2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Gösen »

Runntur skrev: tor 25 jan 2024, 23:21
Gösen skrev: tor 25 jan 2024, 23:18
Runntur skrev: tor 25 jan 2024, 23:11

Det är givetvis inte ok. Det är heller inte ok att heja och skrika åt någon som är skadad. Men det är ok att älska sitt lag, hjälpa sitt lag och sätta press för att få fördelar. Specielt i ett slutspel.
Du ser.
Det där är precis vad vi andra skrivit.
Mnjaa. Inte när det kommer till att sätta press. Då får du nog läsa igen. Eller definera press tydligare. För det var vad Luleå gjorde ikväll.

Men jag loggar ur nu. Tack för debatten.

Vi har en sak gemensamt och det är vår kärlek till Leksands IF, och någon gång blir det ett lyckligt slut för oss också.
Eller du😉
Hand upp den som inte tycker hemmapubliken ska sätta press på domaren.

Bra domare påverkas däremot lite mindre än vad man tror men nån tvåa kan man ju få med sig. Knappast 8 dock. Det berodde mest på oss själva.

När det gäller Leksandsspelarna så påverkar det inte det minsta i en match som denna. Hemmalaget däremot lyfts naturligtvis.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Wittgenstein »

Jag är inte säker på att alla i en arena förstår den gräns som ni är inne och snuddar vid, även om vi här inne gör det.

Hursomhelst. Frågan nu är inte om vi kan kriga till oss segrar, det vet vi redan att vi kan (precis som vi vet att Luleå också kan vika ner sig, för två veckor sedan var de nära krisläge). Frågan är snarare om vi kan skaka av oss detta och komma tillbaka i vinnarspåret. För om vi inte planerar att gå rena genom hela slutspelet så kommer vi förlora även där. Säkerligen ibland snöpligt och surt. Det lag som står som segrare i ett slutspel kan vända bland snabbare än vår konung, och är en timme efter en snöplig förlust fokuserad på nästa match. Ikväll får laget, precis som vi supportrar, en fin prövning av den egenskapen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Bagarn »

2 borta mot Luleå. 1,47 min kvar. Vi har PP.
Rimligtvis vill vi spela pucksäkra, trygga, positionsstarka spelare.
Vi matchar då……
Kloos, Karlsson, Karlberg.

Ingen center, en rostig Karlsson och en vilt kämpande men positionssvag Karlberg. En formation som spelat noll minuter i hop. Positionsproblem inom 10 sekunder. Mål.
Var var tanken?
Var det allvarligt meningen?

Bulan coachade in i kaklet och fick betalt för det.
Fanns nästan ingenting att hämta, men de hittade mirakulöst 2 poäng.

Challe stod, som vanligt, i tv och gav killarna lite sköna kängor för sitt beslutsfattande- men idag skulle han nog varit ganska tyst. Fanns gott om tid under det långa avbrottet att styra upp killarna och sätta rätt killar på isen.

Fattar inte kommentarer att vi ska vara nöjda med 1 poäng.
Det som händer sista 4 minuterna ska inte kunna ske.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Wittgenstein »

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Aggeman »

Hade önskat att han varit lite argare och besviknare över tappet i slutet.

Bra att han därefter blir irriterad och står upp för sina spelare. Att Stridh menar att Caito och Karlberg förstärker tycker jag inte stämmer. Caito kanske sätter sig i en dålig sits, men han ligger ju inte och filmar efter smällen. Karlberg får en armbåge från gringubben (som för övrigt tycks få gnälla och prata så mycket han vill utan reprimand från domaren) som träffar med kraft och bryter av en framtand. Solklar elbowing.

Skönt att egentligen få se en irriterad Challe.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Lillgud »

….Även till Luleå publikens försvar….

Man måste också väga in att det är 4:12 kvar av matchen….
Och att det 1:20 innan just denna situation hade de redan åkt på en utvisning….
Och där retades känslorna upp när Karlberg lite förstärker situation…
(Dock BRA gjort av Karlberg…annars hade nog domaren inte ens observerat det)

Så när domarna ser på Tyrväinen situationen om och om igen….

Publiken inser väll redan att tex blir det en 5a….
Så är ju matchen helt körd…. Då berövas de lite chansen helt….
Då är nyckeln bortkastad och matchen över….
Luleå får spela i numerärt underläge matchen ut….
Det klart att fansen är frustrerade i detta skede och de tycker överlag att det inte har studsat med dom i matchen…så det ju mycket frustration och besvikelse i detta skede….
De ser tex även att deras tränare Bulan med är upprörd i båset….
(Wikegård säger väll även tex att Caito behöver skydda sig själv bättre i en sån situation och inte sätta sig i den situationen som han hamnar i)

