LIF i media

Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Ställbergarn skrev: fre 10 nov 2023, 09:20
Gösen skrev: fre 10 nov 2023, 09:01 Det måste vara trallvänligt och så enkelt att Wilma som ser sin första match kan hänga på. Och gå i dur så publiken inte vill skära sig i handleden redan innan match. Alla jippon är ju inte för oss redan frälsta som är där för hockeyn utan i min mening mer för att skapa återväxt.
Precis, innan man bestämmer sig för hymn eller inte hymn så måste man ju bestämma sig för vad man vill åstadkomma med den. Och visst vore väl det självklara att höja upplevelsen för hela publiken, vilket ju då diskvalificerar allt som känns lite..moll, och allt som inte är jättelätt att haka på och sjunga med i. De bästa ramsorna i klacken är ju såna som även en annan, som besöker arenan väldigt få ggr per år, ändå kan gapa med i för full halls och med gott självförtroende redan innan första perioden är över, då är de lagom lätta att lära sig.

Jag är lite klyven till humn-grejen. Det kan vara mäktigt och coolt, men samtidigt segt och nära nog pinsamt om det blir halvhjärtat. Då ser jag hellre "Leksand Leksand , det är vårat gäng" (var det med Östen med resten?) spelas när laget glider in. :lol:
Dwt vore skämskudde delux, men med en fin nostalgisk känsla.
Det spelar ingen roll vad laget heter som ni skickar hit. När Leksand är på isen åker alla på en nit.
Leksand Leksand vi ger de vad de tål. Leksand Leksand nu gör vi många mål.
:))

Kan man ens skriva en sämre text?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Några läktare använder sin hymn som sin enda uppsida, likt Rögle. Vi har ju inte behov av det kopplat till tryck och stämning. En hymn bör inte tvingas fram utan bör vara rotad i klubben på något sätt, det kan vara därför Bröder faller naturligt för många.

Finns det någon annan som skulle kunna utmana?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: fre 10 nov 2023, 10:42 Några läktare använder sin hymn som sin enda uppsida, likt Rögle. Vi har ju inte behov av det kopplat till tryck och stämning. En hymn bör inte tvingas fram utan bör vara rotad i klubben på något sätt, det kan vara därför Bröder faller naturligt för många.

Finns det någon annan som skulle kunna utmana?
Ingenting alls är i så fall ett betydligt bättre alternativ än att delar av norra stå, lite halvhjärtat försöker sjunga med så gott de kan medans sittplats skruvar på sig i tystnad och väntar på att det obekväma ska ta slut.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: fre 10 nov 2023, 11:47
Aggeman skrev: fre 10 nov 2023, 10:42 Några läktare använder sin hymn som sin enda uppsida, likt Rögle. Vi har ju inte behov av det kopplat till tryck och stämning. En hymn bör inte tvingas fram utan bör vara rotad i klubben på något sätt, det kan vara därför Bröder faller naturligt för många.

Finns det någon annan som skulle kunna utmana?
Ingenting alls är i så fall ett betydligt bättre alternativ än att delar av norra stå, lite halvhjärtat försöker sjunga med så gott de kan medans sittplats skruvar på sig i tystnad och väntar på att det obekväma ska ta slut.
Köper det. Man bör också ta hänsyn till alla med telefoner som filmar i stället för att sjunga, vilket gör den teoretiskt skrala skaran ännu skralare. Det ska inte krävas ett jippo för att gå hockey.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: LIF i media

Inlägg av Fjodor »

Gösen skrev: fre 10 nov 2023, 11:47
Aggeman skrev: fre 10 nov 2023, 10:42 Några läktare använder sin hymn som sin enda uppsida, likt Rögle. Vi har ju inte behov av det kopplat till tryck och stämning. En hymn bör inte tvingas fram utan bör vara rotad i klubben på något sätt, det kan vara därför Bröder faller naturligt för många.

