Tänk om vi dessutom skulle trilla ner. Sign off:erna ska väl ändå betalas ut?Sniper skrev: tor 28 nov 2024, 19:45Om Råma skulle skeppas så småningom och lämna landet - har han rätt till sin sign off direkt då?Samtidigt innebär detta att finländaren Mikael Ruohomaa petas, något som sportchefen Fredrik Sjöström bekräftar för Rakapuckar.com.
– Sportsligt beslut, meddelar Sjöström till sajten.
https://hockeynews.se/nyheter/ruohomaa- ... r-tillbaka
Styrelser samt ekonomi
-
Re: Styrelser samt ekonomi
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Jo. Så måste det vara.Wittgenstein skrev: tor 28 nov 2024, 21:27Tänk om vi dessutom skulle trilla ner. Sign off:erna ska väl ändå betalas ut?Sniper skrev: tor 28 nov 2024, 19:45Om Råma skulle skeppas så småningom och lämna landet - har han rätt till sin sign off direkt då?Samtidigt innebär detta att finländaren Mikael Ruohomaa petas, något som sportchefen Fredrik Sjöström bekräftar för Rakapuckar.com.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
Om vi trillar ner behöver vi inte bekymra oss för några betalningar över huvudtaget.Wittgenstein skrev: tor 28 nov 2024, 21:27Tänk om vi dessutom skulle trilla ner. Sign off:erna ska väl ändå betalas ut?Sniper skrev: tor 28 nov 2024, 19:45Om Råma skulle skeppas så småningom och lämna landet - har han rätt till sin sign off direkt då?Samtidigt innebär detta att finländaren Mikael Ruohomaa petas, något som sportchefen Fredrik Sjöström bekräftar för Rakapuckar.com.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Överlever vi ska räkningarna betalas.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
- Intendent
Wiborg skrev: tis 22 okt 2024, 14:05Instämmer, lägre procentuell vinst men jättevinst totalt sett. Kör en läslovsrea t.ex. nu med start i samband med helgens matcher (räknar från torsdag)Sniper skrev: tis 22 okt 2024, 11:22 Vill man ha ett tillskott i kassan snabbt så finns det ju faktiskt ett sätt. Folk älskar sales/rea. Åtminstone gör jag det.
Det räcker inte med en prissänkt Matchens vara - man måste då och då göra som andra online-butiker: 15-25 % på allt. 15 brukar räcka för att det ska bli fart på beställningarna på Apotea (det märker jag på den försenade leveransen), 20 var tillräckligt för att jag skulle lägga beställningar på fanatics.com för tio år sen och 25 gäller på Stadium både online och i fysisk butik. För att ta några exempel. Jag tycker vi ska gå för åtminstone 20 % på allt i shopen.
-
Intressant det där med hjärnans signalsubstanser. I det här fallet dopamin. Folk känner ett rus när de får en belöning genom att betala 80 kr istället för 100 kr. Man har sparat 20 kr medans att helt avstå köpet och istället spara 80 kr gör nada för belöningssystemet. Det spelar heller ingen roll att de flesta förstår att man kan köpa varan närsomhelst för runt 80 kr men att butiken smyghöjt priset för att kunna rea ut varan med 20 kr rabatt.Sniper skrev: tis 22 okt 2024, 11:22 Vill man ha ett tillskott i kassan snabbt så finns det ju faktiskt ett sätt. Folk älskar sales/rea. Åtminstone gör jag det.
.
Hur applicerar man det här på veckobiljetterna för att sälja fler. Går det?
-
Troligen såldes en hel del souvenirer igår då de körde 20% på allt. Hur mycket det blev beror på de marginaler de har på grejerna till det ordinarie priset?
LIF-kvällen i Tegera gav nog också en del. Både på själva sittningen (var rätt mycket folk) samt på de auktioner som genomfördes. Var god mat och trevligt sällskap vid bordet, men programmet med dansband var troligen valt för att sikta in sig på en ”mogen” köpstark supporterskara. Kände mig nästan ung trots 56 år gammal. Var fashionshow med spelare från både herr- och damlag där de visade upp kollektioner från shopen. Armalis, Caito, Cehlarik, Knuts och Zacke gjorde ett fint jobb för herrarna och bjöd på sig själva.
