, utan att våga satsa för att vinna, är ren idioti. Räknar in den fega kommunen i detta också. Idioti.
Med att "våga" antar jag att du menar värva bara för att värva. För det visar handlingskraft.
Kan handlingskraft även vara att tro på det man gör och våga stå emot yttre påverkan?
Nu har inte jag, och säkerligen inte heller Tjomme någonting emot värvningar i sak.
Men att värva någon För att han 'ser bra ut" i ett 30 sekunders youtube-klipp är inte min uppfattning om att visa handlingskraft.
Sen vet inte jag vilken info du sitter på som slår fast att det inte blir någon värvning? För det är väl det du menar? Är det något uttalat? Trots att guldet verkar ha blivit till sand så gissar jag fortsatt på nån slags målvaktsrokad.
Sen får du förklara varför vi som kommun är feg. Vi har precis skrivit på ett borgensåttagande som kan landa i knä på oss om ett drygt år. Det med tidigare borgen blir en del per familj. Ca 2000 kr/person. Räknar vi om det till Stockholm kommun skulle de i jämförelse behöva gå i borgen för 2 miljarder åt Djurgården. Då ska man också ha med sig att hälften av kommunens innevånare inte bryr sig ett smack om en fånig sport där semivuxna män jagar en gummibit på is inomhus.
Jag är inte insatt varken i kommun eller i klubben. Är bara en proffstyckare som går på vad jag hör, läser och ja, tycker. Kan absolut ha fel också.
Vad jag hört så har kommunen blivit fegare och mindre benägen att stötta klubben ekonomiskt, sedan uppdrag granskning. Med mindre stöd än de flesta andra SHL-klubbar får från sina kommuner, borträknat storstadslagen.
Vad betyder DIF hockey för Stockholm som kommun?
Vad betyder LIF för Leksands kommun?
Hälften bryr sig säger du, det är en enormt stor andel. Resten borde kanske också bry sig på så sätt att byn Leksand till mångt och mycket hänger på hockeyn. Mer än vad många tror. Det här borde kommunen veta om sedan årtionden tillbaka. Känslan är ju att de som sitter i kommunen inte fattar detta riktigt, på senaste tiden. Borgensåtagandet är viktigt, givetvis. Men det borde ha satsats mer och tidigare för att försöka undvika att hamna i denna situationen.
Utan hockeyn dör en stor del av byn! Inte direkt, men sagta och säkert.
Handlingskraft, hade jag gärna sett innan säsongen började. Ekonomin tillät inte det då. Men där skulle man planerat för olika scenarion. Vad händer om det går si eller så. När byter vi tränare? När behöver vi hjälp av kommunen? Eller från näringslivet? När behöver vi ta in spelare.
Nu har vi ju satt oss i sitsen att det behövs kastas in något bara för att röra om i grytan och hoppas på effekt. Nästan så pass att ett 30-sekunders youtube-klipp räcker. Det är förändringen vi vill åt. Men det ska vi väl ändå inte behöva när vi har en heltidsanställd som kollar spelare varendaste dag? Nä, nog borde vi ha bättre koll än youtube-nivå. Minst elit prospect i alla fall...
Det kanske blir någon förändring snart. Det har jag ingen som helst insikt i. Hoppas gör jag. Tycker att det går alldeles för segt, ja det gör jag också.
"When you’re going through hell, keep going"
W. Churchill
byn Leksand till mångt och mycket hänger på hockeyn. Mer än vad många tror.
Och jag tror att det är betydligt mindre än vad många tror.
Ett bra varumärke som sprider namnet Leksand absolut. Sen är det väl kommunens sjätte största arbetsgivare så kortvarigt får vi en liten utflyttning och omfördelning av skatteintäkter.
Vi ska såklart underlätta för välmående företag som är gynnsamma för kommunen som att t.ex. köpa julbord till 1500 kommunanställda som vi gjorde i december. Vi är matchsponsor och bjuder lika många på biljetter. Vi betal även ca 6 miljoner årligen för att barnen i centrala Leksand ska få två x 40-minuters istid varje år. I Siljansnäs, Tällberg, Ullvi, Åkerö och Insjön däremot spolar vi is utomhus så där får de åka betydligt mer. Andra medelstora företag som Clas Ohlson, Siljans Sågverk, Leksands knäckebröd och Ejendals får inget kommunalt stöd. Däremot hjälper vi dem t.ex genom snabba bygglovshanteringar.
