Silly season 23/24

Användarens profilbild
Masjavel_
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 sep 2023, 17:18

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Masjavel_ »

Lampa skrev: sön 28 jan 2024, 20:23 Jag tycker att det vore väldigt bra att förstärka laget inför slutspel med storlek och tuffhet, en Melart typ på backsidan hade känts väldigt skönt om vi skulle möta till exempel Luleå i en matchserie.
Håller med, ska nåt in så är det typ en Vopat som kan sitta som 13e/7e och göra enstaka byten för att "tala" motståndare till rätta
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wiborg »

Dasen skrev: lör 27 jan 2024, 13:06 If it ain’t broken, don’t fix it
Dessutom har vi ju haft ett antal "nyförvärv" i form av utlånade spelare som kommit tillbaka samt skadade spelare som kommit tillbaka. Så det är ju som vanligt att man visar det man vill visa. En bred trupp med utlånade spelare som man kan kalla in med kort varsel ser jag som en större styrka än att behöva ta in spelare på korttidskontrakt som är ett klart mer chansartat alternativ som dessutom bara funkar i drygt två veckor till. Där står vi klart starkare med unga spelare som kan ansluta även efter den 15:e februari.

Det finns en del som har svårt att se möjligheter att utveckla lag utan att ta in spelare utifrån. Det var väl inte längre tillbaka än oktober som vi aldrig skulle hålla oss kvar i SHL utan ett antal förstärkningar? Jag är ganska nöjd med vår "passive" sportchef med storhetsvansinne...

Nu kommer det givetvis komma någon bortförklaring om att TJ haft tur, att det är ju inte MK som gjort laget bättre eller att allt hänger på att TJ tvingades ändra i tränartrion, men någon gång kanske kanske kanske även Lillgud kan krypa till korset och erkänna att TJ gjort någonting bra trots att han inte värvar för varenda krona han har eller kanske inte ens har.
viewtopic.php?p=2294#p2294
Lillgud skrev: lör 21 okt 2023, 19:56 Det kommer störa mig in i döden…
Om Leksand åker ur i år…

På grund av TJs storhetsvansinne….
Han tror alltid vi är bättre än vad vi är….
Varenda tidningsexpert har ylat om att Leksand balanserar på tunn lina inför denna säsong.
Men TJ bara viftat bort det….och inte velat se våra problem och svagheter.

Det är storhetsvansinne och ren nonchalans att skriva kontrakt med en medelmåtta (M.K) som skall genomgå en operation. Istället för att fyllt upp truppen med en `kropp´ som hade kunnat tillföra något i dessa matcher.
Pain is temporary, glory is forever
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Sundsvalll »

Masjavel_ skrev: mån 29 jan 2024, 09:36
Lampa skrev: sön 28 jan 2024, 20:23 Jag tycker att det vore väldigt bra att förstärka laget inför slutspel med storlek och tuffhet, en Melart typ på backsidan hade känts väldigt skönt om vi skulle möta till exempel Luleå i en matchserie.
Håller med, ska nåt in så är det typ en Vopat som kan sitta som 13e/7e och göra enstaka byten för att "tala" motståndare till rätta
Där är vi på samma plan, för då länge det råder 2regelböcker och över körningar på vår målvakt tillåtet så är det bara tur att inte någon rudolflover i Lule skadar våra guldklimpar
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: mån 29 jan 2024, 18:57
Gösen skrev: mån 29 jan 2024, 18:36
Aggeman skrev: mån 29 jan 2024, 18:17

Jag antar att han får vara beredd på att gå ner en hel del i lön vid en förlängning (med all rätt). Håller han sig skadefri och sänker sin lön har han en lucka att fylla i laget.

Vet du vad han tjänar idag?
Mr madhawk hade väl någon uppskattning för nått år sedan. Lillgud har det säkert sparat i sina databaser. 200-250 i månaden?
Han kanske till att börja med får halvera sin nuvarande lön om de är uppe i de nivåerna, inte konstigt med tanke på ålder, produktion och skador. Man vet ju inte hur Tjomme resonerar, men han tycks värna om kontinuitet i truppen.
Flyttar diskussionen hit.
Hittade artikeln i fråga.
Man får väl alltid komma ihåg att sådana här siffror är med en nypa salt.


Så mycket tjänar alla spelare i SHL 22/23
SHL
Publicerad 16 sep 2022 kl 05.00, uppdaterad 27 nov kl 13.19
Efter att flera spelare valt att fly Ryssland och KHL har marknaden och toppspelarnas löner skenat.

Nu kan SportExpressens reporter Johan Svensson presentera en unik kartläggning av hur mycket samtliga 330 spelare i SHL tjänar – och vad klubbarna faktiskt betalar för sina stjärnor.


