Vilket lag har den bästa, trivsammaste och mest vackert placerade SHL-arenan?
Jag har funderat vänt och vridit och kommit fram till min dom.
Jag har en självklar etta och en lika självklar jumbo, som märkligt nog speglar SHL-tabellen idag.
Men allt ligger i betraktarens öga och för en hemmapublik finns alltid en given etta.
Men det här är min ranking.
Och du behöver inte hålla med.
14. Be-Ge Hockey Center, Oskarshamn
Kommentar: Sorry, Oskarshamn. Ni är lika frånåkta här som i tabellen. Be-Ge Hockey Center går inte ens att kalla arena och håller samma klass som laget just nu. Det finns planer på ett nytt arenabygge, men skulle laget ramla ur SHL känns det inte särskilt troligt. Det är mycket som står på spel i vinter. Men det här är en klassisk svensk ishall och ingenting annat och smålänningarna får vara glada att arenakravet skrotades av SHL samtidigt som de gick upp. Plus för den hängivna publiken, dock.
13. SCA Arena, Timrå
Kommentar: Talar vi gryta, så skulle Timrå och deras SCA Arena toppa den här rankingen. Läktarna är så branta att det är snudd på fritt fall. Och att den kallas ”Isladan” i folkmun säger en del och det kan jag förstå efter alla namnbyten. Jag får kolla varje gång, så den inte fått en ny namnsponsor. Men det är läget som fäller SCA Arena. Utkastad i en skogsglänta som ett ödetorp. Det ger ingen bra infrastruktur. Det har diskuterats att bygga en ny närmare Sundsvall, men det lär dröja.
12. Skellefteå Kraft Arena, Skellefteå
Kommentar: Skellefteås eget tempel står där det står sedan 1967, men läget är bra med gångavstånd från stan. Det gjordes en omfattande ombyggnad 2007, men jämfört med många andra av dagens SHL-arenor är det ingen höjdare. Dessutom har Skellefteå svårt att fylla arenan, hur bra laget än spelar. En tolfteplats i publikligan är inget att skryta över och det bidrar till helhetsintrycket.
11. Vida Arena, Växjö
Kommentar: Blev etta på den här listan när min gamla kollega Dick Axelsson listade SHL-arenorna häromåret, men där hållet jag inte med. Visst, det är fräscht och modernt och smart med alla restaurangplatser, men det blir samtidigt lite opersonligt. Det svaga trycket på läktarna bidrar naturligtvis, där Lakers har svårt att fylla sin arena. Jag gillar konceptet, även om det bidrar till att övriga hockey-Sverige vänder Växjö ryggen.
10. Saab Arena, Linköping
Kommentar: Är fortfarande en väldigt fin arena, även om det gjordes sina missar när den byggdes. Som omklädningsrum till bortalagen till exempel. Men nyhetens behag har lagt sig efter Clubens bottenharvande och missade slutspel de senaste åren. Stämningen har blivit därefter. Men nu kan jag ana en ny epok, där laget spelar bättre och publiken börjat komma tillbaka. Det finns möjligheter att klättra inför nästa ranking.
9. Scandinavium, Göteborg
Kommentar: Det är inte mycket som slår ett fullsatt Scandinavium, men då handlar det mer om publiken än om själva arenan. Men det som en gång kallades norra Europas modernaste och största inomhusarena fyllde 52 i år och vi kan stryka både ”modernaste” och ”största”. Nu är en nu arena på gång och det förstår jag, då vi i sanningens namn talar ett gigantiskt plåtskjul. Men läget är bra. Nästan mitt i stan.
8. Tegera Arena, Leksand
Kommentar: Jag minns när jag var på den sista matchen som spelades i gamla Leksands Ishall och förvandlingen från lada till arena är monumental. Och ingen annan arena ligger så mitt i byn som Tegera Arena. Den är till och med granne med kyrkan. Jag gillar den lugna färgsättningen inne i arenan och en hemmaklack som håller världsklass. Och här är det bara hockey som gäller och inget storstadsbrus kring arenan. Efter matcherna är det bara att ge sig hem igen i natten.
7. Husqvarna Garden, Jönköping
Kommentar: Husqvarna Garden är inte bara en arena, utan har blivit ett modernt komplex med massor av rinkar och isyta för klubbens samtliga lag. Läget är också bra där vid E4:an, med massor av parkeringsplatser och lätt att ta sig till. Och trots att det gått knackigt den här säsongen är det nästan alltid fullt. Men HV71 är långt efter klubbar som Växjö och Rögle när det gäller faciliteter runtomkring, restauranger och pubar med mera. Det drar ner betyget.
6. Malmö Arena, Malmö
Kommentar: Det här är Sveriges mest imponerande arenabygge och det som mest liknar en NHL-arena. Men Percy Nilsson tog i lite för mycket när han byggde sitt nya palats. I alla fall för hockey. Men arenan är naturligtvis svårslagen när det är utsålt i ett derby mot Rögle, men det inträffar tyvärr bara två gånger en grundserievinter. Skalade jag bort allt det skulle arenan toppa den här listan.
5. Behrn Arena, Örebro
Kommentar: Fick ett lyft efter ombyggnation, men det känns som Örebro tog i för lite. De 5 500 platserna är slutsålda i princip varje hemmamatch. Hemmastödet är enormt och det ger ett högt betyg. Det mesta känns fortfarande nytt och fräscht, även om det kan bli lite trångt i gångarna när man ska sträcka på benen i pauserna. Läget är också bra, där du lätt knallar från hotellen i centrala stan till arenan. Sånt gillat jag.
4. Catena Arena, Ängelholm
Kommentar: Det var ett tag sedan jag var i Catena Arena, men den har växt efter ombyggnaden. Men känslan är att Rögle tog till i underkant, med tanke på hockeyfebern. Men å andra sidan är det perfekt att hamna precis i fas med intresset och ha utsålda hus varje match. Jag har alltid trivts i Catena Arena, även om den ligger lite avsides. Den är både tät och nära och det skapar stämning.
3. Coop Norrbotten Arena, Luleå
Kommentar: Jag var själv på plats på premiären för det berömda björngapet 1994 och jag har inte tröttnat än. Det är fortfarande den mäktigaste spelarentrén i hela SHL. Det sätter på något sätt agendan direkt från start i en arena, där publiken skapar en stämning som är svårslagen. En ombyggnationen 2006 är det dessutom en modern arena med allt man kan önska sig. En arena att trivas i.
2. Hägglunds Arena, Örnsköldsvik
Kommentar: Läge, läge, läge. Det är det vad det handlar om i Ö-vik, där arenan ligger både centralt och med sjötomt. Det höjer värdet som alla vet och vackrare placering än så här blir det inte. Dessutom på gångavstånd från de centrala delarna av stan. Det ger Hägglunds Arena en topplacering. I övrigt skiljer den sig inte mycket från många av de övriga, relativt byggda arenor som växt upp under 2000-talet.
1. Löfbergs Arena, Karlstad
Kommentar: Färjestad toppar även den här tabellen och arenan drivs lika proffsigt som laget på isen. Färjestad var en av de första klubbarna som ägde sin egen arena och det bidrar till att allt är lika välskött som på isen. Dessutom har det gett värmlänningarna överlägset störst ekonomiska muskler med 150 miljoner i eget kapital. Trivselfaktorn är alltid hög i Löfbergs Arena och läget vackert vid Klarälvens strand. Enda minus är infrastrukturen. Jag vet inte hur många gånger jag suttit i en evighetslång bilkö efter matcherna
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.