Finns det någon annan som skulle kunna utmana?
Ingenting alls är i så fall ett betydligt bättre alternativ än att delar av norra stå, lite halvhjärtat försöker sjunga med så gott de kan medans sittplats skruvar på sig i tystnad och väntar på att det obekväma ska ta slut.
Exakt så! Ska det brölas ska det vara enkelt, glatt och kort. Skulle hellre höra "Tjalalalalalala vi kommer ifrån Dalarna! Tjalalalalalala å vi älskar LIF" som jag tror det skrålades i refrängen på någon "Leksands låt" av Mimikry?????? än något svårmodigt skit som håller på i evigheter.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Jag gillar Framåt masar av flera anledningar. En av dem är att den inte hänvisar till supportrarna själva. Varför sjunger de om sig själva? Borde det inte handla om laget?

Både Bröder och en sådan som Leksing tills jag dör tycks mer handla om klacken själv än om laget/klubben (i matchsituation och generellt). Jag skriver "tycks" eftersom jag inte kan kolla upp texten till den senare. Stora sångboken på superstars.nu kommer jag inte in på https://www.google.com/search?q=leksing ... s-wiz-serp

Som mycket annat.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: fre 10 nov 2023, 07:57 Ja jeeeses. Var gör krångla till det med en massa ord som ändå aldrig publiken lär sig? Själv älskar jag den enkla klackvisan Vi är masar/kullor… fin med de olika stämmorna. Tyvärr har den gått i ide sedan länge.

Men som hymn… om vi nu måste ha en sådan… hade räckt gott och väl med refrängen i Turistens klagan. Raj raj raj raj raj raj raj raj raj raj raj….
Ingen koppling alls men varför måste det vara det? 8-)
Vi har ju kopplingen till sången genom lockout-säsongen när man sjöng ramsan Raj raj raj raj raj raj Ryder! Så den tar vi!
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: fre 17 nov 2023, 10:26 Så vad säger Björn? https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... krivningen
"Skönt att få ett papper och bevis på min status”

Björn Hellkvist bryter tystnaden efter sjukskrivningen

Tomas Ros
Publicerad 10.01

ÄNGELHOLM. Björn Hellkvist har varit sjukskriven i tre veckor.

Han har valt att ligga lågt, fram till nu.

– Mitt mål är att komma tillbaka till Leksands bås, säger 46-åringen.

Den 24 oktober skickade Leksands IF ut ett pressmeddelande gällande huvudtränaren Björn Hellkvist.

”Vi låter idag meddela att Björn Hellkvist tyvärr tvingas sjukskriva sig, detta kopplat till hans tidigare sjukdomsbesvär. Sjukskrivningen, som gäller från och med i dag, är på obestämd tid.”

– Björn har under en tid kämpat hårt med sin sjukdom och har nu kommit till en punkt där hans välmående är allra viktigast, sa Thomas Johansson, general manager till hemsidan.

Leksandstränaren diagnostiserades med Parkinsons sjukdom för 14 år sedan och genomförde i somras en operation för att få bättre kontroll på sjukdomen.

Bryter tystnaden

Efter pressmeddelandet har det varit tyst runt Hellkvist och Leksand har startat en ny resa där laget leds av Charles Berglund och Mikael Karlberg som hittills inneburit fem segrar inför lördagsmatchen mot HV71.
Inför matchen mellan Rögle och HV71 fick Sportbladet en pratstund med Hellkvist i hans hemstad Ängelholm. Leksandstränaren har precis varit hos sjukgymnasten och han tackar nej till en fika med kaloririka kolhydrater.

– Kaffe tar jag gärna, men jag har inlett en hälsoresa och ska gå ned några kilo till jul så jag håller mig borta från onyttigheter. Jag har lätt för att gå upp i vikt, men lika lätt för att gå ned i vikt. Min taktik är att hålla mig borta från kolhydrater och jag väljer hellre köttbullar till frukost istället för smörgåsar, säger Hellkvist

Fått blommor – tackar för stödet

Många undrar hur Leksandstränaren mår och hur hans status är. Han har också överösts med kärlek från Leksands supportrar, främst på sociala medier.

