Tränarna

CMB

Re: Tränarna

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: lör 20 dec 2025, 22:14
CMB skrev: lör 20 dec 2025, 22:08

Det är möjligt att spelarna presterar som du förväntat dig. Jag anser att du har fel att en tränare inte kan få dem att prestera bättre och jag anser att problemet ligger på tränartrion att spelare individuellt och som lag inte presterar bättre. Jag vill dock inte ha hit Melin, eller någon annan tränare heller för den delen. TJ och Hedberg med bihang får städa upp detta de ställt till med nu. Jag kommer att orka med dem denna säsong ut. Men nästa säsong skall en ny tränare leda LIF, något annat är helt otänkbart för min del. I södra Sverige går ett tränarkontrakt ut till våren.

:d överraskande. Mr Rinkeby.
Men ja. Vill man ha fint får man städa själv.

Ja, jag vet att det blivit tjatigt från min sida. Varför? Han får spelare att kontinuerligt bli bättre individuellt, laget att bli bättre och bättre under säsongen, samt att hockeyn ofta är rock'n'roll på det mest underhållande sättet. Sportchefen i Kalmar har såklart en stor del i framgången med att hitta rätt med sina spelarvärvningar.

Det är frustrerande att - efter att jag på fredagskvällen charmats av hur välskolade dessa i grunden ganska begränsade (med några undantag) kalmarspelare är - idag sitta och se LIF sakna så mycket av vad de borde ha vad gäller grundläggande detaljer.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

CMB skrev: lör 20 dec 2025, 22:08
Wittgenstein skrev: lör 20 dec 2025, 21:30
Sniper skrev: lör 20 dec 2025, 21:08

Han skulle operera ett knä inom sex veckor. Är antagligen gjort vid det här laget. Hur hindrad är han - kan han åka skridskor och leda träningen på måndag?

En tränare som Melin kan fungera när ett lag underpresterar. Problemet är att årets LIF presterar precis som förväntat.

Det är möjligt att spelarna presterar som du förväntat dig. Jag anser att du har fel att en tränare inte kan få dem att prestera bättre och jag anser att problemet ligger på tränartrion att spelare individuellt och som lag inte presterar bättre. Jag vill dock inte ha hit Melin, eller någon annan tränare heller för den delen. TJ och Hedberg med bihang får städa upp detta de ställt till med nu. Jag kommer att orka med dem denna säsong ut. Men nästa säsong skall en ny tränare leda LIF, något annat är helt otänkbart för min del. I södra Sverige går ett tränarkontrakt ut till våren.

Jag hoppas också på något nytt, Hedberg känns inte som han har någon känsla för hur hockey i SHL bör spelas, är han månne för färgad av NHL, där kan hans teorier möjligen räcka till. Just teorier är också en sak han verkar ha svårt att omsätta i verklighet dessutom för han får veekligen inte bort problemen, misstagen och det hafsiga spelet. Han spottar dessutom ur sig ungefär samma floskler hela tiden som börjar bli tröttsamma.
Hedberg är möjligen som många påstår bra på att utveckla unga talanger, men då är det väl i J20 han borde husera?

Eastis

Inlägg av Eastis »

Hepp,
15 omgångar kvar och vi har 10 poäng till säker mark. I det läget måste det ske förändring som innebär ny huvudtränare!
Kvalitét, rutin eller annat kvittar - det är förändringen som är viktig.

Vad gör styrelsen? Kan dom fatta bättre beslut än de de gjort vad gäller långsiktig ekonomi??

Så det enda jag förväntar mig är att Hedberg får kicken senast imorrn.

Trevlig helg kamrater!