Månadslön i svenska kronor brutto
250 000 kronor i månaden eller mer
Olle Alsing, back
Anton Lindholm, back

200 000 - 250 000 kronor i månaden
Patrik Zackrisson, forward

150 000 - 200 000 kronor i månaden
Mantas Armalis, målvakt
Jonas Ahnelöv, back

120 000 - 150 000 kronor i månaden
Patrik Norén, back

80 000 - 120 000 kronor i månaden
Martin Karlsson, forward
Jon Knuts, forward
Oskar Lang, forward

50 000 - 80 000 kronor i månaden
Tobias Ekberg, back
Alexander Lundqvist, back
Kalle Östman, forward

30 000 - 50 000 kronor i månaden
Jesper Kandergård, forward

30 000 kronor i månaden eller mindre
Lian Bichsel, back
Marcus Karlberg, forward

Nettolön i antingen Euro eller US-dollar för hela säsongen
250 000 och uppåt
Marek Hrivik, forward
Mikael Ruohomaa, forward

200 000 - 250 000
Matt Caito, back
Carter Camper, forward
John Quenneville, forward

150 000 - 200 000
Kasimir Kaskisuo, målvakt
Carter Ashton, forward
Justin Kloos, forward
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 23/24

Inlägg av bjernagris »

Tjomme verkar ha is i magen inför deadline. What a guy!

https://hockeysverige.se/2024/01/29/tho ... n-hysterin
Tittar ni på att stärka upp backsidan inför slutspelet?
– Nej, jag förstår inte varför folk tycker att vi ska stärka upp på backsidan. Vi har nio backar och jag tycker kvalitén på dom är jättebra.
– Jag vet att vi fått till oss mycket frågetecken om det och varit ett väldigt tjat om våra backar under hela säsongen. Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig förstått varför. Det sas unisont att det var så dåligt att jag trodde att jag var helt dum i huvudet och såg något annat än vad alla andra såg.
Tittar Leksand på att plocka in någon ytterligare på forwardssidan innan deadline?
– Nej, det gör vi inte. Vi har 15 forwards då alla är friska. Dessutom har vi Hannes (Hellberg) utlånad till Västerås på samma premisser som Lucas Lagerberg.
– ”Peppar, peppar ta i trä”, får vi vara friska i alla lagdelar tycker jag det här laget som jobbat ihop, som är en fantastisk grupp, att det skulle kännas väldigt konstigt att ge sig in och tro att det finns något bättre som väntar runt hörnet och som kanske mer skulle kunna stöka till en gruppdynamik, hierarki, och ett lag som vi jobbat med under en lång tid bara för att vi skulle plocka in någonting. Jag förstår inte den hysterin.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Jag lovar Lillgud.
Det är inte jag som är Tjomme :mrgreen:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: mån 29 jan 2024, 21:41 Jag lovar Lillgud.
Det är inte jag som är Tjomme :mrgreen:
Inte jag heller :)
Pain is temporary, glory is forever
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

Gösen….

När det gäller alla dom utländska spelarna i ligan…från den där artikeln…
Där har MrMadhawk räknat om det sen per just månad….

Vilket han även visar….och den summan redovisar du inte…
För att det skulle visa mer rätt månadslön i förhållande till övriga spelare….dvs utslaget på 1år även för de utländska spelarna. Som det visas för de svenska spelarna.

Så att det blir rätt jämförelse mot med de svenska spelarna i ligan.
Då det är som regel bara de svenska spelarna i lagen som har 12månaders kontrakt/med just lön i lagen dvs de svenska spelarna som är i Sverige under hela året och bor här permanent.

Mer så här skall de rätta siffrorna vara på de utländska spelarna i Leksand….

Från kategori 230.000 och mer…
Hrivik
Ruohomaa

Från 175.000 och upp till 220.000
Camper
Caito
Quenneville

Från 130.000 och upp till 175.000
Kloos
Ashton
Kaskisuo
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: tis 30 jan 2024, 19:23 Gösen….

När det gäller alla dom utländska spelarna i ligan…från den där artikeln…
Där har MrMadhawk räknat om det sen per just månad….

Vilket han även visar….och den summan redovisar du inte…
För att det skulle visa mer rätt månadslön i förhållande till övriga spelare….dvs utslaget på 1år även för de utländska spelarna. Som det visas för de svenska spelarna.

Så att det blir rätt jämförelse mot med de svenska spelarna i ligan.
Då det är som regel bara de svenska spelarna i lagen som har 12månaders kontrakt/med just lön i lagen dvs de svenska spelarna som är i Sverige under hela året och bor här permanent.

Mer så här skall de rätta siffrorna vara på de utländska spelarna i Leksand….

Från kategori 230.000 och mer…
Hrivik
Ruohomaa

Från 175.000 och upp till 220.000
Camper
Caito
Quenneville

Från 130.000 och upp till 175.000
Kloos
Ashton
Kaskisuo
Fast deras löner redovisas netto medans de svenska är brutto. Antar att de redovisas så pga de som har aristkontrakt. Men för de som inte har det ska ju den summan då räknas upp med 50%.
Antar jag.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: tis 30 jan 2024, 19:51
Lillgud skrev: tis 30 jan 2024, 19:23 Gösen….

När det gäller alla dom utländska spelarna i ligan…från den där artikeln…
Där har MrMadhawk räknat om det sen per just månad….

