Tränarna

Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Tränarna

Inlägg av Uffe88 »

Bra spaningar!

Jag tycker det ska bli spännande med Printz, någon utanför våran organisation med influenser från våra konkurrenter.

Dock är jag också orolig för att det blir för bekvämt...

Där hoppas jag att CB kliver fram som en ledare och med det yttersta ansvaret, för det måste väl ändå varit med i diskussionerna utifrån BHs status inför säsongen?

CB har ändå rattat b.la Timrå rätt bra resultat
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Tränarna

Inlägg av Einar Berg »

CMB skrev: lör 11 nov 2023, 23:14 Jag vill se Kalmars tränare Viktor Tuurala i LIF så snabbt som möjligt, gärna från igår. Våga ta chansen LIF! Som forwardsansvarig till att börja med, sen om det levereras bra så även som huvudtränare. I de fåtal intervjuer jag sett med honom så ger han ett väldigt avigt/speciellt intryck - i alla fall på mig - som initialt kanske inte är det bästa. Men hans hockey! Ung. Tycks mig mycket målmedveten. Vad hans relativt sett begränsade spelare utför individuellt och kollektivt är både underhållande och offensivt framgångsrikt. Det verkligen syns att spelarna även får detaljträning. Trots en typ halv div1-trupp så är det bara Björklöven, Brynäs, och AIK som gjort fler mål.

Tuurala i tränarstaben och jag skulle tycka att det blev riktigt intressant och kul att följa LIF igen!
Absolut inte Tuurala. Han hade noll förtroende i båset när han var i Väsby. Känner en som spelade där då. En av dem som fick spela mycket. Glöm inte att han fick sparken och ersattes av Mats Lusth...
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Tränarna

Inlägg av CMB »

Einar Berg skrev: sön 12 nov 2023, 20:42
CMB skrev: lör 11 nov 2023, 23:14 Jag vill se Kalmars tränare Viktor Tuurala i LIF så snabbt som möjligt, gärna från igår. Våga ta chansen LIF! Som forwardsansvarig till att börja med, sen om det levereras bra så även som huvudtränare. I de fåtal intervjuer jag sett med honom så ger han ett väldigt avigt/speciellt intryck - i alla fall på mig - som initialt kanske inte är det bästa. Men hans hockey! Ung. Tycks mig mycket målmedveten. Vad hans relativt sett begränsade spelare utför individuellt och kollektivt är både underhållande och offensivt framgångsrikt. Det verkligen syns att spelarna även får detaljträning. Trots en typ halv div1-trupp så är det bara Björklöven, Brynäs, och AIK som gjort fler mål.

Tuurala i tränarstaben och jag skulle tycka att det blev riktigt intressant och kul att följa LIF igen!
Absolut inte Tuurala. Han hade noll förtroende i båset när han var i Väsby. Känner en som spelade där då. En av dem som fick spela mycket. Glöm inte att han fick sparken och ersattes av Mats Lusth...
Med all respekt för din polare så vidhåller jag min åsikt. Man kan ju vända på det också: han tog upp Väsby från ettan till HA, och nu har han tagit upp Kalmar från ettan till HA. Trots sin relativt unga ålder. Och Kalmar har hittills i alla fall gjort det över förväntan. Jag ser vad jag ser vad gäller hockeyn och vad spelarna strävar efter att göra. Jag gillar!
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Tränarna

Inlägg av Einar Berg »

CMB skrev: sön 12 nov 2023, 22:27
Einar Berg skrev: sön 12 nov 2023, 20:42
CMB skrev: lör 11 nov 2023, 23:14 Jag vill se Kalmars tränare Viktor Tuurala i LIF så snabbt som möjligt, gärna från igår. Våga ta chansen LIF! Som forwardsansvarig till att börja med, sen om det levereras bra så även som huvudtränare. I de fåtal intervjuer jag sett med honom så ger han ett väldigt avigt/speciellt intryck - i alla fall på mig - som initialt kanske inte är det bästa. Men hans hockey! Ung. Tycks mig mycket målmedveten. Vad hans relativt sett begränsade spelare utför individuellt och kollektivt är både underhållande och offensivt framgångsrikt. Det verkligen syns att spelarna även får detaljträning. Trots en typ halv div1-trupp så är det bara Björklöven, Brynäs, och AIK som gjort fler mål.