– Jag har inte sociala medier, så det har jag inte fått till mig. Men Leksandsfans har skickat blommor till mig och det uppskattas enormt. Stort tack för det. Sedan har jag fått väldigt många sms och samtal från vänner som gett mig styrka och omtanke, säger Hellkvist.

– Min situation är oförändrad, jag är sjukskriven och ska göra en utredning inom kort hur mycket jag kan belasta mig själv. Det blir skönt att få ett papper och bevis på min status.

Siktar på återkomst

Hans mål är att komma tillbaka till Leksands bås. Att få jobba med laget och spelarna igen som han lagt ned väldigt mycket tid och engagemang på och göra det som han gjort sedan 2004 – träna och leda hockeyspelare. Men Parkinson är en lurig sjukdom med en agenda som få förstår eller kan avläsa framtidsplanerna för.

– Jag är jätteglad att Leksand går så bra nu och jag försöker följa matcherna via tv och önskar laget lycka till. Det är speciellt för mig att inte arbeta den här tiden på året och jag försöker istället engagera mig i min fru och mina döttrar, i synnerhet. Tjejerna behöver skjuts till sin fotboll, bland annat. Sedan tränar jag mycket och försöker hålla igång mitt huvud och kropp så mycket som det går för att göra det jobbigt för min sjukdom.

Under Björn Hellkvists sjukskrivning har Leksand haft Berglund och Karlberg som huvudtränare. Tidigare i veckan har man kompletterat staben med en assisterande tränare i David Printz, tidigare i Rögle
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

– Kaffe tar jag gärna, men jag har inlett en hälsoresa och ska gå ned några kilo till jul så jag håller mig borta från onyttigheter. Jag har lätt för att gå upp i vikt, men lika lätt för att gå ned i vikt. Min taktik är att hålla mig borta från kolhydrater och jag väljer hellre köttbullar till frukost istället för smörgåsar, säger Hellkvist.
Det där kan jag intyga. Avstå vitt bröd = hälften vunnet.
Andra hälften är att byta ut pasta, potatis och ris mot sallad under kortare perioder. Kött, däremot, kan man frossa i.
– Jag har inte sociala medier (...)
Gösen- och Sniperklubben. Jag har t.o.m slutat att följa supporterprofilerna.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 17 nov 2023, 11:44
Det där kan jag intyga. Avstå vitt bröd = hälften vunnet.
Andra hälften är att byta ut pasta, potatis och ris mot sallad under kortare perioder. Kött, däremot, kan man frossa i.
– Jag har inte sociala medier (...)
Gösen- och Sniperklubben. Jag har t.o.m slutat att följa supporterprofilerna.
Jag är nog lite tvärtemot där. Inte bröd men ris, pasta eller helst potatis behöver jag för att behålla en mätthetskänsla över tid. Bara kött och sallad så känner jag mig hungrig/sugen på nått efter bara några timmar.

Jag var nära Facebook en gång i tiden. Kanske 15 år sedan men tyckte jag var så sent ute så alla var ju redan vänner med varandra. Dessutom var jag övertygad om att det var en fluga som snart skulle bli ihjälsmälld.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: fre 17 nov 2023, 12:06
Sniper skrev: fre 17 nov 2023, 11:44
Det där kan jag intyga. Avstå vitt bröd = hälften vunnet.
Andra hälften är att byta ut pasta, potatis och ris mot sallad under kortare perioder. Kött, däremot, kan man frossa i.
– Jag har inte sociala medier (...)
Gösen- och Sniperklubben. Jag har t.o.m slutat att följa supporterprofilerna.
Jag är nog lite tvärtemot där. Inte bröd men ris, pasta eller helst potatis behöver jag för att behålla en mätthetskänsla över tid. Bara kött och sallad så känner jag mig hungrig/sugen på nått efter bara några timmar.