Har man valt att gå från förening till att bli ett vinstdrivande aktiebolag så får man också se till att vara det. Man kan fortfarande hamna i likviditetsbrist eller behöva hjälp för att utvecklas och ta nästa steg men man kan inte gång på gång missköta ekonomin och tro att vi skattebetalare ska rädda situationer varje gång.
Den negativa effekten för turismen och handeln blir nog långsiktigt rätt marginell. Hotellen inne i Leksand tappar förstås en marknad 10-12 nätter varje vinter, så även restaurangerna men 80% av intäkterna kommer under sommaren och då vallfärdar inte folk till Leksand specifikt utan man åker till Siljansbygden som destination. Jag känner mycket väl till de undersökningar gjorda av SHL och en högskoleelev som lyfter fram de positiva effekter LIF har på kommunen och som ligger till grund för hur man slår sig för bröstet. SHLs egna snömos som fungerar som ren propaganda bortser jag från men den andra var intressant. Där uppskattade man genom att be företagen uppskatta hur mycket intäkter man fick extra genom hockeyn och kom fram till en siffra på 68 miljoner. Mycket pengar. Men i jämförelse så omsatte turismen i Siljansbygden (Leksand, Rättvik, Mora) 3 800 miljoner 2025.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Ja, det är ingen som varken vill eller tror på det här längre.
Man tycker ju synd om dom. Mets tycker jag synd om mig själv, men det är ju en jävla plåga att bli förnedrad så här match efter match. När blev nån omslaget förbannad senast? När såg man en klubba offras? En papperskorg?
Håller med, det är så lojt och familjärt så man blir mörkrädd. Visa lite känslor (helst från matchstart) att de är påkopplade.
Karlberg i SN
— Vi sitter i en sits där vi måste städa bort sådana grejer. Ska lag göra mål mot oss ska de fan ha gjort något bra. Vi måste bli tightare bakåt och vara jobbigare att möra. Det får inte vara så här enkelt.
Karlberg berättar att tongångarna i omklädningsrummet efter den första perioden var höga. Spelare ska både ha pratat och skrikit av sig innan den andra perioden där man alltså fick till mer offensivt än i den första. Karlberg hade själv ett par lägen, bland annat ett skott i stolpen, och till slut skulle målet också komma, ett tröstmål som fastställde slutresultatet 4-1.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
Jag undrade lite för mig själv redan när Knuts bänkades förra gången om det blev inbördeskrig inom Gösen då. Hur är det mellan Knuts vs Hedberg egentligen?
Inte mer än att jag undran hur man tycker #11 kan gå före. Och det råkar jag veta. Det är hans skott i PP. Varför han inte skulle kunna vara extra utifrån den premissen vet jag dock inte.
Man vet att ett lag är desperata i sitt sökande efter ett pp-vapen när en kille som fått till ETT (1) målskott i spelformen går före en nyttig kulturbärare.
byn Leksand till mångt och mycket hänger på hockeyn. Mer än vad många tror.
Och jag tror att det är betydligt mindre än vad många tror.
Ett bra varumärke som sprider namnet Leksand absolut. Sen är det väl kommunens sjätte största arbetsgivare så kortvarigt får vi en liten utflyttning och omfördelning av skatteintäkter.
Vi ska såklart underlätta för välmående företag som är gynnsamma för kommunen som att t.ex. köpa julbord till 1500 kommunanställda som vi gjorde i december. Vi är matchsponsor och bjuder lika många på biljetter. Vi betal även ca 6 miljoner årligen för att barnen i centrala Leksand ska få två x 40-minuters istid varje år. I Siljansnäs, Tällberg, Ullvi, Åkerö och Insjön däremot spolar vi is utomhus så där får de åka betydligt mer. Andra medelstora företag som Clas Ohlson, Siljans Sågverk, Leksands knäckebröd och Ejendals får inget kommunalt stöd. Däremot hjälper vi dem t.ex genom snabba bygglovshanteringar.
Har man valt att gå från förening till att bli ett vinstdrivande aktiebolag så får man också se till att vara det. Man kan fortfarande hamna i likviditetsbrist eller behöva hjälp för att utvecklas och ta nästa steg men man kan inte gång på gång missköta ekonomin och tro att vi skattebetalare ska rädda situationer varje gång.