Sen blir det ju extra parodi för att domarna själva tar extrem lång tid på sig med bedömningen av straffet. Plus att jumbotronen även pumpade ut sekvensen om och om igen med.
Likt den spelades upp för tv publiken om och om igen.
Att publiken då börjar sen göra vågen och jublar….och ropar att de vill se sekvensen en gång till….en gång till. Det var ju inte direkt någon `dödsblod-stämning´ på läktaren då heller…det var många vanliga leenden som tyckte det blev lite komiskt kul med just det där att sjunga `en gång till´ och få jubla samtidigt och göra vågen… (Trots allt ganska så oskyldigt var det , tex att köra en grej som vågen kan vara en stämningshöjare inne i arenan)
Och även lite komiskt ovanligt överraskande för de själva med kanske på läktaren att de även fick se så många repriser på det…men de körde kanske ut tv-sändningen direkt live i jumbotronen….eftersom det blev så långt avbrott pga domarna.
Och kan vart lite det med att de skämta därför lite om `en gång till´ för de själva blev förvånade med att de fick se sekvensen så många gånger.

Samtidigt som domarna delvis bidrar till det….varför tar det sån tid….det kan då även ge publiken kanske ett litet falskt hopp om att det faktiskt är oklart hur de tänker döma.
Eftersom de kikar så noga på det.
Och att de då tror att de kan försöka påverka beslutet.
Och då självklart lever de sig in ännu mer och vill försöka påverka….om de kanske tror att de kan få bara tex 2min.

Och de hade ju redan då tidigare fallit in lite i att jubla varje gång en Leksing blev tacklad…
Eller börjat tex hets jubla när de såg att en tacklings möjlighet höll på att uppstå…
Det var ju lite även deras grej att försöka `tända laget´ med…
Och spelarna lirade med och tog varje chans att fullfölja en tackling….
Att hetsa på dom till att vilja försöka vinna den här matchen till varje pris…. Och ju mer hetsigt det kunde bli fanns också då chansen att någon Leksing skulle gå i fällan….att kanske ge något tjuvrapp tillbaka el något.
Och det var väll lite Luleås möjlighet att kanske igen lyckas få till en Leksands utvisning i det där skedet. Nu gick det dock vägen ändå utan att någon sån behövde komma tex , då det gick tydligen att kvittera ändå fast de avslutade matchen med mindre folk än oss på isen.

Men publiken hetsade helt klart fram Luleå till denna segern….
Utan publikens hjälp hade inte så många hjärnor brunnit till i Luleå bland spelarna…
Det syntes ju även efter matchen… Trots att Luleå hade vunnit och därmed inte kan beskyllas för att vara dåliga förlorare. Så var de fortfarande tok-laddade…. Både Omark och Shinnimin var på tex Karlberg efter matchen.

Men vissa här inne överdriver kraftigt och drar mer såna här grövre paralleller som nedan.
För det hade givetvis vart ett mer dystert ovärdigt uselt beteende….om publiken hade skanderat som det kunde vara på arenor mer förr i tiden... Det hade då inte heller alls skapat samma känsla , tryck och förutsättningar inne i arenan…inför avslutningen. Utan då hade det vart mer just begravningskänslor och uppgivna signaler inne i arenan om de skanderat som nedan.

Tex….
Om Caito ligger kvar på isen och de då börjat skandera…..

Bär ut liket……

Eller tex…ännu grövre……

Låt han dö….låt han dö…..

——————-
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Lampa »

Får hoppas laget tog detta som en läxa igår. 3-1 i tredje ska bara hållas. Får hoppas det var en engångsföreteelse.

Men frågan är hur LIF kommer stå sig i slutspelet? Då måste man kunna skaka av sig sånt här och vinna matchen istället.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Gösen »

Det är väl matcher som igår som är det härliga med hockey. Speciellt för de som håller på det vinnande laget :mrgreen: Rejäl boost för Lule. Det hade kunnat svänga tillbaka en gång till med ett helt PP kvar sista två minuterna. Men vi hade då sen ett par minuter tillbaka redan checkat ut mentalt med tre poäng och ingen vare sig i sofforna, på bänken eller på isen trodde på något annat än förlängning.

Skönt ändå att det inte var Omark eller Simlimin som avgjorde på straffar.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: tor 25 jan 2024, 22:48
Runntur skrev: tor 25 jan 2024, 22:41

Jag skulle inte brytt mig ett skit om hur vi uppträdde moraliskt i den matchen så länge vi hade vunnit. Den upplevelsen har förföljt mig i 27 år nu. Färjestadsfansen skulle inte heller brytt sig. För det enda som räknas in the end är att man vinner.


Ge mig ett SM guld med Leksand och jag kunde inte brytt mig mindre.