Jag var nära Facebook en gång i tiden. Kanske 15 år sedan men tyckte jag var så sent ute så alla var ju redan vänner med varandra. Dessutom var jag övertygad om att det var en fluga som snart skulle bli ihjälsmälld.
Precis som internet….

Håller helt med. Måste ha nåt för mättnaden.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Någon som skulle kunna lägga upp denna?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... olm-rankar
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 17:23 Någon som skulle kunna lägga upp denna?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... olm-rankar
Vilket lag har den bästa, trivsammaste och mest vackert placerade SHL-arenan?

Jag har funderat vänt och vridit och kommit fram till min dom.

Jag har en självklar etta och en lika självklar jumbo, som märkligt nog speglar SHL-tabellen idag.

Men allt ligger i betraktarens öga och för en hemmapublik finns alltid en given etta.

Men det här är min ranking.

Och du behöver inte hålla med.


14. Be-Ge Hockey Center, Oskarshamn

Kommentar: Sorry, Oskarshamn. Ni är lika frånåkta här som i tabellen. Be-Ge Hockey Center går inte ens att kalla arena och håller samma klass som laget just nu. Det finns planer på ett nytt arenabygge, men skulle laget ramla ur SHL känns det inte särskilt troligt. Det är mycket som står på spel i vinter. Men det här är en klassisk svensk ishall och ingenting annat och smålänningarna får vara glada att arenakravet skrotades av SHL samtidigt som de gick upp. Plus för den hängivna publiken, dock.

13. SCA Arena, Timrå

Kommentar: Talar vi gryta, så skulle Timrå och deras SCA Arena toppa den här rankingen. Läktarna är så branta att det är snudd på fritt fall. Och att den kallas ”Isladan” i folkmun säger en del och det kan jag förstå efter alla namnbyten. Jag får kolla varje gång, så den inte fått en ny namnsponsor. Men det är läget som fäller SCA Arena. Utkastad i en skogsglänta som ett ödetorp. Det ger ingen bra infrastruktur. Det har diskuterats att bygga en ny närmare Sundsvall, men det lär dröja.


12. Skellefteå Kraft Arena, Skellefteå

Kommentar: Skellefteås eget tempel står där det står sedan 1967, men läget är bra med gångavstånd från stan. Det gjordes en omfattande ombyggnad 2007, men jämfört med många andra av dagens SHL-arenor är det ingen höjdare. Dessutom har Skellefteå svårt att fylla arenan, hur bra laget än spelar. En tolfteplats i publikligan är inget att skryta över och det bidrar till helhetsintrycket.

11. Vida Arena, Växjö

Kommentar: Blev etta på den här listan när min gamla kollega Dick Axelsson listade SHL-arenorna häromåret, men där hållet jag inte med. Visst, det är fräscht och modernt och smart med alla restaurangplatser, men det blir samtidigt lite opersonligt. Det svaga trycket på läktarna bidrar naturligtvis, där Lakers har svårt att fylla sin arena. Jag gillar konceptet, även om det bidrar till att övriga hockey-Sverige vänder Växjö ryggen.


10. Saab Arena, Linköping

Kommentar: Är fortfarande en väldigt fin arena, även om det gjordes sina missar när den byggdes. Som omklädningsrum till bortalagen till exempel. Men nyhetens behag har lagt sig efter Clubens bottenharvande och missade slutspel de senaste åren. Stämningen har blivit därefter. Men nu kan jag ana en ny epok, där laget spelar bättre och publiken börjat komma tillbaka. Det finns möjligheter att klättra inför nästa ranking.


9. Scandinavium, Göteborg

Kommentar: Det är inte mycket som slår ett fullsatt Scandinavium, men då handlar det mer om publiken än om själva arenan. Men det som en gång kallades norra Europas modernaste och största inomhusarena fyllde 52 i år och vi kan stryka både ”modernaste” och ”största”. Nu är en nu arena på gång och det förstår jag, då vi i sanningens namn talar ett gigantiskt plåtskjul. Men läget är bra. Nästan mitt i stan.


