Matchställ och klubbmärken

Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Fjodor »

Man skojar inte heller bort landslagets tröja från VM79. Tre Kronor utskrivet med en isbjörn under.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Wittgenstein »

Är det inte makalöst att Mif inte väljer att återgå till det gamla ställ som de vann sina guld i? Rödhöken (som min telefon vill ändra till rödlöken) och de röda och svarta matchställen utstrålar hissåkning mellan serierna och allmänt lindansande och de skrämmer väl inga motståndare. De gamla vita med klassiska Mif-loggan däremot; de utstrålar stöddighet, knäppa hockeysverige på näsan attityd, Pekka, Mats Näslund och Percy med cigarr i mungipan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Chris skrev: mån 20 nov 2023, 17:08 ..den här har säkert varit med förr men ändå

Bild
Boden-målvakten Olov Modig duktig, men den här gången får han ge sig.
Stanna i målgården så går det bättre https://www.youtube.com/watch?v=lG-W7Fy6fPU

Bild
https://www.eliteprospects.com/player/169/olov-modig
Alla som besökt den gamla militärstaden Boden undrar säkert över ”Fördel Boden”. Här handlar det om att kommunen försökt tvätta bort uttryck på t-shirts som värnpliktiga använt när de har muckat. Det är en kamp mot hatramsor som ”Boden, Boden – helvetet på jorden”, ”När gud skapade jorden – vände han arslet åt Boden”, ”Det finns en på jorden, där solen inte ler – den platsen heter Boden, dit vill jag aldrig mer” https://www.land.se/landkoll/sveriges-m ... unslogans/
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: mån 20 nov 2023, 19:58 Är det inte makalöst att Mif inte väljer att återgå till det gamla ställ som de vann sina guld i? Rödhöken (som min telefon vill ändra till rödlöken) och de röda och svarta matchställen utstrålar hissåkning mellan serierna och allmänt lindansande och de skrämmer väl inga motståndare. De gamla vita med klassiska Mif-loggan däremot; de utstrålar stöddighet, knäppa hockeysverige på näsan attityd, Pekka, Mats Näslund och Percy med cigarr i mungipan...
De tappade det när det var ”coolt” med influenser från Nordamerika, de borde helt klart gå tillbaka till sina gamla.

Att blanda in fåglar är ingen hit.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: mån 20 nov 2023, 21:20
Chris skrev: mån 20 nov 2023, 17:08 ..den här har säkert varit med förr men ändå

Bild
Boden-målvakten Olov Modig duktig, men den här gången får han ge sig.
Stanna i målgården så går det bättre https://www.youtube.com/watch?v=lG-W7Fy6fPU

Bild
https://www.eliteprospects.com/player/169/olov-modig
Alla som besökt den gamla militärstaden Boden undrar säkert över ”Fördel Boden”. Här handlar det om att kommunen försökt tvätta bort uttryck på t-shirts som värnpliktiga använt när de har muckat. Det är en kamp mot hatramsor som ”Boden, Boden – helvetet på jorden”, ”När gud skapade jorden – vände han arslet åt Boden”, ”Det finns en på jorden, där solen inte ler – den platsen heter Boden, dit vill jag aldrig mer” https://www.land.se/landkoll/sveriges-m ... unslogans/
Boden har aldrig riktigt hittat rätt, den översta är ju rent av gräslig och den askgrå och röda var allt annat än stilrena.

Dagens tröja saknar klubbmärke:
IMG_7722.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Bild
Röntgenbild vs Heart of Hockey

Har Modo tagit bort bokstäverna runt klubbmärket? Jag gillade typsnittet.

* * *

Örebro skulle också köra utan klubbmärke. Det har alltid varit ett problem - vad de än hetat.

Bild
Bild

Tacka vet jag Oskarshamn - de håller stilen. Örnen har jag förträngt.
Senast redigerad av Sniper den mån 20 nov 2023, 23:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: mån 20 nov 2023, 22:08 Bild
Röntgenbild vs Heart of Hockey

Har Modo tagit bort bokstäverna runt klubbmärket? Jag gillade typsnittet.

* * *

Örebro skulle också köra utan klubbmärke. Det har alltid varit ett problem - vad de än hetat.