CMB

Inlägg av CMB »

Hedberg och personliga Persson satt sig - irriterade på tjatet om Tuuralas Kalmar - framför teven för att kolla in vad det är Kalmar tydligen skall göra så bra. Ögonblicket då lagspelets fundament skakas hos herrarna:

Bild

Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

CMB skrev: tor 29 jan 2026, 11:40

Hedberg och personliga Persson satt sig - irriterade på tjatet om Tuuralas Kalmar - framför teven för att kolla in vad det är Kalmar tydligen skall göra så bra. Ögonblicket då lagspelets fundament skakas hos herrarna:

Bild

Sluta tjata nu... Vi vet att du är kär i Tuurala vid det här laget.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Nej fortsätt för tusan. Förr eller senare kanske någon i laget uppmärksammar CMBs tips.

Jag hade lätt promotat att CMB får träna laget en dag. Upplägget på whiteboarden hade sett ut ungefär såhär.

1- Kors&Tvärs. (Mittzon är ingen radioaktivt område som måste passeras så fort som möjligt. Dra nytta av den delen också. Betydligt svårare att förutse våra drag om vi slutar med den spikraka sargåkningen)

2- Längre klubba till #24 (Detta är inte innebandy) Detta är dock inget jag har reagerat på men jag litar på CMBs kunskaper.

3- Skjut högt. (Uppenbara skäl) Jag hade ställt en gymnastplint i kassen så avsluten tränas intill ramen, även stolparna, men absolut, enbart högt är bättre än enbart lågt.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Stjärnan skrev: tor 29 jan 2026, 14:14

Nej fortsätt för tusan. Förr eller senare kanske någon i laget uppmärksammar CMBs tips.

Jag hade lätt promotat att CMB får träna laget en dag. Upplägget på whiteboarden hade sett ut ungefär såhär.

1- Kors&Tvärs. (Mittzon är ingen radioaktivt område som måste passeras så fort som möjligt. Dra nytta av den delen också. Betydligt svårare att förutse våra drag om vi slutar med den spikraka sargåkningen)

2- Längre klubba till #24 (Detta är inte innebandy) Detta är dock inget jag har reagerat på men jag litar på CMBs kunskaper.

3- Skjut högt. (Uppenbara skäl) Jag hade ställt en gymnastplint i kassen så avsluten tränas intill ramen, även stolparna, men absolut, enbart högt är bättre än enbart lågt.

Bara man inte målar någon typ av klubbmärke på plinten kan det funka….. annars måste plintens mittendel förstärkas.

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Bygdens son, `demontränaren utan några som helst meriter´ Johan Hedberg…
Som kommer undan med allt…..

Men varför har då alla spelare blivit sämre…..under just honom….
Kollar man spelarna som har gjort flera raka säsonger i klubben…
Så har alla spelarna blivit sämre under Johan Hedbergs ledning…
Och vissa är brutalt sämre….

3senaste säsongerna tillbaka i Leksand (Äldsta överst)

Kalle Östman 31år
49m 14+16=30p Poängsnitt=0,61
50m 15+12=27p Poängsnitt=0,54
45m 12+12=24p Poängsnitt=0,53
**28m 4+2=6p Poängsnitt=0,21***

Oskar Lang 29år
(Innan denna säsong hade han landslags spelat matcher under de 4st senaste säsongerna)
52m 11+21=32p Poängsnitt =0,62
51m 9+14=23p Poängsnitt=0,45
49m 11+11=22p Poängsnitt=0,45
**37m 5+6=11p Poängsnitt=0,30***

Max V 30år
50m 17+19=36p Poängsnitt=0,72
51m 12+16=28p Poängsnitt=0,55
**28m 4+7=11p Poängsnitt=0,39***

Marcus Karlberg 26år
49m 1+4=5p (Detta är första säsongen efter 1säsong i Div1 med Borlänge) P-snitt = 0,10
51m 6+8=14p Poängsnitt=0,27
51m 13+11=24p Poängsnitt=0,47
**31m 3+1=4p Poängsnitt=0,13**