Den negativa effekten för turismen och handeln blir nog långsiktigt rätt marginell. Hotellen inne i Leksand tappar förstås en marknad 10-12 nätter varje vinter, så även restaurangerna men 80% av intäkterna kommer under sommaren och då vallfärdar inte folk till Leksand specifikt utan man åker till Siljansbygden som destination. Jag känner mycket väl till de undersökningar gjorda av SHL och en högskoleelev som lyfter fram de positiva effekter LIF har på kommunen och som ligger till grund för hur man slår sig för bröstet. SHLs egna snömos som fungerar som ren propaganda bortser jag från men den andra var intressant. Där uppskattade man genom att be företagen uppskatta hur mycket intäkter man fick extra genom hockeyn och kom fram till en siffra på 68 miljoner. Mycket pengar. Men i jämförelse så omsatte turismen i Siljansbygden (Leksand, Rättvik, Mora) 3 800 miljoner 2025.
Vi tror olika på den punkten. Det är helt uppenbart. Och det är det som stör mig, att jag upplever att kommunen som helhet tycker som dig.
Sen håller jag med dig i mycket, att det görs mycket bra också. Samt att LIF har skött ekonomin otroligt dåligt.
Mer transparens senaste 20-30 åren hade varit att föredra.
Sen så hade jag velat sett att kommunen kunde hjälpa till ännu mer nu när klubben äntligen (förhoppningsvis) försöker göra rätt för sig. Men det är som det är. Jag tror att vi åker ur i år, men hoppet lever och jag stöttar klubben enda in i kaklet.
W. Churchill
Vi tror olika på den punkten. Det är helt uppenbart. Och det är det som stör mig, att jag upplever att kommunen som helhet tycker som dig.
Fast det handlar väl inte så mycket om vad man tror. I det här fallet handlar det om hur mycket vi som kommun ska stötta ett enskilt företag ekonoiskt. Inte alls enligt mig. Jag är själv företagare inom kommunen och kan för mitt liv inte tänka mig att kommunen kommer ge mig pengar om jag riskerar konkurs. Vi kan naturligtvis köpa produkter, t.ex. istid. Men det finns ju även en gräns för hur många 10-tusingar vi kan betala per elev för det.
De andra lagen du jämför med som man säger får större stöd befinner sig dels i större kommuner, man måste räkna per capita, men har även ingen egen arena utan hyr billigt istället, alternativ har såpass god ekonomi att de redan skrivit av sin arena. Det var ett stort misstag att bygga Tegera.
Jag driver inte företag inom turism eller handel men 50% av min kundstock är företagare i Leksand. Bl.a. inom dessa branscher.
Är jag orolig att min och andras verksamheter kommer dö ut med Leksands IF. Inte det minsta.
Jag förstår också att de som bor ute i landet och är frälsta Leksingar tror att enda anledningen att besöka Leksands måste vara hockeyrelaterat. Vi som bor mitt i smeten sommartid kan nog vittna om att så inte är fallet. Om jag själv leker med tanken att jag av någon märklig anledning skulle hålla på Örebro så finns det ändå inte i min tanke att jag bokar in en semestervecka där i juli bara för att jag gillar deras hockeylag. Hade jag mindre barn och det fanns ett sommarland där så absolut. Men i så fall därför. Om vi är ett äldre par som vill förkovra oss tillsammans i kulturella spår med Wittgenstein så absolut. Men i så fall därför och inte pga. Hockey. Hade jag tillhört den allt växande andelen utländska turister hade jag kanske knappt känt till Sporten hockey.
Jag anser att storstadslagen inte behöver hjälp av sin kommun då underlaget är så pass stort. Det kan vara rätt eller fel. Deras kommun är iaf inte alls i behov av ett enskilt lag i en enskild sport. Mindre städer är mer beroende och har utbyte av varandra (kommun och topplag/dragplåster/reklampelare). En så pass liten ort och kommun som Leksand har därför mest utbyte i SHL av sitt lag. Och ett lag som Leksand har inte lika lätt att få in starka sponsorer. Tror jag. Nu ställer många upp ändå, så det är ju fint, men LIF anser jag även har mest behov av stöd från sin kommun.
Det behöver inte vara mer kapital än vad andra klubbar får, men det bör vara likvärdigt.
Ska jag tro på vad som skrivs i tidningar så är det inte likvärdigt. Och i så fall tycker jag att Leksands kommun tänker fel. Men igen, jag är inte insatt och kan ju ha fel också.