Bild
Bild

Tacka vet jag Oskarshamn - de håller stilen.
Vipers in action:
IMG_7723.jpeg

Ser lite slitet och plottrigt ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Sniper »

Örebro Pirates får inte heller godkänt - men introt är lite kul https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=s5XlF7CJm38
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Wittgenstein »

Ett annat Vipers var Detroit Vipers. Mannen på bilden är kanske bekant?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: mån 20 nov 2023, 23:15 Ett annat Vipers var Detroit Vipers. Mannen på bilden är kanske bekant?
Detroit är helt klart de snyggare Vipers.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Kan inte riktigt släppa fåglarna…

I Örebro hittar vi en fågel som likt Pirates gjorde huserar i staden.

HC Örnen:
IMG_7724.png
Gamla loggan:
IMG_7725.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: mån 20 nov 2023, 23:39 Kan inte riktigt släppa fåglarna…

I Örebro hittar vi en fågel som likt Pirates gjorde huserar i staden.

HC Örnen: IMG_7724.png

Gamla loggan: IMG_7725.jpeg
Kommer inte riktigt ihåg hur turerna gick riktigt, men jag förstod det som att när ÖIK konkade så gick HC Örebro från andra till första laget i staden. De "överblivna" som inte fick vara med längre skapade HC Örnen som hade samma logga med en örn i bakgrunden och började om från div.3 var det väl på den tiden. HC Örebro blev sedan Örebro Vipers och till slut det ÖHK vi har idag. Så det är ju inte konstigt att klacken fortfarande sjunger ÖIK lite lätt efterblivet, inte lätt att veta vilket av lagen man håller på efter alla turer.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av Aggeman »

Wiborg skrev: tis 21 nov 2023, 08:28
Aggeman skrev: mån 20 nov 2023, 23:39 Kan inte riktigt släppa fåglarna…

I Örebro hittar vi en fågel som likt Pirates gjorde huserar i staden.

HC Örnen: IMG_7724.png

Gamla loggan: IMG_7725.jpeg
Kommer inte riktigt ihåg hur turerna gick riktigt, men jag förstod det som att när ÖIK konkade så gick HC Örebro från andra till första laget i staden. De "överblivna" som inte fick vara med längre skapade HC Örnen som hade samma logga med en örn i bakgrunden och började om från div.3 var det väl på den tiden. HC Örebro blev sedan Örebro Vipers och till slut det ÖHK vi har idag. Så det är ju inte konstigt att klacken fortfarande sjunger ÖIK lite lätt efterblivet, inte lätt att veta vilket av lagen man håller på efter alla turer.
Efter lite snabb research var det min bild också. Det tyckes hända mycket där kring millenniumskiftet och framåt.

Det är ändå imponerande att en sådan ung klubb har hunnit med så många olika turer kring klubbmärke, färger och namn. I min värld borde en ung klubb snabbt vilja hitta sin förankring för att kunna ha en historia att bygga vidare på.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: mån 20 nov 2023, 21:47
Wittgenstein skrev: mån 20 nov 2023, 19:58 Är det inte makalöst att Mif inte väljer att återgå till det gamla ställ som de vann sina guld i? Rödhöken (som min telefon vill ändra till rödlöken) och de röda och svarta matchställen utstrålar hissåkning mellan serierna och allmänt lindansande och de skrämmer väl inga motståndare. De gamla vita med klassiska Mif-loggan däremot; de utstrålar stöddighet, knäppa hockeysverige på näsan attityd, Pekka, Mats Näslund och Percy med cigarr i mungipan...
De tappade det när det var ”coolt” med influenser från Nordamerika, de borde helt klart gå tillbaka till sina gamla.

Att blanda in fåglar är ingen hit.
Malmö kör ju med retrotröjor emellanåt. Denna bild från säsongen 21/22.

Bild
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Matchställ och klubbmärken

Inlägg av bjernagris »

När nu diskussionen breddat sig till att omfatta lag även utanför SHL tycker jag Grästorps IK förtjänar ett omnämnande. Kanske inte i första hand för stället utan för loggan, en av ishockeyvärldens mest originella.

Bild