LIF i media

Lampa

Re: LIF i media

Inlägg av Lampa »

Pellefant skrev: ons 06 aug 2025, 13:59
Lampa skrev: tor 24 jul 2025, 12:17

Någon som lyssnat på Sanny och Svenssons sommarpodd och hört vad dom säger om Leksand?

Har precis lyssnat igenom och för den som bara vill lyssna på delen om Leksand så börjar det 1:08.26 in i avsnittet.
Dom är ju lite jönsiga måste man säga, men ändå roliga att lyssna på. Sanny är ju alltid negativt inställd till Leksand får jag för mig, även om han försöker att inte låta det lysa ugenom allt för mycket, han lyckas dock väldigt dåligt med det (som den adhd-människa han är och inget ont om det, men det har sina för och nackdelar kan man säga). Dom känns också som att dom inte har så bra koll på Leksand överlag och därför helst inte pratar om oss så mycket.
Oavsett så kan det ju vara bra att få höra lite objektiva och negativa åsikter om Leksand, i synnerhet i Lillguds frånvaro :grin: Dock tycker jag inte att dom är överdrivet negativa i detta inlägg.
Intressant att höra hur dom resonerar om seriens (kanske?) sämsta fjärdefemma och jämför den lite med malmös fjärde, men hur ser övriga lags fjärdefemmor ut? Djurgården kan väl heller inte ha någon jättebra fjärdefemma?

https://poddtoppen.se/podcast/1479863644/sanny-svensson

...knappt 7 minuter långt.

Djurgårdens fjärde är väl typ Brodin - Rensfeldt - Grewe.

Lite mer rutinerad än våran, som sagt så hade jag gärna sett MK kvar nu när ingen annan forward kom in, han hade bidragit med lite bredd till fjärde och rutin.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 05 aug 2025, 21:27

Proos håller inte igen när han beskriver de senaste åren.

– Det handlar inte om otur när du går back nästan 20 miljoner kronor. Utan om inkompetens. Tidigare styrelser har haft siffrorna framför sig. (...)

Är det nu det utlovade blogginlägget kommer på trottoarbiten.se?

Jag har ingenting emot en bra cliffhanger. Men det här börjar ta löjliga proportioner. På gränsen till bedrägeri.

Förövrigt sa jag redan långt innan monarken blev avsatt att Proos borde vara VD för hela skiten. Duktig, respekterad, ekonomiskt sinnelag och håller alltid den budget han får.
Tjänstefel eller fullt möjligt inkompetens om han inte blivit tillfrågad men antagligen har han kvar alldeles för mycket överlevnadsinstinkt för att tacka ja.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

– Om man gör en proffsig analys av gruppen spelare vi har och tippar oss i botten, då vet i fan om man kan hockey.
- Tjomme -

MÅLVAKTER
12. Leksand

I botten placerar jag Leksand, Linköping och Malmö. Men kan Marcus Gidlöf fortsätta sin häftiga utveckling och Jakob Hellsten ta ytterligare ett kliv under skicklige Alexander Millner, kan Leksand bli raketen i målvaktstabellen.

BACKAR
14. Leksand

I botten känns egentligen bara Leksands placering någorlunda given. Här har tränarstaben en rejäl utmaning att få ihop det, och offensivt får de hoppas att unga bröderna Johansson exploderar.

FORWARDS
14. Leksand

Leksand placerar jag i botten även här – vilket (också) kan tyckas fantasilöst. Dels är konkurrensen i den här kategorin stenhård, dels har dalalaget tappat en hel del offensiv kraft i Kloos, Elvenes och till viss del Hrivik. Det krävs att ersättarna (Stevens, Lindqvist och Fortier) verkligen levererar.

TRÄNARSTABER
12. Leksand

Johan Hedberg har gjort en intressant resa via huvudtränare i Mora och Örebro samt assisterande tränare i Färjestad och samlat på sig erfarenhet. Men bredvid honom i Leksand är tidigare sportchefen Niklas Persson oprövad som tränare och David Printz har inte satt några direkta avtryck i SHL. Däremot brukar Alexander Millner få ut bra saker av sina målvakter, säsong efter säsong.

LEDAREGENSKAPER I SPELARGRUPPEN
12. Leksand
-
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -for-klubb

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

– Om man gör en proffsig analys av gruppen spelare vi har och tippar oss i botten, då vet i fan om man kan hockey.
- Tjomme -

Säger samma person som tror att vi har forwards i laget som kan göra upp mot 60p..

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

SteveY skrev: mån 11 aug 2025, 15:38

- Tjomme -

Säger samma person som tror att vi har forwards i laget som kan göra upp mot 60p..

Ibland ger Tjommen mig masken vibbar allt och alla är så bra och det slutade med att man fick skepps hem en ryss direkt, stapelton vår frälsare åkte hem ganska obemärkt

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ser i Masugnen att Sanny och de andra bjäbbar emot den store Tjomme ( ;) )
Kan man få det ordagrant?

Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Ur Expressen (för er som inte har Premium):
Publicerad 11 aug 2025 kl 16.00
Uppdaterad 12 aug kl 14.24

3) Leksands sportchef Thomas Johansson sa i en intervju med Expressen att tippar man Leksand i botten av SHL-tabellen så ”vet i fan om man kan hockey”. Håller du med honom?