Där är min ståndpunkt.
Det är också med ett par meningar förklaringen på de flesta problem som nu finns i dagens samhälle.
Tror du få hålla isär idrott/tävling med hur människor beter sig i samhället. Personer som är normalbegåvade borde förstå hur man beter sig mot sina medmänniskor
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Gösen »

Uffe88 skrev: fre 26 jan 2024, 12:29

Tror du få hålla isär idrott/tävling med hur människor beter sig i samhället. Personer som är normalbegåvade borde förstå hur man beter sig mot sina medmänniskor
Kan börja med att säga att jag inte nämnvärt bryr mig om vad någon klack sjunger eller skriker mer än att det är rätt patetiskt med vuxna människor som hänger på hatramsor. Men det får stå för dem. De har antagligen inte bättre förstånd än så även om man tycker att frontalloben borde växt ihop på de flesta.

Däremot nu när du tar upp det så tycker jag i högsta grad att man är en del av samhället när man står på en läktare bland 6000 andra personer i varierande ålder. En smula av normalt hyfs och omtanke kan man visa samtidigt som hejar på det egna laget och sätter press på domaren.

Nu tänkte jag inte på det själv. Men om de hånade och skrattade åt Caito när han skadades och tror att våra barn senare, i skolan eller när de hänger med kompisar i förorten inte kommer ta efter det beteendet är en ganska intressant tanke.

Då kan man börja försvara sådant beteende i alla andra situationer. Det är okej med mobbing på arbetsplatsen. Man får skilja på det och övriga samhället. Som tur är börjar allt sånt här gå upp för svenska elitidrottsklubbar och "locker room talk" m.m. är en del av den dagliga verksamheten.

Nu hårddrar jag det såklart. Men fuskar man I spel så fuskar man i livet. Det är sen gammalt. Och tycker man att alla medel såsom att åsaka motståndare bestående skador för en seger så har man inte riktigt förstått hur fantastiskt oviktigt och trivialt en simpel underhållning som hockey faktiskt är.

Men som sagt behöver vi inte göra en höna av en fjäder. Mitt initiala inlägg var egentligen bara ett försvar av rätten att tycka att deras fans betedde sig dåligt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: fre 26 jan 2024, 12:59
Nu tänkte jag inte på det själv. Men om de hånade och skrattade åt Caito när han skadades och tror att våra barn senare, i skolan eller när de hänger med kompisar i förorten inte kommer ta efter det beteendet är en ganska intressant tanke.
Helt sant. Mycket bra skrivet. Även om man som vuxen kan göra åtskillnad kan många barn och unga inte göra det. Sen övergår det mitt förstånd varför man som vuxen känner sig nödgad att bete sig på ett sätt i en idrottsarena som man vet inte är lämpligt utanför.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Pellefant »

Man undrar lite mer om vad Herr Omark sa mer exakt efter matchen, han lär väl inte bara ha sagt "filmare".
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 4-3 efter straffar

Inlägg av Ludde »

Vore synd om Tyrväinen bröt armen i kollisionen med sargen där.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: 2024-01-25 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: fre 26 jan 2024, 12:59
Uffe88 skrev: fre 26 jan 2024, 12:29

Tror du få hålla isär idrott/tävling med hur människor beter sig i samhället. Personer som är normalbegåvade borde förstå hur man beter sig mot sina medmänniskor
Kan börja med att säga att jag inte nämnvärt bryr mig om vad någon klack sjunger eller skriker mer än att det är rätt patetiskt med vuxna människor som hänger på hatramsor. Men det får stå för dem. De har antagligen inte bättre förstånd än så även om man tycker att frontalloben borde växt ihop på de flesta.

Däremot nu när du tar upp det så tycker jag i högsta grad att man är en del av samhället när man står på en läktare bland 6000 andra personer i varierande ålder. En smula av normalt hyfs och omtanke kan man visa samtidigt som hejar på det egna laget och sätter press på domaren.

Nu tänkte jag inte på det själv. Men om de hånade och skrattade åt Caito när han skadades och tror att våra barn senare, i skolan eller när de hänger med kompisar i förorten inte kommer ta efter det beteendet är en ganska intressant tanke.

Då kan man börja försvara sådant beteende i alla andra situationer. Det är okej med mobbing på arbetsplatsen. Man får skilja på det och övriga samhället. Som tur är börjar allt sånt här gå upp för svenska elitidrottsklubbar och "locker room talk" m.m. är en del av den dagliga verksamheten.

Nu hårddrar jag det såklart. Men fuskar man I spel så fuskar man i livet. Det är sen gammalt. Och tycker man att alla medel såsom att åsaka motståndare bestående skador för en seger så har man inte riktigt förstått hur fantastiskt oviktigt och trivialt en simpel underhållning som hockey faktiskt är.

Men som sagt behöver vi inte göra en höna av en fjäder. Mitt initiala inlägg var egentligen bara ett försvar av rätten att tycka att deras fans betedde sig dåligt.
Sent svar, men såg först efter att jag citerade dig Gösen, att ni hade avhandlat den diskussionen!

Jag förstår såklart din poäng och det kan vara applicerbart i andra sammanhang