Peter Cehlarik 30år
11m 3+1=4p Poängsnitt=0,36 (Få matcher kom in sent från Schweiz)
52m 19+20=39p Poängsnitt=0,75
39m 12+9=21p Poängsnitt=0,54
***4+19=23p Poängsnitt=0,61**
På Cehlarik syns dock tappet istället tydligt på ett annat sätt….
Totalt under sina säsonger om räknar in samtliga som han har gjort för klubben.
Och bara undviker att räkna med årets säsong….
Då är han noterad för 54mål och 50ass…. (Han haft tendens att ha övervikt mot mål före assist)
(Men årets säsong är totalt annorlunda med bara 4mål….och 19ass)

Jon Knuts 34år
48m 6+13=19p Poängsnitt=0,40
39m 4+4=8p Poängsnitt=0,21
51p 3+6=9p Poängsnitt=0,18
***33p 4+1=5p Poängsnitt=0,15***

Lukas Vejdemo 30år
(2raka säsonger innan har i klubben)
40m 10+13=23p Poängsnitt=0,58
48m 7+9=16p Poängsnitt=0,33
***38m 11+6=17p Poängsnitt=0,45** (0,447)
Vejdemo tidigare pendlat lite i sina siffror…men hans snitt innan säsongen mer totalt 0,433
Så han ligger med årets siffror nära sin medel-kurva. Så inget negativt syns på han , han haft både bättre och sämre säsong i snitt.

Arvid Eljas 22år
34m 1+1=2p poängsnitt=0,06
38m 1+2=3p poängsnitt=0,08
**3+4=7p poängsnitt=0,23**
Att en 22årig Elias gått framåt lite i produktionen…
Det kan vi då inte heller tillskriva Hedberg….
Det mer att Eljas växt in i det lite mer med åldern….och att han ju tidigare i princip inte ens gjort någon poäng…. Då blir det lättare att då höja sig lite med… Även om hans nuvarande siffror då inte direkt glänser heller…..

Någonting har ju hänt negativt med alla spelare under Johan Hedberg….
Merparten av dessa har ändå tidigare kunnat levererat då lite om kikar tex i klubbens interna poängliga… Och den enda som skulle kunna skylla på åldern är Knuts…övriga är i bra ålder för att kunna leverera fortsatt….. Men de gör dom inte…
Vi spelade också mer offensiv hockey inledningsvis då med än om jämför med fjolåret under Challe Berglund….
Men av det syns då inget i spelarnas produktion….

Säsong 22/23
1an i poängligan Oskar Lang
2an i poängligan Kalle Östman
9an i poängligan Jon Knuts

Säsong 23/24
1an i poängligan Peter Cehlarik
3an i poängligan Max.V
4an i poängligan Kalle Östman
7an i poängligan Lukas Vejdemo
8an i poängligan Oskar Lang

Säsong 24/25
3an i poängligan Max.V
4an i poängligan Marcus Karlberg
5an i poängligan Kalle Östman
6an i poängligan Oskar Lang
7an i poängligan Peter Cehlarik
10an i poängligan Lukas Vejdemo

Nu räknade ej med säsong 21/22….
Men då tex var Max V 1a internt och hade sitt poängsnitt på 1,18….
Men att se Max siffror dyka från säsong till säsong….det är brutalt…
1,18 till 0,72 till 0,55 till nu 0,39….
Man ser förfallet tydligt på Max siffror….hela karriären störtdyker…

20/21 gick med lite utanför… Då låg tex Cehlarik på 0,89 i poängsnitt..
På det kom han 3a då internt i poängligan….

Senaste årens bästa målskyttar i klubben:
Peter Cehlarik 20/21 5a i SHLs skytteliga på 20mål
Max V 21/22 1a i SHLs skytteliga på 34mål
Kalle Östman 22/23 23plats i SHL skytteliga på 14mål
Peter Cehlarik 23/24 6a i SHL skytteliga på 19mål
Marcus Karlberg 24/25 42plats i SHLs skytteliga på 13mål (Kloos var bättre här på 18mål)

Men om undantar….det sista året….
Så är de övriga som gjort flest mål för oss….kvar i klubben än….
Men ingen av dom kan dock göra mål längre….

