Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: ons 24 sep 2025, 20:34
Wittgenstein skrev: ons 24 sep 2025, 20:01

Ge uppdraget till en oberoende utredare (ja Gösen, detta är faktiskt inte ett jobb för någon av dina grannar). Det kanske kostar en slant men farsen kan inte fortgå i det evinnerliga!

Varför skulle det inte kunna vara det?
Till vilken del av världen behöver man vända sig för att få tag i den extrema? kompetensen?

Det är ju dessutom en av de enklaste utredningar att skriva ner. Vill någon vaska pengar så kan jag gladerligen ta emot dem för att berätta en av de mest illa dolda hemligheter som inte finns.

Det handlar inte alls om kompetens. Det förstår du väl hur det snart skulle presenteras på nån trottoarbitsliknande blogg... "Jaså han Gösen ska göra utredningen, han är ju polare med X och svärson till Y, gift med systern till Z och spelar regelbundet golf med Å. Då vet man ju hur han kommer framställa det hela...". I detta fall får inte Caesars fru misstänkas.
Och om utredningen nu är så enkel, berätta för oss! Berätta varför vi hamnar här gång på gång! Berätta varför vi aldrig lär oss! Berätta varför du inte redan för länge sedan visste vad klockan var slagen och delgav oss medresenärer vart vi var på väg, om det nu är världens enklaste sak. Jag har läst Wittgenstein (den riktiga) och ibland framstår hans alster som lättlästa sidan i jämförelse med att begripa den där föreningen, om du frågar mig. Men jag är väl korkad då.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: ons 24 sep 2025, 22:22

[, om du frågar mig.

Om du frågar mig så går det att koka ner till några lättbegripliga rader.
Och jag ska göra det så du förstår (om du nu vill förstå). Men det får bli i eftermiddag. För nu ska jag dricka kaffe.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Kanske någon typ av vitbok över dom senaste 50 årens ekonomiska äventyren. Kanske skulle ses positivt av sponsorer och fordringsägare?

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: tor 25 sep 2025, 06:28
Wittgenstein skrev: ons 24 sep 2025, 22:22

[, om du frågar mig.

Om du frågar mig så går det att koka ner till några lättbegripliga rader.
Och jag ska göra det så du förstår (om du nu vill förstå). Men det får bli i eftermiddag. För nu ska jag dricka kaffe.

Va? Kaffe dricker man väl samtidigt som man är här inne, åtminstone den här tiden på dygnet.
Jag ser med spänning fram mot dina rader :)

(själv tror jag förhållandet okunskap/yttre omständigheter 25/75 är det som ligger bakom)

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Leksands IF skapar värde långt bortom isen. En ny rapport framtagen av Grant Thornton i samarbete med Svenska Hockeyligan (SHL) och Leksands IF, visar att klubbens totala samhällsvärde för säsongen 2024/2025 uppgår till 297 miljoner kronor. Rapporten ger en helhetsbild av föreningens positiva och negativa påverkan på människor, samhälle och miljö.
https://www.leksandsif.se/article/tueat34-30ead/view

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: ons 24 sep 2025, 20:01

Hur undviker vi att hamna där igen? Hur har andra klubbar arbetat för att undvika ekonomiska katastrofer? (Här kommer det komparativ in, hur kommer det sig t.ex. att FBK är rika som troll och vi fattiga som kyrkmöss?).

Om vi börjar i den här ändan då den är hela problematiken och hela lösningen samtidigt så har de klubbar som är mest framgångsrika vid sidan av isen vilket också skapar möjlighet på isen en gemensam röd tråd. Man väljer kompetent folk som brinner för föreningen och låter dem arbeta långsiktigt.

Blickar man tillbaka de senaste 25 åren sedan arenan kom på plats har vi haft oändligt många VDs, styrelseordförande, ledarmoter, ekonomichefer och tjänstemän. Som Stjärnan säger handlar det om 25% okunskap då säkert en av fyra varit okompetenta uppgiften. Men. Vi har också haft många kompetenta ledare som hyllats på andra arbetsplatser. Man bör redan här alltså kunna ta bort ekvationen att vi ständigt haft inkompetent ledarskap och styrning.

Så om vi ständigt bytt ut alla dessa både kompetenta och inkompetenta personer. Vad är då Konstanten?

Den enda konstant med tillräcklig maktfaktor att ständigt få styrelser och VDs att avgå är Stjärnans yttre omständigheter som hela tiden cirkulerar kring föreningen. Ett gäng där de flesta vill föreningen väl även om en del bryr sig mer om egen vinning. Ett gäng som historiskt inte haft några problem med att hitta och placera egna spelare i laget och kallat det sponsring fast det kostat föreningen minst det dubbla, ibland tredubbla. Ett gäng som inte dragit sig för att kalla VD eller styrelseordförande till möten och sagt ; det är du eller våra pengar. Mest klassiska är väl Håkan Åman som direkt efter ett sådant möte tömde sitt skrivbord och åkte hem. Farligast i det gänget är ett par som ser LIF som vilket företag som helst och en eventuell konkurs som potentiellt lukrativt.

