Kikar lite vidare vad han egentligen säger i intervjuer…
hockeysverige.se
– När jag fick beskedet… Jag förstår att klubben vill göra någonting annat med tanke på resultaten vi haft så det har jag inga problem med i det avseendet. Känslan där och då blev att jag fick någon form av sorg eftersom jag vet hur killarna och tränarna mår.
Det var tre dagar kvar till sista dagen för övergångar och det är mitt inne i slutracet för att hålla Leksand kvar i SHL, varför tror du klubben tog beslutet just nu?
– Det har jag ingen aning om utan det får du nog fråga dom som fattade beslutet.
Hur motiverade klubben beslutet för dig?
– Till mig sa man egentligen bara att man ville ha en förändring på min position. Det var vad jag fick till mig och att styrelsen hade fattat det beslutet.
Tror du laget kommer påverkas i den här situationen när laget ligger sist och man kanske är lite stressade?
– Svårt att säga. När man är i situationen där vi befinner oss är det otroligt viktigt att behålla det positiva och tryggheten så spelarna har något att förhålla sig till.
– Klart att när ett sådant här besked levereras rör det om lite i saker och ting. Tankarna far iväg både hos tränare och spelare ”Oj, vad hände här och varför?” Det kanske byggs upp någon form av frågetecken i alla fall och som vi har jobbat med att hålla borta från vår trupp.
Inför säsongen, fick du resurserna för att bygga både en bred och spetsig trupp?
– Vi har hamnat i en tuff ekonomisk situation och det är inget att sticka under stol med att våra förutsättningar ekonomiskt har tillhört botten i ligan.
– Man kan såklart lyckas ändå med det man gör. Det kräver att laget får vara hyfsat skadefria, alla spelare utvecklas som man vill att dom ska och att de bästa spelarna som ska vara ryggraden har sina bästa säsonger.
– Vi spelade med väldigt små marginaler när vi valde den färdriktningen som vi gjorde under våren för att sedan försöka bygga något under sommaren.
– Sedan hade vi behövt kapitalisera mer på första 15, 17 matcherna där vi spelade väldigt bra. Vi lyckades inte ta betalt. Skulle vi tagit betalt då hade vi kanske suttit i en situation där vi hade haft råd med lite skador, en formsvacka och lite sådant. När nu formsvackan och skador kom hade vi inte tillräckligt med poäng på kontot för att kunna parera det.
– Jag skulle säga att det är en del i det hela där vi satte oss i en där vi var väldigt sköra inför säsongen. Vi tog inte betalt när vi behövde ta betalt och hamnade lite i problem. Sedan dess har vi fått jaga.
Hur har samarbetet med Johan Hedberg, Niklas Persson, David Printz och Alexander Millner fungerat?
– Superbra. Vi har haft ett superbra samarbete. Högt till tak i våra diskussioner. Öppet, ärligt och rakt.
– Jag har känt mig otroligt trygg med hur tränarna jobbar med gruppen varje dag och hur dom förbereder gruppen. Jag tycker samarbetet med både Johan och övriga i tränarstaben har varit magisk.
Om du blickar tillbaka, hur ser du på din tid i Leksand?
– Jag kom ändå in i Leksand då det hade varit en turbulent tid. Jag hade bestämt mig redan från första början att jag skulle göra min grej.
– Jag lyssnar gärna på folk omkring mig, men om jag inte tror att det kommer göra vår organisation på sporten eller vårt lag bättre kommer jag ändå gå min egen väg, det jag tror på.
– Det är bara på damsidan vi inte lyckats som vi hoppats på, men på junior och herrsidan har vi satt oss i en position där vi har en otroligt attraktiv utbildning för juniorer och en fullt värdig SHL-organisation med hur man jobbar och förbereder spelare varje dag på herrsidan.
Om vi ser till själva hockeyn, det som skett på isen, vad ser du som höjdpunkten under din tid i klubben?
- Jag har nog inte hunnit reflekterat över det.
– Är det något jag känner och som ligger utanför sporten är att jag vågat stå på mig och göra det jag tror på. Det är jag otroligt stolt över för det tror jag behövdes i Leksand.
