I sociala medier har det diskuterats om Leksands kommun kan komma att behöva ta över driften av en eller båda arenorna (Tegera Arena där de stora matcherna spelas, samt den intilliggande ”COFA”, Clas Ohlson Foundation Arena). Hur pass nära ytan ligger den tanken?
— Så här, man ska väl aldrig utesluta någonting, men i nuläget är det inte aktuellt. Jag tycker att vi har haft en bra modell historiskt där Leksands IF har ägt anläggningarna och vi har hyrt istider av dem, sen får vi se vad som är rätt framöver. Den diskussionen har vi inte haft, utan den kommer vi att behöva ha. Men jag utesluter ingenting, säger Larsson (M).
(...)
Kan det bli aktuellt med ännu större lån framöver, eller finns det några rågångar som du säger att ”Det här kan Leksands IF inte förvänta sig av kommunen”?
— Det är ju sådana saker som man behöver diskutera framöver. Det är klart att det finns alltid gränser i alla kommunens åtaganden, men det är för tidigt att säga vad som är röda linjer, eftersom förutsättningarna inte har varit klara förrän igår kväll. Vad som är Leksands IF:s behov framöver måste Leksands IF svara på.
https://www.siljannews.se/leksand/darfo ... -arenorna/
Styrelser samt ekonomi
-
Sniper
- Intendent
Re: Styrelser samt ekonomi
-
Wiborg
Klas skrev: ons 25 mar 2026, 15:03Wiborg skrev: ons 25 mar 2026, 14:58Wittgenstein skrev: ons 25 mar 2026, 14:32Fortsättningsvis, om det blir nån fortsättning, så måste kompetens värderas högre än supporterskap när det kommer till positioner och tjänster av betydelse för föreningens välmående.
Man kan tycka det, men ska det till så måste antagligen stadgarna ändras igen då man numera måste varit medlem i minst ett år innan man kan bli invald i styrelsen.
ren och skär idioti..
Helt enig, men ändrades starkt påhejad av Superstars vill jag minnas och för att som jag ser det utifrån eftersom transparensen är obefintlig bara låter som att de inte vill att någon utifrån ska kunna ta sig in och sno deras inflytande.
Och är det inte falangerna inom föreningen som de ser som det största problemet? De har ju högst troligt redan medlemskap och det enda som skyddas är den fortsatta inaveln i föreningen där man röstar fram sina kompisar. Den speglade styrelsen som röstades ner förra gången är ja gövertygad om hade kunnat både lyssna och eventuellt avfärda tankar och idéer från alla falangerna i föreningen. Men en var från Mora så då letade man fel och olyckligtvis hittade man ett fel just på grund av den löjliga regeln och kunde vifta från sina höga käpphästar att föreningsdemokratin ska segra. Men givetvis handlade det egentligen bara om att man hellre är död än röd.
-
Klas
Wiborg skrev: tor 26 mar 2026, 07:43Men givetvis handlade det egentligen bara om att man hellre är död än röd.
Och snart kanske dom får som vill…..
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Sniper
- Intendent
Vad jag fullständigt håller med Niva och Emil om (Emil har tagit upp exakt samma sak i Cirkus Leksand) är att ledningen måste börja säga som det är. Utan omsvep. I fallet Wiklund tror jag att det är omöjligt - han är oförmögen och måste bort - men övriga. Gärdsback har en annan retorik nu efter degraderingen än tidigare. Antingen har det ljusnat eller så ljuger han om våra förutsättningar framöver.
Säg som det är, låt alla förstå läget. Så vi vet var vi befinner oss, kan mobilisera och dra åt samma håll.
-
Pellefant
Sniper skrev: tor 26 mar 2026, 10:22Vad jag fullständigt håller med Niva och Emil om (Emil har tagit upp exakt samma sak i Cirkus Leksand) är att ledningen måste börja säga som det är. Utan omsvep. I fallet Wiklund tror jag att det är omöjligt - han är oförmögen och måste bort - men övriga. Gärdsback har en annan retorik nu efter degraderingen än tidigare. Antingen har det ljusnat eller så ljuger han om våra förutsättningar framöver.
