Laget 25/26

Användarens profilbild
Runaway

Re: Laget 25/26

Inlägg av Runaway »

Ludde skrev: tor 16 okt 2025, 21:40

Försöker förstå mig på vad vi skulle med Wiktor Nilsson till när vi har sån bra bredd med juniorerna?

Framstår mer och mer som en värvning vi hade kunnat avstå och letat spets istället.

Han ska göra alla mål medans max är borta i 4år till.

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Ludde skrev: tor 16 okt 2025, 21:40

Försöker förstå mig på vad vi skulle med Wiktor Nilsson till när vi har sån bra bredd med juniorerna?

Framstår mer och mer som en värvning vi hade kunnat avstå och letat spets istället.

Det är något jag varit inne på tidigare. Nu när man har sett honom några matcher ser han ut som en gnuggare utan offensiv uppsida. Zaki borde flyttas upp permanent och sättas i rätt miljö och Lissel kan också användas sporadiskt. Värvningen av Nilsson kändes inte bra då och inte bra nu. Ännu ett dåligt beslut av Tjomme.

MeraSkottpåMål

Inlägg av MeraSkottpåMål »

Tror inte att varken Cehlarik, Caito och Knuts hänger med i tempot som Hedberg vill ha. Tyvärr.
Därför tror jag att Lissel, Crookes och Fred Nilsson gör det bättre rakt av.

Utan motgång, finns inte framgång.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Borde vi försöka göra oss av med diverse dyra spealare som inte presterar? Måste ju finnas flera lag som skulle vara sugna på Caito, Cehlarik, Stevens, m.fl.? Förmodligen även Veronneau men han får några matcher utan skada innan han platsar på min lista.

Fortier är den stabilare av importerna i min mening.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Dax att damma av gamla krigsplaner?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... n-masugnen

Lampa

Inlägg av Lampa »

Luc Koblar och Lissel i all ära, men man vet att matchen är förlorad på förhand när de är våra andra respektive tredjecentrar. Det håller ju liksom inte.

Visst att Östman och Karlberg har varit kassa, men någonstans har de en högre grundnivå än juniorerna nånstans inom sig.

Återuppväck Lang - Östman - Karlberg

Försök med nordamerikanska kedjan igen när Max är frisk, ge Eljas chansen med Linkan och försök väcka PC där.

Fortier - Stevens - Veronneau
Cehlarik - Eljas - Lindqvist
Lang - Östman - Karlberg
Luc Koblar - Vejdemo - Kaderli
Nilsson

Vill jag se.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Lampa skrev: sön 19 okt 2025, 08:20

(...)
Visst att Östman och Karlberg har varit kassa, men någonstans har de en högre grundnivå än juniorerna nånstans inom sig.
(...)
Fortier - Stevens - Veronneau
Cehlarik - Eljas - Lindqvist
Lang - Östman - Karlberg
Luc Koblar - Vejdemo - Kaderli
Nilsson

Går det att reklamera?

• När det gäller Östman undrar man om Tjomme ångrar att han föll för supportertrycket och svängde*.
  • Karlberg är en perfekt inhoppare. Han åstadkommer inte så mycket konstruktivt, men det är uppiggande att se någon med den farten och energin i matcher när övriga laget åker i sirap.

*Det är ett fattigdomsbevis för vårt pp att vi sätter precis allt hopp till Östmans eventuella slagskottsstim.

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Jag har suttit och kollat igenom lite siffror på Leksands IF via EliteProspects och andra statistik­sidor, och tyvärr bekräftas känslan många av oss haft ett tag.

Laget är inte dåligt byggt på papperet – men det är felbalanserat. Vi har för många spelare som är bra på att delta i speluppbyggnad och slå sista passen, men alldeles för få som faktiskt sätter dit pucken.

Statistikmässigt borde ett lag som vårt, med den truppen, ligga runt 2,0–2,2 mål per match. Ett topplag i SHL ligger snarare på 2,7–3,0. Det säger en hel del om varför vi fastnar i matcher där vi “gör rätt saker” men inte får utdelning.

Det där hänger ihop med något som kallas utebliven förstärkning – när man gör saker rätt men inte får betalt för det. Efter ett tag börjar spelarna tvivla, överarbeta situationer och tappa självförtroendet. Det syns tydligt just nu.

