2026-01-15 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs 4-5 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
svepet

Re: 2026-01-15 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs 4-5 OT

Inlägg av svepet »

Väldigt besviken på coachningen idag:
-Lang till vänster i PP, hur tänkte de där?
-Milosevic som sjundeback när försvarsspelet i egen zon är rörigt, motivering?
-Tokmatchning av AJ, ger bara mer missade markeringar, dåliga beslut o puckspridning på chans.
-Knuts i 3 mot 3? Ja, han var en av våra bästa idag, absolut. Men i 3 mot 3 krävs bra skridskoåkare, pucktransportörer, spelsinne o det är dessutom obefintligt närkampsspel. Dvs heeelt fel spelform för honom.

Näe, börjar tvivla på att de i båset är rätt att leda laget, och märk väl att jag säger det för första ggn idag.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Finns inget lag som vi kan slå i bäst av 7, inte just nu iaf

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

SteveY skrev: Igår, 21:47

Finns inget lag som vi kan slå i bäst av 7, inte just nu iaf

Häradsbygden?

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Nu rundar jag av kvällen med att dricka det sista av ölen och kolla "30 minuter" med Liberalerna´s Simona. Kanske det enda lag i Sverige som går sämre än LIF.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
CMB

Inlägg av CMB »

Klas skrev: Igår, 22:06

Nu rundar jag av kvällen med att dricka det sista av ölen och kolla "30 minuter" med Liberalerna´s Simona. Kanske det enda lag i Sverige som går sämre än LIF.

:)) :))

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

+++ Stevens
++ Eljas
+ Knuts
- Max

* * *

Avståndet minskade men min tro är nu på nollpunkten. Mot Frölunda spelade vi i alla fall bra.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: Igår, 22:48

+++ Stevens
++ Eljas
+ Knuts
- Max

* * *

Avståndet minskade men min tro är nu på nollpunkten. Mot Frölunda spelade vi i alla fall bra.

Tron att klara sig från kval eller tron att vi spelar SHL även nästa säsong?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant skrev: Igår, 23:03
Sniper skrev: Igår, 22:48

+++ Stevens
++ Eljas
+ Knuts
- Max

* * *

Tron att klara sig från kval eller tron att vi spelar SHL även nästa säsong?

Tron att klara sig från kval.
Klara ett kval har jag aldrig haft någon tro för* (och därför pratar jag heller aldrig om kval och kommer heller inte titta på).

*Med befintliga laget - men några värvningar skulle kanske förändra saken.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

svepet skrev: Igår, 21:46

-Tokmatchning av AJ, ger bara mer missade markeringar, dåliga beslut o puckspridning på chans.
-Knuts i 3 mot 3? Ja, han var en av våra bästa idag, absolut. Men i 3 mot 3 krävs bra skridskoåkare, pucktransportörer, spelsinne o det är dessutom obefintligt närkampsspel. Dvs heeelt fel spelform för honom.

Näe, börjar tvivla på att de i båset är rätt att leda laget, och märk väl att jag säger det för första ggn idag.

Ja. Sen vet jag inte om det skulle bli bättre med någon annan men visst måste det till någon förändring. Det är inte direkt helt perfekt därbakom båset. Märk väl att även jag säger det för första gången idag ;)

Sen är det små små marginaler förstås. Hade Stevens fått upp pucken en dm över benskyddet hade matchens utgång kunnat bli helt annorlunda men mest troligt inte. Brynäs var ofantligt mycket bättre i allt igår och skulle förstås ha vunnit 3 poäng. Att vi fått igång målskyttet är viktigt men som jag sagt tidigare är det inget vinnande koncept i ett kval att släppa in 4-5 mål i seriematcher.

Kvalet är ju klart. Men jag vill inte sluta hoppas att vi klarar av det. Men just nu ser det hopplöst ut. Vi har några matcher på oss att fixa till vissa saker men för det så faller jag alltid tillbaka i att det behövs andra röster i båset.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Chioote

Inlägg av Chioote »

Stjärnan skrev: Idag, 07:12

Ja. Sen vet jag inte om det skulle bli bättre med någon annan men visst måste det till någon förändring. Det är inte direkt helt perfekt därbakom båset. Märk väl att även jag säger det för första gången idag ;)

Sen är det små små marginaler förstås. Hade Stevens fått upp pucken en dm över benskyddet hade matchens utgång kunnat bli helt annorlunda men mest troligt inte. Brynäs var ofantligt mycket bättre i allt igår och skulle förstås ha vunnit 3 poäng. Att vi fått igång målskyttet är viktigt men som jag sagt tidigare är det inget vinnande koncept i ett kval att släppa in 4-5 mål i seriematcher.

Kvalet är ju klart. Men jag vill inte sluta hoppas att vi klarar av det. Men just nu ser det hopplöst ut. Vi har några matcher på oss att fixa till vissa saker men för det så faller jag alltid tillbaka i att det behövs andra röster i båset.

Små marginaler absolut, men har man dom emot sig varje gång så säger det nåt.
Om Leksand hade bytt utfall i förlängning och straffar med Brynäs så hade vi bytt plats i tabellen typ. Är inte större marginaler än så.
Leksand 1-6
Brynäs 6-0
Det är 11 poängs skillnad
Tabellen säger 13

Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2026-01-15 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: Igår, 20:14

Hyffsad armbåge. Borde bli en femma.