Säg som det är, låt alla förstå läget. Så vi vet var vi befinner oss, kan mobilisera och dra åt samma håll.
Visst håller jag med och visst är det en del i saken, men för min del (och jag tror många andra supportrar som varit med ett tag) så räcker inte det. Det måste till något mer för att man ska kunna tro, hoppas, vars stolt Leksing och ställa upp med pengar och support framöver. Förtroendet är kört i botten flera gånger om och jag säger som jag sa när jag gick ur svenska kyrkan, att det nu är upp till dem och bevisa att dom har något att ge och vill ha mig med och komma till mig med sina avsikter och inte tvärtom längre.
Föreningen behöver presentera något alldeles extra som dessutom låter trovärdig för att jag ska orka och vilja vara supporter framöver. Jag har väl en ganska god uppfattning om vad jag vill se och höra framöver, men frågan är om det kommer något, eller om man från ledningen bara kör på och låtsas som inget hänt.
...själv är jag fortfarande mitt uppe i sorgearbetet men jag bara var tvungen att skriva ett inlägg i det här och om vad jag tror skulle underlätta och snabba på sorgearbetet.
-
Ludde
Det enda jag vet som är fakta i fallet Sven Rosén och Leksands IF är att i denna lista så ingår flera stycken som är sponsorer till Leksand, Elbolaget bland annat och dom är i Stjärnlaget. Dessutom är det stark Ludvika anknytning så jag vet också att dessa personer är anledning till att Hitachi är sponsor pga deras kontakter i deras ledningsgrupp.
https://www.allabolag.se/kontakt/sven-e ... -/10426341
Bra eller dåligt vet jag inte, men om man inte tänker sig för angående Sven så kan väldigt mycket sponsorpengar bli inblandade väldigt fort.
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
Sniper
- Intendent
Olåst https://www.falukuriren.se/mitt-i-krise ... ksands-if/
Leksands IF tvingas in i ett nytt ekonomiskt stålbad efter degraderingen från SHL.
Det här kan bli kommunens bidrag:
Övertagandet av en arena.
Inte "arenan".
* * *
Olåst 2 https://www.siljannews.se/leksands-if/v ... -kandidat/
Hur länge Wiklund sitter kvar vid rodret återstår att se. Klubbens rekryteringsprocess efter en permanent klubbdirektör fortsätter där Wiklund avslöjar att man börjar närma sig en lösning.
— Det ser bra ut. Vi har faktiskt en kandidat på gång. Jag kan inte säga när det blir klart. Men det ligger i närtid.
Att han själv skulle vara aktuell för att sitta kvar på posten är något Wiklund utesluter.
— Svar ja. Jag är ju pensionär och det är min målsättning att när vi får in en ny VD kommer jag förhoppningsvis sitta kvar i styrelsen samt att jag kan se till att vi får en mjuk övergång till en ny vd, avslutar Peter Wiklund.
-
SteveY
Kloka ord från Tobbefopp
-
Sniper
- Intendent
Kan någon klistra in?
tomten blå
27 mars 2026, 16:31
Emil Nilsen hade ett riktigt bra inlägg på FB
Där beskriver han hur dessa herrar som hela tiden motarbetar gföreningen när de inta har kontroll har motarbetat allt och alla under alla år när de inte fick leda föreningen
Det här är grundorsaken till haverierna, några stofiler i 89 års åldern har gett sig fsn på att de ska bestämma eller alternativt förstöra för de som har makten utanför deras grupp
Så länge de här gubbarna tillåts att vara med överhuvudtaget så är AB och föreningen i ett limbo!
Det går inte för någon part att driva ett utvecklande bra arbete om man inte samarbetar och hjälper till fullt ut.Sedan letas VD ofta bland gamla gubbar 50-60 år, de är ganska nöjda med livet trots fina CV
Hitta istället en stjärna på uppåtgående, en som kan dagens snabba utveckling.
-
Gösen
Det där med VD, på tal om gamla gubbar som klamrar sig fast.