Tuurala i tränarstaben och jag skulle tycka att det blev riktigt intressant och kul att följa LIF igen!
Absolut inte Tuurala. Han hade noll förtroende i båset när han var i Väsby. Känner en som spelade där då. En av dem som fick spela mycket. Glöm inte att han fick sparken och ersattes av Mats Lusth...
Med all respekt för din polare så vidhåller jag min åsikt. Man kan ju vända på det också: han tog upp Väsby från ettan till HA, och nu har han tagit upp Kalmar från ettan till HA. Trots sin relativt unga ålder. Och Kalmar har hittills i alla fall gjort det över förväntan. Jag ser vad jag ser vad gäller hockeyn och vad spelarna strävar efter att göra. Jag gillar!
Han är nog ok på Div1/Allsvensk nivå. Glöm inte att båda lagen Tuurala har gått upp med har fått friplatser... ;) Först Väsby sedan Kalmar. Så ifall de andra klubbarna hade skött sin ekonomi, så kanske Viktor inte hade varit i allsvenskan... Men vi måste sikta högre än Tuurala. Känns som att denna diskussion är onödig, då Printzen är klar. :)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Tränarna

Inlägg av Sniper »

Hockeysäsongen är i fullt sjå. Frölunda har vunnit tre raka matcher och ligger femma i SHL. Men Roger Rönnberg mår inte så bra, berättar han för kvällstidningen.
– Grejen är så här med elitidrott, jag tror inte att det finns någon tränare ute i Sverige som går runt och mår jättebra under säsong. Det är ett sådant stort ansvar att vara i det här och alla har ambitioner. I den här strävan att göra allt för att vi ska vinna – det är ett konstant sjukdomstillstånd som man liksom får hålla i schack. Och ändå kunna balansera upp så att man kan ha energi och vara positiv på sitt jobb och bygga tro i spelarna att vi gör rätt saker.
Rönnberg fortsätter:
– Men elitidrott och må bra, det spelar ingen roll om du pratar med Charlotte Kalla eller Ingemar Stenmark eller oss som håller på med hockey – jag tror inte att man mår bra. Eller att man behöver må bra för att göra ett bra jobb. Det viktigaste är just det, att göra ett bra jobb. Det är inte för alla och det är inte nyttigt. Men det är inte heller syftet. Syftet är att vinna https://www.sportbibeln.se/hockey/roger ... -inte-bra/
Rönnberg är annars en av tränarna där det inte syns. Många andra ser slitna ut en bit in i säsongen. Jag minns särskilt Roger Melins förvandling 2019-20. Minuterna före nedsläpp i premären var han glad, solbränd och nästan smal. En tid senare: plågad, blek och svullen. Tio år äldre på tio omgångar.

Ett annat exempel är Pelle Hånberg:
– Det var perioder när det var riktigt tufft. En dag i november gick jag rakt in på toaletten och spydde. Jag mådde hur kasst som helst. Jag var inte sjuk. Det kom bara inifrån. Det var en sådan press! Det är svårt att beskriva, men där kände man: "wow". Jag ska igenom det här. Men det var tufft, säger han https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... toaletten/
* * *

För övrigt är det olyckligt att få verkar ha tillgång till Hockeysveriges låsta artiklar och kan klistra in https://hockeysverige.se/2023/11/13/sa- ... eksand-shl
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Tränarna

Inlägg av Sundsvalll »

Någon som jag tycker ser spännande ut som jag nog skulle vilja prova Daniel Hermansson för ora gör det tyvärr bra med han som tränare
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Tränarna

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... arna-i-jvm/
Vilka spaningar har ni egentligen gjort under hockeyåret 2023? Lyft fram något som stuckit ut eller något som du har lagt på minnet från det gångna året.
JOHAN SVENSSON

– Inom hockeyn summerar vi saker på våren och är mitt inne i säsongen när ett nytt år träder in, så det är egentligen rätt ointressant.