W. Churchill
Fast det handlar väl inte så mycket om vad man tror. I det här fallet handlar det om hur mycket vi som kommun ska stötta ett enskilt företag ekonoiskt. Inte alls enligt mig. Jag är själv företagare inom kommunen och kan för mitt liv inte tänka mig att kommunen kommer ge mig pengar om jag riskerar konkurs. Vi kan naturligtvis köpa produkter, t.ex. istid. Men det finns ju även en gräns för hur många 10-tusingar vi kan betala per elev för det.
De andra lagen du jämför med som man säger får större stöd befinner sig dels i större kommuner, man måste räkna per capita, men har även ingen egen arena utan hyr billigt istället, alternativ har såpass god ekonomi att de redan skrivit av sin arena. Det var ett stort misstag att bygga Tegera.
Jag driver inte företag inom turism eller handel men 50% av min kundstock är företagare i Leksand. Bl.a. inom dessa branscher.
Är jag orolig att min och andras verksamheter kommer dö ut med Leksands IF. Inte det minsta.
Jag förstår också att de som bor ute i landet och är frälsta Leksingar tror att enda anledningen att besöka Leksands måste vara hockeyrelaterat. Vi som bor mitt i smeten sommartid kan nog vittna om att så inte är fallet. Om jag själv leker med tanken att jag av någon märklig anledning skulle hålla på Örebro så finns det ändå inte i min tanke att jag bokar in en semestervecka där i juli bara för att jag gillar deras hockeylag. Hade jag mindre barn och det fanns ett sommarland där så absolut. Men i så fall därför. Om vi är ett äldre par som vill förkovra oss tillsammans i kulturella spår med Wittgenstein så absolut. Men i så fall därför och inte pga. Hockey. Hade jag tillhört den allt växande andelen utländska turister hade jag kanske knappt känt till Sporten hockey.
Har du verkligen koll på varför alla sommargäster väljer att semestra i just Leksand? Jag tror du underskattar den marknadsföring hockeyn ger Leksand som ort. Jag har spenderat sommarveckor i Leksand vilket jag aldrig gjort i varken Rättvik eller Mora. Min enda koppling till Leksand är hockeyn och resor till hockeymatcher har gjort att jag blivit lite bekant med orten och därför valt att även resa med familjen till Leksand under somrarna för att besöka sommarland eller bara spendera några dagar vid Siljan. Jag tror just detta är väldigt väldigt vanligt. Jag tror verkligen det skulle bli kännbart för Leksand som kommun om hockeyn dog, Och då menar jag dog - inte att laget flyttas ned till Allsvenskan. Sen håller jag definitivt med dig vad gäller kommunen och Leksands IF, givetvis borde inte skattebetalarna stå för räddningsaktioner för hockeylaget stup i kvarten. Men jag är ändå helt säker på att LIF genererar mer för kommunen än vad LIF kostar för kommunen. Betydligt mer till och med.
. Jag har spenderat sommarveckor i Leksand vilket jag aldrig gjort i varken Rättvik eller Mora. Min enda koppling till Leksand är hockeyn och resor till hockeymatcher har gjort att jag blivit lite bekant med orten och därför valt att även resa med familjen till Leksand under somrarna för att besöka sommarland eller bara spendera några dagar vid Siljan. Jag tror just detta är väldigt väldigt vanligt.
jag är ändå helt säker på att LIF genererar mer för kommunen än vad LIF kostar för kommunen. Betydligt mer till och med.
Jo det är lite det jag menar. Men de allra flesta bryr sig väldigt lite om hockey och ännu mindre för ett av 14 lag i högsta serien. Om du och 10 000 till gör det och lägger 10 000 kr var så är det fortfarande bara drygt 2,5% av totala omsättningen som turismen genererar i området. Och visst. Leksands if ger återbäring i storleksordningen 6-7 ggr vad kommunen lägger på LIF. 68 miljoner I extra omsättning till handeln, restauranger och hotell. Därav kanske hälften i "vinst". Om du tror att ni är så många som 10 000 som kommer till Leksand av samma anledning som du och att ni var och en lägger 10 000 kr på er vistelse så kan du lägga till 100 miljoner. Och då få en siffra på 84 miljoner efter kostnader.
Det blir som jag skrev tidigare kortsiktigt kännbart för några aktörer. För kommunens del även betydande minskade skatteintäkter (utöver de 68 miljonererna). Men efter nått år har även de myrstigarna ersatts med nya leder som myrorna tar sig fram på.