Ur Expressen (för er som inte har Premium):
Publicerad 11 aug 2025 kl 16.00
Uppdaterad 12 aug kl 14.24
3) Leksands sportchef Thomas Johansson sa i en intervju med Expressen att tippar man Leksand i botten av SHL-tabellen så ”vet i fan om man kan hockey”. Håller du med honom?
JOHAN SVENSSON
– All heder till ”Tjomme” för att han står upp för sitt lag, och sin förening. Det finns säkerligen en del uppsida på mycket folk i den här truppen, men samtidigt måste man också vara realist. Vilka är räddningsplankorna? Jag säger inte att Leksand blir sist. Jag säger nog snarare att de säkerligen kommer vara en av kandidaterna att hamna där. Det vi lärt oss är att SHL är en tajt liga. Det är rätt mycket tillfälligheter som avgör. Skador och sjukdomar på fel spelare kan avgöra ett par poäng upp eller ner, och då kan man vara där. Jag tycker nog snarare det är till att underskatta materialet hos alla konkurrenter om man säger som Thomas Johansson gör. För på många håll tycker jag mig se väldigt starka trupper, och jag klurar verkligen på mina tabelltips. Det enda jag vet är att de två som hamnar på plats 13 och 14 i mars, nu i augusti inte tycker att man ska vara där. Det tycker nämligen ingen.
ADAM JOHANSSON
– Han gör det varje klubbledare borde göra – han skyddar sin förening. Sedan går det att diskutera ordvalen och det finns nog en stor risk att Tjomme behöver äta upp sina ord till våren för i dagsläget är det nog inget lag som ser lika svagt ut på papperet som Leksand. Sedan behöver det inte vara negativt att Leksand genomgått en metamorfos med en trupp som föryngrats, det skulle faktiskt kunna väcka hela föreningen, men ser man till spelarnas meriter och vad de uträttat senaste säsongerna ligger Leksand bakom de allra flesta SHL-lag just nu.
Jag tror att Leksand kommer anamma en vi mot världen-känsla tidigt på den här säsongen och Tjommes citat är ett bevis för det. En sådan approach kan definitivt stärka gruppen, göra den starkare och det är nog det som behövs för att säsongen ska sluta i dur för Leksand.
JENNIFER ENGSTRÖM
– Nej, det gör jag inte. Av den enkla anledningen att det alltid är otroligt ovisst att tippa SHL-tabellen. Jag ser inte Leksand som ett givet lag som kommer sist på förhand, men vilket lag är det då, egentligen? Jag ser att det finns flera frågetecken i den här truppen och att laget på papperet är sämre än flera andra i ligan. Då krävs det inte mycket för att man ska hamna där nere.
SANNY LINDSTRÖM
– Botten är för mig plats elva till 14. En naturliga och fullt legitim följdfråga till herr Johansson hade rimligtvis varit vilka fyra lag han kan tänkas ha bakom sig framåt mars. Leksand har inte ett bättre lag i år än i fjol när man missade slutspel. Om ”Tjomme” lever med den här självbilden för sitt Leksand så har nye tränaren Johan Hedberg en minst sagt utmanade uppgift framför sig. När jag sitter på min kammare och går igenom lag för lag så har jag då svårt att se att Leksand kommer hålla till någon annanstans än i botten av tabellen. Om det gör att jag inte kan något om hockey så får det väl vara så. Men för mig är det inget snack om att Leksand är ett bottenlag.