Noterade dock i TV4 att Marcus Sylvegård är den som gjort flest poäng under kalenderåret 2023. Detta i en bottenklubb (Malmö) och i ett topplag (Växjö) under två olika säsonger. För mig är det ett tydligt tecken om något på att Sylvegård är redo för att ta större kliv nästa säsong. Får han inte NHL nu, så får han det aldrig. Men det får han, så grattis till att 2024 blir året då du tystat alla dina tvivlare, Marcus Sylvegård.

ADAM JOHANSSON

Drar till med något oväntat: Borde Challe Berglund utses till kalenderåret 2023:s tränare? Han klev in i HV71 tillsammans med Johan Lindbom i våras och plötsligt spurtade HV ifrån kvalplatserna och landade på säker mark efter att ha varit totalt uträknade i början av året. I höst har han tillsammans med en annan Challe i Leksands bås hjälpt masarna till en topplacering efter en stökig sommar med styrelsekaos och ett (tillfälligt) farväl av Björn Hellkvist som Leksands huvudtränare i höstas. Resultatmässigt är det endast Jörgen Jönsson och Mattias Karlin som kan mäta sig med Berglund, och han har dessutom lyckats i två olika klubbar.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Wittgenstein skrev:
ADAM JOHANSSON
Drar till med något oväntat: Borde Challe Berglund utses till kalenderåret 2023:s tränare? Han klev in i HV71 tillsammans med Johan Lindbom i våras och plötsligt spurtade HV ifrån kvalplatserna och landade på säker mark efter att ha varit totalt uträknade i början av året. I höst har han tillsammans med en annan Challe i Leksands bås hjälpt masarna till en topplacering efter en stökig sommar med styrelsekaos och ett (tillfälligt) farväl av Björn Hellkvist som Leksands huvudtränare i höstas. Resultatmässigt är det endast Jörgen Jönsson och Mattias Karlin som kan mäta sig med Berglund, och han har dessutom lyckats i två olika klubbar.
...Lite intressant historik...

Är det just Challe "festfixaren" Berglund som till sist ändå skall sluta cirkeln....
Senast ett guld bärgades och delades ut i just Leksand.
Då var Charles "glädjespridaren" Berglund inblandad och en del av det.

Spelarna med flest Sm-Guld sen starten av Elitserien år 75/76.
.....5st spelare som sticker ut.....med 5st SM-Guld var.
1. **Charles Berglund** 5guld med Djurgården ("Kocken" i köket med framgångs receptet i fickan)
1. Mikael Johansson 5guld med Djurgården
1. Jörgen Jönsson 5guld med Färjestad
1. Peter Nordström 5guld med Färjestad
1. Martin Lundberg 5guld med Skellefteå/Växjö

Senaste guldet som delades ut i gamla Leksands Isstadion...
Var alltså säsongen 89/90....
När Djurgården spelade hem SM-Guldet i match 4 i just Leksand...
Och Challe Berglund var därmed med och "stal lite Leksands Guld" det året.
Det är därmed dax för han att föra det tillbaka till rätt klubb och göra rätt för sig nu.

89/90 Serie-Tabellen
1 Djurgårdens IF 40 24 5 11 162-124 +38 53p
2 Leksands IF 40 25 2 13 204-151 +53 52p

89/90 Finalen
12 mars 1989: Djurgårdens IF-Leksands IF 4-5
14 mars 1989: Leksands IF-Djurgårdens IF 1-4
16 mars 1989: Djurgårdens IF-Leksands IF 5-3
19 mars 1989: Leksands IF-Djurgårdens IF 1-6
(Djurgårdens IF svenska mästare med 3-1 i matcher)

I finalen blev det en match mellan Djurgårdens defensiva kvaliteter och Leksands fruktade offensiv.
Leksand, med stjärnor som Magnus Svensson, Robert Burakovsky och Jonas Bergqvist, hade ett kraftigt mentalt övertag på Djurgården inför finalen.
Och inte blev det mindre efter seger i den första finalmatchen i Globen. Segern var Leksands femte raka mot Djurgården under säsongen.
Det blev dock inte fler. Rolf Ridderwall vann målvaktskampen mot Peter Åslin.