Vi spelar stundtals bra hockey, men utan en riktig målskytt blir det mest snygga pass och bra intentioner. Det behövs någon som kan avgöra, inte bara bidra.

Så frågan man måste ställa är: är laget byggt för att skapa målchanser – eller för att faktiskt göra mål?

För just nu känns det som vi lever i den där klassiska hockeyfällan – många kockar, snygga pass, men ingen som trycker in pucken i mål.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Hejalif skrev: sön 19 okt 2025, 12:40

Jag har suttit och kollat igenom lite siffror på Leksands IF via EliteProspects och andra statistik­sidor, och tyvärr bekräftas känslan många av oss haft ett tag.

Laget är inte dåligt byggt på papperet – men det är felbalanserat. Vi har för många spelare som är bra på att delta i speluppbyggnad och slå sista passen, men alldeles för få som faktiskt sätter dit pucken.

Statistikmässigt borde ett lag som vårt, med den truppen, ligga runt 2,0–2,2 mål per match. Ett topplag i SHL ligger snarare på 2,7–3,0. Det säger en hel del om varför vi fastnar i matcher där vi “gör rätt saker” men inte får utdelning.

Det där hänger ihop med något som kallas utebliven förstärkning – när man gör saker rätt men inte får betalt för det. Efter ett tag börjar spelarna tvivla, överarbeta situationer och tappa självförtroendet. Det syns tydligt just nu.

Vi spelar stundtals bra hockey, men utan en riktig målskytt blir det mest snygga pass och bra intentioner. Det behövs någon som kan avgöra, inte bara bidra.

Så frågan man måste ställa är: är laget byggt för att skapa målchanser – eller för att faktiskt göra mål?

För just nu känns det som vi lever i den där klassiska hockeyfällan – många kockar, snygga pass, men ingen som trycker in pucken i mål.

Ja, så har det sett ut under många år nu.
Klart TJ är ytters ansvarig men jag minns en sak han sa när han tillträdde, eller om det var pret efter, när vi just gått upp.

Han och Carnbro letade spelare som inte nödvändigtvis hade gjort mycket mål, utan efter spelare som hade haft många chanser. Skapar man bara bra chanser så kommer de kunna sätta chanserna hos oss, typ.
Sen (den lilla detaljen) att det är det vi ser nu, chanser skapas (inte de senaste matcherna men beror nog mycket på det du är inne på) men blir inget av det. Detta är ett feltänk från Carnbro och TJ från första början.

Sen vet jag inte om de har omvärderat analysen efter alla år, men en hel del talar ju inte för det direkt.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lampa

Inlägg av Lampa »

Sanny sätter huvudet på spiken gällande Cehlarik. Han kommer helt fel i denna typen av spel, det passar inte honom alls. Tyvärr.

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

När Cehlárik själv får frågan om han är mentalt tyngd säger han:

– Ja, uppenbarligen, jag lägger mycket ansvar på mina axlar. Det är en del av jobbet, en del av positionen, en del av pressen eller vad man nu vill kalla det. Jag vill prestera bättre, såklart.

Leksands lagkapten menar att det inte är mycket som stämmer på isen just nu.

– Saker och ting går inte vår väg. Vi försöker hitta sätt att skapa anfall, att fatta rätt beslut i defensiven. Jag känner att vi ibland inte har kraften att nå ända fram. Vi skapar inte riktigt en chans. Vi är inte riktigt framför målet i trafiken för att hitta en retur. Det är de små sakerna som inte fungerar som de borde, säger han.

Peter Cehlárik upplever också att det han går igenom just nu är en av de tuffaste perioderna för honom personligen som Leksandsspelare.

– Vi började bra, de första fyra eller fem matcherna. Men när man inte får resultat under så här lång tid sätter det sig i huvudet. Jag känner att jag inte når min potential eller spelar det spel jag vet att jag kan. Jag behöver ingen annan som påminner mig om det, jag vet det mycket väl.
Från falukuriren
Det här är ett bra exempel på utebliven förstärkning och varför vi skulle behöva få in en som kan bryta dom negativa spiralerna . Kommer ni här när Perra kom in och började bryta ner allt i små mål? Det behöver vi nu stt få spelarna att må bättre slappna av och ha små nåbara mål

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Kan det vara läge att ta hjälp och hämta inspiration utifrån?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... nskan-2025

...ett lag som gjort det omöjliga, frågan är vem eller vilka som är orsaken till succén, går det kopiera?