JOHAN SVENSSON

– All heder till ”Tjomme” för att han står upp för sitt lag, och sin förening. Det finns säkerligen en del uppsida på mycket folk i den här truppen, men samtidigt måste man också vara realist. Vilka är räddningsplankorna? Jag säger inte att Leksand blir sist. Jag säger nog snarare att de säkerligen kommer vara en av kandidaterna att hamna där. Det vi lärt oss är att SHL är en tajt liga. Det är rätt mycket tillfälligheter som avgör. Skador och sjukdomar på fel spelare kan avgöra ett par poäng upp eller ner, och då kan man vara där. Jag tycker nog snarare det är till att underskatta materialet hos alla konkurrenter om man säger som Thomas Johansson gör. För på många håll tycker jag mig se väldigt starka trupper, och jag klurar verkligen på mina tabelltips. Det enda jag vet är att de två som hamnar på plats 13 och 14 i mars, nu i augusti inte tycker att man ska vara där. Det tycker nämligen ingen.

ADAM JOHANSSON
– Han gör det varje klubbledare borde göra – han skyddar sin förening. Sedan går det att diskutera ordvalen och det finns nog en stor risk att Tjomme behöver äta upp sina ord till våren för i dagsläget är det nog inget lag som ser lika svagt ut på papperet som Leksand. Sedan behöver det inte vara negativt att Leksand genomgått en metamorfos med en trupp som föryngrats, det skulle faktiskt kunna väcka hela föreningen, men ser man till spelarnas meriter och vad de uträttat senaste säsongerna ligger Leksand bakom de allra flesta SHL-lag just nu.

Jag tror att Leksand kommer anamma en vi mot världen-känsla tidigt på den här säsongen och Tjommes citat är ett bevis för det. En sådan approach kan definitivt stärka gruppen, göra den starkare och det är nog det som behövs för att säsongen ska sluta i dur för Leksand.

JENNIFER ENGSTRÖM
– Nej, det gör jag inte. Av den enkla anledningen att det alltid är otroligt ovisst att tippa SHL-tabellen. Jag ser inte Leksand som ett givet lag som kommer sist på förhand, men vilket lag är det då, egentligen? Jag ser att det finns flera frågetecken i den här truppen och att laget på papperet är sämre än flera andra i ligan. Då krävs det inte mycket för att man ska hamna där nere.

SANNY LINDSTRÖM
– Botten är för mig plats elva till 14. En naturliga och fullt legitim följdfråga till herr Johansson hade rimligtvis varit vilka fyra lag han kan tänkas ha bakom sig framåt mars. Leksand har inte ett bättre lag i år än i fjol när man missade slutspel. Om ”Tjomme” lever med den här självbilden för sitt Leksand så har nye tränaren Johan Hedberg en minst sagt utmanade uppgift framför sig. När jag sitter på min kammare och går igenom lag för lag så har jag då svårt att se att Leksand kommer hålla till någon annanstans än i botten av tabellen. Om det gör att jag inte kan något om hockey så får det väl vara så. Men för mig är det inget snack om att Leksand är ett bottenlag.

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Säger som Andreas Johansson inför övertiden match 7 mot Modo:
”Det är bara att gå efter dem”

Killarna får se till att slå tipparna på näsan med hjälp av vilja och hjärta. ”A true underdog story” är Leksands signum.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Johan Svensson är så rolig alltså, titta på Malmös trupp på pappret, knappt bättre, men han verkar tro de kommer slåss på övre halvan.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Lampa skrev: tis 12 aug 2025, 20:16

Johan Svensson är så rolig alltså, titta på Malmös trupp på pappret, knappt bättre, men han verkar tro de kommer slåss på övre halvan.

Som jag alltid sagt, han är (var?) bra på att nosa upp värvningar, men något direkt hockeykunnande besitter han verkligen inte.

Pain is temporary, glory is forever
Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: ons 13 aug 2025, 12:32

Den där är ju så sjukt beroende av vilka spelare som räknas med i truppen. Har man 15 forwards varav två är totalt okända juniorer som får minimalt med speltid så drar det ner betyget extremt mycket jämfört med att man istället skulle haft 11 forwards registrerade i a-laget och egentligen måste ha med 2 juniorer som får speltid i varje match. Det tar heller inte hänsyn til någon typ av tanke bakom lagbygget. Jag tror de flesta lagen skulle kunna tänka sig en Elvenes som säkert har många getingar, men ett lag med enbart Elvenesare? Nej, det skulle jag kunna lova att det blir kval direkt. Så nej, den rankingen säger nog inte så mycket när det dessutom är Johans högst tveksamt objektiva bedömning som ligger bakom betygen också.

Edit: Därmed inte sagt att jag hade fått upp LIF speciellt mycket högre upp med mina egna betyg spelare för spelare. Men det är inte EP-stats som gör ett vinnande lag.

Senast redigerad av Wiborg den ons 13 aug 2025, 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

En av fem tippar Leksand på annan plats än 14:e - Simon Norberg.

10. Leksand

Ekonomiskt hårt prövade – och nedrustade – Leksand är nederlagstippade. Min magkänsla säger dock att Johan Hedbergs attackhockey kommer passa den här gruppen bra. En pånyttfödd Max Veronneau gör sin bästa säsong på flera år.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2025-2026

Simon kan hockey :d

* * *

Två av fyra (Abrahamsson och Karlsson) gör som Sanny och kommenterar syrligt Tjommes berömda ord.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: ons 13 aug 2025, 13:22

En av fem tippar Leksand på annan plats än 14:e - Simon Norberg.

Ekonomiskt hårt prövade – och nedrustade – Leksand är nederlagstippade. Min magkänsla säger dock att Johan Hedbergs attackhockey kommer passa den här gruppen bra. En pånyttfödd Max Veronneau gör sin bästa säsong på flera år.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2025-2026

Simon kan hockey :d

Någon som kan ordna hela artikeln?