Lite intervjuer, men inget nytt att rapportera. Tjomme sa återigen att de förde en dialog i positiv anda om hans ev. förlängning. Kul initiativ ändå och det är väl denna typ av aktiviteter som behövs för att hjälpa till att dra in pengar.
LIF-kvällen i Tegera gav nog också en del. Både på själva sittningen (var rätt mycket folk) samt på de auktioner som genomfördes. Var god mat och trevligt sällskap vid bordet, men programmet med dansband var troligen valt för att sikta in sig på en ”mogen” köpstark supporterskara. Kände mig nästan ung trots 56 år gammal. Var fashionshow med spelare från både herr- och damlag där de visade upp kollektioner från shopen. Armalis, Caito, Cehlarik, Knuts och Zacke gjorde ett fint jobb för herrarna och bjöd på sig själva.
Lite intervjuer, men inget nytt att rapportera. Tjomme sa återigen att de förde en dialog i positiv anda om hans ev. förlängning. Kul initiativ ändå och det är väl denna typ av aktiviteter som behövs för att hjälpa till att dra in pengar.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Framförallt var varenda resturangplats slutsåld.
Precis som ikväll.
Precis som ikväll.
-
Ja givetvis är det en bra (och den enda fungerande) idé att bli långsiktiga. Seriöst, vem är den förra revisorn här? Finns det ingen controller som är ekonomiskt kompetent och som ser dom ekonomiska konsekvenserna fram i tid?Wittgenstein skrev: tor 28 nov 2024, 17:33 Leksands IF:s respons på en ekonomisk kris är som vanligt att upprätta tiggeriverksamhet riktat gentemot den vanliga supportern. Jag fattar att det görs annat också men jag börjar bli trött på värdelösa aktier, soffbiljettet och låtsas-korv. Vore en idé kanske att bli lite mer långsiktig. Utöka souvenirsidan, fluktuerande biljettpriser, whatever. Något som köparen faktiskt får något för.
Men det är klart, och detta kommer jag fortsätta tjata om med en dåres envishet, för att långsiktighet ska nås så måste ju en det ju till en viss kontinuitet i styrelse och på ordförandeposten. Dessutom bör det sitta personer med vana att driva det storföretag som en elitserieklub i ishockey är nuförtiden. Men nej, det var inte Superstars intresserade av. Så nu måste vi köpa låtsas-korv igen.
Hur är det möjligt att en sån här situation kan uppstå igen. Det är lixom inte seriöst. Lyxfällans IF, jajamensan, det ska vi såklart bekräfta till alla som fortfarande hånar oss för det 10 år efter trottoarkanten. När just det plus allsvenskan (vårtecken att Leksand kvalar osv) började bli historia på riktigt.
Skaffa samma revisor som en seriös förening med kravbild har (typ FBK).
Det är så j-a uruselt, att det ens tillåts hända igen.
-
Ja, jag har ställt mig samma fråga. Hur fan kan ett bolag, för det är det vi pratar om idag avseende SHL-klubbar, som omsätter hundratals miljoner inte ha en controller/revisor som ser sådant härt i tid?! "Vi såg det inte komma", eller vad? Tiden med glada amatörer, helst med lokal anknytning sedan 15 generationer tillbaka, i styrelser och verkställande organ är sedan länge förbi - idag måste en SHL-klubb drivas som ett AB i flerahundramiljonerklassen, inte som en enskild firma på familjeföretagsnivå á la "Berras Bygg och Hockey".Runntur skrev: lör 30 nov 2024, 10:08Ja givetvis är det en bra (och den enda fungerande) idé att bli långsiktiga. Seriöst, vem är den förra revisorn här? Finns det ingen controller som är ekonomiskt kompetent och som ser dom ekonomiska konsekvenserna fram i tid?Wittgenstein skrev: tor 28 nov 2024, 17:33 Leksands IF:s respons på en ekonomisk kris är som vanligt att upprätta tiggeriverksamhet riktat gentemot den vanliga supportern. Jag fattar att det görs annat också men jag börjar bli trött på värdelösa aktier, soffbiljettet och låtsas-korv. Vore en idé kanske att bli lite mer långsiktig. Utöka souvenirsidan, fluktuerande biljettpriser, whatever. Något som köparen faktiskt får något för.