Cehlarik 4mål , Max 4mål, Östman 4mål (De är uppe i 12mål totalt tillsammans)
Det finns 20st spelare i SHls skytteliga som ensam gjort fler mål än de 12st de totalt skramlat ihop. En sån som backen Quenneville i Örebro han ensam gjort lika många mål 12st som de tillsammans.

Kan läggas till att Lucas Elvenes….har gjort 11mål som exempel med….
Mer känd som framspelare annars…. Men nu gör han lika många mål i princip som Cehlarik/Max/Östman tillsammans….

Junioren i Djurgården Frondell gjort tex 13st mål….
Händemark i Malmö gjort 15mål….
Oscar Lindberg i toppen 27mål och 2an Jonathan Dahlén uppe i 26mål som exempel…

Vad har egentligen Hedberg för ansvar….att han inte får ut mer av laget…

Caito gått från tex +-0 i plus-minus ifjol….under Berglund/Karlberg.
Till att nu ligga på -23 i år…
Spelare som Lundqvist +2 och Lyytinen +1 som jämförelse.
Milosevic -3 , Anton.J -4 , Fred.N -7 , Strandell -10.
Caitos tidigare år i Leksand
-4 (Första säsongen)
+7
+2
+9
+-0
Och nu då -23….sämst i hela ligan på det…
Liksom vad hände här egentligen…. Gillar han inte alls Hedbergs spelsystem eller….
Både Hellsten och Gidlöf fanns då i klubben ifjol med….som målvakter.

Rindell var den som hade `näst flest minus ifjol på -11 och Elvenes hade sämst på -12.
De två är båda borta….ur laget.
Men om tex Rindell upplevdes som en lite säkerhetsrisk ifjol och blev bespottad av fans.
Rindell för övrigt gjort 7+17 i HV71 i år. Vi tar det igen så att det går in…Rindell gjort 24p i det andra bottenlaget HV71….. Ingen i hela Leksands lag…har gjort några 24p i år…. Vi har Cehlarik på 23p….Sen kommer ett hopp ner till Vejdemo på 17p…
Rindell har alltså gjort 7p mer än vad 2an i poäng gjort i vårt lag….
Och i Leksands lag…bara 1spelare gjort fler än då 7mål…. Vejdemo på 11mål.
Vejdemo allafall då gjort 1mål mer…än vad HV71 bästa back-skytt Fransson levererat han står på 10mål som exempel….

Hedberg har haft hur lång tid som helst på sig att försöka komma framåt i utvecklingen och få till något trendbrott….
Det är inte mycket som ser ljust ut direkt….

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Jag tycker iofs att alla hade påbörjat sin nedgång redan säsongen innan, vissa följer förhållandet, andra mer eller mindre.
Men visst, de har knappast blivit bättre. Det tror kag till stor del beror på det naiva spelsättet.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: fre 30 jan 2026, 18:58

Jag tycker iofs att alla hade påbörjat sin nedgång redan säsongen innan, vissa följer förhållandet, andra mer eller mindre.
Men visst, de har knappast blivit bättre. Det tror kag till stor del beror på det naiva spelsättet.

Vi har även tappat spelare som producerade poäng åt andra. Vi hamnade också i limbo där vi hade en streak på typ 20 matcher där vi inte lyckades få in mer än max 2 mål som visserligen kan vara en tränarfråga men även bero på skador och dåligt självförtroende.

Gör man samma statistikkoll (där man utgår från att poäng avgör spelarkvaliteen) senaste 12-15 matcherna får man antagligen en helt annan sanning.

Det går inte att peka på en punkt som varit avgörande för årets prestation. Allt. Precis allt har varit bidragande. Från supportrarna till styrelse, sponsorer och stämma.

Den perfekta stormen som Bagarn sa i slutet på förra säsongen.

-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Håller med om att förfallet….
Vart synligt länge… Att det går neråt….för gruppen som helhet…
Men TJ blundar ju och bara fortsätter istället för att byta ut vissa spelare….
Han fortsätter att förlänga med dom…han vill ha gruppen så intakt som möjligt och tror att det leder till framgång… Men det är han som har dragit ner oss i skiten….

