går ju egentligen peta in hur mycket som helst i en app.
Jjax

Inlägg av Jjax »

Pellefant skrev: fre 15 nov 2024, 21:34 Jag tycker också att förslaget:

...är ett lysande förslag, frågan är nu egentligen bara vad appen skall innehålla och erbjuda?

....men mer?
50/50 lotteriet så kan man delta hemofrån oxå:)
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Det här med lotter och spel är ju riktigt bra att få in i en app men jag tror att det finns lagar och regelverk kring sånt där och tror (utan att veta) inte att man får sälja utanför arenan. Är det nån som kan vad som gäller kring lotter och spel?

...dock oavsett bra att få in i en app men kanske måste det begränsas till de som är i arenan ändå (och det går ju att ordna) och det är ju arenaupplevelsen vi pratar om dessutom.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: lör 16 nov 2024, 14:26 Det här med lotter och spel är ju riktigt bra att få in i en app men jag tror att det finns lagar och regelverk kring sånt där och tror (utan att veta) inte att man får sälja utanför arenan. Är det nån som kan vad som gäller kring lotter och spel?

...dock oavsett bra att få in i en app men kanske måste det begränsas till de som är i arenan ändå (och det går ju att ordna) och det är ju arenaupplevelsen vi pratar om dessutom.
Säkert en byråkratisk mardröm att ge sig in i men man kan ju kontakta ett redan befintligt spelbolag som i appen kan sätta upp spel för just Leksand i allmänhet och matchen för dagen i synnerhet. Första målskytt, antal mål etc. Självklart med motprestation i form a sponsring.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Kluster

Inlägg av Kluster »

Pellefant skrev: fre 15 nov 2024, 21:34 Jag tycker också att förslaget:

....men mer?
Ja, då finns ju LIF Zone-appen att tillgå som de bör kunna utveckla hur mycket som helst. De behöver ju inte uppfinna hjulet igen….😉

Som det var förr (80-90-talet) i inför matchen-tidningen Leksingen; lokala företag fick tippa aktuell matcen. T ex en sådan tävlingen i appen skulle de kunna släppa samtidigt som laguppställningen.
Gunga Din

Inlägg av Gunga Din »

Förstår att det är arenaupplevelsen för folk på plats som diskuteras här, men vill ändå slå ett slag för oss (och vi är många) som i och med geografiskt avstånd inte kan se Leksand på hemmaplan så ofta. Måste med rätt enkla medel gå att kräma ut betydligt mer pengar av oss leksingar i förskingring. Om man tänker tillbaka till covid-säsongen så gick jag varje hemmamatch in och Swishade för korv med bröd, kaffe, biljett etc. Nu när det inte finns den uppenbara möjligheten längre gör jag aldrig det fast jag egentligen skulle vilja göra detta. Jämför med att Swisha någon hundring eller två jämfört med kostnaden att faktiskt vara på plats så är det småpotatis. Om man promotade detta rätt så tror jag att många hade varit redo att swisha inför och under match. Sköts det snyggt så behöver det inte kännas som en tiggarhåv (vilket det tyvärr oftast har gjort genom åren). Gärna kombinerat med utlottningar om det nu är regel- och skattetekniskt möjligt. I appen kunde man även få rösta på matchens spelare och ha utlottning av matchpaket med boende på Siljans strand som ju ändå behövs för oss långväga supportrar när det väl åks på hemmamatch (fast borta).

Själv har jag närmast att se vårt kära Leksands IF i Scandinavium och det är verkligen ingen förebild vad det gäller arenaupplevelse. Kisscam, Make some noice uppmaningar på mediakuben etc. känns så plastigt amerikaniserat som det kan bli och får mig bara att må illa. Skulle skämmas om vi började med dylika påfund i Tegera. Mår även smått illa av att skänka mina pengar på biljetter och en öl eller två där vinsten går till en förening som jag starkt ogillar, men det får man väl ta för att få se Leksand. Jag tror att Frölunda skulle ha samma höga publiksnitt oavsett kisscam och dylik skit, får betänka att det finns EN elitklubb inom hockey i hela storgöteborg med drygt en miljon människor i upptagningsområdet.

Vill även passa på att hylla ståplats i Leksand som jag tycker får oförtjänt mycket skit. Tycker de som regel håller igång bra och hördes exempelvis bra genom rutan i senaste matchen mot Frölunda. När jag själv varit på plats med barn så är det stålplats och dess hålligång som de imponeras mest av. Detta utan att lägga någon värdering i vad de i kärnan där må driva för privat agenda gällande styrelser och så vidare. Alldeles för långt ifrån stormens öga numer för att kunna säga bu eller bä. Så mashatten av för er som orkar stå där match efter match och gör jobbet. Den som gnäller på ståplats kan ju bara leva upp till bevis och ställa sig där själv. Utan en förhållandevis ”levande” ståplats hade Tegera verkligen ekat ödsligt.

Är egentligen mer för fotboll, hockey är det bara Leksand kollar inte ens på Tre kronor i VM, och på många bortamatcher tycker jag Leksands följe utklassar det mesta även om det aldrig kommer kunna nå de stora svenska fotbollsklubbarnas bortaföljen. Förresten har det inte blivit ett rätt bra drag och höga publiksiffror på allsvenska fotbollsarenor utan kisscam, mediakuber, godisregn och Sweet Caroline?

Däremot så önskar jag innerligt att vi hade haft en klassisk hymn värd namnet. Och nej tyvärr, Bröder var inte bra.
Fast hur skapar man en ny hamn som klassisk? Klassiskt moment 22.

Blev en massa svammel och dravel här, men det är väl därför forumet finns (hoppas jag). Att forska vidare om raketer har jag fullt upp av hela dagarna på jobbet…