Resultaten under grundserien:
2/10 DIF 2-6 LIF
11/12 LIF 5-1 DIF
29/12 LIF 5-1 DIF
9/2 DIF 5-7 LIF

Den 19 mars 1989 är en milstolpe i Djurgårdens historia.
Nu berättar spelarna som var med i finalserien.

Charles ”Challe” Berglund
– Som Lasse Falk sa ”Har du inte tillräckligt bra lag så spelar det ingen roll vem som står i båset”.
Det ligger mycket i vad Lasse sa. Vi hade ett förbannat bra lag framförallt 1989 och 1990.

Rolf Ridderwall:
– Vi hade torskat flera raka matcher mot Leksand fram till och med första finalen. Det blev nog lite guldfrossa i Dalom då.
Sedan jobbade vi ner ett grymt bra Leksand, något som jag idag kan vara stolt över.
Jag kommer ihåg att det blev tystare och tystare i hallen under fjärde finalen vartefter vi gjorde mål på mål.
– Vår fokusering som lag och var enskild spelare var grym samtidigt som vi, precis som Leksand, hade ett kanonlag.

Christian Due-Boje:
– Dels var vi ett jäkla skönt gäng och vi hade ju ”Putte” Carlsson och Lasse Falk som tränare. ”Putte” sa vid något tillfälle ”Du vinner ingenting utan att ha bra spelare med i laget”. Så var det verkligen. Vi hade en bra mix av spelare, unga, gamla, offensiva, defensiva och så vidare.
– Jag kommer ihåg att träningarna ibland kunde vara tuffare än matcherna. Speciellt då vi spelade 1-3-1 mot varandra på tvåmålet.

Kenneth Kennholt:
– Vi fick en fördel när vi började vända finalserien samtidigt som jag tror att dom blev lite tagna på sängen. Dom hade nog redan räknat hem det där guldet. Leksand hade också ett fantastiskt bra lag med bland andra (Jonas) Bergqvist och ”Sigge” (Magnus Svensson).

Thomas Eriksson:
— En stor anledning till framgångarna ska tillskrivas Ingvar ”Putte” Carlsson. Han hade en otrolig känsla för att skapa trivsel i laget. Sedan hade vi självklart en mycket bra stomme med väldigt bra spelare som stannade kvar i laget år efter år vilket gav en väldigt bra kontinuitet i laget.
— En annan anledning till framgångarna var hur Lasse Falk utvecklade det här 1-3-1 systemet som övriga lag hade så svårt att spela mot.

Jan Viktorson
– Tommy Boustedt, Lasse” Falk och ”Putte” Carlsson var nya som tränare och satte sin prägel på laget rent taktiskt. Vi lärde oss tänka hockey över hela banan. Det gick delvis ut på att vi inte skulle behöva jaga ihjäl oss i defensiven utan spela smart så vi hade energi kvar till då vi hade puck.

Kenta Nilsson
– Det var faktiskt jäkligt kul att träna och spela i en toppliga igen efter det att jag varit i Italien.
Djurgården hade Ridderwall, Garpenlöv, Södergren, ”Challe” och en massa bra andra killar.
– Jag fick en jäkla kick av att spela med det här laget och lyckades med det mesta den säsongen.