I vilken serie spelar Leksand kommande säsong?
– I SHL
XXXXXXXXXXXXXXXX
Han säger tex att han vet hur spelarna och tränarna mår…
(Man förstår att spelarna har dåligt självförtroende och misströstar lite.
Men om nu Hedberg tex mår dåligt och tex tycker det är tungt…det lär tära på han med alla förluster.
Varför tar dom inte bara bort honom och får in en ny pigg energi och kraft….
Istället för fortsätter med en tränare som inte riktigt är i balans)
Sen detta är han ju helt besatt av….
- När man är i situationen där vi befinner oss är det otroligt viktigt att behålla det positiva och tryggheten så spelarna har något att förhålla sig till.
(Alltså spelarna det är inga porslinsdockor som vi pratar om…som går i kras bara vi lyfter byter en tränare eller gör ett trejdbyte av någon spelare. Allt tänk från tex TJ handlar om att ändra så lite som möjligt så inte spelarna börjar grubbla och fundera eller känna sig osäkra och otrygga… bla bla… Men vafan det är proffesionella spelare som inte nämnvärt påverkas av sånt det är en del av branschen… (Hans egna söner skojade till och med och skämtade om det hemma vid matbordet när han själv fått sparken) Jag tycker TJ med sin filosofi snarare skapar osäkerhet….
Som spelare i truppen…tanken går. Oj vi gör inget…fast det går så himla dåligt… Vi måste verkligen vara en svag och känslig spelartrupp som inte ens tål den minsta förändring.
Det som att man behandlar spelarna som försvarslösa barn…som måste skyddas till varje pris för att de är så svaga. En spelartrupp som det daltas med så…..hur fasen ska de reagera och ha pondus att spela sen när det väl skall avgöras i kvalet. När de bakats in i bomull hela tiden för att undvika känna någon otrygg känsla. Hellre försöka tända gnista och lite tro med ett tränarbyte än det här beteendet som TJ förespråkar.
Han hyllar även tränarna….magiska och superbra. (Det syns verkligen på isen = INTE)
Bara i förbifarten…han nämner damlaget. Men hade du TJ gett fan i de första säsongerna att visa intresse för att satsa på damlaget och öka deras resurser. Du pratade så gott om det vi skulle ha 2starka elitlag i högsta divisionerna på både dam och herr sidan. Istället för att bara skitit helt i det laget som bara kostar klubben pengar men ger inget tillbaka.
Och fokuserat på pengarna till A=laget så vi kunde ha ett bra herrlag i SHL…
95% väljer hellre ett herrlag i SHL och helt avstår dessa bidragspengar ner till damlaget. Som hade kunnat utnyttjats till herr sidan. När handbromsen drogs in på damsidan (där drogs i bromsen först) då var skadan redan skedd…och de åkte ur…och sen drogs handbromsen på herrsidan…ekonomiska bollen var redan i rullning , och nu åker de ut. Djävla glädjekalkyl att bedriva damlaget och dessutom satsa på det tidigare. Slöseri med pengar.
Sen säger han dock en viktig sak….och man fattar mellan raderna hur viktigt det är….
Han vart inne i bubblan och vet exakt hur det fungerar i Leksand.
Tar man inte lärdom av det han säger i framtida rekryteringar då är man naivt dum.
- Är det något jag känner och som ligger utanför sporten är att jag vågat stå på mig och göra det jag tror på. Det är jag otroligt stolt över för det tror jag behövdes i Leksand.
XXXXXXXXXXXXXXX
Kikar man lite från hockeynews….
Under hela säsongen har ”Tjomme” gång på gång proklamerat hur mycket han tror på Leksands spelartrupp, tränare och gruppen i helhet. Detta trots att säsongen stundtals gått käpprätt utför.
– Det har känts som att det krupit närmare utan att det funnits något konkret att ta på. Man hör hur snacket går. Styrelsen uppvaktar lite mer intensivt. Fler möten. Man märker av stämningen i rummet, blickarna.
Finns det någonting konkret som funnits där?