Det är ett medelstort företag. Det enda som skiljer är att man behöver jobba helger och kväll. Hur jäkla svårt kan det vara att hitta någon? Halva Sverige består av VDar och i ärlighetens namn så handlar tjänsten mestadels om public relations samt personalansvar. Ingetdera som vår tillförordnade är bäst i klassen på. Lindrigt uttryck.
Det riktiga ansvaret i en Hockeyförening/bolag ligger på Styrelseordförande. Det är nästan alltid där större ekonomiska beslut tas. Samt sportchefjobbet. Det sistnämnda tog tre dagar att utse.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
Stjärnan
Gösen skrev: fre 27 mar 2026, 17:54Det riktiga ansvaret i en Hockeyförening/bolag ligger på Styrelseordförande. Det är nästan alltid där större ekonomiska beslut tas. Samt sportchefjobbet. Det sistnämnda tog tre dagar att utse.
I större bolag ja. I hockey föreningar vet jag inte.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Wittgenstein
- Veckans raket
Gösen skrev: fre 27 mar 2026, 17:54Det där med VD, på tal om gamla gubbar som klamrar sig fast.
Det är ett medelstort företag. Det enda som skiljer är att man behöver jobba helger och kväll. Hur jäkla svårt kan det vara att hitta någon? Halva Sverige består av VDar och i ärlighetens namn så handlar tjänsten mestadels om public relations samt personalansvar. Ingetdera som vår tillförordnade är bäst i klassen på. Lindrigt uttryck.
Det riktiga ansvaret i en Hockeyförening/bolag ligger på Styrelseordförande. Det är nästan alltid där större ekonomiska beslut tas. Samt sportchefjobbet. Det sistnämnda tog tre dagar att utse.
Just därför är Niklas Eriksson som klippt och skuren för rollen. En av mycket få f.d. spelaren som skulle kunna axla den rollen.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.
-
Gösen
Stjärnan skrev: fre 27 mar 2026, 18:19Gösen skrev: fre 27 mar 2026, 17:54Det riktiga ansvaret i en Hockeyförening/bolag ligger på Styrelseordförande. Det är nästan alltid där större ekonomiska beslut tas. Samt sportchefjobbet. Det sistnämnda tog tre dagar att utse.
I större bolag ja. I hockey föreningar vet jag inte.
I Leksand har det varit så, så länge jag har haft någon liten insyn. Det är lätt att skylla på Cykelkillen över ett negativt 18 miljoners resultat. I min värld finns det inte en chans att ordförande/na inte var införstådda. Alternativ att samtliga haft otroligt dålig koll på läget. Inklusive ekonomiansvarig vilket i så fall borde fångats upp av revisor. Vilket det till slut också gjorde i.o.f. Vad jag har förstått från direkta källor inom organisationen var monarken (kommer för allt i livet inte på hans namn just nu) inte de stora beslutens man. Sådana beslut som normalt ligger på VD fick lov att passera Claes innan beslut.
Även Åke Nordström var en hårt arbetande ordförande.
Tidigare har vi haft Johansson/ Åman som jobbade ihop som ler och långhalm och ingen kan övertyga mig om att VDar tillsatta av Ejendals gäng inte lydde direkt under ordförande. Daniels/Anders Doverskog. Rosen/Kjell Kruse.
Doverskog den äldre däremot var ju både Ordförande och VD. Själv är bäste dräng.
Andreas Hedbom heter han. Polett.
Däremot den där som säger sig ha dubbelt så många öron som munnar men ändå mest bara tyckte om att snacka får man väl mest ta som ett väldigt dyrt skämt.
-Golf handlar om centimetrar. De viktigaste är de där 15 mellan dina öron- Arnold Palmer
-
Sniper
- Intendent
Avsnittet har ena foten i sådant som rör den här tråden, och andra i sillytråden.
-
Wittgenstein
- Veckans raket
Sniper skrev: Idag, 10:40Avsnittet har ena foten i sådant som rör den här tråden, och andra i sillytråden.
Bra avsnitt! Men jag förstår inte vad de menar när de säger att de försökte få in kompetens i samband med styrelsehärvan. Var det inte kompetensen de stoppade och istället röstade in ett gäng amatörer?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Att segra är banalt.