2025-10-23 Torsdag 19:00 Timrå - Leksand 3-2 OT

Matchtrådar för alla matcher.
SteelSky

Re: 2025-10-23 Torsdag 19:00 Timrå - Leksand

Inlägg av SteelSky »

Visst ska vi våga spela de yngre. Men det räcker inte att bara de glänser. Det har vi ju sett några matcher nu. Nej vi behöver få igång flera spelare. Sen går det att toppa laget sista perioden vid behov.

Södra Siljan speglar vinnare
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

SteelSky skrev: tis 21 okt 2025, 20:59

Visst ska vi våga spela de yngre. Men det räcker inte att bara de glänser. Det har vi ju sett några matcher nu. Nej vi behöver få igång flera spelare. Sen går det att toppa laget sista perioden vid behov.

Vi behöver absolut få igång poängproduktionen på Östman och Cehlarik. Spelmässigt kanske de inte är på så fantastiskt mycket högre nivåer än det vi ser, om man ska vara ärlig . Inte offensivt i vart fall. I egen zon däremot kan man kräva mer av bägge två. Karlberg är enklare. Han behöver bara sluta vara rädd och våga utmana in I banan istället för att åka efter sargen och slå stopp så fort en motståndare kommer nära.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag ber till gud att vi får igång PP. Jag tror det är nyckeln till väldigt mycket, vi tycks tyvärr ha tappat de intentioner vi hade i början av säsongen, men kanske att Anton är tillbaka kan lösa upp en del av det?
Jag grunnar mig galen på vad det beror på att vi år efter år inte får till denna spelform att fungera på åtminstone normal nivå, det måste ju vara något fundamentalt feltänk eller har vi inte materialet och tränar vi inte nu heller (under Hedberg) denna spelform?

Lampa

Inlägg av Lampa »

Bisarrt att Vejdemo står på 3p medans Lindqvist har 10. De har väl spelat varenda match ihop?

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Pellefant skrev: ons 22 okt 2025, 08:57

Jag ber till gud att vi får igång PP. Jag tror det är nyckeln till väldigt mycket, vi tycks tyvärr ha tappat de intentioner vi hade i början av säsongen, men kanske att Anton är tillbaka kan lösa upp en del av det?
Jag grunnar mig galen på vad det beror på att vi år efter år inte får till denna spelform att fungera på åtminstone normal nivå, det måste ju vara något fundamentalt feltänk eller har vi inte materialet och tränar vi inte nu heller (under Hedberg) denna spelform?

Vi är för långsam i pp. När vi senast gjorde mål fick vi upp farten, men när vi står och letar passningar i 5-10 sekunder så hinner motståndarna ställa upp och då hamnar vi på utsidan.
Så det är tempot mycket som vi saknar.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Mediaonsdag:

På onsdagsförmiddagen görs de sista förberedelserna inför torsdagskvällens bortamatch mot tabellfemman Timrå.

Vi liverapporterar träningen i Tegera arena med start 11.00.
https://www.falukuriren.se/2025-10-22/s ... mra-borta/

* * *

JUST NU: Fred Nilsson saknas på LIF:s träning

Spelar fotboll utanför arenan istället?

* * *

DIREKT: Véronneau och Eljas med på alla övningar hittills

* * *

DIREKT: Véronneau tränar vidare - med enhandsfattning

* * *

Véronneau tillbaka i träning - men spelar troligen inte

Varför? Låt han åka sig fri mot Timrå och...

Bild

LeftHook

Inlägg av LeftHook »

Känns så där vi förlorade väl båda bortamatcherna förra året

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Hejalif skrev: ons 22 okt 2025, 09:53
Pellefant skrev: ons 22 okt 2025, 08:57

Vi är för långsam i pp. När vi senast gjorde mål fick vi upp farten, men när vi står och letar passningar i 5-10 sekunder så hinner motståndarna ställa upp och då hamnar vi på utsidan.
Så det är tempot mycket som vi saknar.

Kan bara hålla med, men varför tränar vi inte detta?
Är det för att Max och Anton varit borta som det funkat så dåligt?
Jag är dock av uppfattningen att det inte räcker med att bara ha en uppställning för PP, man borde ha två eller åtminstone flera kombinationer som tränas och drillas så att vi kan förmå åtminstone ett normalt presterade PP på den här nivån.

...en annan sak som varit dåligt förutom tempot i PP är ju oförmågan att föra in pucken i offensiv zon på ett intelligent sätt då man är en spelare mer.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Någon borde sammanställa en timme av bra pp-spel från vilka lag som helst och sedan gå igenom det med spelarna. Vad är ingredienserna till ett lyckat pp? Hur spelar vi pp? Vad är skillnaden?
Jag har ju antagit att man gör detta men tror inte längre att så är fallet. Det kan inte se så tempofattigt ut i tre år i rad.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Men ikväll, bara för att allt pekar emot, så börjar vändningen. Vi har det i oss. 2-3 :YMPARTY:

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Hejalif skrev: tor 23 okt 2025, 09:49

Varje misstag kostar ju ett mål i baken, och så blir de uthängda av allt och alla. Jag kan inte sitta bland Leksandsfolk på läktaren i Timrå, det går inte. De kastar bara skit på sina egna spelare och jag orkar inte höra hur de pratar skit om min son.

https://www.st.nu/2025-10-23/malvaktspa ... rda-orden/

Avdelningen överdrivet

Jag tror ändå inte han står idag. Det är Gidlöfs tur.
Men vad vet man. Djurgården och Malmö kommer ju tätt inpå och man vet inte hur de tänker.
Hur som helst hoppas jag att han inte hittade till Leksandsfärjan våren/sommaren 2024
när Lillgud och Sniper var i farten.

Runntur

Inlägg av Runntur »

Kjell-Erik har såklart inte blivit sämre på grillorna sen han kom till oss, han har isåfall varit lika usel hela tiden. Skillnaden är att det blir lite väl tydligt i spelsystemet vi har nu. Han kommer aldrig bli bättre på grillorna heller så vi får nog sluta förvänta oss det. JH bör försöka använda honom där han är bra istället, special teams osv.

Caito ska såklart spela, så usel har han inte varit. Seriöst sluta gapa om att bänka honom. Vi har absolut inte material för att ersätta honom med någon bättre.

Med det sagt så instämmer jag med tidigare skribent. Vi har äntligen ledare som spelar dom som är bäst på plan, oavsett lönekuvert eller ålder, status osv. Hockey är prestationsbaserat och då är det så det måste fungera.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tom Topp · 11 minuter sedan
Ja det skulle vara otroligt skönt att slippa sitta längst ut på stolen och kastas mellan hopp och förtvivlan ikväll! Men ett lag som inte har nånting att förlora är inte att leka med. Får dom momentum och börjar känna att det här kan gå, då är det kört! Det finns inga lätta matcher!
https://www.hockeysnack.com/timra-ik/

Vid ledning kommer Leksand säkert känna att det här kan gå - åt pipan igen.

Lampa

Inlägg av Lampa »

Det som talar för poäng är att jag lagt pengar på Timrå, och har nästan aldrig tur när jag bettar.

Hoppas på förlorade pengar och över kvalstrecket ikväll.

Grit

Inlägg av Grit »

Lampa skrev: tor 23 okt 2025, 13:34

Det som talar för poäng är att jag lagt pengar på Timrå, och har nästan aldrig tur när jag bettar.

Hoppas på förlorade pengar och över kvalstrecket ikväll.

Det är win win att betta på Leksands motstånd. Antingen vinner man pengar eller så vinner Leksand!