Men det är klart, och detta kommer jag fortsätta tjata om med en dåres envishet, för att långsiktighet ska nås så måste ju en det ju till en viss kontinuitet i styrelse och på ordförandeposten. Dessutom bör det sitta personer med vana att driva det storföretag som en elitserieklub i ishockey är nuförtiden. Men nej, det var inte Superstars intresserade av. Så nu måste vi köpa låtsas-korv igen.
Hur är det möjligt att en sån här situation kan uppstå igen. Det är lixom inte seriöst. Lyxfällans IF, jajamensan, det ska vi såklart bekräfta till alla som fortfarande hånar oss för det 10 år efter trottoarkanten. När just det plus allsvenskan (vårtecken att Leksand kvalar osv) började bli historia på riktigt.
Skaffa samma revisor som en seriös förening med kravbild har (typ FBK).
Det är så j-a uruselt, att det ens tillåts hända igen.
-
Från den 17e maj.Gösen skrev: fre 17 maj 2024, 21:15 De som skrikit över värvningar som Hrivik och Cehlarik och årligen vill ha nya liknande spelare är de som borde avgå. Ser man inte den direkta koppling mellan en alldeles för hög spelarbudget och det numera långt gångna undersatta underhållet av arenan så blir det rätt uppenbart vem/vilka som totalt saknar verklighetsförankring.
Man har (som jag skrev om för något år sedan) till exempel inte brytt sig om att fixa vattenskador för att pengarna istället ska användas (just då) till Hrivik istället.
Hur mycket jag än vill lasta detta på Superstars och deras galjonsstyrelse så är detta något som växt under åren som gått. Den lilla vinst man visat upp tidigare år är för att man inte skött naturligt underhåll av fastighet samtidigt som man skrivit upp värdet på arenan.
Hur svårt kan det vara att förstå den allra enklaste grunden i ekonomi?
Dessutom är en betongplatta något man sparar pengar på. De 12 miljonerna belastar inte resultatet (mer än avskrivningar) då man förra året med kommunal borgen lånade 20 miljoner för att komma ikapp med underhåll även om man i ansökan kallade det för grön omställning.
Man ska i allt det här även ha med att vi på inget sätt är i fas med underhållet av arenan.
-
Var det Stjärnans fru som kastade upp en bh till Knuts?Fjodor skrev: lör 30 nov 2024, 08:56 Var fashionshow med spelare från både herr- och damlag där de visade upp kollektioner från shopen. Armalis, Caito, Cehlarik, Knuts och Zacke gjorde ett fint jobb för herrarna och bjöd på sig själva.
Armalis, Cehlarik, och Knuts matchar vilken catwalk som helst i Milano, Paris, New York etc. Världsklass!
-
Känner ej Stjärnan eller hans fru, så kan varken bekräfta eller dementeraCMB skrev: lör 30 nov 2024, 13:29Var det Stjärnans fru som kastade upp en bh till Knuts?Fjodor skrev: lör 30 nov 2024, 08:56 Var fashionshow med spelare från både herr- och damlag där de visade upp kollektioner från shopen. Armalis, Caito, Cehlarik, Knuts och Zacke gjorde ett fint jobb för herrarna och bjöd på sig själva.
Armalis, Cehlarik, och Knuts matchar vilken catwalk som helst i Milano, Paris, New York etc. Världsklass!