Lasse Falk
– Jag kommer också så väl ihåg morgonen efter vi hade vunnit SM-guld över Leksand i finalen.
Det här är ett högt betyg till ”Putte”. På den tiden bodde jag på Sturegatan. Han ringer mig åtta på morgonen.
Jag susade fortfarande lite i säven. ”Kan vi ses på cafét i hörnet Sturegatan och Karlavägen om en kvart?”
Det första ”Putte” säger då vi fått in kaffet är ”Lasse, hur i helvete ska vi vinna nästa år igen?”.
– Det var aldrig så som man kan höra idag att man blir mätt då man vunnit.
Jag visste bara ett svar på ”Puttes” fråga och det var att vi skulle träna bättre, hårdare och noggrannare.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Tränarna

Inlägg av Wittgenstein »

Jag har ett vagt minne av att Challe Berglund, när det begav sig, brukade påtala att hans hustru var leksing. Är han fortfarande gift med samma kvinna tro?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Hade inte Björn Hellkvist lämnat båset i Leksand….
Hade vi kanske kvalspelat…..och riskerat att åkt ur….

Som Sanny Lindström skrev här den 27 januari….
Sedan Charles Berglund tog över huvudansvaret efter det att Björn Hellkvist sjukskrev sig i slutet på oktober.
Har poängsnittet i Leksand gått från 1,09 till 2,13 poäng per match vilket är en remarkabel utveckling.
Charles Berglunds betydelse som headcoach i Leksand har betytt otroligt mycket för detta lags framfart i serien.

Efter den artikeln….
Charles poängsnitt sjunkit lite….då vi torskat mot nu både Frölunda och Skellefteå….
Dock vann vi den just 27nde mot Färjestad efter att artikeln skrevs.

Hade det tränarskiftet inte skett…
Så hade vi då kunnat vart inblandat i streckstriden nu…..
Det små marginaler…

1. Växjö 1,95
2. Färjestad 1,85
3. Skellefteå 1,77
4. Frölunda 1,77
5. Linköping 1,72
6. Timrå 1,68
7. Luleå 1,62
8. Örebro 1,31
9. Malmö 1,26
10. Rögle 1,25
11. Modo 1,21
12. ***Björn Hellkvists Leksand 1,09****
13. HV71 1,08
14. Oskarshamn 0,82

*** 1,72 i nuläget på Leksand…. Berglunds+Hellkvists siffror sammanslagna…..
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Tränarna

Inlägg av Gösen »

Hypotetiskt såklart.

Efter bara 12 omgångar så svänger ju snitt poängen rätt snabbt. Tre omgångar tidigare hade vi ett snitt på 1,44. Då vi inledningsvis vann två, förlorade två.

Även Roger Rönnberg hade rätt mediokra siffror före jul. Den trenden vände man utan tränarbyte.

Med det sagt så hade det nog inte gått bättre med Björn kvar så det blev bra och absolut ska Challe hyllas på den fronten men om det, eller hurvida det gått lika bra med Björn vet vi däremot ingenting.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Tränarna

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: fre 02 feb 2024, 12:30 Hypotetiskt såklart.

Efter bara 12 omgångar så svänger ju snitt poängen rätt snabbt. Tre omgångar tidigare hade vi ett snitt på 1,44. Då vi inledningsvis vann två, förlorade två.

Även Roger Rönnberg hade rätt mediokra siffror före jul. Den trenden vände man utan tränarbyte.

Med det sagt så hade det nog inte gått bättre med Björn kvar så det blev bra och absolut ska Challe hyllas på den fronten men om det, eller hurvida det gått lika bra med Björn vet vi däremot ingenting.
Det har väl diskuterats ett antal hyllmeter om det där på diverse forum då det även var andra saker som föll in i samband med tränarrokaden. Lindholm tillbaka från avstängning t.ex. Att det är just bytet Hellqvist till Challe som ligger bakom behöver inte ha någonting med saken att göra utan just att det var en händelse som fick laget att gå samman. Hade det varit någon annan ledare som fått hoppat av pga liknande orsak hade vi kanske haft samma utfall, det vet vi inte så jag skulle inte vilja tillskriva förändringen Challe eller någon annan individ för den delen. Man har gjort det som lag och sedan har Challe varit en stor del av det både före och efter han blev huvudtränare.