Så vad som satt oss i samma situation gång på gång är dyra värvningar oavsett om det ges sken av att det betalas av någon annan samt ständigt bytande av de personer som ska ha övergripande kontroll.

Vi kan ta in vilka proffs som helst som kanske ser att det finns en bra kassa och hej! Vi gör en miljon i vinst trots att det är pandemi! Nu satsar vi. Tre månader senare dyker det upp några sign off kontrakt som ingen vet vad det är. Förutom då en tidigare bortkuppad ordförande som antagligen blivit bitter och skiter I vilket.

Kontinuitet är A och O. Vi kan inte hela tiden börja om på nytt med nya planer och tramsiga visioner samtidigt som vi ärver dolda fel.

Och om du inte tycker att jag varnat om detta tidigare så har du nog helt enkelt inte läst så noga vad jag skrivit till och från de senaste 15 åren.

-Ben Hogan
Jjax

Inlägg av Jjax »

Just Håkan Åman kände i alla fall jag som är långt från händelsernas centrum att han var en kanon gubbe. Han hade visioner och ideer som sträckte sig långt förbi bara ishockeyn och i mina ögon lyckades han trolla med de medlen som fanns gång på gång. Jag ser ju inte vad som sker på lokal nivå men utifrån kändes han som rätt man på rätt plats.

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tor 25 sep 2025, 16:23

Om vi börjar i den här ändan då den är hela problematiken och hela lösningen samtidigt..

Så, sammanfattat, beror Leksands IF:s ekonomiska katastrofer på:

1. Stor personalomsättning inom ledarskiktet
  2. Ett "gäng" eller "yttre omständighet" som ägnar sig åt någon sorts illasinnad påverkan
  3. Dyra värvningar

Är det vad din utredning kommit fram till?

Är inte punkt 1 delvis ett resultat av den katastrofala ekonomin? Känns ganska återkommande att folk antingen väljer att lämna eller blir tvingade att lämna för att ekonomin gått åt skogen (igen).

Punkt 2 skulle jag gärna djupdyka i, men om jag ska vara ärlig så börjat jag bli urless på denna anonyma massa av illasinnade som enligt legenden kretsar kring LIF. Aldrig namngiven, men alltid närvarande. Likt ondskan ruvar i skogarna som omgärdar Twin Peaks så omgärdar denna massa LIF. Och har alltid gjort det. Är det samma människor som alltid utgjort massan borde de rimligen närma sig 90.

Punkt 3. Att dyra värvningar, iaf om de är FÖR dyra leder till dålig ekonomi fattar nog t.o.m. valfri deltagare i Lyxfällan (och då menar jag tv-programmet). Frågan är väl snarare varför de blir för dyra, och värvar verkligen LIF dyrare än andra SHL-lag?

Din snabbutredning får inte något toppenbetyg i mitt remissvar, den saken är säker.

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Det ger ändå inte svar på varför vi på 80 talet hade dåligt ställt. Men visst öst kostade oss rejält på 90 talet med sina affärer som sportchef. Så det finns många ingångar på vad som orsakat där vi är nu.
Grunden är att vi alltid försökt shoppa för pengarna vi inte har.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tor 25 sep 2025, 17:28
Gösen skrev: tor 25 sep 2025, 16:23

Om vi börjar i den här ändan då den är hela problematiken och hela lösningen samtidigt..

Så, sammanfattat, beror Leksands IF:s ekonomiska katastrofer på:

1. Stor personalomsättning inom ledarskiktet
  2. Ett "gäng" eller "yttre omständighet" som ägnar sig åt någon sorts illasinnad påverkan
  3. Dyra värvningar

Är det vad din utredning kommit fram till?

Är inte punkt 1 delvis ett resultat av den katastrofala ekonomin? Känns ganska återkommande att folk antingen väljer att lämna eller blir tvingade att lämna för att ekonomin gått åt skogen (igen).

Punkt 2 skulle jag gärna djupdyka i, men om jag ska vara ärlig så börjat jag bli urless på denna anonyma massa av illasinnade som enligt legenden kretsar kring LIF. Aldrig namngiven, men alltid närvarande. Likt ondskan ruvar i skogarna som omgärdar Twin Peaks så omgärdar denna massa LIF. Och har alltid gjort det. Är det samma människor som alltid utgjort massan borde de rimligen närma sig 90.

Punkt 3. Att dyra värvningar, iaf om de är FÖR dyra leder till dålig ekonomi fattar nog t.o.m. valfri deltagare i Lyxfällan (och då menar jag tv-programmet). Frågan är väl snarare varför de blir för dyra, och värvar verkligen LIF dyrare än andra SHL-lag?