Vilket han även visar….och den summan redovisar du inte…
För att det skulle visa mer rätt månadslön i förhållande till övriga spelare….dvs utslaget på 1år även för de utländska spelarna. Som det visas för de svenska spelarna.

Så att det blir rätt jämförelse mot med de svenska spelarna i ligan.
Då det är som regel bara de svenska spelarna i lagen som har 12månaders kontrakt/med just lön i lagen dvs de svenska spelarna som är i Sverige under hela året och bor här permanent.

Mer så här skall de rätta siffrorna vara på de utländska spelarna i Leksand….

Från kategori 230.000 och mer…
Hrivik
Ruohomaa

Från 175.000 och upp till 220.000
Camper
Caito
Quenneville

Från 130.000 och upp till 175.000
Kloos
Ashton
Kaskisuo
Fast deras löner redovisas netto medans de svenska är brutto. Antar att de redovisas så pga de som har aristkontrakt. Men för de som inte har det ska ju den summan då räknas upp med 50%.
Antar jag.
Tror inte artistskatt är anledningen.
Har vi för övrigt någon alls i truppen idag på artistskatt?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Gösen »

Nej. Det är det jag menar.
Men något av de andra lagen kanske har.
Någon anledning lär det ju vara varför man redovisar de utländska lönerna netto och svenska spelare brutto.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Sniper »

Börjar tröttna på det här.
Från stekhet form till backkris.
Det svänger fort i hockey.
– Vi har ju Fred (Nilsson) vi kan ta hem från Mora, säger Challe Berglund efter Leksands 1–5-förlust mot Skellefteå.
https://www.falukuriren.se/2024-01-30/f ... kan-ta-hem
"Vi har ju Fred". Yay.
Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Mirco Müller:
-Vi har under en tid letat efter en back som kan stärka upp vår redan starka backbesättning ytterligare.
https://www.leksandsif.se/article/5xnrakkn0-30ead/view
In med en motsvarighet till Mirco. Vi är för sårbara. Sanny Lindström - och för den skull Lillgud - har haft rätt hela tiden. Vi är en back kort. Och med back menar jag etablerad back.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: ons 31 jan 2024, 13:32 Börjar tröttna på det här.
Från stekhet form till backkris.
Det svänger fort i hockey.
– Vi har ju Fred (Nilsson) vi kan ta hem från Mora, säger Challe Berglund efter Leksands 1–5-förlust mot Skellefteå.
https://www.falukuriren.se/2024-01-30/f ... kan-ta-hem
"Vi har ju Fred". Yay.
Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Mirco Müller:
-Vi har under en tid letat efter en back som kan stärka upp vår redan starka backbesättning ytterligare.
https://www.leksandsif.se/article/5xnrakkn0-30ead/view
In med en motsvarighet till Mirco. Vi är för sårbara. Sanny Lindström - och för den skull Lillgud - har haft rätt hela tiden. Vi är en back kort. Och med back menar jag etablerad back.
Själv tycker jag det är skitbra att vi har backar som kallas hem med kort varsel. Ifall vi har backar som behöver lånas ut för att få speltid är vi väl inte i behov av fler backar som ska slåss om speltid? Vi har 9 backar på kontrakt varav 7 på hemmaplan, hur många ska vi ha för att ha tillräckligt? Vid fullt lag ska vi ha en "etablerad" back på läktaren?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: ons 31 jan 2024, 14:19 Vid fullt lag ska vi ha en "etablerad" back på läktaren?
Wiborg skrev: ons 31 jan 2024, 14:11 Finns inte på kartan att vi ska få ha fullt lag någon gång...
;)

* * *

Får väl också förtydliga att jag med "motsvarighet till Mirco" inte menade korttidskontrakt utan någon som spelar vidare i Leksand. Du var ju själv öppen för Grégoire nyligen under de premisserna.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: ons 31 jan 2024, 14:26
Wiborg skrev: ons 31 jan 2024, 14:19 Vid fullt lag ska vi ha en "etablerad" back på läktaren?
Wiborg skrev: ons 31 jan 2024, 14:11 Finns inte på kartan att vi ska få ha fullt lag någon gång...
;)

* * *

Får väl också förtydliga att jag med "motsvarighet till Mirco" inte menade korttidskontrakt utan någon som spelar vidare i Leksand. Du var ju själv öppen för Grégoire nyligen under de premisserna.
Absolut, vi behöver antagligen ersättare till Lindholm/Alsing och då är det klart att ifall vi kan eller kanske till och med behöver ta in den spelaren redan nu så är det klart vi ska göra det om budgeten tillåter det. Men sett över en hel säsong är det ju inte ekonomiskt (antagligen inte gruppdynamiskt heller) att ha överdrivet många spelare.

Nej, vi kommer nog aldrig ha fullt lag och det är ju därför det är bra att ha spelare utlånade som kan hoppa in med kort varsel och ändå vara i matchtempo. Vilka etablerade spelare skulle acceptera att vara 8:e back och pendla mellan laget och utlåning?
Pain is temporary, glory is forever