Tre Kronor

Lampa

Re: Tre Kronor

Inlägg av Lampa »

Riktigt synd att Crosby och Mackinnon anslöt till Kanada, då jag la in ett par hundringar på svensk turneringsseger. Men att få se dom live ska bli enormt coolt, inte många gånger man får den chansen.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Apropå målvaktsspel och dagens motstånd. Österrike är ju en klassisk målvaktsnation. Vi tar en titt i Fjodors hockeyalbum:

Bild

Det sägs att han länge sörjde att han aldrig fick bär gult när han spelade här. Han kompenserade det sedan med att skriva på för Blues.

Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Skaplig vändning mot Österrike.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Lampa skrev: lör 10 maj 2025, 15:32 Riktigt synd att Crosby och Mackinnon anslöt till Kanada, då jag la in ett par hundringar på svensk turneringsseger. Men att få se dom live ska bli enormt coolt, inte många gånger man får den chansen.
På tal om det så har jag fortfarande fyra biljetter kvar till Kanada - Slovakien på lördag kl. 20:20. Sektion B17 rad 1.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

På tal om Kanada, nog kan man skönja en gul rand runt lövet på Kanadas tröjor? Om inte ens hockeyns rödvita hemmanation kan låta bli den vackraste av alla färger, varför ska då vi?

Bild

Leksands IF - släpp färgerna lös det är vår! Presentera lite gula nyheter i shoppen och tänd hoppet igen!
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Wittgenstein skrev: fre 09 maj 2025, 20:46 Vem ansvarar för färgsättningen av Tre kronors dräkter? Neongult och svart, eller är det min TV?
Som med så mycket annat så var också Tre kronors tröjor snyggare förr.

Bild

Bild

Vitt, blått och gult passar helt klart makalöst bra ihop. Inte för inte som inget svenskt fotbollslandslaget varit stiligare än -94.

Bild
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Dom kör ju med chip i pucken på vm om jag förstått saken rätt, men vad används det till? Är det någon statistik som kommer oss åskådare till glädje eller är det bara för coacherna? Någon som vet mer om det?
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Pellefant skrev: tor 22 maj 2025, 19:05 Dom kör ju med chip i pucken på vm om jag förstått saken rätt, men vad används det till? Är det någon statistik som kommer oss åskådare till glädje eller är det bara för coacherna? Någon som vet mer om det?
Var en utförlig artikel om detta i DN häromdagen.
https://www.dn.se/sport/darfor-maste-as ... teknologi/
Därför måste åskådare lämna tillbaka VM-puckarna: ”Avancerad teknologi”

Under hockey-VM har åskådare som lyckats fånga en puck som flugit ut på läktarplats tvingats lämna tillbaka den. Anledningen?

Inuti gummit döljer sig ett högteknologiskt chip som mäter data under matcherna.

– Låter vi åskådarna behålla dem kommer de att ta slut, säger Heli Rissanen, result manager på Internationella ishockeyförbundet (IIHF).

Det händer titt som tätt att pucken flyger över sargen och ut i publikhavet under hockeymatcher. Åskådare som lyckats fånga eller komma först till pucken brukar få behålla den som ett roligt minne.

Men under hockey-VM har publiken tvingats lämna tillbaka gummiklumpen – och fått en annan i utbyte.

– Vi har cirka 250 av de här puckarna. Det är kanske 60 puckar som har åkt ut på läktaren hittills, låter vi åskådarna behålla dem kommer de ta slut, säger Heli Rissanen.

Om du har sett en match på plats under VM har du kanske lagt märke till att det frekvent dyker upp statistik på jumbotronen som visar vilken spelare som har varit snabbast, skjutit hårdast och spelarnas totala tid på isen.

All den statistiken samlas in via ett högteknologiskt chip som finns i pucken och en tagg som spelarna har fäst på axelskyddet.

– Det är en väldigt avancerad teknologi och den har så klart utvecklats mycket. Den lär sig också mer hela tiden genom AI och ger oss nya funktioner när vi behöver dem, säger Rissanen.

– Nu kan vi också se hur mycket domarna åker på isen och hur många tekningar de gör och så vidare.

Innan användning fryses puckarna ner till minus tio till tolv grader, därefter byts de ut i ett tidsintervall om två minuter. Men vad temperaturen har för betydelse i det hela vågar Rissanen inte säkert svara på.

– Det är en bra fråga. Men det kan vara så att funktionerna i pucken fungerar som bäst i den temperaturen, säger hon.

