Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

CMB skrev: tor 25 sep 2025, 22:34

Nu är jag inte så insatt i det här men hur många gånger har LIF gått i konkurs?

Hade du kryddat detta inlägg med några ... så hade jag trott att det var författat av Lillgud, så obegripligt är det.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB

Inlägg av CMB »

Wittgenstein skrev: tor 25 sep 2025, 22:43

Hade du kryddat detta inlägg med några ... så hade jag trott att det var författat av Lillgud, så obegripligt är det.

Jag ser både haren och ankan.

Då ska jag förklara så att du förstår nåt du aldrig kommer att förstå: LIF som förening hanteras (precis som Saik, Färjestad, och andra föreningar i Sverige) lokalt med stake, rock´n´roll och en jävla massa kompetens. LIF frodas tack vare folk i Leksand med omnejd. Sporten har inte levererat. Färjestad? Hur hade LIFs ekonomi sett ut om sporten levererat semifinaler de senaste 15 åren? Och du tror väl inte att t ex "signoff-gate" är pga kompetensbrist?

Jjax

Inlägg av Jjax »

Sniper skrev: tor 25 sep 2025, 19:08
Wittgenstein skrev: tor 25 sep 2025, 18:56

Tack Jjax! Det där hade kunnat fungera som ett kapitel i min efterfrågade utredning.

Klart att Lillgul ska utreda.

Lillgud skrev: lör 23 nov 2024, 06:41

Som utredare skulle jag vilja ställa några väldigt `rakt på frågor´ till Jjax….

Japp han frågade och jag svarade.
Här har jag svårare att svara lika rakt eftersom jag bara har denna "sanningen". Kan någon bekräfta eller dementera att det var ungefär såhär och vad är er syn på just detta. Jag tror att resorten hade varit en guldgruva i långa loppet med utvecklande av hockeyhelgerna vintertid. Medlemshelg etc. Sen slog väl sommarlandet något rekord i år, gjorde säkert inte ont i resorten kassa.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: tor 25 sep 2025, 23:12

Då ska jag förklara så att du förstår nåt du aldrig kommer att förstå: LIF som förening hanteras (precis som Saik, Färjestad, och andra föreningar i Sverige) lokalt med stake, rock´n´roll och en jävla massa kompetens. LIF frodas tack vare folk i Leksand med omnejd. Sporten har inte levererat. Färjestad? Hur hade LIFs ekonomi sett ut om sporten levererat semifinaler de senaste 15 åren? Och du tror väl inte att t ex "signoff-gate" är pga kompetensbrist?

CMB, fredag morgon, två mil nordost om Krakow.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

LIF överlever tack vare lokal kompetens (kompetens...well.. herregud, vi snackar ekonomi, är ju bara att kolla vilka matematiska medelmåttor som pluggar det på universitetet :)) )

Vi ekonomer tackar samfällt för detta klargörande om vår matematiska kompetens och du har inte helt fel. :d
Som en gammal VD en gång sa till mig "varför ska man behöva plugga flera år på universitet för att bli ekonom, man ser ju på sista raden hur det gått"

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

CMB skrev: tor 25 sep 2025, 23:12

Anser du verkligen att LIF frodas? Inte ekonomiskt va? Att skylla på att LIF inte varit lika framgångsrika som exempelvis FBK är att göra det lite för lätt för sig, om du frågar mig. Bör inte en ansvarsfullt ekonomi i en bransch som denna undvika katastrofen även om sporten inte levererar? Jag anser exempelvis att föreningen alltid borde planera för ett worst case-scenario där herrlaget blir nedflyttade.

Men visst, lite mer rock n roll och stake så fortsätter vi så klart att frodas... :roll:

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: fre 26 sep 2025, 09:13

Anser du verkligen att LIF frodas? Inte ekonomiskt va? Att skylla på att LIF inte varit lika framgångsrika som exempelvis FBK är att göra det lite för lätt för sig, om du frågar mig. Bör inte en ansvarsfullt ekonomi i en bransch som denna undvika katastrofen även om sporten inte levererar? Jag anser exempelvis att föreningen alltid borde planera för ett worst case-scenario där herrlaget blir nedflyttade.

Men visst, lite mer rock n roll och stake så fortsätter vi så klart att frodas... :roll:

Visst frodas vi ekonomiskt.
Vi närmar oss 200 miljoner i omsättning och ökar varje år. Undantaget årets hittepåsiffror så hade vi defacto 85% beläggning på förra årets hemmamatcher. När vi väl (om) börjar arbeta långsiktigt kommer även sporten flytta fram positionerna. Hur mycket är det värt att få en lång matchserie i semi? 30 miljoner till?

Sen är det såklart inte frodbart att byta ut hela kaptensbryggan hela tiden. Speciellt inte när den nya besättningen inte känner till isbergen tidigare besättning planerat att navigera runt och framförallt är det inte hållbart att ha dyrare trupper än man har råd med.

Självklart är jag helt enig med dig om att man måste bygga kassa för att klara Wittgenstein-scenario.

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Eftersom Patrik Fernlund väl knappast gör det gratis ("kontrakterad" indikerar okänt arvode) placerar jag detta i ekonomitråden.

Han fick uppdraget via klubbens kommersiella chef, Patric Skoglund, och kommer jobba de gånger han kan och är ledig från sitt jobb på Kanal 75.

– Det blir att sköta förintervjuer, intervjuerna i pauserna och intervjuer efter matcherna i hallen. Det känns väldigt hedrande. Mina största intressen i livet är trav och hockey och framför allt Leksands IF. Jag är kontrakterad under hela säsongen, de matcher jag kan, då det inte krockar med mitt jobb på Kanal 75 som är prio ett, säger Fernlund.https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... androidapp

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vi närmar oss 500 (för att uttrycka oss som i biljettförsäljningssammanhang).

Bild
https://www.leksandsif.se/article/cc9at3r-30ead/view

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 07 okt 2025, 15:03

Vi närmar oss 500 (för att uttrycka oss som i biljettförsäljningssammanhang).

Bild
https://www.leksandsif.se/article/cc9at3r-30ead/view

Vad som hade varit mer intressant är vilka intäkter det genererat. Har de flesta köpt ett diplom för 3400 kr eller har man lagt till 27200 kr och även investerat i en tröja samt att hänga med tjomme några timmar? Är vi närmare 1,7 miljoner eller 15 miljoner av de förväntade 20?

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

1,7 är bara marginellt mer än 2013:

Den 27 december avslutades Leksands IF:s nyemission, där det fanns möjlighet att teckna aktier i Leksands IF. Det preliminära resultatet visar att aktier till ett värde av 1 miljon kronor tecknades. Det är en stor besvikelse för klubben, eftersom som ambitionen varit att emissionen skulle ge drygt 18 miljoner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... andsaktier

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Malkin 66
7 oktober 2025, 17:18

Hörde (vet) en siffra på 5 miljoner i slutet av september, dom funderade på förlänga tiden

Inläggshistorik för trovärdighetskoll https://www.svenskafans.com/ishockey/la ... =malkin+66

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Sniper skrev: tis 07 okt 2025, 15:16

1,7 är bara marginellt mer än 2013:

Den 27 december avslutades Leksands IF:s nyemission, där det fanns möjlighet att teckna aktier i Leksands IF. Det preliminära resultatet visar att aktier till ett värde av 1 miljon kronor tecknades. Det är en stor besvikelse för klubben, eftersom som ambitionen varit att emissionen skulle ge drygt 18 miljoner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... andsaktier

18 miljoner borde varit en verklighetskoll på den siffran. Hur fan kom man på den siffran i en lågkonjunktur?