Det är han som har grävt graven för laget….
Att han skrev med Caito till 27/28 är tex så galet….
Det är horribelt…. En högavlönad back som ska spela tills han är 34år…
Fast han inte alls förtjänar den lönen….till vad han någonsin presterat för klubben.
Han aldrig presterat i nivå för att ha den lönen han har i klubben.
Och han är ursvag redan nu som 32åring…

Felen begicks som sagt tidigare…..
18maj 2024 skrev tex detta redan….

Lillgud skrev: lör 18 maj 2024, 12:18

Men TJ har satt sig själv i dålig sits med….
Med att ha flera medelmåttor kvar vid för hög ålder…
Tidigare stjärnor kan hålla lite längre upp i åldern på sina skills som sitter i ryggmärgen men vanliga medelmåttor får det lätt problematisk ju mer åldern stiger.

Just där hade vi då kunnat fått bättre spelare till faktiskt billigare pengar….
Knuts (33år) och Martin Karlsson (33år) kontrakten stör…
Och Patrik Zackrisson….(37år)…

Folk pratar ofta här inne om att det finns utveckling på den och den spelaren de kan ta kliv och fylla upp mer istid.
Men blundar för att vi har lite SHLs äldsta lag i princip….när säsongen sen startar.
Det är inte så mycket positiv utveckling att vänta längre av dessa spelare direkt…

30år Kalle Östman
31år (November) Justin Kloos
31år Matt Caito
32år (December) Patrik Norén
32år Mantas Armalis
33år Marek Hrivik
33år Eddy Larsson
33år Jon Knuts
33år Martin Karlsson
37år Patrik Zackrisson

TJ som dock satt sig i dålig sits….själv med.
Med sina felkonstruerade kontrakt…istället för att redan tackat av spelare som Knuts-Karlsson-Zackrisson.
Då hade det funnits utrymme för bättre hungriga spelare till dessutom en lägre kostnad.
Och laget hade då känts betydligt fräschare och mer spännande….
Än denna avdankade cirkus med gamla dinosaurier som redan har presterat vad dom skall på en hockeyrink.

—————-

——————-

Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Gösen skrev: fre 30 jan 2026, 19:11
Stjärnan skrev: fre 30 jan 2026, 18:58

Vi har även tappat spelare som producerade poäng åt andra. Vi hamnade också i limbo där vi hade en streak på typ 20 matcher där vi inte lyckades få in mer än max 2 mål som visserligen kan vara en tränarfråga men även bero på skador och dåligt självförtroende.

Gör man samma statistikkoll (där man utgår från att poäng avgör spelarkvaliteen) senaste 12-15 matcherna får man antagligen en helt annan sanning.

Det går inte att peka på en punkt som varit avgörande för årets prestation. Allt. Precis allt har varit bidragande. Från supportrarna till styrelse, sponsorer och stämma.

Den perfekta stormen som Bagarn sa i slutet på förra säsongen.

Just att man tagit bort spelare som producerade poäng åt andra är vad jag menar när jag säger att vi saknar SKILLS. Vi har inga SKILLS kvar i laget som lyfter våra medelmåttor. Vi hade inte såå himla mycket skiljs tidigare heller, men tillräckligt för att hålla övriga flytande iaf. Kvar är nu bara en grå sörja som ”jobbar hårt” och lägger in flippmackor på mål och hoppas på det bästa.

Kalle har ingen möjlighet att utnyttja sitt skott i PP, för vi har ingen Elvenäs som kan slå en passning.
Max får inget friläge, för vi har ingen Zacke som förstår hans åkningar.
Lang får inte ut någonting för..äeh, Lang har bara tappat allt.

Det är lite som att fiska ut ett hav. Beståndet håller sig levande mot överfiske länge, men när man når den kritiska gränsen och beståndet kollapsar, då är det över. Då tar det väldigt många år av målmedvetet arbete innan det hämtat sig igen, om någonsin.

