Kulturella och mediala spår av LIF

Användarens profilbild
Gösen

Re: Kulturella och mediala spår av LIF

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 28 maj 2025, 21:32
Gösen skrev: ons 28 maj 2025, 21:14 Då hette restaurangen Goldis.
Jag googlade Akol + Leksand + Ratsit för att se om jag skulle hitta någon av de fyra bröderna som öppnade Bosporen och senare Goldis. Då fick jag istället en träff på Håkan (son till en av dem, om jag minns rätt) som var bartender nere i diskoteket på Goldis. Och den träffen har i allra högsta grad med ishockey att göra https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... om-vid-liv

Otäckt, milt sagt.
Det där har jag helt missat.
Men Håkan passar även i mattråden.
Han tog över Bosporen ett tag och hade efter det restaurang Stinsen i det som var och numera åter är väntrum vid tågstationen.

Numera är han egenföretagare och ses titt som tätt i olika butiker. I Leksand är det Hemköp, där han fyller på i frysdisken med sina pizzakit. Kalljäst deg och hemmagjord tomatsås som man sedan bakar ut själv och toppar inför gräddningen.

Är detta då processad mat kan man undra. För Håkan är den hemmagjord men för mig som köpare är den i högsta grad bortgjord. Vem vet?

Kanske kommer det en barstool, gösen-edition, recension om pizzan. Men då i någon mer välbesökt hytt. Problemet är bara att jag inte har tålamod att sitta och vänta på saker som ska tina.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Son till äldsta brodern inser jag när jag ser mellannamnet.
Nermi som han hette stod alltid vid disken under första åren.
Tog emot beställningar och lämnade ut avhämtningspizza.
Jag ger vesuvion - som vi ungar brukade köpa - 8,0.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 28 maj 2025, 22:18 Son till äldsta brodern inser jag när jag ser mellannamnet.
Som barn var det högtid när man åkte på familjesemester. Då stannade man på vägen till och från destinationen på gatukök. Jag var för ung för att få prova en dyr hamburgare, men korv med bröd var exotiskt nog. När jag sedan på tidigt 80-tal fick följa med en kompis på ett fotomodellsjobb (statist i tidningen Land där vi agerade protesterade bönder på en skogsväg) och betalningen var min allra första pizza, och förutom diverse korvar min allra första restaurangmat så var det på Bosporen och pizzan och upplevelsen var 11/10.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 28 maj 2025, 22:29
Sniper skrev: ons 28 maj 2025, 22:18 Son till äldsta brodern inser jag när jag ser mellannamnet.
Som barn var det högtid när man åkte på familjesemester. Då stannade man på vägen till och från destinationen på gatukök. Jag var för ung för att få prova en dyr hamburgare, men korv med bröd var exotiskt nog. När jag sedan på tidigt 80-tal fick följa med en kompis på ett fotomodellsjobb (statist i tidningen Land där vi agerade protesterade bönder på en skogsväg) och betalningen var min allra första pizza, och förutom diverse korvar min allra första restaurangmat så var det på Bosporen och pizzan och upplevelsen var 11/10.
Jag sommarjobbade på Domus och förbrukade alla mina lunchkuponger på Bosporen.
Dessförinnan var min favoritmat på Noret:
- Jättepannbiff med mos och stekt lök på Mitti.
- Korv och pommes frites på Domusrestaurangen där jag och mina föräldrar brukade äta ibland.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: ons 28 maj 2025, 21:55 Kalljäst deg och hemmagjord tomatsås som man sedan bakar ut själv och toppar inför gräddningen.
Sniper skrev: ons 28 maj 2025, 22:18 Tog emot beställningar och lämnade ut avhämtningspizza.
Gösen skrev: ons 28 maj 2025, 22:29 Jag var för ung för att få prova en dyr hamburgare, men korv med bröd var exotiskt nog.
Sniper skrev: ons 28 maj 2025, 22:37 - Jättepannbiff med mos och stekt lök på Mitti.
- Korv och pommes frites på Domusrestaurangen där jag och mina föräldrar brukade äta ibland.
Men vad tar det åt er människor!? Ska ni kidnappa kulturtråden nu!?

Bild

Kulturella spår av Färjan...
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: ons 28 maj 2025, 23:07

Men vad tar det åt er människor!? Ska ni kidnappa kulturtråden nu!?

Bild

Kulturella spår av Färjan...
Var glad att du får några besökare överhuvudtaget i den här tråden.

Se oss som mor eller farföräldrar på läktaren när det vankas match i Bamseligan. Till en början verkar vi högst engagerade men rätt snabbt tappar vi intresset och börjar prata med de andra stackarna som tvingats ut till en kall ishall en tidig söndagsmorgonen.

Färjans sommarprogram:

Frukost, lunch och middagsbuffe serveras i matsalen dagligen.

Besök vårt spelrum och prova på nya sporter

På Lilla Scenen uppträder dagligen gycklarna Sniper och Gös med sin kritikerhyllade Roast av kända medresenärer. Mellan uppträdanden besöker de resenärernas hytter för ett mer personligt gyckleri.

Kommande:

13e September återkommer våra populära 24 och 48-timmars hockeykryssningar.