Bäst var dock Zacke som på frågan om sin modellkarriär sa att den började för 10 minuter sedan och slutar nu. Tjomme sa att det fick bli hårt arbete med beach 25 eller mer troligt beach 26, sedan kanske han kunde vara modell iförd badrocken.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Detta måste ju innebära att konkursen är given vid degradering. Ofattbart att man bedriver verksamheten på det sättet. Otroligt risktagande. Vettigt vore att bedriva verksamheten på så sätt att vi skulle klara även en nedflyttning, för vi om några vet hur nära det kan vara till att luckan öppnas under våra fötter.Catami skrev: tor 28 nov 2024, 21:28Wittgenstein skrev: tor 28 nov 2024, 21:27Tänk om vi dessutom skulle trilla ner. Sign off:erna ska väl ändå betalas ut?Sniper skrev: tor 28 nov 2024, 19:45
Om Råma skulle skeppas så småningom och lämna landet - har han rätt till sin sign off direkt då?
Jo. Så måste det vara.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
Hur reagerar du på larmet från Leksand om att de befinner sig i en ekonomisk kris?
Tomas Ros
Allvarligt. Undrar hur fler klubbar skulle klara av en extra revision under hösten. Tror det går att hitta många genvägar i bokföringen och kanske förskönande siffror. Kravet på eget kapital som motsvarar tio procent av omsättningen blir intressant att se hur det påverkar högsta serien. Fokuserar vi på Leksand så gäller det att man får arbetsro. Gäller att förlänga viktiga avtal, få tillbaka skadade spelare samt börja vinna matcher. Man har endast två segrar på tio matcher och avståndet till kölagen minskar.
Hans Abrahamsson
Att jag har hört signalerna under en tid och blev därför inte chockad när det blev offentligt. Med det sagt är det alltid trist (och lite uppseendeväckande) när en SHL-klubb så grovt räknar fel på plus och minus.
I Leksands fall har intäkterna inte gått i takt med utgifterna och organet (styrelsen) som ska kontrollera att det inte blir så verkar ha fallerat.
Är det dessutom så att man har festat för pengar som skulle sättas undan för att betala utländska spelares sign offs är det snudd på pinsamt.
Mattias Karlsson
Det går inte tro att det ska gå så långt som konkurs. Läget är ändå allvarligt och kommer att få konsekvenser sportsligt. Leksand har själva sagt att spelarbudgeten kommer att bli lägre. Det känns bra att klubben har identifierat att investering i arenan och matcharrangemanget kommer att ge en långsiktig positiv effekt på ekonomin. För när det gäller publikupplevelsen ligger Leksand efter. Mitt i alltihop känns det viktigt att Leksand haft slutsålt i fyra av de sju senaste matcherna.
Jonathan Knekta
Illavarslande, även om det inte verkar fullt så allvarligt så att de riskerar att gå i konken. Jag vill passa på att bredda perspektivet, för även om det är just Leksand som hamnar i blickfånget just nu så är kronor och ören – eller snarare bristen på dem – ett av svensk hockeys största problem just nu. Det är för många röda siffror på alldeles för många ställen i vårt avlånga land. Om det är så här illa i miljardindustrin SHL – betänk då hur det ser ut i hockeyallsvenskan och, inte minst, i hockeyettan. Läget är alarmerande.
Anton Johansson
Att det har räknats fel med så mycket som det gjorde fick mig att höja på ögonbrynen. Nu vet jag inte hur mycket efterforskningar en spelare gör innan han skriver på, men hade jag varit en utländsk spelare hade jag tyckt att det var pajigt om jag hade hört att sign off-bonusarna inte har bokförts på rätt sätt. I en penningstinn liga som SHL är en stark ekonomi att föredra så det är klart att det inte bådar gott – och sportsligt kommer det givetvis att få konsekvenser. Men det är såklart tråkigt att läsa. Som min kollega Jonathan Knekta är inne på är det alarmerande och det är problematiskt med så många negativa siffror för hockeylagen i Sverige – oavsett om det är SHL, hockeyallsvenskan eller hockeyettan.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... na-sm-guld