Söderström uttalanden kring lite om att ta över Leksand….
Från 2018
Fredrik Söderström som tränare för Leksand?
Ja, det kan bli verklighet i framtiden – då Söderström nu öppnat för att träna klubben.
– För varje år som går har jag lekt med tanken att jag kan leva och bo i Leksand. Det är vackert här, känner många människor och hockeylaget är ett ojämförbart populärt lag.
Tidigare har Fredrik Söderström tvekat om att flytta tillbaka och träna Leksand, inte minst med anledning av pappa Dans historia i klubben, men nu öppnar han alltså för det.
– I dag har jag erfarenhet och kompetens för att vara det. Jag skulle inte vara ängslig och rädd för att träna Leksands IF.
– Samtidigt skulle jag utsätta mig själv för en märklig risk. Alla som är leksingar runtomkring mig kan i dag prata på ett sätt om laget som de inte skulle kunna göra om jag vore där, förklarar han vidare.
XXXXXXX
Från 2021
— Jag har aldrig varit nära och det har aldrig funnits några riktigt konkreta förhandlingar eller samtal mellan mig och Leksands IF. Lika många som tycker jag vore en perfekt lösning, lika många finns det som tycker det vore helt vansinnigt och jag skulle nog tro att sanningen ligger någonstans däremellan. Efter mina år som tränare har jag lärt mig vad jag kan och inte kan samtidigt som jag hittat mitt sätt att vara ledare på. Ju längre jag varit tränare har jag också fått mer och mer respekt för andra kollegor då jag vet hur mycket de sliter. Därför kan jag högakta Björn Hellkvist och alla som tidigare haft rollen som huvudtränare i Leksand för det törs jag nästan lova, det finns inget annat samhälle än Leksand, varken i Sverige eller ute i Europa, där det finns lika många potentiella tränare. Det räcker med att öppna dörren en morgon så möter du någon som skulle vara beredd att ta över rollen men som inte har en blekaste aning om vad det innebär.
— Om jag var tränare för Leksand är jag rädd att människor jag idag tycker är resonabla och sympatiska ganska snabbt skulle ta fram motorsågen. Att gå in på Siljans Konditori skulle på något sätt vara otänkbart och jag skulle få åka och handla ute i byarna, det är inte min grej. Samtidigt finns det också en enorm värme runt föreningen. Jag kan jämföra med perioder ur min karriär, exempelvis nu senast i Schweiz där vi hade en svit med nio raka förluster och varje gång det ringde någon från klubben hann jag tänka att det är nu det händer, det är nu jag får lämna. Här i Leksand är uppslutningen när det går som värst väldigt fascinerande och det är då människorna visar sig från absolut bästa sida. Det finns säkert tillfällen när det skulle passat bra för både mig och LIF att jag skulle vara tränare här men någonstans tror jag ändå att det är bäst så här. Jag flyttar absolut inte hem för att lura i vassen vad gäller tränarsysslan, det är verkligen inte min avsikt. Nu kan jag rentav sitta med kring diskussionerna på Siljan istället, ler Söderström.
Du har varit tydlig med att du inte avslutat tränarkarriären utan bara tagit en paus när du jobbar som expert åt cmore. Du är inte rädd för att expertrollen kommer kännas för bra och att du rentav blir kvar där?
— Det har slagit mig, det har det gjort. Nu tror jag dock att de som fastnat i rollen inte gör det mot sin vilja utan för att det är ett intressant och roligt jobb. Skulle det visa sig överträffa tränarrollen, ja då får jag bara gratulera mig själv över att ha hittat rätt! Sen är jag bara 44 år. Om 25 år är jag lika gammal som Djurgårdens nye tränare Barry Smith. Det perspektivet väljer jag att se det från, avslutar Fredrik Söderström med ett leende.
XXXXXXX
Från 2023
Leksand har tappat huvudtränaren Björn Hellkvist. Nu är masarna därför på jakt efter förstärkning på tränarsidan. Där experten Fredrik Söderström har pekats ut som en möjlig kandidat.
– Om de önskar mig som tränare av rätt skäl så glädjer det mig, om människor ser något gott hos mig som tränare. Det är rimligt att mitt namn dyker upp eftersom jag är från Leksand och bor i Leksand.
XXXXXXX
Från 2025
Man skulle kunna tro att det skulle vara ditt drömjobb?
– Det är ett fint uppdrag, men jag har känt att hur jag än skulle göra så skulle det gå snett. Någon kanske säger att jag är feg. Men jag föredrar en mer neutral relation till Leksand. Min pappa går inte ens på matcherna, han mår så dåligt.
XXXXXXX