Synd att vi inte kan spela PP.

Det var väl ett helt glimrande PP? :)) Det var nog det sämsta PP jag någonsin sett och en stor anledning till det skulle jag vilja tillskriva Lang. Man tar in pucken och sätter några snabba passningar och är på väg att bli av med Brynäs värsta press då får Lang pucken och håller i och håller i så har han två spelare som sätter press mot honom och han tappar pucken och man får börja om i egen zon. Två gånger gör han detta istället för att slå en snabb enkel pass tillbaka till back och vi hade kunnat bygga upp något därifrån utan att vara i tidsnöd vid varje passning.

Klas skrev: Igår, 20:45

Nu ska vi passa pucken fort.

Den meningen räcker, enda instruktionen de ska ha och kanske lägga till "och enkelt". Krångla till det kan man göra när man har satt grunderna men börja med A, man kan inte hoppa på G-J innan man klarar av stegen innan. Så sjukt frustrerande att sitta vid sidan av och se proffesionella spelare inte klara av något som till och med du och jag klarar av på söndagar.

Pastis skrev: Igår, 20:50

Vi står ju still och tittar på puckhållaren! :o

Ja, och det kan man ju göra i PP, men pucken måste röra på sig. Vi kan inte ha en spelare som snurrar runt lite med pucken för sig själv på ena kanten och drar på sig folk utan att släppa ifrån sig pucken. Det är helt fel tillfälle att försöka dra nytta av Langs speed, den ska ske i andra spelformer och för att ta sig in i mitten, inte i PP för att slösa tid.

Chegr skrev: Igår, 21:27

3 mot 3 är så värdelöst tråkigt att titta på. Ta bort skiten

Det har jag sagt i många år. Sjukt tråkigt! Vill man se den typen av spel kan man kolla på bandy. Hade det varit så roligt med 3 mot 3 så borde man väl spela hela matcherna i 3 mot 3? Nu försöker man i HA till och med ändra reglerna för att det är så förbannat tråkigt att titta på så att man inte kan vända hem igen om man tagit in pucken i anfallszon.

5 min förlängning med ishockey (alltså 5 mot 5) gör ingen mål så delas ingen extrapoäng ut.

Lampa skrev: Igår, 21:27

Starkt att kvittera, men iOT blev det väldigt påtagligt hur mycket skill vi saknar.

Fast precis som i PP är det ju ett problem över flera säsonger med OT. Jag antar att vi tränar för mycket hockey och för lite bandy i Leksand för att vara bra i 3 mot 3.

Jag är faktiskt beredd att hålla med till stor del. Har inte alls förståelse för vissa coachningar. Helt fel backar i match efter match som får sitta som sjunde back.

Lang i PP över huvud taget känner jag är helt fel, han håller pucken för länge i fel lägen och verkar inte ha en känsla alls för den spelformen. Ett hot från varje sida med klubborna innåt (Östman/Cehlárik till höger och Johansson/Linkan till vänster), två spelare kring målet som kan alternera med att backa ifrån in i mitten av slottet, böka framför och ner bakom (Stevens/Max/Vejdemo/Koblar) och sedan en back på mitten av blå. Pucken snabbt och enkelt och inga större rörelser på spelarna så vet man var de står och man vet direkt var man kan slå passningarna ifall man sätts under press.

Angående Knuts så ser jag såklart en tanke med att han varit bra under matchen, men som du säger så är han ingen spelare som ska spela på stora ytor. Sedan är ju avgörandet ett enda resultat av ett hutlöst dumt byte av den som först jagar och sedan sticker och byter vilket gör att Bellows kommer in helt omarkerad och får passningen.

Sett över 60 minuter ska vi vara jäkligt glada för en poäng över huvud taget för Brynäs var det klart bättre laget. Sedan vet jag inte om jag tycker de var så jäkla bra egentligen utan tycker det oftast är vi själva som sätter oss på pottkanten med dåliga beslut. Slarviga passningar i egen zon gjorde att de kunde sätta press, det var sällan deras press som skapade stressade situationer utan det var dåliga pass som skapade möjligheten att sätta press. Sedan var spelet framför eget mål obefintligt vissa stunder. AJ hade väl ingen lysande match men tycker ändå han får lite oförtjänt mycket kritik, det är andra backar som gör en klart sämre match. Dock behöver både Fred och Milosevic få mer speltid.

Gidlöf tycker jag inte glänste direkt men ger oss ändå chansen att ta poäng vilket är viktigt. Men hade det varit Hellsten som släppt in tio mål på två matcher så hade det nog låtit annorlunda på en hel del här inne.

Två riktigt svåra matcher på gång nu med ett nytänt Luleå på bortaplan och sedan ett starkt Rögle på hemmaplan, där behöver vi 4-5 poäng för att fortfarande ha en lite gnutta chans kvar.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Jag såg nu när jag läste FK att Cehlárik och Strandell fick varsin assist på Vejdemos 4-4 igår, men på swehockey så får Lang och Max varsin assist. Är det så att det är tre styrningar på Strandells skott? Bedöm själva...

https://www.shl.se/single-video/video%7 ... s=goal.4-4

Pain is temporary, glory is forever