Tränarna

Användarens profilbild
Klas

Re: Tränarna

Inlägg av Klas »

Nu när Ritto tagit över ansvar för PP så ska väl Pajen styra 3-3 såg jag. Man ska väl vara försiktig att döma tränarna utifrån hur spelet ser ut, för ingen kan väl tro att man önskar och vill spela som det ser ut… :roll: :YMPARTY:

Fans väl en del funderingar över Pajen som tränare innan säsong va? Ska man bedöma utffrån vårat PP och 3-3 så blir det väl inget vidare betyg. :?

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

PP är en viktig spelform för alla lag. För oss blir det extremt viktigt, på gränsen till helt avgörande för våra chanser att hänga kvar, med tanke på det lag och spel vi har att tillgå.

PP har ju varit frapperande dåligt i många säsonger nu, där vi konsekvent underpresterat grovt i förhållande till det spelarmaterial vi haft. Vi fortsätter att göra det även denna säsong, med skillnaden att spelarmaterialet är klart sämre än tidigare år så vår baseline potential är redan från början lägre.

Frågan är varför det år efter år är så otroligt svårt att få till ett grundläggande PP i Leksand, oavsett materialet? Jag förstår det inte. Det går liksom inte att komma med ursäkten ”självförtroende” när det ser lika illa ut säsong efter säsong, med helt nya trupper och uppställningar. Det måste ju vara något fundamentalt fel i hur vi ser på eller tränar PP i Leksand?

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: fre 27 feb 2026, 17:14

Nu när Ritto tagit över ansvar för PP så ska väl Pajen styra 3-3 såg jag. Man ska väl vara försiktig att döma tränarna utifrån hur spelet ser ut, för ingen kan väl tro att man önskar och vill spela som det ser ut… :roll: :YMPARTY:

Fans väl en del funderingar över Pajen som tränare innan säsong va? Ska man bedöma utffrån vårat PP och 3-3 så blir det väl inget vidare betyg. :?

Senaste två förlängningarna har vi 1-0 på, just sayin´ ;-)

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Wiborg skrev: lör 28 feb 2026, 14:14

Sant. Tänkte väl mest på hur det såg ut mot FBK och det var ingen fager syn…. :cry:

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: lör 28 feb 2026, 14:32
Wiborg skrev: lör 28 feb 2026, 14:14

Sant. Tänkte väl mest på hur det såg ut mot FBK och det var ingen fager syn…. :cry:

Verkligen inte, men sen är ju inte 3 mot 3 hockey heller, det är bandy på mindre yta ;) Jag har svårt att ta den spelformen seriöst och om fem omgångar så blir det inget mer sånt den här säsongen. Hade man velat spela 3 mot 3 varför finns det då ens kvittningar? Man har kvittningar för att det är tänkt att hockey spelas 5 mot 5, att man då helt plötsligt ska spela med nästan halverat manskap är bara konstigt och framförallt extremt jäkla tråkigt att titta på.

Pain is temporary, glory is forever
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Man kan undra varför denna förening valde att vaska en hel säsong…och riskerar att åka ur nu pga sin dumdristiga handlingsförlamning.

Laget spelade uselt i 30 omgångar och det kändes viljelöst och uppgivet… Men det bara fick rulla på och fortsätta….
Laget underpresterade och visade ingen riktig kämpaglöd.

Varför tog det så lång tid innan man vågade göra något…
Det här kommer ligga kvar i TJs skål negativt för evigt i hans CV…att han inget gjorde på tränarsidan.
Eftersom det har blivit en positiv effekt efter hans ut-tåg när de börjat ta hjälp av fler folk som redan fanns i föreningen. Ritola , Bemström , Ollas.
(Ett tydligt tecken på att TJs inställning var direkt felaktig och att han litade alldeles för blint hårt på Hedbergs kunskaper)

Det ”Bemström-Effekten” som vi nu ser…i Leksand.
Även Ritola får positiv respons..

A-laget har tagit hjälp av U20-tränaren Jörgen Bemström som bollplank i taktiska frågor.
– Väldigt smart hockeymänniska som är duktig i struktur och taktik. Vi använder alla resurser vi kan, säger Hedberg .

Ritola lyfter särskilt fram Bemströms blick för detaljer:
– Jag har aldrig sett någon som kan se de sakerna han gör när det kommer till struktur.

(Även om vi har 4tränare i båset, känns det som att den bäste Bemström står nere i J20-båset)

Kaptenen Lukas Vejdemo säger även att Ritolas intåg gett laget energi och tydlig feedback.
– Han är en riktig hockeynörd och är duktig i de små detaljerna.

Som Vejdemo lite säger…
En ny röst i båset ger lite ny energi….
Men varför skulle det behöva ta så lång tid…
Innan något skedde….

VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Lillgud skrev: mån 02 mar 2026, 16:12

Man kan undra varför denna förening valde att vaska en hel säsong…och riskerar att åka ur nu pga sin dumdristiga handlingsförlamning.

Laget spelade uselt i 30 omgångar och det kändes viljelöst och uppgivet… Men det bara fick rulla på och fortsätta….

Det här kommer ligga kvar i TJs skål negativt för evigt i hans CV…att han inget gjorde på tränarsidan.
Eftersom det har blivit en positiv effekt efter hans ut-tåg när de börjat ta hjälp av fler folk som redan fanns i föreningen. Ritola , Bemström , Ollas.
(Ett tydligt tecken på att TJs inställning var direkt felaktig och att han litade alldeles för blint hårt på Hedbergs kunskaper)

A-laget har tagit hjälp av U20-tränaren Jörgen Bemström som bollplank i taktiska frågor.
– Väldigt smart hockeymänniska som är duktig i struktur och taktik. Vi använder alla resurser vi kan, säger Hedberg .