– Lite slarvigt uttryckt så har jag under en period varit på fler styrelsemöten än träningar. Stämningen intensifierades. Det kändes som att det kröp närmare..
Styrelsens ordförande Andreas Gärdsback sa att “Vi visste att vi hade en mindre slagkraftig och namnkunnig trupp i år. Men vi hade förväntat oss att ligga några placeringar högre. Om vi hade legat högre upp, då hade vi haft andra typer av samtal”. Vad är din reflektion kring det?
– När vi diskuterade de ekonomiska förutsättningarna i februari och mars höjde jag kraftiga varningsflaggor. I den här branschen är det jätteviktigt att inte sätta sig i en båt där förutsättningarna inte finns. När vi var mitt uppe i lagbygget kändes det bra. Försäsongen såg bra ut. Det var spännande och kittlande. Men det krävdes att många spelare skulle göra sina bästa säsonger och vara skadefria. Där har vi inte varit.
– Hade vi fått lite mer poäng när vi spelade vår bästa hockey de första 15–17 omgångarna så hade vi byggt en liten kudde att kunna falla tillbaka på.
I en intervju med Expressen pratade Gärdsback om anledningarna till att ”Tjomme” får lämna.
– Thomas är tillsammans med Johan ansvarig för spelet vi spelar på isen. Thomas har varit med och byggt den här spelfilosofin och trott mycket på den. Nu vill vi ha ett annat bollplank för Johan, för vi tror han är en fantastisk coach till våra grabbar på isen. Därför tror vi på att Johan ska få en ny sparringpartner, sa han då.
När Johan Hedberg fick frågan från Expressen om vilken ”injektion” detta kan ge till laget svarade han:
– Jag tror inte att vi behöver någon sådan injektion. Vi inser hur situationen är. Det är också omöjligt för Jeppe (Ollas) att komma in och påverka det som händer på isen.
Jag tänker att det vanliga när man vill få en injektion eller ”ny röst” är att sparka tränaren snarare än sportchefen.
– Ja, jag kan väl instämma med det Johan sagt, jag har ingen annan syn på det. Jag är inte ute på isen, Ollas är inte ute och spelar han heller. Det är klart att det är en ny röst i rummet… men från min position… det är några som tror det är på det sättet man får en injektion, och därför har styrelsen valt att göra så. Då får väl de svara på hur de ser på verksamheten, injektioner och sådär, det har jag jättesvårt att svara på. Men jag tycker Johan beskriver det rätt bra.
Falu-Kuriren skrev tidigare att du varit motarbetad av ”flera tunga namn runt LIF” sedan du inte ville sparka Leif Carlsson 2018. Detta ska ha fortsatt även när du inte ville göra dig av med Roger Melin och enligt Falu-Kuriren fick LIF-ledningen under sommaren 2025 ”besked från flera externa finansiärer att om de skulle skjuta till pengar för värvningar var det under förutsättningen att ”Tjomme” skulle bort.” Vad är din kommentar på det?
– När jag klev in fanns det säkert ett motstånd. Folk hade åsikter om det jag ville göra och det jag inte gjorde. Men de partners som jag har haft dialog med har varit fantastiska. Jag har aldrig upplevt att någon inte trott på det jag sagt. De har varit grymma, lyssnat och ställt frågor. Stort tack till dem.
– Om det finns andra som tycker något annat kan inte jag svara på.
När du säger så här: “När jag klev in fanns det säkert ett motstånd. Folk hade åsikter om det jag ville göra och det jag inte gjorde.” Hur har det varit att stå emot sådant?
– Jag är inte en person som funderar så mycket på vad folk tycker och tänker om mig. Jag har gjort min grej tillsammans med mina kollegor och försökt göra Leksands IF så bra som möjligt utifrån de förutsättningar vi haft.
Är det något du ångrar under den här tiden?
– Jag har inte landat i det än. Det kommer nog när jag får landa och kliva ur den här säsongen. Jag är inte perfekt och har inte gjort alla saker rätt, men jag är fortfarande så inne i den här säsongen.