Under samtalet med Rissanen är känslan att det inte finnas några gränser för vad teknologin kan mäta.

Under matcherna kan Internationella ishockeyförbundet också se exakt var spelarna befinner sig och vad de gör ute på isen. Vem som vann eller förlorade en tekning och om en passning från låt säga, Mika Zibanejad, var framgångsrik eller inte.

Men frågan är vem som drar nytta av informationen och statistiken som samlas in. Förutom IIHF och matchpubliken som får en nyanserad insikt tack vare siffrorna som visas uppe på jumbotronen.

– Vi kan hjälpa lagen att få en annan typ av statistik så att de kan utveckla sitt spelsätt eller vad de ska träna på eller förändra. Men statistiken används också för själva eventet och för tv-produktionerna, säger Rissanen.

Det finska laget använder statistiken mycket eftersom teknologin har funnits i den finska hockeyligan i runt sju år, säger Rissanen. Den används också flitigt i den tyska och norska ligan, och användes tidigare i KHL före Rysslands invasion av Ukraina.

Men när Sveriges förbundskapten Sam Hallam får frågan om Tre Kronor använder sig av statistiken svarar han att de inte har sökt någon vidare information om saken.

– De har tillgång till statistiken – det har de haft under alla tre år som vi har använt det i hockey-VM, säger Rissanen.

– Det kan vara så att de inte har fått en utbildning eller dylikt eftersom det fortfarande är ganska nytt för IIHF. Men vi har gett alla lag tillgång till den portalen.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Man tackar, intressant läsning och intressant att det funnits i finska ligan så länge som 7 år.

..om jag förstår saken rätt så är det inget som kommer tv-tittaren till glädje :(
Wibbe

Inlägg av Wibbe »

Jag var och tittade på Tre kronor - Österrike och då fick vi exempelvis se att Filip Forsberg hade matchens hårdaste skott på 152km/h, nästan 20km/h snabbare än tvåans.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Wibbe skrev: fre 23 maj 2025, 10:09 Jag var och tittade på Tre kronor - Österrike och då fick vi exempelvis se att Filip Forsberg hade matchens hårdaste skott på 152km/h, nästan 20km/h snabbare än tvåans.
Sånt där är ju skitkul som kuriosa och extrainformation kring matcherna, det höjer ju mervärdet en hel del. Undras vad systemet kostar.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lampa skrev: lör 10 maj 2025, 15:32 Riktigt synd att Crosby och Mackinnon anslöt till Kanada, då jag la in ett par hundringar på svensk turneringsseger. Men att få se dom live ska bli enormt coolt, inte många gånger man får den chansen.
Ännu ett bra exempel på hur ointressant enskilda spelare är för ett lags framgång.

Men kul för hotellet i Stockholm som får betalt för några tomma nätter :mrgreen:
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: fre 23 maj 2025, 13:17 Ännu ett bra exempel på hur ointressant enskilda spelare är för ett lags framgång.

Men kul för hotellet i Stockholm som får betalt för några tomma nätter :mrgreen:
Så du menar att Danmark inte har bättre spelare än Kanada? Och framförallt dyrare spelare?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Gösen skrev: fre 23 maj 2025, 13:17
Ännu ett bra exempel på hur ointressant enskilda spelare är för ett lags framgång.

En match är en match. Det som är lite av charmen (och ångesten) i sådana här turneringar, även underdogsen har "en chans på hundra" att göra såna här bragdmatcher, i en serie över 7 matcher har jag dock svårt se Danmark rå på Kanada. Vi får se vilken x faktor Nylander och Karlsson har (som kom in sent i turneringen) på utgången och påverkan på laget. Det bidrar ju till att hierarkin flyttas, bl.a. PP verkar fått lite mer snurr, får väl se om det håller i sig. Varje enskild spelare oavsett kvalité gör väl ändå laget och påverkar matchen och situation för situation. Jag tror det i slutändan handlar om att få ut max av varje enskild spelare i varje situation och har man då ett större max än motståndaren då vinner man den kampen. Men ju större maxkapacitet du kan få ut desto bättre. Kan väl inte vara svårare än så?
Lampa

Inlägg av Lampa »

Gösen skrev: fre 23 maj 2025, 13:17

En fullständigt osannolik skräll som händer en av 200 gånger kanske. Jag såg Crosby och Mackinnon på plats och de var helt sjukt bra. Hade inte Kanada åkt på denna smäll hade de sannolikt vunnit allt.