– Jag har aldrig sett någon som kan se de sakerna han gör när det kommer till struktur.

(Även om vi har 4tränare i båset, känns det som att den bäste Bemström står nere i J20-båset)

Kaptenen Lukas Vejdemo säger även att Ritolas intåg gett laget energi och tydlig feedback.

Som Vejdemo lite säger…
Innan något skedde….

Ja att Bemström är en riktigt bra taktiker förstår man av
J-20:s framgångar. Borde ha ingått i A-lag:s teamet redan vid omstarten efter jul. Då hade vi säkerligen inte varit i denna situation nu.

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

VonGustaf skrev: tis 03 mar 2026, 14:15
Lillgud skrev: mån 02 mar 2026, 16:12

Som Vejdemo lite säger…
Innan något skedde….

Ja att Bemström är en riktigt bra taktiker förstår man av
J-20:s framgångar. Borde ha ingått i A-lag:s teamet redan vid omstarten efter jul. Då hade vi säkerligen inte varit i denna situation nu.

Kan vi tillskriva Bemström senaste tidens framgångar? Jag får i alla fall inte ihop logiken med att Tjommes utträde skall ha den påverkan, även om det sammanföll väldigt bra i tiden.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Börjar vi med lagledningen så har Johan Hedberg kontrakt med a-laget kommande säsong. Samma sak med Niklas Persson som förra sommaren skrev ett kontrakt över två säsonger med ett optionsår. David Printz kontrakt går ut och det finns det uppgifter att han ska in i Djurgårdens organisation. Även Mattias Ritola har ingått i tränarstaben senaste månaden och han hyllas av klubben för sitt engagemang och förmåga att utveckla talanger.

Under den gångna säsongen fanns det, enligt uppgifter till Sportbladet, idéer i styrelsen om att byta ut hela tränarstaben mot den i juniorlaget – där Jörgen Bemström gjort ett bra jobb. Nu återstår det att se om styrelsen väljer att genomföra den förändringen i och med degraderingen. Om man är enig om den idén.

Hedberg har inte tänkt tanken på att ha ett lag i Hockeyallsvenskan, men när besvikelsen lagt sig så växer nog en revanschlusta fram och Hedberg är stadgad i Leksand med fru, barn och barnbarn.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2026-2027

Ludde

Inlägg av Ludde »

Man kan ju hoppas på att Hedberg vill träna SHL lag trots allt så vi får chansen att börja om på nytt, från toppen till botten.

Har noll förtroende för styrelse och övrig ledning, Gärdsback drömmer om bra hockey i allsvenskan, kanske kan budgetera med 7000 på läktaren på nytt då?

Nä den här våren är första gången i hela mitt vuxna liv som medlemsavgiften till Leksand uteblir i vår, bort med alla sköna grannar, svågerpolitik och folk som har ett supporterskap som enda merit.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Stjärnan skrev: fre 05 dec 2025, 08:00
Pellefant skrev: lör 22 nov 2025, 13:20

Håller ni med i diskussionerna?

Har inte läst diskussionerna men förstår att resultatet är jämt. Jag är själv väldigt kluven.
Jag vet inte om vi har råd att sparka Johan och Pajen, att bara ta ena är ju ingen ide´. Ska det sparkas så behöver bägge ryka.
Pajen av uppenbara skäl.
Hedberg är jag mer tveksam till men inser till slut att han aldrig kommer stå som vinnare i ett kval. Vi har helt fel spelsystem för ett ångestkval och Johan verkar inte kunna något annat. Jag har hävdat ända sedan Hedberg ryktades till oss att det inte var speciellt bra. Känslan var väldigt osäker. Spelsättet fugerade okej i Allsvenskan men SHL är en helt annan uppstyrd liga där Allsvenskt spel inte blir långlivat. Just detta låg till största grund för min åsikt i somras när ryktet gick.
När även Pajen anslöt kändes det lite som ett tivoli snarare än en professionell elitklubb.

Johan har inte lyckats få spelarna att spela efter hans vilja.
Man kan ju vända på det och säga att när de väl har lärt sig spelsättet och behärskar det till fullo så kommer det gå bra, och det är väl just därför jag är lite tveksam ang sparkning av Hedberg. Men vi tar ju aldrig ens små kliv framåt.

Teoretiskt har vi chansen kvar att undvika kval men vi Leksingar som har varit med sedan innan sekelskiftet vet ju hur detta kommer sluta redan nu.
Enda chansen vi har att klara oss kvar via kval är ju att ändra på spelet och då måste en ny tränarduo in.

(däremot kan Johan få träna laget i allsvenskan. Det ser jag idag inga problem med alls. Kunde örebro byta fram och tillbaka med Hedberg i fokus så kan väl Leksand det)

Detta skrev jag 5e dec. Är jag beredd att hålla fast vid detta? Absolut. Fram till stycket om en fortsättning i HA. Vet faktisk inte. Nog för dyrt att kicka honom och pajen. Men även om jag inte sågade honom totalt inför säsongen utan höll det tveksamt huruvida han skulle klara av detta… så tror jag han kan hantera seriespelet men väldigt osäker om vi hsmnar i slutspel. Han tar ju aldrig en time out tex. Och verkar inte veta vad coachning innebär. Tror vi ändå får köra med honom och pajen 2-3 år till av ekonomiska skäl och hoppas vi inte åker ner i ettan. Sen måste byta. Om vi ska upp igen.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Pajen kan väl egentligen inte ha någon större summa i lön??
Har aldrig haft ett tränarjobb innan och kan rimligen inte bedömas som en shl tränare

Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---