Det är så lätt att se mönster överallt. Mönster som kanske inte ens finns. Carter Ashton kom tillbaka efter en seger på bortaplan mot Färjestad. Sedan dess har vi förlorat två raka och det kan bli fler. Är det hans fel?
Pain is temporary, glory is forever
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Tränarna

Inlägg av Uffe88 »

Är rätt säker på att det hade gått sämre med BH,men det är BHs spelsystem vi ser resultatet av. BH är med andra ord en stor anledning till att det ser ut som det gör.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Tränarna

Inlägg av Wiborg »

Uffe88 skrev: fre 02 feb 2024, 13:04 Är rätt säker på att det hade gått sämre med BH,men det är BHs spelsystem vi ser resultatet av. BH är med andra ord en stor anledning till att det ser ut som det gör.
Jag är benägen om att hålla med om att Challe har ett bättre resultat än jag tror att Hellqvist hade lyckats med, men man ska inte göra det för enkelt för sig och tro sig veta att det är på ett visst sätt och kalla det som någon typ av fakta.
Pain is temporary, glory is forever
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Tränarna

Inlägg av Lillgud »

Igår från hockeynews…
Anton Axelsson som hade Berglund som tränare 3år i Timrå.

Mer hyllningar till Challe Berglund….

Leksand har levererat på en nivå jag inte trodde på vilket gör mig än mer imponerad!
Jag själv hade honom som tränare under tre år och har inget ont att säga om honom.

Han var en rak och tydlig tränare och man märkte att han hade gått i Lasse Falks skola. Med det menar jag defensiven först så får det andra komma sen. Även om han hade lite "management by fear" (som han också lärde sig från "Falken") så var han aldrig elak utan ville få ut det bästa av laget och det var hans sätt att göra det på.

Vad jag för höra idag är att han inte alls kör på samma linje utan är en mycket "snällare" tränare

Det funkar inte på samma sätt idag att ha den "approachen" till spelarna utan du måste stryka dem lite mer medhårs.

Vilket Challe verkar anammat.

Sen tycker jag det är fantastiskt kul att han valt att komma tillbaka till hockeyn igen. Han är en otroligt kompetent hockeyperson.

Det jag lärde mig mest av Challe var hans kravställning. Visst, jag kunde göra ett par bra matcher men han var hela tiden på mig att det är en lång säsong och det räcker inte att göra ett par bra matcher. Vilket jag bar med mig resten av karriären. Att han har fått samman Leksand, ihop med Mikael Karlberg och resten av ledarteamet, har faktiskt förvånat mig en aning. Jag trodde Leksand skulle bli ett sämre lag under säsongen och trodde mer att de inte riktigt hade bredden för att lyckas så pass bra som man gjort.

Kan det ha med Challe Berglund att göra?
JA, jag tror faktiskt det

Även om han själv inte hyllar sig i media osv så tror jag att med hans erfarenhet och ihop med Karlberg , har fått spelarna att komma samman och tro på det man gör. Vilket är otroligt viktigt i hockey. Att alla drar åt samma håll oavsett om man tycker tränaren är en idiot eller inte.

Det jag gillade med Challe var att han var rätt tuff på isen men kunde lika gärna bjuda på en öl senare på kvällen.

Han har själv en gedigen meritlista, som inte går att bortse från, och det är ingen tillfällighet att han har alla dessa medaljer som han har.

Sen behöver inte det betyda att man är den bästa tränaren för det.
Men just nu så tror jag han är helt rätt man för Leksand och jag tror att han själv är fullt medveten om det

Blir Leksand ett lag att räkna med till våren? Ja! Tidigare har jag hela tiden hävdat (som jag nämnde innan) att de bör sjunka neråt i tabellen. Jag lägger mig nu platt och måste erkänna att Leksand blir ett lag att räkna med i vår. Jag tror dock inte att de går hela vägen till SM-guld. Men visst fan hade det varit kul om de gjorde det. Med tanke på alla motgångar de varit med om genom åren så hade jag önskat dem mer framgångar.

Och med Challes erfarenhet som tränare men framförallt som spelare så kan det här bära dem väldigt långt.