Man brandskattade laget och drog en vild chansning på att Hedberg skulle vara någon slags demontränare a la USA/Lake Placid 1980. And here we are, på väg mot kollaps.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: fre 30 jan 2026, 18:39

Bygdens son, `demontränaren utan några som helst meriter´ Johan Hedberg…
Som kommer undan med allt…..

Men varför har då alla spelare blivit sämre…..under just honom….
Kollar man spelarna som har gjort flera raka säsonger i klubben…
Så har alla spelarna blivit sämre under Johan Hedbergs ledning…
Och vissa är brutalt sämre….

3senaste säsongerna tillbaka i Leksand (Äldsta överst)

Kalle Östman 31år
49m 14+16=30p Poängsnitt=0,61
50m 15+12=27p Poängsnitt=0,54
45m 12+12=24p Poängsnitt=0,53
**28m 4+2=6p Poängsnitt=0,21***

Oskar Lang 29år
(Innan denna säsong hade han landslags spelat matcher under de 4st senaste säsongerna)
52m 11+21=32p Poängsnitt =0,62
51m 9+14=23p Poängsnitt=0,45
49m 11+11=22p Poängsnitt=0,45
**37m 5+6=11p Poängsnitt=0,30***

Max V 30år
50m 17+19=36p Poängsnitt=0,72
51m 12+16=28p Poängsnitt=0,55
**28m 4+7=11p Poängsnitt=0,39***

Marcus Karlberg 26år
49m 1+4=5p (Detta är första säsongen efter 1säsong i Div1 med Borlänge) P-snitt = 0,10
51m 6+8=14p Poängsnitt=0,27
51m 13+11=24p Poängsnitt=0,47
**31m 3+1=4p Poängsnitt=0,13**

Peter Cehlarik 30år
11m 3+1=4p Poängsnitt=0,36 (Få matcher kom in sent från Schweiz)
52m 19+20=39p Poängsnitt=0,75
39m 12+9=21p Poängsnitt=0,54
***4+19=23p Poängsnitt=0,61**
På Cehlarik syns dock tappet istället tydligt på ett annat sätt….
Totalt under sina säsonger om räknar in samtliga som han har gjort för klubben.
Och bara undviker att räkna med årets säsong….
Då är han noterad för 54mål och 50ass…. (Han haft tendens att ha övervikt mot mål före assist)
(Men årets säsong är totalt annorlunda med bara 4mål….och 19ass)

Jon Knuts 34år
48m 6+13=19p Poängsnitt=0,40
39m 4+4=8p Poängsnitt=0,21
51p 3+6=9p Poängsnitt=0,18
***33p 4+1=5p Poängsnitt=0,15***

Lukas Vejdemo 30år
(2raka säsonger innan har i klubben)
40m 10+13=23p Poängsnitt=0,58
48m 7+9=16p Poängsnitt=0,33
***38m 11+6=17p Poängsnitt=0,45** (0,447)
Vejdemo tidigare pendlat lite i sina siffror…men hans snitt innan säsongen mer totalt 0,433
Så han ligger med årets siffror nära sin medel-kurva. Så inget negativt syns på han , han haft både bättre och sämre säsong i snitt.

Arvid Eljas 22år
34m 1+1=2p poängsnitt=0,06
38m 1+2=3p poängsnitt=0,08
**3+4=7p poängsnitt=0,23**
Att en 22årig Elias gått framåt lite i produktionen…
Det kan vi då inte heller tillskriva Hedberg….
Det mer att Eljas växt in i det lite mer med åldern….och att han ju tidigare i princip inte ens gjort någon poäng…. Då blir det lättare att då höja sig lite med… Även om hans nuvarande siffror då inte direkt glänser heller…..