Din snabbutredning får inte något toppenbetyg i mitt remissvar, den saken är säker.

Det visste jag redan.
Och skrev så redan i morse.

-Ben Hogan
Jjax

Inlägg av Jjax »

Nu kan jag vara helt ute och cykla här men detta är min syn på vad som hände och har jag fel så får ni gärna rätta mig.
Men som jag förstod det så var LIF på något sätt delägare till Leksand resort under Håkan Åman tiden. Sen kom Aspemo och pratade om att man skulle satsa på kärnverksamheten. Här någonstans försvann Leksand resort och man tog över ägandet helt av arenan.
Jag fattade aldrig poängen med detta, trots att det hejades på vilt av en hel del supportrar. Som jag såg det så fanns det i resorten ett sätt att diversifiera verksamheten och tjäna mer pengar bortom hockeyn. Att själva äga arenan kände jag då var att ta på sig en underhållsskuld helt själva som skulle vara svår att brotta sig ur med bara hockeyintäkter eftersom det är svårt med massa evenemang i små städer. Medan resorten hade potential året om då med en uppsida vintertid ihop med hockeyn.
I min sanning försvann Aspemo så fort denna transaktion var klar och jag kan inte känna att han lyfte klubben på det sätt som hans cv talade om innan han kom. Kändes nästan mer som ett beställningsjobb från någon som inte ville vara med och äga arenan.Där någonstans blev arenan ett ok som hela tiden svalde pengar och som var svårt att väga upp intäktsmässigt.

Men som sagt jag kan ha helt fel i min historiebeskrivning. Men om jag har rätt så är den delen av historien något som jag har svårt att förstå.

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Jjax skrev: tor 25 sep 2025, 18:06

Nu kan jag vara helt ute och cykla här men detta är min syn på vad som hände och har jag fel så får ni gärna rätta mig.

Tack Jjax! Det där hade kunnat fungera som ett kapitel i min efterfrågade utredning. Sakligt! Förklarar eventuellt delvis dagens problem, även om vi väl gått igenom minst en rekonstruktion sedan dess. Hur går Leksand resort ekonomiskt idag? Hade det varit en kassako eller ett ekonomiskt ok?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tor 25 sep 2025, 18:56

Tack Jjax! Det där hade kunnat fungera som ett kapitel i min efterfrågade utredning.

Klart att Lillgul ska utreda.

Lillgud skrev: lör 23 nov 2024, 06:41

Som utredare skulle jag vilja ställa några väldigt `rakt på frågor´ till Jjax….

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Aspemo var ju Ejendahls val. Och om jag minns rätt hade lif såld delar av arena till bland annat till han eller om det enbart var han minns jag inte. Men kort vi fick hallen och campingen gick åt andra hållet. Det hela minns jag kändes som ett beställt arbete typ.

CMB

Inlägg av CMB »

Nu är jag inte så insatt i det här men hur många gånger har LIF gått i konkurs?

Oavsett, så kan det inte vara kul att vara Ekonomin i LIF när man ständigt levererar med marginal högsta spelarbudget i Allsvenskan, och (med något undantagsår) hög spelarbudget i SHL. Utan att få ett något som helst sportsligt tillbaka i form av stabilitet eller framgång resultatmässigt.

Företag som existerat sen 80-talet: Hur många har behövt låna pengar eller krishantera verksamheten under dessa år? För att spara utrymme kanske det är bättre att nämna företag som obehindrat i sol utan solkurvor åkt längs rälsen enligt tidtabell. Dessutom: LIF är inte ett företag. Det är en idrottsförening som här och nu vill göra sitt bästa för att vinna. Och det kan slå fel, särskilt när resultatet inte går vägen. Vi åkte ur, 40 miljoner minus i tv-intäkter, tack och bock.

LIF överlever tack vare lokal kompetens (kompetens...well.. herregud, vi snackar ekonomi, är ju bara att kolla vilka matematiska medelmåttor som pluggar det på universitetet :)) ), och det lokala engagemanget. Lån, borgen, sponsring - lokalt. Skattebetalarna kan man hävda, japp, men fortfarande lokalt. Dock skulle jag bli förvånad om inte LIF har varit en vinst för just skattebetalarna. Glädje (känslor i med och motgång) och berikande av livet för många av kommunens invånare - obetalbart.

En utredning för tjugo år sen, det hade varit intressant: "Per-Olof! Nollåttan med examen från Handels - han den "kompetente" - har kommit med sin rapport. Han har många synpunkter på hur LIF har drivits genom åren. 42 sidor med facit i hand på hur man skulle gjort. Han kallar sig internationellt för Captain Hindsight!". En trepoängare sekunderna senare av PO?

Bild

Rekonstruktionen... ja, hur/vad/vem vet jag inte. Inte heller vem som drabbades. Mer än att det med största sannolikhet var lokalt. I detta fall så är jag öppen för att ta fram sågen.