Om Leksand skulle åka ur, kommer du känna att det är ”vi som åkte ur”?
– Ja, det kommer jag göra.
Hur kommer det bli att följa från sidan?
– Spelare brukar ju säga att när man är inne och spelar så är man mindre nervös än när man sitter vid sidan av. Jag brukar inte vara nervös, men jag känner att resterande tid av den här säsongen kommer vara en pärs. Det är nog för att jag gått från att ha varit inne i det och haft kontroll, vetat om saker och känt hur alla mår, till det här. Det är nog så supportrar, organisation och styrelse kan känna, att de blir nervösa för de vet inte vad som sker. De vet inte hur spelarna, tränarna och gruppen känner. Men det har jag vetat, det är också därför jag har kunnat behålla lugnet.
Vad sa sönerna Anton och Victor när du meddelade att du fick sparken?
– ”Du vet hur det är i den här branschen farsan”, haha! Jo, jag vet.
XXXXXXXXXXXXXXX
Här gillar att TJ reagerar på exakt det som jag själv reagerade på…. Och även Hedberg reagerat på…
(Medans Ollas lever i en annan bubbla uppbackad av styrelsen i tänket att just Ollas ska kunna göra något….ingen förstår dock hur. Enda sättet Ollas kunde förändrat på var om han värvade , eller trejdbytte spelare. Eller tex valde sparka tränare som inte TJ velat göra. Men Ollas tror att bara han visar sig och pratar lite så blir det nog en förändring på isen , men lär aldrig ske)
Som Hedberg sa….Ollas överskattar sin egen roll… Det han själv Hedberg som coachar dom…
När Johan Hedberg fick frågan från Expressen om vilken ”injektion” detta kan ge till laget svarade han:
– Jag tror inte att vi behöver någon sådan injektion. Vi inser hur situationen är. Det är också omöjligt för Jeppe (Ollas) att komma in och påverka det som händer på isen.
Jag tänker att det vanliga när man vill få en injektion eller ”ny röst” är att sparka tränaren snarare än sportchefen.
– Ja, jag kan väl instämma med det Johan sagt, jag har ingen annan syn på det. Jag är inte ute på isen, Ollas är inte ute och spelar han heller. Det är klart att det är en ny röst i rummet… men från min position… det är några som tror det är på det sättet man får en injektion, och därför har styrelsen valt att göra så. Då får väl de svara på hur de ser på verksamheten, injektioner och sådär, det har jag jättesvårt att svara på. Men jag tycker Johan beskriver det rätt bra.
TJ bjuder på ett erkännande i att inte svara alls också… I det som vart känt att han egentligen inte ville sparka L.Carlsson eller R.Melin heller. Han flyttar lite fokus i sitt svar….då frågan var bred i sig…så han kunde svara lite som han ville…
Stör mig på detta med….
-Jag brukar inte vara nervös, men jag känner att resterande tid av den här säsongen kommer vara en pärs. Det är nog för att jag gått från att ha varit inne i det och haft kontroll, vetat om saker och känt hur alla mår, till det här. Det är nog så supportrar, organisation och styrelse kan känna, att de blir nervösa för de vet inte vad som sker. De vet inte hur spelarna, tränarna och gruppen känner. Men det har jag vetat, det är också därför jag har kunnat behålla lugnet.
Jag tycker det här blir löjeväckande…. Bara för att han är nära gruppen och känner att det är harmoni i laget….och bra stämning…och trevlig sammanhållning osv….de har roligt tillsammans vid sidan av isen och på träningar…. (Men bara för att det inte är motsatsen)
Så är det väl för fasen ingen garanti att det blir ett lyckligt slut.
Lite naiv i tänket minst sagt…. Det spelar alltså egentligen ingen roll vad vi har för kapacitet i truppen och på tränarbänken… Och att vi bevisat under hela säsongen att vi är sämst.
Men bara alla är glada och håller humöret uppe och trivs i gruppen så slutar det här sen lyckligt…. Jag vet inte vilka sagor man läste som barn om man fastnade i det tänket sen ute i verkligheten.
XXXXX