Någonting har ju hänt negativt med alla spelare under Johan Hedberg….
Merparten av dessa har ändå tidigare kunnat levererat då lite om kikar tex i klubbens interna poängliga… Och den enda som skulle kunna skylla på åldern är Knuts…övriga är i bra ålder för att kunna leverera fortsatt….. Men de gör dom inte…
Vi spelade också mer offensiv hockey inledningsvis då med än om jämför med fjolåret under Challe Berglund….
Men av det syns då inget i spelarnas produktion….

Säsong 22/23
1an i poängligan Oskar Lang
2an i poängligan Kalle Östman
9an i poängligan Jon Knuts

Säsong 23/24
1an i poängligan Peter Cehlarik
3an i poängligan Max.V
4an i poängligan Kalle Östman
7an i poängligan Lukas Vejdemo
8an i poängligan Oskar Lang

Säsong 24/25
3an i poängligan Max.V
4an i poängligan Marcus Karlberg
5an i poängligan Kalle Östman
6an i poängligan Oskar Lang
7an i poängligan Peter Cehlarik
10an i poängligan Lukas Vejdemo

Nu räknade ej med säsong 21/22….
Men då tex var Max V 1a internt och hade sitt poängsnitt på 1,18….
Men att se Max siffror dyka från säsong till säsong….det är brutalt…
1,18 till 0,72 till 0,55 till nu 0,39….
Man ser förfallet tydligt på Max siffror….hela karriären störtdyker…

20/21 gick med lite utanför… Då låg tex Cehlarik på 0,89 i poängsnitt..
På det kom han 3a då internt i poängligan….

Senaste årens bästa målskyttar i klubben:
Peter Cehlarik 20/21 5a i SHLs skytteliga på 20mål
Max V 21/22 1a i SHLs skytteliga på 34mål
Kalle Östman 22/23 23plats i SHL skytteliga på 14mål
Peter Cehlarik 23/24 6a i SHL skytteliga på 19mål
Marcus Karlberg 24/25 42plats i SHLs skytteliga på 13mål (Kloos var bättre här på 18mål)

Men om undantar….det sista året….
Så är de övriga som gjort flest mål för oss….kvar i klubben än….
Men ingen av dom kan dock göra mål längre….

Cehlarik 4mål , Max 4mål, Östman 4mål (De är uppe i 12mål totalt tillsammans)
Det finns 20st spelare i SHls skytteliga som ensam gjort fler mål än de 12st de totalt skramlat ihop. En sån som backen Quenneville i Örebro han ensam gjort lika många mål 12st som de tillsammans.

Kan läggas till att Lucas Elvenes….har gjort 11mål som exempel med….
Mer känd som framspelare annars…. Men nu gör han lika många mål i princip som Cehlarik/Max/Östman tillsammans….

Junioren i Djurgården Frondell gjort tex 13st mål….
Händemark i Malmö gjort 15mål….
Oscar Lindberg i toppen 27mål och 2an Jonathan Dahlén uppe i 26mål som exempel…

Vad har egentligen Hedberg för ansvar….att han inte får ut mer av laget…

Caito gått från tex +-0 i plus-minus ifjol….under Berglund/Karlberg.
Till att nu ligga på -23 i år…
Spelare som Lundqvist +2 och Lyytinen +1 som jämförelse.
Milosevic -3 , Anton.J -4 , Fred.N -7 , Strandell -10.
Caitos tidigare år i Leksand
-4 (Första säsongen)
+7
+2
+9
+-0
Och nu då -23….sämst i hela ligan på det…
Liksom vad hände här egentligen…. Gillar han inte alls Hedbergs spelsystem eller….
Både Hellsten och Gidlöf fanns då i klubben ifjol med….som målvakter.