8. Tegera Arena, Leksand

Kommentar: Jag minns när jag var på den sista matchen som spelades i gamla Leksands Ishall och förvandlingen från lada till arena är monumental. Och ingen annan arena ligger så mitt i byn som Tegera Arena. Den är till och med granne med kyrkan. Jag gillar den lugna färgsättningen inne i arenan och en hemmaklack som håller världsklass. Och här är det bara hockey som gäller och inget storstadsbrus kring arenan. Efter matcherna är det bara att ge sig hem igen i natten.


7. Husqvarna Garden, Jönköping

Kommentar: Husqvarna Garden är inte bara en arena, utan har blivit ett modernt komplex med massor av rinkar och isyta för klubbens samtliga lag. Läget är också bra där vid E4:an, med massor av parkeringsplatser och lätt att ta sig till. Och trots att det gått knackigt den här säsongen är det nästan alltid fullt. Men HV71 är långt efter klubbar som Växjö och Rögle när det gäller faciliteter runtomkring, restauranger och pubar med mera. Det drar ner betyget.


6. Malmö Arena, Malmö

Kommentar: Det här är Sveriges mest imponerande arenabygge och det som mest liknar en NHL-arena. Men Percy Nilsson tog i lite för mycket när han byggde sitt nya palats. I alla fall för hockey. Men arenan är naturligtvis svårslagen när det är utsålt i ett derby mot Rögle, men det inträffar tyvärr bara två gånger en grundserievinter. Skalade jag bort allt det skulle arenan toppa den här listan.


5. Behrn Arena, Örebro

Kommentar: Fick ett lyft efter ombyggnation, men det känns som Örebro tog i för lite. De 5 500 platserna är slutsålda i princip varje hemmamatch. Hemmastödet är enormt och det ger ett högt betyg. Det mesta känns fortfarande nytt och fräscht, även om det kan bli lite trångt i gångarna när man ska sträcka på benen i pauserna. Läget är också bra, där du lätt knallar från hotellen i centrala stan till arenan. Sånt gillat jag.


4. Catena Arena, Ängelholm

Kommentar: Det var ett tag sedan jag var i Catena Arena, men den har växt efter ombyggnaden. Men känslan är att Rögle tog till i underkant, med tanke på hockeyfebern. Men å andra sidan är det perfekt att hamna precis i fas med intresset och ha utsålda hus varje match. Jag har alltid trivts i Catena Arena, även om den ligger lite avsides. Den är både tät och nära och det skapar stämning.


3. Coop Norrbotten Arena, Luleå

Kommentar: Jag var själv på plats på premiären för det berömda björngapet 1994 och jag har inte tröttnat än. Det är fortfarande den mäktigaste spelarentrén i hela SHL. Det sätter på något sätt agendan direkt från start i en arena, där publiken skapar en stämning som är svårslagen. En ombyggnationen 2006 är det dessutom en modern arena med allt man kan önska sig. En arena att trivas i.


2. Hägglunds Arena, Örnsköldsvik

Kommentar: Läge, läge, läge. Det är det vad det handlar om i Ö-vik, där arenan ligger både centralt och med sjötomt. Det höjer värdet som alla vet och vackrare placering än så här blir det inte. Dessutom på gångavstånd från de centrala delarna av stan. Det ger Hägglunds Arena en topplacering. I övrigt skiljer den sig inte mycket från många av de övriga, relativt byggda arenor som växt upp under 2000-talet. 

1. Löfbergs Arena, Karlstad

Kommentar: Färjestad toppar även den här tabellen och arenan drivs lika proffsigt som laget på isen. Färjestad var en av de första klubbarna som ägde sin egen arena och det bidrar till att allt är lika välskött som på isen. Dessutom har det gett värmlänningarna överlägset störst ekonomiska muskler med 150 miljoner i eget kapital. Trivselfaktorn är alltid hög i Löfbergs Arena och läget vackert vid Klarälvens strand. Enda minus är infrastrukturen. Jag vet inte hur många gånger jag suttit i en evighetslång bilkö efter matcherna
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.