Barn under 18 endast i målsmans sällskap
Vårdad klädsel och språk efterfrågas
Vid seger anordnas efterfest i nattklubben
Vid förlust stänger Tax-free butiken 21:30.
Ingen återbetalning efter godkänt köp
Matcherna kan ses i sportbaren på däck 7
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 29 maj 2025, 06:42 Frukost, lunch och middagsbuffe serveras i matsalen dagligen.
Bortsett från Leksandsfärjan har jag inte varit ombord på ett kryssningsfartyg sedan 1992.
Hur är bufféerna nu för tiden på Östersjön?
#matkultur
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 29 maj 2025, 16:38
Gösen skrev: tor 29 maj 2025, 06:42 Frukost, lunch och middagsbuffe serveras i matsalen dagligen.
Bortsett från Leksandsfärjan har jag inte varit ombord på ett kryssningsfartyg sedan 1992.
#matkultur
Inte en aning. Vi var nog på samma båt på våra senaste kryssningar i sann Rederiet-anda.

Eller nä föresten. Jag åkte på bilsemester i Baltikum för 15-20 år sedan och tog färja över. Det fanns vin i sådana där automater som man sätter glaset under och trycker på en knapp. Det fanns även mat.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 29 maj 2025, 16:49 Det fanns vin i sådana där automater som man sätter glaset under och trycker på en knapp. Det fanns även mat.
I automat?

* * *

Ibland kan det vara värt att ta automobilen för mat. Jag och mina föräldrar åkte regelbundet till Gräv (oftast stannade vi dock till efter Borlänge-tripp). Såg att Trollkrogen ligger nere https://www.siljannews.se/naringsliv/nu ... te-langre/

Tråkigt. Deras stekta fläsk med löksås var god. Bland annat.

* * *

Men för att återgå till topic - båtar och hockey:
12. Ditt bästa barndomsminne?
På juldagen åkte vi alltid till en restaurang i ett stort skepp, Queen Mary, för jullunch.
https://www.leksandsif.se/article/dh6xa ... ito-svarar
Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

#matkultur
Har åkt ganska mycket till Helsingfors, men inte sedan 2018/2019 och då var buffén mycket sämre än tidigare, trots man skrev att ”kocklandslaget” hade sina fingrar med på något sätt. Ganska öde var det också om man jämför med här nedan.

Från tonåren och uppåt 20-års åldern åkte vi vartannat år till Helsingfors i samband med Finnkampen i friidrott och tävlade mot ett gäng i Ekenäs, en bit utanför Helsingfors. Sedan kollade vi på Finnkampen på plats på Olympiastadium innan vi åkte hem igen. Det var roligt och trevligt! Då var buffén verkligen en buffé med massor av alternativ och god. Året efter kom Ekenäsarna till Sverige och vi tävlade i Sverige.

Sedan åkte jag cirka 10 gånger från mitten på 1990- till början på 2000-talet, ibland med arbetet, ibland privat med till exempel Forza Motorsport. Tyckte det sakta men säkert blev sämre och mindre utbud på buffén.

Undrar hur det är idag?
Bild
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tor 29 maj 2025, 16:49
#matkultur
Inte en aning. Vi var nog på samma båt på våra senaste kryssningar i sann Rederiet-anda.

Eller nä föresten. Jag åkte på bilsemester i Baltikum för 15-20 år sedan och tog färja över. Det fanns vin i sådana där automater som man sätter glaset under och trycker på en knapp. Det fanns även mat.
Med finskt påbrå så händer det då och då att man tar färjan över till koskenkorvans förlovade hemland. Jag tycker att buféerna varierar lite i kvalitet beroende på olika teman som de ofta kör, men över lag tycker jag de håller relativt bra kvalitet. Senaste tiden har det mest varit Viking Line jag åkt med och Silja Line brukade i alla fall förr vara snäppet bättre på allt. Vin och öl på kran finns fortfarande, tack och lov fortfarande inte snapsen ;-)
Pain is temporary, glory is forever
Korven

Inlägg av Korven »

Min uppfattning är att bufféerna är alldeles för spretiga med för många olika grejer, för att tilltala så många som möjligt. Tyvärr gör det att inget blir särskilt kul, utan väldigt smaklöst.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarnamn: Wittgenstein
Senast aktiv: Igår, 17:30
Vi närmar oss 24 timmar - och jag inser att vi måste nämna en plats där kulturen står i centrum.
Vår Nooshi restaurang vid Sergels Torg ligger i gatuplan på Kulturhuset https://nooshi.se/
Lunchbuffé
Aftonbuffén
Weekend buffé

Bild
Asian restaurant in the middle of Stockholm
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 30 maj 2025, 17:17
Användarnamn: Wittgenstein
Senast aktiv: Igår, 17:30
Vi närmar oss 24 timmar - och jag inser att vi måste nämna en plats där kulturen står i centrum.
Vår Nooshi restaurang vid Sergels Torg ligger i gatuplan på Kulturhuset https://nooshi.se/
Lunchbuffé
Aftonbuffén
Weekend buffé

Bild
Asian restaurant in the middle of Stockholm
Nää. Han saknar en golfuppdatering och försöker febrilt få koll på läget. Lugn... Finns nu en täckande uppdatering att läsa i en succetråd i en annan del av forumet.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Medresenärer, imbeciller och matvrak! Nu har jag lånat en bok av Daniel Sjölin. Återkommer om LIF nämns. Tills dess, var vänliga och välj rätt forumtråd.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.