Rindell var den som hade `näst flest minus ifjol på -11 och Elvenes hade sämst på -12.
De två är båda borta….ur laget.
Men om tex Rindell upplevdes som en lite säkerhetsrisk ifjol och blev bespottad av fans.
Rindell för övrigt gjort 7+17 i HV71 i år. Vi tar det igen så att det går in…Rindell gjort 24p i det andra bottenlaget HV71….. Ingen i hela Leksands lag…har gjort några 24p i år…. Vi har Cehlarik på 23p….Sen kommer ett hopp ner till Vejdemo på 17p…
Rindell har alltså gjort 7p mer än vad 2an i poäng gjort i vårt lag….
Och i Leksands lag…bara 1spelare gjort fler än då 7mål…. Vejdemo på 11mål.
Vejdemo allafall då gjort 1mål mer…än vad HV71 bästa back-skytt Fransson levererat han står på 10mål som exempel….

Hedberg har haft hur lång tid som helst på sig att försöka komma framåt i utvecklingen och få till något trendbrott….
Det är inte mycket som ser ljust ut direkt….

Hedberg pratar eventuella nyförvärv i gårdagspodden på Siljan News* och får frågan vilken typ av spelare han skulle vilja se ("Det är svårt att säga. Vi skulle gå för bästa möjliga spelare") men han avslutar med:

Får vi ut det bästa av alla våra spelare så är jag nöjd med det lag vi har. Jag tycker fortfarande det finns potential i alla vi har. Sen gäller det att få ut maximalt av dem. Allihop. Att alla hittar sitt personbästa (...) Då är det bästa nyförvärvet du kan få.

Kan befintlig tränartrio locka fram det?

*21:00-23:30 https://www.siljannews.se/dalarnas-stol ... kten-annu/

Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Så djävla extremt dåligt hela tiden….
Sparka Johan Hedberg NUUUUUUUUUuuuuuu……
Den nya tränaren skulle må bra av att få allafall 10st matcher innan kvalet….
Och få testa lite sina idéer och prova lite olika uppställningar….

Thomas Johansson gav Hedberg såklart 3år med….
Helt sanslöst….så djävla orutinerat….
Finns ingen anledning att skriva längre än 2år med en tränare….
Och absolut inte med Hedberg….som får träna klubben på hemmaplan och inte direkt hade andra alternativ som SHL-tränare….. Och hade det fungerat bra….hade de i ett senare skede kunnat aktiverat 1år till… Det hade Hedberg accepterat….utan problem… Det inte så han sprungit över bron för att tjäna 100.000 extra i månaden någon annanstans.
Han är på platsen han vill vara på… Det borde TJ utnyttjat bättre…..
För Hedberg var stort att bara få träna Leksand och ha fördelen att ha nära hem till bostaden.
Ett drömscenario för Hedberg att få träna just Leksand….

Hedberg med sina NHL-miljoner på kontot….
Jag hoppas han bara avsäger….sig att fortsätta ta ut lön efter sparkningen…
Det är det minsta han borde ge tillbaka till Leksand….
Ett djävla hån om just han mjölkar ur pengar av klubben….
Framöver efter en sparkning….

Fredrik Söderström….kan säkert hoppa in och köra och starta på direkten…
Det kan allafall inte bli sämre….
Söderström följt Leksand noga och vet våra brister och problem….
Låt han köra bara…. Ingen skugga faller på honom om vi då åker ur….
Det här laget är redan så djävla kört….
Men vi måste testa något….
Vi kan inte bara ligga kvar som ett dött lik….som blir överkört gång på gång….
Vi måste testa våga göra något….och försöka resa oss upp…
Endast nya spelare kommer inte räcka….
Det är för mycket som är allvarligt skadat…
Ingen i gruppen lär tro att just Hedberg är mannen som ska kunna guida dom ur det här….
Någon ny röst måste in och prata nu….

Senast redigerad av Lillgud den lör 31 jan 2026, 19:17, redigerad totalt 1 gång.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Hedberg lär väl ha svårt att hitta ett tränaruppdrag i Sverige igen efter den här säsongen, först Örebro och nu Leksand. Ibland behöver man ha självinsikt nog för att inse att det man vill göra inte alltid är vad man har möjlighet att göra.

Imponerad dock att han vågade ta det här uppdraget, tyder på antingen är totalt orädd eller noll konsekvenstänk.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P